Opetustyö

  • 366 273
  • 3 061

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Opettajana on hyvä pohtia aina etukäteen mitkä väännöt ovat sellaisia mihin haluaa ryhtyä. Esimerkiksi tässä tapauksessa, jos opettaja olisi antanut mennä huppupäisen ruokailun läpi, tältä olisi vältytty. Sitten päästäänkin siihen, että jos koulussa on säännöt, niitä tulisi noudattaa. Tässä tapauksessa on haluttu lähteä rankaisemaan opettajaa, joka päätti pitää jämäkkää linjaa näissä pienissä, mutta lopulta kokonaisuuden kannalta tärkeissä säännöissä.

Kun tilanteeseen on lähdetty ja käsketty ottaa huppu pois päästä, homma pitää katsoa loppuun saakka. Jos lähdet tuollaiseen hommaan ja sitten vastarinnan jälkeen luovutat, voit sanoa hyvästi auktoriteetillesi.

Pienestä hullun maineesta ei ole nykymaailmassa opettajalle lainkaan haittaa. Kaikki liha tottelee kuria, ennemmin tai myöhemmin.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Sympatiat ovat täysin opettajan puolella, erottaminen on vitsi. Kyllä itse muistan tapauksia, joissa oppilaita poistettiin fyysistä puolta apuna käyttäen luokasta ala -ja yläasteilla, jo silloin tuntui että täysin syystä ja nyt kun näytä tapauksia miettii jälkikäteen niin näkee vielä suuremmat perustat tälle. Joillekin ei vain mene jakeluun ja varsinkin yläaste on täynnä sellaisia viikareita että oksat pois. Mutta tämä on taas tätä, pullamössöä.

Mitään tukistamisen palauttamista en kannata, mutta opettajalla pitää olla jotain järjellisiä keinoja häiriköiden poistamiseen ja kohtaamiseen.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Meillä oli muistaakseni sillä tavalla noiden arvosanojen kanssa, että jos sai esim. kasin joulutodistukseen, niin ei voinut saada kutosta kevättodistukseen. Tai sitten se oli vain legendaa.

Legendaa. Itsellänikin erään oppiaineen numero tippui numerosta 10 seuraavan todistuksen numeroon 6.

Sitten itse asiaan. Ihmettelen kovasti sitä, että miksi näitä toístuvasti häiriköiviä teinejä, joita se koulunkäynti ja auktoriteetit ei kiinnosta tippaakaan, pidetään väkisin siellä koulussa? Suomessa on ihan luvallista erottaa oppilas max. kolmeksi kuukaudeksi koulusta. Miksi koulusta erottamista ei käytetä useammin kurinpitotoimena?
 
Viimeksi muokattu:

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Kyse on perusopetuksen päättötodistuksesta, johon huomioidaan 9.luokan lisäksi myös 8.luokan kevättodistus. Eli 9.luokalta on tulossa nelonen ja 8.luokan kevättodistuksessa on kuusi, mikä on keskiarvo? Niin, tämä on yksi tulkinta asiasta. Eikä tähän tosiaankaan kannata tarkertua, koskee erittäin harvoja oppilaita, eikä vaikuta mihinkään.

Kyllähän siihen päättötodistukseen voi huomioida niitä seiskaluokankin suorituksia, jos siltä tuntuu. Ja päättötodistusta ei todellakaan anneta pelkän keskiarvon mukaan, vaikka niin ehkä kuvitteletkin.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Luki mitä luki, jos vanhemmat osaisivat opettaa lapsensa käyttäytymään, niin ehkä toisella kymmenellä oleville ei tarvitsisi joka tunnin päästä selittää samoja asioita uudestaan ja uudestaan, ja aikaa jäisi muunkin kuin koulun sääntöjen opettamiseen.

Eli ihan sama mitä siellä lukee, teet niin kuin parhaaksi näet?

Olen siitä kyllä samaa mieltä, että liian mon koti laiminlyö kasvatuksen, mutta ei silti poista sitä opettajilta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Siinä vaiheessa kun omat mukulani menevät kouluun, niin haluan että siellä ei kukkona tunkiolla ole huonosti käyttäytyvät kakarat. Olen valmis viemään lapseni tällöin jonnekin muualle kouluun. Sellaiseen paikkaan jossa opitaan niitä asioita, joiden takia sitä koulua käydään.
Juuri näin, todella paikalleen sanottu. Olen täsmälleen samaa mieltä ajatellen omia lapsiani. Heidän tilanteensa on tässä suhteessa kohtalaisen hyvä. Ei kuitenkaan täydellinen.

Onhan noissa meidänkin lasten kouluissa kaikenlaisia kiusaamisen poistamiseen yms. suunniteltuja ohjelmia, ynnä koulupsykologeja ja terkkareita huokailemassa käsi poskella. Tämä vaikuttaa johtuvan juuri opettajien mitättömistä oikeuksista pitää kuria ja puuttua häiriköiden toimintaan. Opettajat tuntuvat olevan aika vässyköitä silloin kun pitäisi osata puuttua asioiden kulkuun.

Meidän vanhempaa tyttöä kiusattiin snadisti yhdessä vaiheessa. Asiat on sittemmin saatu kunnon tolalle vanhempien keskinäisellä toiminnalla. Tähän ei itse asiassa ole tarvittu kuin kissan nostaminen pöydälle, siis lähinnä muutama fb- ja puhelinkeskustelu. Koululla ei ollut tähän oikeastaan osuutta. Luokanopettajan ja reksin toiminta oli lähinnä joutavanpäiväistä lässytystä. Kiusaajien toimintaan ei juuri haluttu puuttua, mutta meidän tyttöä oltiin kyllä työntämässä ties mihin terveydenhoitajalle ja terkkarilta jopa perheneuvolaan. Ikään kuin nostetaan kädet pystyyn ja otetaan iisimpi vaihtoehto, siis uskotellaan että vika on kiusatussa eikä kiusaajassa. Perkele noita opettajaämmiä, eivät saa kuriin muutamaa toisella kymmenellä olevaa tyttöä. Ymmärrän kyllä senkin, että on helpompi harrastaa tekopyhää humanistispedeilyä kuin istua vieressä katsomassa kun oman työn kunnolla tekemisestä tehdään esitutkintapöytäkirjaa.

Kuten Syöttöpiste tähdensi, koulu on paikka jossa oppilailla pitää olla oikeus tehdä rauhassa koulutyötä ja kasvaa kohti aikuisuutta. Mielestäni koulun henkilökunnalla pitää olla oikeudet puolustaa näitä oppilaiden oikeuksia tarvittaessa vaikka voimatoimin. Tarpeeton väkivalta on eri asia, mutta häirikölle pitää voida tehdä vaikka kivun kautta selväksi ettei haistapaska-tyyli käy laatuun. Jos tietynlaiset elämän realiteetit eivät ylisuojelevien pykälien kautta avaudu jo peruskoulussa, niin myöhempi elämä opettaa nämä asiat kovemman kautta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän siihen päättötodistukseen voi huomioida niitä seiskaluokankin suorituksia, jos siltä tuntuu. Ja päättötodistusta ei todellakaan anneta pelkän keskiarvon mukaan, vaikka niin ehkä kuvitteletkin.

Minusta keskustelun tämä osa menee aika lujaa kiville, koska minä puhun koulukohtaisesta ohjeistuksesta ja sinä... en tiedä mistä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kyllähän siihen päättötodistukseen voi huomioida niitä seiskaluokankin suorituksia, jos siltä tuntuu. Ja päättötodistusta ei todellakaan anneta pelkän keskiarvon mukaan, vaikka niin ehkä kuvitteletkin.
Tämä on taivahan tosi. Yläasteella 7- ja 8-luokan kevät todistuksissa oli arvosana 7. Myös kaikkien kokeiden keskiarvo oli suunnilleen 7. Ysiluokalla sain myös kaikista kokeista seiskaa. No opettaja päätti tehdä minulle ylimääräisen kokeen ja antoi alueet mistä kysyelee yms. Tämä koe oli siis VAIN minulle. Kysyin opettajalta syytä ja hän sanoi, että haluaa katsoa sillä päättötodistuksen numeron, koska on kahden vaiheilla mitä numeroa minulle antaa. Sanoin hänelle, että mitäs katsomista siinä on kun olen saanut kokeista sitä perinteistä seiksaa, mutta opettaja sanoi, että haluaa katsoa vielä. Okei tein sen kokeen joku päivä koulun jälkeen kirjastossa ja opettaja tarkisti sen heti ja antoi tulokseksi 7½.

Pari viikkoa myöhemmin sain ysiluokan päästötodistuksen jossa englannille oli annettu arvosanaksi 6. Vittu että ärsytti. Menin kyselemään enkunmaikkaa rehtorilta ja tämä sanoi hänen poistuneen. Kerroin tilanteen ja rehtori sanoi, ettei asialle voi tehdä mitään. Joo en tullut todellakaan hyvin juttuun enkun maikan kanssa, mutta on se nyt vittu että sen takia tiputetaan numero.

Ei se minun elämääni kaatanut, mutta olisi se nyt ollut kivempi näyttää vanhemmille numeroa seiskaa kuin kutoista. Terveisiä vaan saatana "Hössölle".
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuollaiset voimakkaat tönäisyt, niin kuin itse kuvailet, voivat olla aika vaarallisia tuollaisessa tilanteessa, jossa on teräviä oven kulmia lähellä.
Joo vaarallista on. Ehkä oppilaan kannattaisi opetella käyttäytymään niin ei olisi vaaraa niistä ovista ja kulmista? Nätisti kun mennään parijonossa niin kaikki pääsevät turvallisesti perille. Elämä vielä opettaa häntäkin, että omien oikeuksien liiallinen vaaliminen voi satuttaa. Nöyryys, se on katsos hyvä taito.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Joo vaarallista on. Ehkä oppilaan kannattaisi opetella käyttäytymään niin ei olisi vaaraa niistä ovista ja kulmista? Nätisti kun mennään parijonossa niin kaikki pääsevät turvallisesti perille. Elämä vielä opettaa häntäkin, että omien oikeuksien liiallinen vaaliminen voi satuttaa. Nöyryys, se on katsos hyvä taito.

Olen kanssasi täsmälleen samoilla linjoilla sen suhteen, että hyvät käytöstaidot ja nöyryys ovat tärkeitä asioita niin lapsille kuin aikuisillekin. Näillä ominaisuuksilla välttää monet vaikeat ja uhkaavat tilanteet. Mutta se on mielestäni selvää, että oppilaan heikko käyttäytyminen ei voi sinällään oikeuttaa sellaiseen voimankäyttöön, joka oikeasti voi olla avarallista. Yläasteikäiset lapset ovat vielä herkkiä ja heidän mielialat vaihtelevat kovasti. Sen takia opettajalta pitää voida odottaa hyvää itsehillintää vaikeissakin tilanteissa. Nähdäkseni nyt tuolla opettajalla itsehillintä petti provosoinnin alla.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jokainen, kenen mielestä opettajan erottaminen oli oikein, katsokoot seuraavan videon:

Maahanmuuttajat ovat voimavara on Vimeo - linkki videoon jossa jonnet perseilee

Tämän jälkeen voimme miettiä, että pitäisikö opettajilla olla oikeus poistaa luokasta näitä jonneja vaikka vähän voimakeinoja käyttäen. Nythän tilanne on se, että oppilaat tekevät mitä tahtovat ja jos kosket heihin niin potkut.
 
Suosikkijoukkue
KK
Jokainen, kenen mielestä opettajan erottaminen oli oikein, katsokoot seuraavan videon:

Maahanmuuttajat ovat voimavara on Vimeo - linkki videoon jossa jonnet perseilee

Tämän jälkeen voimme miettiä, että pitäisikö opettajilla olla oikeus poistaa luokasta näitä jonneja vaikka vähän voimakeinoja käyttäen. Nythän tilanne on se, että oppilaat tekevät mitä tahtovat ja jos kosket heihin niin potkut.
Tuo häiritsee muiden oppimista. Yksi juttu voisi olla ns. koulupoliisin palkaaminen kouluihin. Joku voimanköytön asiantuntija, joka voisi pyydettäessä tulla poistattamaan opetusta häiritsevä tai muuten uhkaava oppilas luokasta. Poliisikoulusta kortistoon menijät esimerkiksi voisi kouluttaa muutamassa päivässä ko. tehtäviin. Siis tuollainen häiriköinti on kyllä niin perseestä ja opettaja on siis täysin voimaton ja häntä estetään tekemästä työtään.

Tietenkin mistä rahat? No en tiedä...
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Itse olen sitä mieltä että häirikkö oppilaita pitäisi pystyä saamaan kuriin entistä tehokkaammin. Kun muistelee omaa yläaste aikaa niin aika vaikea osaa häiriköistä oli saada kuriin, sillä he tiesivät oman oikeutensa varsin hyvin ja tiesivät etteivät opettajat voineet käydä käsiksi oppilaaseen. Tämän takia yläasteen matikan tunnilla sitten kuunneltiin kun pari vatipäätä kuuntelee CD-soittimen kautta musiikkia ja vittuilevat opettajalle. Opettajan opetuksesta ei tullut mitään ja koko luokka kärsi parin idiootin takia.

Mikä korjaukseksi? Vartijat pahimpiin kouluihin? Opettajille lisää oikeuksia? Itse veikkaan että vartijat tulevat kohta yläasteille. Jos ei nyt kaikkiin niin ainakin pahimpiin. Toki tämä voi vain kiihdyttää osan oppilaista häirikkökäyttäytymistä. Opettajille lisää oikeuksia tarkoittaa myös sitä että opettajille pitäisi alkaa opettamaan häirikön poistamista luokasta. Haluammeko tosiaan että opettajien pitää osata tehdä vartijan tehtäviä koulussa?

-Tinke
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Minusta keskustelun tämä osa menee aika lujaa kiville, koska minä puhun koulukohtaisesta ohjeistuksesta ja sinä... en tiedä mistä.

Ihan perusopetuslaista puhun ja olen koko ajan puhunut. Luulisin sinunkin tietävän mistä on kyse.

Menevätkö koulukohtaiset ohjeistukset perusopetuslain edelle?

Ja tähän vielä suora lainaus perusopetuslaista: "Koska yläasteen opinnot oli yleensä kurssitettu ja jaksotettu, monissa kouluissa otettiin käyttöön lukion tyyppinen menettely, jossa oppilaan päättöarvosana muodostui vuosiluokkien 7-9 lukuvuosi- tai jaksoarviointien arvosanojen perusteella. Eri koulut kehittivät omia mallejaan, jossa eri vuosiluokkien kurssiarvosanat vaikuttivat päättöarvosanaan tietyn matemaattisen kaavan ja kertoimen mukaisesti. Myös hallinto-ohjelmat ohjasivat koulujen arviointikäytäntöjä tähän suuntaan. On huomattava, että valtakunnalliset päättöarvioinnin ohjeet eivät ole koskaan ohjeistaneet edellä kuvatun kaltaiseen menettelyyn päättöarvosanan muodostamisessa."

Olen sitä mieltä, että sinun kannattaisi oikeasti tarkastella kirjoittamaasi ja miettiä toimitko perusopetuslain mukaan vai et.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yläasteikäiset lapset ovat vielä herkkiä ja heidän mielialat vaihtelevat kovasti.
Ei ne mitään lapsia ole. Sitä paitsi, jos jollain opettajalla menee vati nurin ja oppilaalla on nenä poskella, niin taas saadaan yksi kansalaistaidon oppitavoite täytettyä. Perseilemällä voi saada turpaansa. Se voi olla laitonta, mutta välittömästi siinä tilanteessa sattuu ja sattuu vielä huomennakin.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ongelma tälläisissa tilanteissa on jälleen resurssipula. Tuollaiset häirikköoppilaat tulisi ohajta erityisluokalle, jossa opettajat olisivat tuollaisiin tilanteisin erikoistuneita ammattilaisia. Miten biologiaa yliopstossa lukenut, olisi yhtäkkiä psykologian osaaja, vaikka sitä opettajakoulutuksessa varmasti opetetaankin. Tuollainen osaaminen vaatii hurjaa pelisilmää opettajalta, ja millään kaikki heistä eivät siihen pysty.

Resurssien vuoksi ei voida varmasti ongelmanuoria laittaa erityisluokalle, jolloin tilanteesta kärsivät niin muut oppilaat kuin opettajat. Jaksaminen on varmasti monella koetuksella.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Olen sitä mieltä, että sinun kannattaisi oikeasti tarkastella kirjoittamaasi ja miettiä toimitko perusopetuslain mukaan vai et.

Päättötodistuksen allekirjoittaa rehtori, joten sinun pitää suunnata ohjeesi hänelle.

Lainauksesi ei perusopetuslaista vaan opetushallituksen ohjeista.

Tuossa linkki kyseisiin opetushallituksen ohjeisiin päättöarvostelua koskien.

Samoista ohjeista löytyy myös kohta.

Oppilaan osaaminen suhteessa koko oppimäärän tavoitteisiin alkaa hahmottua vasta 8. ja 9. luokan aikana. Koska tuntien sijoittelu sekä eri oppiaineiden tavoitteiden ja sisältöjen sijoittuminen eri luokille vaihtelee kunnittain ja kouluittain, ja oppilaalle tulee aina taata mahdollisuus osoittaa osaamisensa, ei valtakunnallisessa normissa
voida kategorisesti määrätä osaamisen tarkastelun ajankohdaksi pelkkää yhdeksättä luokkaa.


On myös otettava huomioon, että oppilaan osoittamassa osaamisessa voi olla murrosiän kuohunnasta tai muusta syystä johtuvia vaihteluja, vaikka varsinaisessa osaamisen tasossa ei olisikaan tapahtunut suuria muutoksia. Määrittelyllä 8-9 halutaan antaa arvioinnin asiantuntijalle eli opettajalle riittävä liikkumavara osaamisen tarkastelua ja arviointia varten. Tiukat valtakunnalliset ohjeet johtaisivat helposti monenlaisiin kohtuuttomuuksiin ja ongelmatilanteisiin.


Ja kun puhutaan huostaanotoista, niihin liittyy usein murrosiän kuohuntaa. Näiden ohjeiden perusteella rehtorin ohjeet eivät ole mitenkään perusopetuslain vastaiset, otetaan huomioon 8. ja 9. luokka päättöarvostelussa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
AIkoinaan, kun keskikoulua ja lukiota kävin, oli silloinen rehtori ilmeisesti kovin kaukonäköinen. Häiriköt pääsivät rehtorin kansliaan "keskustelemaan" kahden kesken, ovi oli lukossa.

Reksi osasi antaa turpaan siten, että haavoja, mustelmia tai ruhjeita ei tullut. Kuristi, riepotteli ja hakkasi avokämmenellä ja muksi vatsaan. Eipä sinne kansliaan kukaan mielellään joutunut, mutta niin vain äijä välttyi syytteiltä ja tutkimuksilta. Sana sanaa vastaan ei riittänyt, vaikka muutama "kärsinyt" joskus yritti poliisille asti asioita viedä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä olen täysin samaa mieltä. Tuosta opettajan blokista voisi suorastaan tehdä opetusvideon, miten asiat hoidetaan tyylikkäästi. Ylen aamu-tv:n haastattelussa päällä oli NO Saintsin t-paita, joten ehkä hän on joskus pelannut amerikkalaista jalkapalloa. Blokki oli ainakin tyylipuhdas. Tuossa tilanteessa, jos alkaa lähmäilemään, niin tuloksena on lähes satavarmasti rimpulointia, jota opettaja ei voi jatkaa tilanteen suuren eskaloitumisvaaran vuoksi ja auktoriteetista ei olisi tietoakaan.
Ja viime viikolla opettajan oltua jossain ajankohtaisohjelmassa vieraana asiasta keskustelemassa, päällään oli Pittsburgh Steelersin t-paita.

Käsittämätöntä että tuosta menetti työpaikkansa. Ymmärrän nykypäivänä varsinkin voimankäytön suhteen rajojen olevan tiukkoja niin opetustoiminnassa kuin esim. armeijaympäristössäkin, mutta rajansa kaikella ja ei kai nykynuorikaan lasista ole tehty. Tai no, sellaisessa pumpulissa kasvatus suositellaan monesti tehtävän, että taitavat sittenkin olla.

Perustuen omiin 1990-luvun kouluvuosiin yläasteella ja lukiossa, voin vain kuvitella opettajan työn hankaluuden näiden pahimpien saatanan marakattien kanssa. Meillä oli yläasteella jokunen aivan helvetillisen hankala rettelöitsijä, ja kyllähän siinä sivusta katselemalla kävi etenkin muutamia naisopettajia sääliksi kun mietti miten noita höyrypäitä voi edes yrittää laittaa kuriin. Pari tyyppiä olivat vielä niin arvaamattomia, että siinä oli fyysinenkin pelko takuulla opettajalla oman turvallisuutensa kanssa kun alkoi yhtäkkiä tuolit lennellä pitkin luokkaa. No, pari pahinta lähetettiinkin kasiluokalla kesken lukuvuoden tarkkikselle, eli poistuivat olemasta meidän koulun opettajien riesana. Toinen teki itsarin joskus parikymppisenä huumeveijarina.

Lukiossa pari jätkää laittoivat tunnin jälkeen kunnon nyrkkitappeluksi fiksusti opettajanhuoneen edessä, mätkivät toisiltaan veret naamasta esiin kunnes treenattu hyvänkokoinen biologianopettaja tuli ja nosti molemmat lähes seinälle. Nykyään olisi varmaan saanut potkut tuosta näyttävästä väliintulostaan kolmantena miehenä.

Mielestäni olisi vain oikeus ja kohtuus, jos tuollainen videolla nähty eli ns. tilanteeseen sopiva määrä voimankäyttöä olisi sallittua. Rajan vetäminen toki on hankalaa, mutta kuten nyt kaikki videosta nähdään, kyseessä ei ole oppilaan retuuttaminen tai hakkaaminen, vaan ns. tyylipuhdas poistaminen paikalta. Noita vaan tarvitaan välillä, kun pahin uhma iskee ja oppilas käy täysin mahdottomaksi. Loppujen lopuksi, usein fyysinen poisto tuntuu olevan ainoa vaihtoehto jos ei haluta koko arvokasta oppituntia käyttää ja hukata tilanteen ratkaisemiseksi ja häirikön kuuntelemiseksi.

Hattu pois päästä kaikille yläasteikäistenkin opettajille, voin vain kuvitella miten joskus joukossa se tyhmyys tiivistyy aivan sietämättömiin määriin ja vaikkei olisi kokonaista joukkoakaan vastassa, niiden yksittäistenkin häiriöhenkien kanssa voi olla ajoittain melkoinen kestäminen.

Joskus aikanaan 20-25 -vuotiaana opiskeluaikoinani kävin usein Pukinmäen kaukalossa ts. yläasteen vieressä luistelemassa, ja siihen tuli sitten yläasteikäisiä ja mainittakoon että aikalailla maahanmuuttajapainotteisia ryhmiä liikunnantunneilleen luistelemaan ja pelailemaan. Voi elämän perkele sentään mitä porukkaa, ja silloin muistan usein miettineeni että mahtaa olla herkulliset olot opettajilla yrittää pärjätä niiden kanssa, niin jäällä kuin sitten luokassakin sisätiloissa. Ainakin siinä liikunnantunneilla näyttivät siltä, että ketään ei paskan vertaa kiinnosta yhteiset pelisäännöt, kuri saati sitten opettajan sanomiset. Opettajaa haistateltiin jatkuvasti, heikompia tölvittiin ilman mitään harkintaa ja koko kaaos oli aivan eläintarhameininkiä.

Pari kertaa meinasivat vielä viedä minun laukun jota pidin maalin takana kun pukukoppiin sitä ei todellakaan uskaltanut jättää, ja kiekkokokoelmanikin yhtäkkiä hävisi maalin katolta kun oli selkä sinne päin. Kävin nykimässä kiekot kourassa poistuvaa lökäpöksyjätkää aika napakasti hihasta, olisin varmaan tönäissyt kaverin kumoon muttei se osannut luistella niin hoiti senkin syöksymisen ihan itse.

Voi herran jestas. On se kummallista, että jos edes yksi ihminen puolustaa pientä lasta tällaisessa tilanteessa, niin se on heti osoitus jostain vittumarkoilusta. Itse käyttäydyin aikoinaan koulussa varmaankin keskivertoa asiallisemmin, mutta sillä ei nyt tässä tapauksessa varmaan ole mitään merkitystä.
Pientä lasta? Katsottiinkohan me sama video. Meillä on kotona pieni lapsi, kokoa joku 80 cm ja ikää 1 v ja 3 kk. Nämä yläasteiden vittuilijat ovat toki mieleltään vielä lapsia ja lapasia, mutta asenteeltaan ja käytökseltään usein sillä tasolla, että varhaisen aikuisiän tullessa hiljalleen vastaan on vain hyvä että rajat asetetaan ja pahimpiin toilailuihin puututaan. Sikäli toki lapsia, että uhma ja kiukuttelu in oikeastaan aika samankaavaista, kuin 2-4 -vuotiaillakin.

Periaatteessa tuo kurinpito tai kasvattamistehtävä ei tietenkään kuulu kouluun ja opettajille, vaan kotiin vanhemmille. Opettajilta kuitenkin vaaditaan niin paljon ja sen verran heidän käsiinsä nuorison osalta vastuuta annetaan, että olisi vain kohtuullista että samoissa odotuksissa sallitaan myös pahimpien kulmien hiominen pois ohjaamalla nuorta oikeaan suuntaan mm. pienillä poistamisilla yhteydenottotilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Lukiossa pari jätkää laittoivat tunnin jälkeen kunnon nyrkkitappeluksi fiksusti opettajanhuoneen edessä, mätkivät toisiltaan veret naamasta esiin kunnes treenattu hyvänkokoinen biologianopettaja tuli ja nosti molemmat lähes seinälle. Nykyään olisi varmaan saanut potkut tuosta näyttävästä väliintulostaan kolmantena miehenä.
Nykymenolla ei mene enää kauaa kun poliisille tehdään vastaavasta tapahtumasta tutkintapyyntö. Ilman opettajan fyysistä puuttumistakin. Syynä siis se, että opettaja on korottanut ääntään. Tappelupukarit valittavat että opettajan huutamisesta tuli hirmu paha mieli, ja nyt on kovasti unettomuutta ynnä vatsakipua. Housuunkin on öisin pissitty.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä ketjussa ja netissä adressin allekirjoittaneiden määrän perusteella kansan sympatiat tuntuvat olevan tämän opettajan puolella. Myös parempi kuri koulumaailmaan näyttäisi olevan "kaikkien" yhteinen tavoite. Miksi sitten mitään ei tapahdu? Miksi tuo perseily saa jatkua? Koska loppuviimein kaikki asiat päätyvät rahaan, on tämä ihan kansantaloudellinenkin kysymys. Koulussa varmaan pitäisi opettaa oppilaille erilaisia tietoja ja taitoja, eikä sietää joidenkin valopäiden vittuilua tunnista ja lukukaudesta toiseen.

Eniten tuon opettajan puolesta pelottaa se, että joku Kanerva taas lähettää Tukiaiselle tekstiviestin ja median huomio kiinnittyy toisaalle. Nyt jos koskaan asia pitäisi saada pidettyä julkisuudessa että opettaja saisi työnsä takaisin ja häirikkö pääsisi nuorisovankilaan.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Rehtorin erotuspäätöksen perusteella vs. rehtori ei ole uskaltanut puolustaa Korhosta vaan suojannut oman selkänsä.

Päätös IL:n sivuilta.

Epäilemättä juristin laatima teksti, jonka ainoa tarkoitus on varmistaa rehtorin oma selusta, mikäli oppilaan vanhemmat olisivat nostaneet asiasta jutun. Muistuttaa ihan SM-liigan kurinpitopäätöksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös