Opetustyö

  • 366 095
  • 3 061

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika perseestä, jos tuo on noin suurinpiirtein edennyt. Toki opettaja on vastuussa ryhmästään, mutta ymmärtäisin syytteen silloin, jos tyypit olisivat laskeneet ilman valvontaa. Nyt ope oli kuitenkin paikalla ja merkkaamassa reittiä. Aika käsittämätöntä.

Kyse on tietysti vasta syytteestä, mutta kuitenkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toki, mutta ei tuollaisen pitäisi edetä tähänkään vaiheeseen.

Enpä sanoa, kuinka muutoin olisin itse toiminut vastaavassa tilanteessa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jos tästä tulee tuomio, niin lähitulevaisuudessa liikuntatunnit vietetään luokassa. Katsoen vaikka Jamaikan maajoukkeen suorituksia kelkkailussa.

Tämä. Vahinko ei tule kello kaulassa ja aina voi sattua ja sattuu kun touhutaan. Sehän ei valvomalla kummene. Outoa.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 
Pulkkaturma

Itse olen ymmärtänyt, että Klaukkalassa tapahtunut pulkkaturma vain odotutti itseään. Koulussa työskennelleeltä olen kuullut että samassa pulkkamäessä oli aikaisemminkin tapahtunut lievempiä vahinkoja, kuten ruhjeita, venähdyksiä ja olisiko jollain mennyt käsikin poikki (tästä en ole varma).

Tässä kyseisessä onnettomuudessa oli muistaakseni ollut valitettavana muuttujana se, että lunta oli maassa vuodenaikaan nähden vähän, joten laskurinteen lopussa oleva "kuilu" ei ollut ollenkaan pehmeä vaan kivikova. Jokainen voi maalaisjärjellä miettiä mitä voi tapahtua kun esimerkiksi juoksee kovalla vauhdilla päin seinää, tai tässä tapauksessa putoaa usean metrin korkeudelta selkä edellä epätasaiseen maahan.

Vahingot ovat vahinkoja, ja jokainen koulumaailmassa/ihmisten kanssa työskennellyt tietää että niitä tulee aina tapahtumaan huolimatta siitä miten niitä yritettäisiin ehkäistä ennalta. Kaatumisen, mustelmat ja pikku vammat kuuluvat ihan elävään elämään, niistä oppii ja yleensä selviää.

Kuitenkin oma käsitykseni Klaukkalan pulkkaonnettomuudesta on, että se olisi ollut vältettävissä, hyvinkin helposti: pulkkamäestä ei lasketa välituntisin/liikuntatunneilla kunnes kuilu on täytetty täyteaineella.

Kaikkea hyvää nuoren tytön toipumiseen.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuo opettajan valvontavastuu on muuten aika vaikea juttu käytännön tasolla. Minulla esim. on kaikki tunnit koulurakennuksessa neljännessä kerroksessa. Kun välitunti alkaa, minun pitäisi olla samalla sekunnilla pihamaalla, muuten jätän valvontani suorittamatta siltä osin.

Eli oikeasti olen pihalla vasta noin minuutin kuluttua valvonnan alkamisesta. Mitä jos siinä ajassa tapahtuu jotakin? Oikeudellisesti olen vastuussa siitäkin minuutista, näin olen lakimiehiltä kuullut. Mutta miten tilanne pitäisi hoitaa? Miten olla kahdessa paikassa yhtä aikaa? Kuuluisiko minun tunnin päätteeksi hypätä 4. kerroksen ikkunasta pihalle? Tuntia ei voi lopettaa minuuttia liian aikaisin, koska silloinhan ne minun oppilaani jäisivät ilman valvontaa minuutin ajaksi. No onneksi mitään ei ole toistaiseksi tapahtunut.

Toinen vaikea osio on ruokailu: On velvollisuus valvoa ruokailuun vietävää ryhmää, mutta samaan aikaan saattaa osua välituntivalvonta. Miten nämä hoitaa samaan aikaan? Ryhmän voi kyllä viedä ruokalaan, mutta ei heitä voi sinne valvomaan jäädä, kun on samaan aikaan oltava pihalla. Ja tämä ryhmän vieminen sinne ruokailuun kuluttaa taas yhden minuutin siitä ajasta, joka minun pitäisi olla pihalla.

Pitäisikö kouluihin hankkia ammattivartijat? En oikein kannata tätä ajatusta, mutta vaikea on tuo nykyinenkin systeemi kaikkine vastuineen.
 

moxey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä näyttää meininki muuttuneen melkosen hulluksi tänäpäivänä. Kaikki vastuu teineiltä poies ja opettajat kuseen jos jotain jossain sattuu. Omaa järkee ei kenenkään tarvii käyttää. Kohta ei enää osatakkaan. (vai osataanko edes enää).

En ois voinut kuvitella itteeni 14 kesäsenä liikuntatunnilla pulkkamäessä. Saati, että lasken semmosessa paikassa, että loukkaan itteäni. Saati että syytän siitä opettajaa...

Eri asia jos opettaja olisi pakottanut "Sun pitää laskee tosta". Tätä tuskin on tapahtunut.

Ei voi ulkopuolisena todeta kun että hulluks on menty ja hullummaks ollaan tulossa. Minen käsitä mikä meihin aikuisiin on mennyt, että ollaan päästetty jälkipolvet tuolle tasolle. Ja vielä ite päättäjät vaan vaalii tuota lisää. Ei käy kateeks nykypäivän opettajia. Saati tulevia.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Jooh. Onhan tämä melkoista, jos 15-vuotiaalla ei ole mitään vastuuta tekemisestä. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi 8-vuotias. Nyt kuitenkin puhutaan nuoresta joka saa ajella mopolla, mutta ilmeisesti vastuuta ei ole pulkan laskemisesta mäessä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Voihan isäkissan naaraspuolinen sukupuolielin. Olen kerrankin Luukkasen linjoilla. Näemmä juristit johtavat maamme koululaitosta. Tästä lähtien en tule sallimaan omille oppilailleni yhtään mitään. Istukoot pulpetissa hiljaa. Taidan evätä kynien käytön. Voihan vaikka joku sohaista kynän silmäänsä kiellostani huolimatta. Tähän on tultu! Kiitos oikeuslaitos ja oppilaiden velvollisuuksien kiistäminen!
"Saatanan tunarit!" sanoi joku viisas joskus..
 

rosnäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuomittiinko opettaja vai ainoastaan rehtori?
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Rehtorihan vastaa koko koulun toiminnoista, ikäänkuin tehtaanjohtaja tehtaastaan. Periaatteessahan tuo on sama homma et jos tehtaassa tapahtuu työtapaturma, aika usein se tehtaanjohtaja tuomitaan sakkoihin. Vielä jos on ollut yleisesti tiedossa, että mäki on vaarallinen ja onnettomuus mahdollinen tai jopa todennäköinen. Että siinä mielessä ymmärrän tuomion.

Toinen asia aiheeseen sivuten. Olin viikolla seiskaluokkalaisen poikani vanhempai-illassa. Hämmästyin kovasti, kun kahdenkymmenen vuoden aikana ei opetusmenetelmät olleet kehittyneet oikeastaan ollenkaan. Samat vanhat pulpetit, opettajanpöytä, liitutaulu, piirtoheitin (jolla opettaja heijastelee seinälle KÄSIN kirjoitettuja kalvojaan) ja nurkassa edelliseltä vuostuhannelta oleva "kolmekasikutonen". Kaiken huippu oli se, et osa opettajan kirjoista on netissä, mut milläs aukaset, kun ei ole nettiä. Tai siis on siellä kuulemma wlan, mut ei mitään laitetta millä pääsee verkkoon . Olisin kuvitellut, et kylläkait opettajilla vähintäänkin työläppärit olisi. Mut ei, opettajan huoneessa oli muutama kone, jolla pääsee nettiin. Hämmästelin kyllä kovasti.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Toinen asia aiheeseen sivuten. Olin viikolla seiskaluokkalaisen poikani vanhempai-illassa. Hämmästyin kovasti, kun kahdenkymmenen vuoden aikana ei opetusmenetelmät olleet kehittyneet oikeastaan ollenkaan. Samat vanhat pulpetit, opettajanpöytä, liitutaulu, piirtoheitin (jolla opettaja heijastelee seinälle KÄSIN kirjoitettuja kalvojaan) ja nurkassa edelliseltä vuostuhannelta oleva "kolmekasikutonen". Kaiken huippu oli se, et osa opettajan kirjoista on netissä, mut milläs aukaset, kun ei ole nettiä. Tai siis on siellä kuulemma wlan, mut ei mitään laitetta millä pääsee verkkoon ��. Olisin kuvitellut, et kylläkait opettajilla vähintäänkin työläppärit olisi. Mut ei, opettajan huoneessa oli muutama kone, jolla pääsee nettiin. Hämmästelin kyllä kovasti.
Kaiken muun voin uskoa, mutta tuota 386-läppää en usko vaikka miten sen todistelisit. Eiköhän kaikki koneet ole vähintään n. 10 vuotta uudempia kuin kyseinen kolmekasikutonen.

Se, että koneissa ei ole "nettiä" on vain opettajien ammattitaidon puutetta, WLANin olemassaolo huomioiden.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuomittiinko opettaja vai ainoastaan rehtori?

Rehtori ainoastaan. Ja mielestäni ihan ansaitusti. On ilmiselvää, että hänen pitää huolehtia, että uudelle liikunnanopettajalle informoidaan tuon kaltaisista paikoista, joissa on ennenkin sattunut tapaturma.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Opettaja kieltää 15-vuotiaita oppilaita laskemasta ojaan, oppilas ei tottele, se on rehtorin vika?? Miksi tämä ei toimi oikeassa elämässä? Miksi vanhemmat eivät saa tuomioita 15-vuotiaiden pahoinpitelyistä tai ryöstöistä?
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Opettaja kieltää 15-vuotiaita oppilaita laskemasta ojaan, oppilas ei tottele, se on rehtorin vika?? Miksi tämä ei toimi oikeassa elämässä? Miksi vanhemmat eivät saa tuomioita 15-vuotiaiden pahoinpitelyistä tai ryöstöistä?

Ei se ole ihan noin mustavalkoista. Sitä varten on vastuu, että se kannetaan. Jos kerran oli jo tiedossa, että paikka on vaarallinen ja vahinkoja voi sattua, olisi pitänyt toimia muutenkin kuin vain kieltää. Pitäisi opettajienkin tietää, että monesti lapsille kielto = kehotus.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei se ole ihan noin mustavalkoista. Sitä varten on vastuu, että se kannetaan. Jos kerran oli jo tiedossa, että paikka on vaarallinen ja vahinkoja voi sattua, olisi pitänyt toimia muutenkin kuin vain kieltää. Pitäisi opettajienkin tietää, että monesti lapsille kielto = kehotus.

Aivan, tästä syystä kaikki liikunta koulussa tulisi kieltää, sählymailalla voi tappaa toisen oppilaan opettajan kiellosta huolimatta.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Jos kerran oli jo tiedossa, että paikka on vaarallinen ja vahinkoja voi sattua, olisi pitänyt toimia muutenkin kuin vain kieltää. Pitäisi opettajienkin tietää, että monesti lapsille kielto = kehotus.

Ihan mielenkiinnosta, mutta miten tuossa ko. tilanteessa siis olisi pitänyt toimia?
 
Oppilas toimi vastoin ohjeistusta ja jätti omat aivonsa sinne rinteen yläpäähän. Tyhmyyden ja kurittomuuden hinta oli tällä kertaa valitettavan kova, mutta valitettavaa on se, että viattomia ihmisiä tuomitaan oikeudessa.

Goljat kirjoitti:
Jos kerran oli jo tiedossa, että paikka on vaarallinen ja vahinkoja voi sattua, olisi pitänyt toimia muutenkin kuin vain kieltää.
Tiedossa on, että kouluissa on ammuttu ja puukotettu ihmisiä. Vahinkoja voi siis sattua. Siitä huolimatta lasten vanhemmat antavat lapsiensa mennä kouluun. Pitäisikö näiden lasten vanhemmat myös tuomita oikeudessa?
 
Aivan, tästä syystä kaikki liikunta koulussa tulisi kieltää, sählymailalla voi tappaa toisen oppilaan opettajan kiellosta huolimatta.
Ei riitä. Pitää kieltää myös sisäopetus, koska voi syttyä tulipalo tai katto voi romahtaa. Pitää myös kieltää ulko-opetus, koska voi tulla kylmä ja lapsi vilustua ja saada keuhkotaudin. Myös koulumatkat pitää kieltää, koska tie voi olla liukas tai puskassa vaania pedofiili. Myös kotiopetus pitää kieltää, koska kotiopettaja voi olla pedofiili ja kotitalo voi olla hometalo.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Ihan mielenkiinnosta, mutta miten tuossa ko. tilanteessa siis olisi pitänyt toimia?

No en ole käynyt ko. paikassa, enkä tiedä muutakuin sen mitä olen lukenut.

Mutta.

Jos on tiedossa, että paikka on vaarallinen, ei olisi ainakaan pitänyt päästää lapsia omatoimisesti laskemaan sinne. Se on ihan varma, et pelkkä kielto ei riitä. Itse virheenhän tuossa teki tuo liikunnanopettaja, mutta koska oli ilmeisesti uusi, vastuu on tällöin rehtorin.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Virheen teki tottelematon teinityttö ja hänen vanhempansa, jotka eivät ole kasvattaneet häntä tottelemaan.

Ahaa, ilmeisesti tunnet tytön vanhemmat ja tiedät heidän kasvatusmetodinsa? Mun mielestä tuon ikäiset lapset ovat monesti ajattelemattomia, eivätkä välttämättä kuuntele tarpeeksi tarkoin ohjeita ja saattavat siltikin uhmata niitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös