Opetustyö

  • 367 257
  • 3 061

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kai sinä tiedät kuntien rahatilanteen? Minulla on valvontaluokallani monta hojksattua nimenomaan omassa aineessani. Vain yksi heistä pääsee laaja-alaisen erityisopettajan luo 2 tuntia viikossa, kun ainetta siis on 3 viikkotuntia. Muut ovat integroituna. Pienryhmässä olivat kaikki ala-asteen ajan, mutta yläasteen pienryhmä on täynnä jo muutenkin. Ja kunnat priorisoivat.

Koulunkäynninohjaajan saan mukaan tunneille silloin, kun hän ei sijaista muita opettajia. Eli noin tunnin viikossa. Hyville oppilaille aikani ei tahdo riittää millään, ja se sapettaa sekä minua, että niitä hyviä oppilaita, että heidän huoltajiaan.

Ja niitä perhanan kaavakkeita pitää sinne Wilmaan jatkuvasti täyttää. Joka kerta, kun annan tukiopetusta jollekin, pitää muistaa Wilma-kaavake täyttää. Ja tämä koskee niitä hyviäkin oppilaita, pitää olla näyttöä, että tukea on annettu.

Olen siis alkanut tehdä yleisen tuen kaavakkeen ihan jokaisesta oppilaastani valmiiksi. Niihin kun voi laittaa esim. niin yksinkertaisen asian, että läksyt kerrotaan sekä sanallisesti että kirjallisesti. Se vain on hemmetin työlästä, kun oppilaita on reippaasti yli 100. Luokanopettajalla tämä on hiukan helpompaa. Ja luokanopettaja tuntee oppilaansa paremmin kuin aineenopettaja.

Eräs rehtori sanoi jossakin koulutustilaisuudessa, että tämän tuen kolmiportaisuus on pahin asia, mitä tässä maassa on koulutusjärjestelmälle tehty. Olen samaa mieltä hänen kanssaan.

Viestisi on aika ikävää luettavaa, näyttää siltä, että Porissa asiat ovat kohtuu hyvin.

Täällä ei olla siinä tilanteessa, että erityisoppilaita integroitaisiin yleisopetukseen noin vastuuttomasti. Mikäli resurssi ei seuraa erityisoppilasta yleisopetuksen luokkaan, kyse on säästämisestä eikä lapsen etu.

Miten koulunkäynninohjaaja voi olla sijainen? Ymmärrän, että avustajat joskus hoitavat akuutin tilanteen, mutta kyllä täällä vielä opettajat hoitavat sijaistamisen, joko otona tai otuna, pitkät (yli 1 päivä) sijaisuudet ulkpuolisilla.

Ei kai tukiopetuksen merkitseminen Wilmaan ole mikään ongelma? Kyllähän sinun jonnekin ne on ennenkin täytynyt merkitä. Ja kun vielä Wilmaan tulee suora linkki palkanlaskentaan, niin jää ilmoitustaululle kirjoittelu väliin.

Mikä on yleisen tuen kaavake?

Ymmärrän rehtorin sanat, mikäli homma toteutetaan sinun kuvailemalla tavalla. Joku byrokraatti on halunnut tehdä homma vaikeaksi. Minusta yte on parasta mitä erityisopetuksella on pitkään aikaan tapahtunut.
 

rosnäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielenkiintoista keskustelua ja asiaan vihkiytymättömänä haluaisin yleisellä tasolla esittää kysymyksen liittyen näihin keskustelemiinne tukitoimiin ja toisaalta koulun ja vanhempien väliseen yhteydenpitoon.

Eli onko olemassa joitakin yleispäteviä sääntöjä siihen, milloin yläkoulun oppilaan muuttuneesta käytöksestä tai oppimisvaikeuksista ollaan koulun puolelta yhteydessä vanhempiin. Toki niissä tilanteissa, että ongelmat näkyvät Wilmasta, asia tulee automaattisesti vanhempien tietoon, mutta entä tilanteet, jossa oppilaan käytös muuttuu huomattavasti, mutta ns. Wilmamerkinnän kynnys ei ylity.

Haen tällä lähinnä sitä, että koetaanko kouluissa oppilaalla olevan jonkinlainen subjektiivinen oikeus vaatia opettajilta ja muulta henkilökunnalta sitä, että heidän asioistaan ei ns. kannella vanhemmille ja toisaalta sitä, kokevatko opettajat yhteydenotot vanhempiin hankalina tai jopa pelottavina. Toisaalta haen myös sitä, että onko sellainen tilanne mahdollinen, että lapsi on suurinpiirtein ok kotioloissa, mutta häiriköi koulussa ja vanhemmat eivät saa tästä tietoa ja pääse puuttumaan asiaan.

Mikä muuten on hojks?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Haen tällä lähinnä sitä, että koetaanko kouluissa oppilaalla olevan jonkinlainen subjektiivinen oikeus vaatia opettajilta ja muulta henkilökunnalta sitä, että heidän asioistaan ei ns. kannella vanhemmille ja toisaalta sitä, kokevatko opettajat yhteydenotot vanhempiin hankalina tai jopa pelottavina. Toisaalta haen myös sitä, että onko sellainen tilanne mahdollinen, että lapsi on suurinpiirtein ok kotioloissa, mutta häiriköi koulussa ja vanhemmat eivät saa tästä tietoa ja pääse puuttumaan asiaan.

Mikä muuten on hojks?

En tiedä onko jossain virallisia ohjeistuksia, mutta kyllähän yhteidenotto kotiin riippuu hyvin paljon opettajan toimintatavoista, toiset kommukoivat kotien kanssa aktiivisesti, toiset vähemmän aktiivisesti. Toisaalta koululla voi olla sellainen periaate, että oppilas saa ensin itse mahdollisuuden korjata käytöksen eikä ensimmäisistä häröilyistä oteta kotiin yhteyttä.

Minulla on periaatteena vahva yhteistyö kodin kanssa, koska mielestäni ilman toimivaa yhteistyötä mahdollisuus vaikuttaa nuoren käyttäytymiseen on heikko. Tosin aina tämä yhteistyö ei toimi ja silloin oppilas onkin heikolla jäällä.

Itse toivoisin varsinkin alakoulun opettajilta aktiivista puuttumista oppilaiden käyttäytymiseen ja siitä raportoimiseen. On ikävä tilanne, kun yläkoulussa todetaan, että oppilas ei suoriudu yleisopetuksessa, vaikka vanhempien mukaan alakoulu meni moitteettomasti, mitä nyt muutama jälki-istunto. Näitä tapauksia on tullut vastaan useampia ja nykyisessä tiedostavassa ilmapiirissä vanhemmat syytävät helposti koululaitosta laiminlyönneistä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä muuten on hojks?

HOJKS on lyhenne sanoista henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma. HOJKS laaditaan oppilaille, joille on tehty hallinnollinen erityisopetuspäätös. Jos asian kansankielellä ilmaisisi, niin hojks on yksilöllinen opetussuunnitelma.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miten koulunkäynninohjaaja voi olla sijainen? Ymmärrän, että avustajat joskus hoitavat akuutin tilanteen, mutta kyllä täällä vielä opettajat hoitavat sijaistamisen, joko otona tai otuna, pitkät (yli 1 päivä) sijaisuudet ulkpuolisilla.

Ei kai tukiopetuksen merkitseminen Wilmaan ole mikään ongelma? Kyllähän sinun jonnekin ne on ennenkin täytynyt merkitä. Ja kun vielä Wilmaan tulee suora linkki palkanlaskentaan, niin jää ilmoitustaululle kirjoittelu väliin.
Tällä paikkakunnalla on käytäntönä, että koulunkäynninohjaaja sijaistaa alle 3 vrk poissaolot. Ei ole hyvä käytäntö minustakaan, mutta kyllähän se otoilun voittaa. Välillä toki aineenopettajatkin sijaistavat toisiaan, mutta ensisijainen vaihtoehto on ohjaaja.

En tiedä, miten muualla tulee nuo tukiopetusmerkinnät wilmaan, mutta täällä ei pelkkä merkintä tuntitietoihin riitä. Siitä tulee täyttää yleisen tuen suunnitelma (tai mikä hitto lie nimeltään, en nyt muista). Tämä sitä varten, että rahoitus menee oikein. Toki, jos samalle oppilaalle antaa tukiopetusta useammin, ne on helppo lisätä sinne samaan kohtaan.

Meillä ei kyllä ole suoraa linkkiä wilmasta palkanlaskentaan, enkä tiedä, onko tulossakaan. Vai onko se vain rehtorin wilmassa? Joka tapauksessa nykyään täytyy siis täytellä wilmassa tuo yleisen tuen osasto ja merkata vielä ilmoitustaululle ihan kynällä jokainen tukiopetuskerta sekä oppilaat.

Toki minä muistuttelen sekä oppilaille että huoltajille parasta tukiopetusta olevan sen, että jaksaa tunneilla seurata opetusta. Eiväthän ne asiat aina kiinnosta, mutta jos kokonaan jättää seuraamatta asioita, niin ei niitä tunnin tai parin tukiopetuksella paikata.

Muutamalle todella heikolle oppilaalle olen muuten huomannut tehokkaaksi ennakoivan tukiopetuksen. Mutta aika on rajallista minullakin, en minä edes pysty kovin usein järjestämään tukiopetuksia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...En tiedä, miten muualla tulee nuo tukiopetusmerkinnät wilmaan, mutta täällä ei pelkkä merkintä tuntitietoihin riitä. Siitä tulee täyttää yleisen tuen suunnitelma (tai mikä hitto lie nimeltään, en nyt muista). Tämä sitä varten, että rahoitus menee oikein. Toki, jos samalle oppilaalle antaa tukiopetusta useammin, ne on helppo lisätä sinne samaan kohtaan.

Meillä ei kyllä ole suoraa linkkiä wilmasta palkanlaskentaan, enkä tiedä, onko tulossakaan. Vai onko se vain rehtorin wilmassa? Joka tapauksessa nykyään täytyy siis täytellä wilmassa tuo yleisen tuen osasto ja merkata vielä ilmoitustaululle ihan kynällä jokainen tukiopetuskerta sekä oppilaat...

Mikä rahoitus? Nykyään erityisopetus ei vaikuta valtionosuuksiin, ainoastaan EHA oppilaat korottavat niitä.

Tarkoitatko Wilman tuki-sivulla olevaa tukiopetus kaavaketta? Eihän siihen tarvitse merkitä muuta kuin aika ja aihe.

Linkki palkanlaskentaan on minun kehitysehdotus Porin koulutoimenjohtajalle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eli onko olemassa joitakin yleispäteviä sääntöjä siihen, milloin yläkoulun oppilaan muuttuneesta käytöksestä tai oppimisvaikeuksista ollaan koulun puolelta yhteydessä vanhempiin. Toki niissä tilanteissa, että ongelmat näkyvät Wilmasta, asia tulee automaattisesti vanhempien tietoon, mutta entä tilanteet, jossa oppilaan käytös muuttuu huomattavasti, mutta ns. Wilmamerkinnän kynnys ei ylity.
Wilma-merkki on lähinnä raportti siitä, mitä oppitunneilla on tapahtunut. Jos käytös alkaa muuttua, on siitä jollain tavalla jäätävä merkinnät Wilmaankin, ellei nyt sitten ole joku totaalinynny kyseessä, joka alkaa jutella normaalisti. Wilmanhan ei pitäisi olla mikään rangaistuskirja, vaan siinä on raportit tapahtumista, ja huonoon käytökseen tulisi puuttua muutenkin kuin vain Wilma-merkkien vuoksi. Valitettavasti tämä ei täydellinen systeemi ole, koska ihmisiä on välissä merkkaamassa niitä merkkejä ja unohtelemassa asioita, mutta noin periaatteessa homman pitäisi toimia.

Haen tällä lähinnä sitä, että koetaanko kouluissa oppilaalla olevan jonkinlainen subjektiivinen oikeus vaatia opettajilta ja muulta henkilökunnalta sitä, että heidän asioistaan ei ns. kannella vanhemmille ja toisaalta sitä, kokevatko opettajat yhteydenotot vanhempiin hankalina tai jopa pelottavina. Toisaalta haen myös sitä, että onko sellainen tilanne mahdollinen, että lapsi on suurinpiirtein ok kotioloissa, mutta häiriköi koulussa ja vanhemmat eivät saa tästä tietoa ja pääse puuttumaan asiaan.
Kyllä oppilaan sekoiluista pitäisi kotiin mennä viesti, ellei asiaa katsota varoituksella kuitattavaksi. Mutta tupakoinnit, haistattelut yms. spedeilyt kyllä ainakin meidän koulussa ohjeistetaan suoraan vanhemmille ilmoitettaviksi Wilma-merkinnän lisäksi.

Vanhempien kontaktointi ei ole mitään herkkua ihan jo ylimääräisenä työnäkään, mutta ainakin tähän saakka hommat ovat hoituneet hyvin, kun muistaa itsekin esittää asiansa ilman sen kummempaa draamaa. Yleensä yhteydenotosta kiitellään, koska ihan perusfiksuja tyyppejä suurin osa huoltajista kuitenkin on.

Viimeiseen pointtiin sen verran, että ei pitäisi olla mahdollista, että lapsi häiriköi koulussa vanhempien tietämättä. On sitten eri asia, uskooko vanhemmat opettajien viestiä, yleensä ainakin pääasiallisesti uskovat.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mikä rahoitus? Nykyään erityisopetus ei vaikuta valtionosuuksiin, ainoastaan EHA oppilaat korottavat niitä.

Tarkoitatko Wilman tuki-sivulla olevaa tukiopetus kaavaketta? Eihän siihen tarvitse merkitä muuta kuin aika ja aihe.

Linkki palkanlaskentaan on minun kehitysehdotus Porin koulutoimenjohtajalle.

Wilmasta saa asetuksia muuttamalla ja eri toimintoja käyttöönottamalla varmasti satoja erilaisia variaatioita. Lisäksi ohjeistukset ja tulkinnat vaihtelevat jo kuntien sisällä, saati sitten kaupunkien välillä. Ehkä Jyväskylässä tehdään eri tavalla kuin Porissa?

Meillä Vantaalla ei esim. ole käytössä tuota tukiopetuskaavaketta lainkaan, vaan tukiopetukset merkataan opehuoneen kansioon listaan. Toimii kaupungin kannalta loistavasti: just sain marraskuun palkan yhteydessä korvauksen toukokuun tukiopetustunneista.

Tukiopetukset maksetaan Vantaalla puoliksi koulun budjetista ja kaupungin keskitetyistä rahoista.

Opettajien poissaoloja paikataan kouluavustajilla ja entisiä, nykyään parikymppisiä oppilaita käytetään myös runsaasti sijaisina. Siinä on tyttö tai poika ihmeissään, kun menee "opettamaan" konttaavaa laumaa erityislapsia.

Otoilu on harvinaista, vaikka kaupunki kannustaakin siihen tarjoamalla (sanamuoto on miltei velvoittava ottamaan) opettajille edullisia säästövapaita. Eli ei menetä kuin sen päivän palkan, jonka on poissa, jos kollegat hoitavat tunnit otona.
 

rosnäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla on periaatteena vahva yhteistyö kodin kanssa, koska mielestäni ilman toimivaa yhteistyötä mahdollisuus vaikuttaa nuoren käyttäytymiseen on heikko. Tosin aina tämä yhteistyö ei toimi ja silloin oppilas onkin heikolla jäällä.

Kyllä oppilaan sekoiluista pitäisi kotiin mennä viesti, ellei asiaa katsota varoituksella kuitattavaksi. Mutta tupakoinnit, haistattelut yms. spedeilyt kyllä ainakin meidän koulussa ohjeistetaan suoraan vanhemmille ilmoitettaviksi Wilma-merkinnän lisäksi.

Vanhempien kontaktointi ei ole mitään herkkua ihan jo ylimääräisenä työnäkään, mutta ainakin tähän saakka hommat ovat hoituneet hyvin, kun muistaa itsekin esittää asiansa ilman sen kummempaa draamaa. Yleensä yhteydenotosta kiitellään, koska ihan perusfiksuja tyyppejä suurin osa huoltajista kuitenkin on.

Kiitokset vastauksista, tilanne lienee siis pääsääntöisesti sellainen, että tieto koulun ja vanhempien välillä kulkee. Hieman mietityttää tuo TosiFaninkin toteama tiedostavat vanhemmat tilanne. Selvää on, että vanhemmistakin löytyy kaikenlaisia tapauksia ja yhteistyökyvyttömistä vanhemmista kärsii ennenkaikkea lapsi. Yleisellä tasolla voinee pohtia kysymystä, nostaako ajatus ko. tyyppisen vanhemman mahdollisesta kohtaamisesta opettajan yhteydenoton kynnystä eli pilaako muutama mätä omena koko korin. Kuten sampiokin totesi, eihän tuo kontaktointi välttämättä mitään herkkua ole.

Voisi vielä jatkokysymykseksi heittää sen, että miten toisaalta suhtaudutaan vanhempaan, jolla itsellään on alhainen yhteydenottokynnys eli kun teini-ikäisen kanssa on kotona vaikeampaa, kysellään opettajalta miten lapsella menee koulussa. Onko yhteydenotto kouluun ok vai pitäisikö vanhemman luottaa siihen, että wilmasta saa riittävät tiedot.

Mielenkiintoista sinällään seurata tätä nykyistä koulumaailmaa. Erityisesti olen kiinnittänyt huomiota opettajien sitoutumiseen työhönsä sekä ammattimaisuuteen haastavissakin tilanteissa. Omat kokemukset ovat niin vanhan liiton ajalta, että muutos positiiviseen suuntaan on kyllä ollut melkoinen. Aikanaan ei mitään hoikseja ollut. Kiusaamisetkin piti itse ratkoa fysiikalla ja jos siihen ei pystynyt, oli liemessä.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kysymys opettajille: Älypuhelimet ja Ipadit alkavat löytyä kohta jokaisen koululaisen repusta tai taskusta. Tämä siis tietää sitä, että niitä räplätään myös ihan avoimesti tunnilla niin ala- ja yläkoulussa kuin myös Lukiossa. Kuinka suuri uhka tämä on suomen toimivalle koulujärjestelmälle? Olen ymmärtänyt, että joissakin kouluissa kannustetaan avoimesti älypuhelimien ja Ipadien hyödyntämistä koulussa. En jaksa kuitenkaan uskoa, että moni koululainen kestää houkutuksen pelailua kesken tunnin. Silloin olisi oppilaan etu, että opettaja puuttuu asiaan mutta luulen, että kovin moni ei puutu?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysymys opettajille: Älypuhelimet ja Ipadit alkavat löytyä kohta jokaisen koululaisen repusta tai taskusta. Tämä siis tietää sitä, että niitä räplätään myös ihan avoimesti tunnilla niin ala- ja yläkoulussa kuin myös Lukiossa. Kuinka suuri uhka tämä on suomen toimivalle koulujärjestelmälle? Olen ymmärtänyt, että joissakin kouluissa kannustetaan avoimesti älypuhelimien ja Ipadien hyödyntämistä koulussa. En jaksa kuitenkaan uskoa, että moni koululainen kestää houkutuksen pelailua kesken tunnin. Silloin olisi oppilaan etu, että opettaja puuttuu asiaan mutta luulen, että kovin moni ei puutu?

En tunne yhtään koulua, jossa saisi räplätä puhelinta avoimesti tunnin aikana.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
En tunne yhtään koulua, jossa saisi räplätä puhelinta avoimesti tunnin aikana.

Tottakai tiedonhakutehtäviä voi tehdä myös älypuhelimilla. En ymmärrä joidenkin pelkoa/kammoa näitä vempaimia kohtaan,ne ovat nykypäivää ja tiedän monia opettajia jotka ovat sitä mieltä että laitteiden hyötykäyttöön tulee myös ohjata. Mikä uhka se nyt on?

Minäkään en tiedä kyllä ketään joka antaisi vapaasti räplätä ja pelailla.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Minäkään en tiedä kyllä ketään joka antaisi vapaasti räplätä ja pelailla.

Tietenkään missään ei saisi pelailla vapaasti tunnilla mutta niin vain olen kuullut muutamien opettajien suusta kommenttia siitä kuinka oppilaat räpläävät puhelintaan kirjan takana jne. Tätä kaikkea on mahdotonta valvoa ja opettajista on turhauttavaa työskennellä jos oppilaat ovat samaan aikaan Facebookissa.

Tähän ilmiöön on törmätty myös lukiossa. Jos koko kurssin ajan opiskelija räplää kännykkäänsä niin se vaikuttaa olennaisesti oppimiseen negatiivisesti.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Tähän ilmiöön on törmätty myös lukiossa. Jos koko kurssin ajan opiskelija räplää kännykkäänsä niin se vaikuttaa olennaisesti oppimiseen negatiivisesti.

Minulla on kokemusta lähinnä ala-asteelta. Kuten nimimerkki Tosifani, en myöskään minä ole aikaisemmin kuullut koulusta, jossa saisi luvatta räpeltää puhelimella. Toki sitä voi sattua luvatta, kuten vaikkapa käytävillä juoksemista tai muuta kiellettyä. En ole kuitenkaan vielä törmännyt tilanteeseen, jossa se olisi ongelma. Toki olen tekemisissä pääsääntöisesti 7-12 -vuotiaiden lasten kanssa.

Meillä muuten käytiin syksyllä keskustelua, saako kännykkää ottaa kouluun mukaan lainkaan ja saako se näkyä. Onneksi järki voitti, vaikka kieltoja onkin toisten mielestä mukava keksiä. Kännykästä löytyy mm. sellainen huikea keksintö, kuin laskin. Laskinta vaativissa tehtävissä minun ei tarvitse lähteä etsimään varastosta vanhoja paskoja laskimia vuodelta -84, vaan oppilailta löytyy ikioma laskin repusta. Eikä tarvitse pelätä, että puhelimella tehtäisiin jotain kiellettyä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, eipä tuo kännyköiden räplääminen yleensä ole ongelma, paitsi muutamilla tyypeillä, jotka eivät tunnu tajuavan puhetta ollenkaan. Yleensä muutamille sanon heti tunnin alussa asiasta, ja jos ei mene perille, pyydän heitä tuomaan luurin pöydälleni tunnin ajaksi. Normaalisti oppilaat eivät niitä kaivele, ellei ole jokin ryhmätyö tms. vapaampi tunti, jolloin perustyypeillekin saattaa tulla kiusaus tarkistaa Fb tai jotain vastaavaa. Yleensä huomautus riittää. Ja joskus tulee kännyjä käytettyä myös tiedonhakuun, kun aika monella jo on nettiyhteys kännyssään käytössä.
---

Rosnäsin kysymykseen huoltajan alhaisesta yhteydenottokynnyksestä sen verran, että ei se huono juttu ole, jos sillä ei tarjoiteta sitä, että jokaista merkkiä tivataan luokanohjaajalta. Meilläkin on opettajia, joiden välitunnit menevät Wilma-viesteihin vastaamisessa, kun luokalle on sattunut pari sellaista nuorta, joiden vanhemmat ovat ehkä hivenen liiankin aktiivisia. Jos nuorella on ongelmia, on tämä tietysti vain hyvä asia, koska usein ongelmanuorten vanhempia ei hirveästi kiinnosta lapsensa asiat. Perustyyppien "ongelmia" puidessa vain tuntuu siltä, että lähinnä itse yrittää etsiä keinoja saada vanhempi tajuamaan, ettei muksun tapauksessa ole juuri murrosikää kummemmat ongelmat kyseessä. Tai sitten sen tyypin pää ei vain riitä, vaikka kuinka lukisi ja vanhemmat haluaisivat kiitettäviä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alppilan koulussa on ollut välikohtaus opettajan ja oppilaan välillä.

Opettajan potku-uhka kuohuttaa Alppilan yläasteella - Helsingin Sanomat

JOS tuosta potkut seuraa, niin viesti on selvä: häiriköikää vapaasti ja jos opettajat puuttuvat, niin heidät erotetaan.

Perusopetuslaki 36 b § (13.6.2003/477)
Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen

Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä. Rehtorilla ja opettajalla on myös oikeus poistaa koulun alueelta oppilas, joka ei poistu saatuaan tiedon 36 §:n 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä.

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Alppilan koulussa on ollut välikohtaus opettajan ja oppilaan välillä.

Mä luin saman jutut hesarista ja meinas mennä aamukahvit väärään kurkkuun. Ei kyllä käy yhtään kateeksi opettajien duuni, kun koulut ainakin pääkaupunkiseudulla on täynnä sekopäitä, joita odottaa syrjäytynyt tulevaisuus. Tämähän johtaa siihen, että kouluun täytyy vähän väliä kutsua poliisit paikalle, jos (ja kun) häiriköiviä kakaroita ei saa laittaa itse kuriin.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Alppilan koulussa on ollut välikohtaus opettajan ja oppilaan välillä.

Tapauksesta tulee mieleen Ritva Kokkolan kirja murhattu mieli.

Nuo "uhrin" omaiset voisivat ehkä joskus miettiä olisiko vika heidän omissa kullannupuissaan. Mutta kyllä se nykymaailma tahtoo olla sellainen, että omat oikeudet tunnetaan, mutta ei velvollisuuksia.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mutta kyllä se nykymaailma tahtoo olla sellainen, että omat oikeudet tunnetaan, mutta ei velvollisuuksia.
Touché. Tässä on ongelman ydin. Oikeastaan tämä on se, mikä on vialla koko nyky-yhteiskunnassa ja maailmassa. Minä haluan, minulle kuuluu, minä saan, minä minä minä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Rehtori on ilmeisesti tässä kohtaa aloitteellinen, mikä viittaa selvästi erityisopettajan ja rehtorin välisiin ongelmiin.

Täysin samaa mieltä tapauksesta noilla tiedoilla. Rehtori näki tilaisuuden päästä ei-toivotusta henkilöstä eroon ja tarttui siihen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täysin samaa mieltä tapauksesta noilla tiedoilla. Rehtori näki tilaisuuden päästä ei-toivotusta henkilöstä eroon ja tarttui siihen.

Positiivista tässä asiassa on se, että erotettava opettaja on viemässä asiaa oikeuteen, näin saadaan ennakkopäätös tämän tyyppisistä tilanteista. Ja kun tilanteesta on olemassa vielä kuvamateriaalia, ei tarvitse tehdä päätöstä tarinoiden perusteella.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuo Alppilan tapaus on varsin vastenmielinen. Mainittu erityisopettaja oli juuri 45 minuuttia-ohjelmassa. Varsin mielenkiintoista, että Alppilan rehtori on Iltasanomien mukaan vaihtanut nyt koulua. Uudessa koulussa varmasti iloitaan uudesta rehtorista, joka pitää omiensa puolta.

Yhdysvalloissa, taisi olla Tennesseen osavaltiossa, on lakialoite, missä sosiaaliturvaa saavien vanhempien sossurahoja vähennetään entisestään, jos lapsi ei menesty koulussa. Tuollaisena tietysti liian raju, mutta ideassa on sinänsä ajatusta. Menestyksen sijaan pitäisi olla kyse käytöksestä. Tylysti vain sossutuet pois, jos opettajat ilmoittavat häiriköinnistä. Snobiperheiden kohdalla veroprosenttia entistä ylemmäs vastaavista häiriöistä.

Nuo kännykkäkameroilla operoimiset ovat myös sitä itseään. Koulun alueella niistä pitäisi tehdä jollain tavalla lainsuojattomia. Opettajat saisivat vain rikkoa ne tylysti maahan ja vaikka vielä hieman leffamaisesti talloa jäänteiden päälle.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nuo kännykkäkameroilla operoimiset ovat myös sitä itseään. Koulun alueella niistä pitäisi tehdä jollain tavalla lainsuojattomia. Opettajat saisivat vain rikkoa ne tylysti maahan ja vaikka vielä hieman leffamaisesti talloa jäänteiden päälle.

Kännyt eivät ole mikään ongelma lukiossa. Yläkoulun rikupettereillä on välillä ongelmia sisäistää mitä ei tarkoittaa. Mutta kokeilkaa hyvät kollegat kaverini, joka opettaa matemaattisia aineita lukiossa, reseptiä. Kurssin ensimmäisellä tunnilla varoituspuhe, jossa seuraava pelisääntö kaikille selväksi.

Jokainen kännykän vilahdus tunnin aikana pudottaa kokeen ja muun näytön pohjalta tulevaa arvosanaa yhdellä pykälällä.

Kun yhden ryhmän kanssa toteuttaa tämän käytännössä, viidakkorumpu hoitaa loput ja jatkossa kännyt pysyvät laukussa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kännyt eivät ole mikään ongelma lukiossa. Yläkoulun rikupettereillä on välillä ongelmia sisäistää mitä ei tarkoittaa. Mutta kokeilkaa hyvät kollegat kaverini, joka opettaa matemaattisia aineita lukiossa, reseptiä. Kurssin ensimmäisellä tunnilla varoituspuhe, jossa seuraava pelisääntö kaikille selväksi.

Jokainen kännykän vilahdus tunnin aikana pudottaa kokeen ja muun näytön pohjalta tulevaa arvosanaa yhdellä pykälällä...

Kunnes joku fiksu sanoo tuon olevan lain vastaista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös