Opetustyö

  • 363 446
  • 3 058

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua jäi vaivaamaan, että miten hoituu live opetus perheissä, joissa on mahdollisesti vain yksi tietokone ja useampi lapsi?

Satun tietämään yhden maahanmuuttajaperheen, jossa on yhdeksän lasta ja kaikki vieläpä tarvitsevat tukea, koska äidinkieli ei ole suomen kieli.

Haasteita on, mutta opettajat ovat hyvin luovaa porukkaa.

Meillä laitettiin joka kotiin tiedustelua tarvisiko kotona koneita. Koululta sai kannettavia ja pädejä ilmaiseksi lainaan, jos kodit niitä tarvitsevat. Useissa kodeissa vanhemmat ovet etätöissä ja tarvitsevat koneen, lapselle/lapsille jäi vain kännykkä, joka ei oikein riitä välineeksi. Laitteita löytyi riittävästi, mutta mokkulayhteydet voivat muodostua osalle.

Otin itsekin yhden koneen kun niitä oli vapaana. nyt on jokaisella oma kannettava.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minua jäi vaivaamaan, että miten hoituu live opetus perheissä, joissa on mahdollisesti vain yksi tietokone ja useampi lapsi?
Eroaa kunta ja koulukohtaisesti varmasti paljon, ja tässä tietysti on yksi pullonkaula. Meidän koululla olisi vuosi sitten ollut se tilanne, että liki 500 oppilaan kesken olisi arvottu 25 vanhaa pc-läppäriä. Kuluneen vuoden aikana saimme kaksi luokallista Chromebookeja sekä pc-läppäreitä eli liki 100 konetta lisää ja noista 75 lähti oppilaille, reilu kymmenkunta sellaisille opettajille, joilla ei vielä henkilökohtaista laitetta ollut. Yhdessä kuntamme koulussa on 1:1 laitteet, lopuissa mennään pääosin perheiden omilla ja tosiaan nyt aika monessa myös lainakoneella. Jotkut perheet ajattelivat lainaamista aika altruistisesti, kun viestit olivat sellaisia, että jos millään riittäisi vaikka joku vanha kone, kun on tuo perheen kannettava osin etätöissä käytössä ja koululaisia on neljä. Oli ilo antaa pari konetta tällaiseen perheeseen ja toisaalta avasi taas sitä, että suurin osa jengistä on tosipaikan tullen ihan fiksua sakkia.

Meillä itsellämme tilanne on hyvä, kun jokaisella on oma kannettava ja lääniä kämpässä siten, että voi eristäytyä kukin omiin nurkkiinsa etäoppimaan ja -opettamaan. Onhan tämä sikäli aika haastavaa monissa perheissä, että voi olla se kerrostalokämppä, alkkishuoltaja ja huonot laitteet sekä motivaatio jo muutenkin. Oppilashuollon ammattilaisia ei käy kateeksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ilmeisesti ihan kaikkialla homma ei toimi, jos joka tehtävää joutuu kirjallisesti ohjeistamaan ja kommentoimaan yläkoululaisille. Varmasti kyseessä on osaava opettaja luokassa, mutta etäpedagogiikka ei taivu suoraan luokkahuoneopetukseen. Jos tämän nyt lukee joku työtaakan alla huojuva kollega, niin tässä pari omaa pointtiani reaaliaineista ja miksei muistakin soveltuvin osin:
- keskity yhteen tai kahteen kanavaan, joita käytät ohjeistuksessa ja opetuksessa
- ota ne haltuun perusteiltaan kunnolla, vaikka olisi kiva lähteä kokeilemaan jotain digitaitavamman kollegan kikkailuja
- älä yritä mallintaa opetusta suoraan lähiopetuksen toimintatavoistasi - kuka jaksaa tuijottaa ruudusta puhuvaa päätä 45min - mutta älä myöskään korvaa puuttuvaa jorinaa tehtävävyöryllä
- pidä opetussessiot lyhyinä koko ryhmälle, luota lahjakkaampien itsenäiseen etenemiseen antamissasi tehtävissä ja keskity tukea tarvitseviin
- jos mahdollista, anna tehtävät ja opetus viikkoperusteisesti, ei oppituntiperusteisesti - säästät aikaa ja vaivaa oleellisiin, kun ei tarvitse kytätä koko ajan kelloa, milloin seuraava oppitunti alkaa, vaan voit keskittyä yksilöihin, tehtävien valvontaan ja tarkastamiseen.

Itse annan tehtävät viikkoperusteisesti ja hoidan opetuksen viikon ensimmäisen tunnin aikana. Loppuviikko ryhmälläni on aikaa tehdä viikon suoritukset, palautus on torstai-illan aikana. Perjantaina katsot kaikki ryhmäni läpi ja ajastan maanantaille uudet tehtävät. Viikon aikana sovin opetuksen lisäksi myös yksilöohjauksia, vastailen oppilaiden kysymyksiin ja seuraan tehtävien tekoa sähköisiltä alustoilta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
@sampio on monessa asiassa oikeassa.

Havaintoja oman opinahjon ja omien lasten etähommissa.
- opettajilla valtava tarve todistaa kikkailulla tarpeellisuutensa, mitä enemmän alustoja ja tehtävävyöryä sen parempi joidenkin mielestä
- karmean tiukkaa aikataulutusta. Miksi? Onko vaarallista jos teinit nukkuu 9-10 tienoille?
- kouluvuodesta käyty suurin osa, ei enää mitään mitä ilman ei selvittäisi jatkossa
- ongelmat alimmalla neljänneksellä, toki he eivät koulussakaan välttämättä tee mitään. Nyt saa muut opiskella rauhassa
- palkka juoksee ja työvelvoite on, miten työsuorite mitataan. Osa tuntuu käyttävän tähän tunteja ja minuutteja
- itse pidän luokkakokouksia 10 maissa sen jälkeen yksilöidysti tarvittaessa. luokanopettajan taakka tässä helppo. On se 22 tuttua oppilasta
- oppimisen kontrollointi vaikeaa, jopa mahdotonta. Ehkä me ei tähän kaaduta
- tärkeintä vuorovaikutus, olla yhteydessä, pitää kaikki mukana, perheille joustoa

Tästä tähän. Palaan ajoittain uusine huomioin.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ainakin joidenkin aineenopettajien kohdalla huomaan sen, että ideaali hyvästä opettajasta ei meinaa antaa periksi omien toimintatapojen muokkaamiseksi. Tai meidän koulussa näin, kyseessä kun on hiukan konservatiivisempi työyhteisö kuin aiemmat paikkani, ja opettajan autonomia on vankka. Ehkä jossain toisaalla, jossa yhteisopettajuus ja tiimeissä työskentely on yleisempää, ei niin voimakkaasti ole ajatusta siitä, että minun täytyy hallita asiat ja edetä ilman vaikutteita muilta. Erittäin hyvin nämäkin opettajat ovat sujahtaneet hyvin erilaisilta lähtötasoilta etäopetukseen, edellinen ei niinkään kritiikkinä. Enemmän tällaisena sivusta seuraajan pohdiskeluna.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ainakin joidenkin aineenopettajien kohdalla huomaan sen, että ideaali hyvästä opettajasta ei meinaa antaa periksi omien toimintatapojen muokkaamiseksi. Tai meidän koulussa näin, kyseessä kun on hiukan konservatiivisempi työyhteisö kuin aiemmat paikkani, ja opettajan autonomia on vankka. Ehkä jossain toisaalla, jossa yhteisopettajuus ja tiimeissä työskentely on yleisempää, ei niin voimakkaasti ole ajatusta siitä, että minun täytyy hallita asiat ja edetä ilman vaikutteita muilta. Erittäin hyvin nämäkin opettajat ovat sujahtaneet hyvin erilaisilta lähtötasoilta etäopetukseen, edellinen ei niinkään kritiikkinä. Enemmän tällaisena sivusta seuraajan pohdiskeluna.

Vielä yksi huomio on tosiaan se että osa opettajista elää kontrollista.

Itse olen luonut nyt viikon etäopetusta alakoululaisten kanssa ja välineinäni ovat ainoastaan Wilma ja Teams. Kun luon sujuvat, yksinkertaiset käytänteet, tarkoitukseni on tehdä tämä helpoksi eikä päinvastoin.

Toki protokollaan kuuluu ettei opettajien kesken uskalla tuota suustaan päästää. Arbeit macht frei-elää vahvana.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vielä yksi huomio on tosiaan se että osa opettajista elää kontrollista.

Itse olen luonut nyt viikon etäopetusta alakoululaisten kanssa ja välineinäni ovat ainoastaan Wilma ja Teams. Kun luon sujuvat, yksinkertaiset käytänteet, tarkoitukseni on tehdä tämä helpoksi eikä päinvastoin.

Toki protokollaan kuuluu ettei opettajien kesken uskalla tuota suustaan päästää. Arbeit macht frei-elää vahvana.
Yksinkertainen on kaunista. Itse käytän vain classroomia ja Meetsiä. Ihan hullua lähteä sähläämään nyt joka suuntaan, jos osaamista ei vielä ole itsellä tai oppilailla. Toki kun alkuhässäkkä on pikku hiljaa ohi, niin voi olla järkevää kokeilla sopivin annoksin uuttakin. Itse en ajatellut, vaihtelua sitten työtapojen kautta.

Edit: Ja olen tästä ihan tarkoituksella pitänyt ääntä, koska osa tosiaan ei taida tuntea tekevänsä töitä ilman helvetillistä määrää materiaalia ja kaikkien mahdollisten medioiden käyttöä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
@opelix : Meillä ainakin koulun koko tekee aikataulutuksen pakolliseksi, tai tunnit alkaisi mennä päällekkäin. Siksi tunnit lukujärjestyksen mukaan. Itse olen aamutunteja myöhäistänyt puolisen tuntia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@opelix : Meillä ainakin koulun koko tekee aikataulutuksen pakolliseksi, tai tunnit alkaisi mennä päällekkäin. Siksi tunnit lukujärjestyksen mukaan. Itse olen aamutunteja myöhäistänyt puolisen tuntia.
Yläkoulut ja lukiot on varmasti pakkokin sikäli aikatauluttaa, ettei ryhmien voi olettaa pääsevän tunneille milloin vain. Meillä myös opetus on sidottu lukujärjestykseen, mutta tuntien toteutus on opettajan suunnittelun varassa. Alakoulussa luokanopettajalla on tältä osin enemmän vapauksia.
---

Mulla myös Meet ja Classroom combona, ja Classroomin sisällä tietysti kaikki perusohjelmat, jotka taipuvat aika moneen. Youtubeen teen lyhyitä kertausvideoita aiheista opetussessioiden lisäksi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Se vituttaa, että juostaan laite edellä. Edelleenkin pitäisi mennä asia edellä. Mitä haluat opettaa? Miksi se on tärkeää? Miten haluat opettaa sen? Aina vastaus ei löydy digitaalista, joskus se voi olla jopa niin vanhanaikaisessa esineessä kuin kirja. Se on sellainen laite, jossa on paperista tehtyjä sivuja kansien välissä. Digidigi. Tässä digijuoksussa on nyt unohdettu yksi asia, se perimmäinen asia. Mitä me annamme nuorillemme? Annammeko uteliaisuuden, halun oppia, kiinnostuksen? Vai annammeko vaan nettiosoitteen, että kato tuolta. Vastuu on meillä nyt, jotka työksemme tätä teemme. Annetaanko kakaralle käteen kirja vai sanotaanko että kvg?
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Yläkoulut ja lukiot on varmasti pakkokin sikäli aikatauluttaa, ettei ryhmien voi olettaa pääsevän tunneille milloin vain. Meillä myös opetus on sidottu lukujärjestykseen, mutta tuntien toteutus on opettajan suunnittelun varassa. Alakoulussa luokanopettajalla on tältä osin enemmän vapauksia.
---

Mulla myös Meet ja Classroom combona, ja Classroomin sisällä tietysti kaikki perusohjelmat, jotka taipuvat aika moneen. Youtubeen teen lyhyitä kertausvideoita aiheista opetussessioiden lisäksi.
Kuinka olet saanut nuo Meet-tunnit toimimaan? Itse olen kokenut ne muutamat Meet-tuokiot joita olen pitänyt aika huonosti toimivana kakofoniana.

Classroom + omat videot + suorat kontaktit yksittäisten oppilaiden kanssa on ollut itsellä se yhdistelmä tähän asti. 7-9 matemaattiset aineet oma toimenkuva.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuinka olet saanut nuo Meet-tunnit toimimaan? Itse olen kokenut ne muutamat Meet-tuokiot joita olen pitänyt aika huonosti toimivana kakofoniana.
Tähän saakka (kop kop) hyvin. En pidä massatunteja, vaan jaan luokan normitunneilla n. kolmeen osaan, mielellään neljäänkin, jos aiheen laajuus sallii typistämisen 10 minuuttiin. Lisäksi laitan tukivideoita Classroomiin. Asiaan on varmasti auttanut myös se, että koulultamme lähti aika selkeä viesti koteihin, jossa käytiin läpi systeemin haavoittuvaisuus, häirintämahdollisuudet ja varhaisen puuttumisen periaate - välitön viesti kotiin, sanktiot ja maininta siitä, että häirintä ja nettikiusaaminen voidaan tallentaa helposti. Toistaiseksi en ole kuullut kuin normaalista sähläämisestä ja levottomuudesta, en ilkivallasta, mitä on toisaalla ollut. Toki juuri kuulin, että eräs kuivakka ja teknisesti ei niin orientoitunut senioriope pitää tänään ekan livetuntinsa, ja siinä ollaan otollisella alustalla häirinnälle. Toki olen kohtalaisen vanhakantainen kurinpitäjä myös luokassa ja ehkä tämä ehkäisee tötöilyä myös netissä.

Mun tyttäreni matikanope pitää alkuun todella lyhyen johdannon aiheeseen. Sen jälkeen oppilaat menevät omiin Meet-pienryhmiin, joissa ope kiertää auttamassa. Oppilaat tukevat toisiaan, lahjakkaimmat etenevät keskenään. Ryhmät perustuvat omiin valintoihin eli kaverit keskenään. Mutta ei toi sunkaan sapluuna kuulosta pahalta, toki teettää aika paljon töitä kaiketi. Henkkoht kontakti ei kuitenkaan pahaa tee kellekään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä seuraava täysin ilman vittuilua:
Se vituttaa, että juostaan laite edellä. Edelleenkin pitäisi mennä asia edellä. Mitä haluat opettaa? Miksi se on tärkeää? Miten haluat opettaa sen? Aina vastaus ei löydy digitaalista, joskus se voi olla jopa niin vanhanaikaisessa esineessä kuin kirja. Se on sellainen laite, jossa on paperista tehtyjä sivuja kansien välissä. Digidigi. Tässä digijuoksussa on nyt unohdettu yksi asia, se perimmäinen asia. Mitä me annamme nuorillemme? Annammeko uteliaisuuden, halun oppia, kiinnostuksen? Vai annammeko vaan nettiosoitteen, että kato tuolta. Vastuu on meillä nyt, jotka työksemme tätä teemme. Annetaanko kakaralle käteen kirja vai sanotaanko että kvg?
- Miksi digitaalisuus ja perinteinen opetus pitää nähdä toistensa vastaparina?
- Millä tavoin digi tappaa uteliaisuuden, jos se on vain väline, kuten kirjakin?
- Kuinka hoidat opetuksen etänä pelkän kirjan avulla?
- Miksi sulla on näin älytön defenssi päällä tästä kenestäkään meistä riippumattomasta pakkodigitalisoitumisesta? Ymmärtäisin reaktiosi jos jokin ylempi taho olisi vastaavaan ajanut normaaliolosuhteissa, mutta nyt ollaan välttämättömän edessä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tämä seuraava täysin ilman vittuilua:

- Miksi digitaalisuus ja perinteinen opetus pitää nähdä toistensa vastaparina?
- Millä tavoin digi tappaa uteliaisuuden, jos se on vain väline, kuten kirjakin?
- Kuinka hoidat opetuksen etänä pelkän kirjan avulla?
- Miksi sulla on näin älytön defenssi päällä tästä kenestäkään meistä riippumattomasta pakkodigitalisoitumisesta? Ymmärtäisin reaktiosi jos jokin ylempi taho olisi vastaavaan ajanut normaaliolosuhteissa, mutta nyt ollaan välttämättömän edessä.
Nimenomaan. Kyllä munkin oppilaat käyttää myös kirjaa opiskelussaan, vaikka tunteja ja materiaalia on myös verkossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@koukku (muistaakseni) kysyi joskus ennen taannoista jäähyäni, että kuinka olin suunnitellut hoitavani kahden viimeisen viikon opetukset. Tuli mieleeni tämä, mutta en löytänyt enää alkuperäistä kyssäriä ja vastaan nyt tähän asianomaiseen ketjuun. Suunnittelin siis jatkavani etänä paria syventävää teemaa samalla setillä kuin olin tehnyt siihen saakka, mutta lähiopetukseen siirtyminen sotki tämän, koska kaikilla ei ollut enää koneita käytössä. No, kävin ensialkuun arviointikeskustelut ja vedin niiden päälle yhdet tunnit aivan normaalisti, mutta kyllä jengi oli niin ryytynyttä, että opettamisen jätin viime viikolle. Tämän viikon alussa katsoimme dokumentin lyhyellä keskustelulla ja säiden salliessa ollaan oltu pääasiassa ulkona. Huomiselle ei ole mitään suunnitelmia enää. Yseille vähän jäähyväisläppää ja seiskojen kanssa viimeistellään dokumentti.

Kotiin jääneille lätkäisin Wilmaan kevyen koosteen edellisestä, siis todella kevyen. Joiltain luokilta yli puolet on jäänyt kotiin, joiltain yksi tai kaksi.

Jaa, mutta kuusi tuntia ja oman tyttären todistustenjakotilaisuus, sitten lomille. Ei harmita kyllä tämän kevään jälkeen yhtään.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
On mennyt kyllä todella upeasti nämä pari viikkoa sen luokan ja koulun osalta, missä olen mukana.

Luokat on saatu hyvin pysymään erossa toisistaan porrastetuilla välitunneilla ja rajatuilla alueilla välitunneilla.

Lapset ovat oppineet erittäin hyvin pitämään sitä pientä etäisyyttä toisiinsa ja esim. edes pieniä rähinöitä, joihin sai aiemmin puuttua jonkin verran, ei ole ollut yhtäkään. Käsienpesua opeteltiin pari päivää ja nyt se sujuu jo ohjaamatta, siten kuin ensimmäisinä päivinä ohjeistettiin. Siitä on tullut oppilaille jo tapa ja sujuu todella hyvin.

Ulkonahan tässä on kyllä paljon oltu, kun ilmat ovat suosineet. Ihan mahtavasti tehtävien teko onnistuu ulkonakin, ei siihen välttämättä luokkahuonetta tarvita.

Aika paljonkin pelkäsin tätä kouluun paluuta, mutta meidän koulussa homma on sujunut vähintäänkin mallikkaasti.

Tänään vielä pyörälenkki luokan kanssa ja huomenna suvivirsi pihalla ja sen jälkeen todistusten jako luokassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Vuokralainen
Oman viitosluokkalaisen koulussa vaikuttaisi myös olevan aika selkeät systeemit ja koulunkäynti jatkui suht normaalisti näin kodin näkökulmasta aina keskiviikolle saakka. Yläkoulun päättävä tyttö ei hänkään erityisemmin valitellut, ja tuo koulunsa on muutenkin aika monipuolisesti järjestänyt erilaisia teemajuhlia mahdollisuuksien rajoissa. Kävivät kuluttamassa luokkaretkirahojaankin vähän rannalla grillaillen ja saunoen. Loppurahat palautuvat joskus ja jaetaan perheille. Onneksi tuli tehtyä homma matkatoimiston kautta laiskuuttaan niin ei tarvinnut tapella rahoista sen kummemmin.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@koukku (muistaakseni) kysyi joskus ennen taannoista jäähyäni, että kuinka olin suunnitellut hoitavani kahden viimeisen viikon opetukset. Tuli mieleeni tämä, mutta en löytänyt enää alkuperäistä kyssäriä ja vastaan nyt tähän asianomaiseen ketjuun. Suunnittelin siis jatkavani etänä paria syventävää teemaa samalla setillä kuin olin tehnyt siihen saakka, mutta lähiopetukseen siirtyminen sotki tämän, koska kaikilla ei ollut enää koneita käytössä. No, kävin ensialkuun arviointikeskustelut ja vedin niiden päälle yhdet tunnit aivan normaalisti, mutta kyllä jengi oli niin ryytynyttä, että opettamisen jätin viime viikolle. Tämän viikon alussa katsoimme dokumentin lyhyellä keskustelulla ja säiden salliessa ollaan oltu pääasiassa ulkona. Huomiselle ei ole mitään suunnitelmia enää. Yseille vähän jäähyväisläppää ja seiskojen kanssa viimeistellään dokumentti.

Kotiin jääneille lätkäisin Wilmaan kevyen koosteen edellisestä, siis todella kevyen. Joiltain luokilta yli puolet on jäänyt kotiin, joiltain yksi tai kaksi.

Jaa, mutta kuusi tuntia ja oman tyttären todistustenjakotilaisuus, sitten lomille. Ei harmita kyllä tämän kevään jälkeen yhtään.

Aika lailla samalla sapluunalla mentiin myös täällä. Ysien ja kasien matematiikassa opetin kuitenkin melkein loppuun asti, kun oli jäänyt joitain juttuja "rästiin". Pienoista nurinaa ja se sama vakio "muilla tunneilla ei tehdä enää mitään" -juttu, mutta kunnialla päästiin tällä viikolla tavoitteeseen. Sen jälkeen onkin pääosin ulkoiltu ja kuunneltu muutama ysiluokkalaisten fysiikan esitelmä, ja tänään olikin sitten vuorossa meidän koulun virallinen ulkoilupäivä. Meillä oli kolme ysiluokkaa samassa retkipaikassa ja tosi mukavasti meni päivä pelailun, jutustelun ja pizzansyönnin merkeissä. Oma valvontaluokka on siis nyt peruskoulun päättävä ikäryhmä, ja kun luokkaretki meni miten meni, niin jaettiin sitten kerätyt rahat tasan oppilaiden kesken ja tilattiin tänään pizzat yms. lopuilla pennosilla.

Se täytyy vielä sanoa, että hieman ristiriitaisin fiiliksin (taas) huomista lukuvuoden päätöstä odottelen. Mulla oli neljä aivan loistavaa ysin ryhmää, jotka ensi vuonna korvautuvat pääasiassa seiskojen ryhmillä. Henkilökohtaisesti nautin työssäni eniten juuri ysiluokkalaisten opettamisesta sekä aiheiden että henkisesti kypsyneempien oppilaiden vuoksi, seiskat on yleensä pakkopullaa ja kasit menee siinä välissä. Ensi lukuvuonna pitää alkuun tsempata heti kunnolla, että saa homman käyntiin seiskojen kanssa ja muistaa, että kyllä näidenkin kanssa vielä jossain vaiheessa ollaan peruskoulua päättämässä :)
 
Viimeksi muokattu:

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Meillä oli paljon erityisjärjestelyitä ja niillä saatiin pidettyä ryhmät erillään. Ei helppoa, kun on kyseessä yhtenäiskoulu ja eri aikataulut luokka-asteilla. Hirveesti ei voinut poiketa ja tehdä muuta.

Yläkoululaisten kanssa mentiin luokanopettajamaisesti eli olin oman valvontaluokan kanssa ja katsoin, että tekivät muiden aineenopettajien tehtäviä. Emme siis päässeet opettamaan omia opetusryhmiämme ja se hieman harmitti, etenkin ysien kohdalla. Muuten kaikki sujui hyvin.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kaikille teille opettajille hyvää kesälomaa! Olette sen ansainneet. Tässäkin ketjussa joskus aikoinaan roihahdellut keskustelu opettajien pitkistä kesälomista on minusta täysin käsittämätön, ja toivon, etten sitä kutsu esiin uudestaan tällä maininnalla.

Opettajan työ on raskasta monelta suunnalta tulevien paineiden vuoksi. Eikä vähiten meidän vanhempien ansiosta. Toki vaatimustaso on kova lähes joka työssä, mutta esimerkiksi täysin kohtuuttomille asiakkaille tai yhteistyökumppaneille saatan itse vähän napauttaa takaisin. Monelle opettajalle voi olla kynnys sanoa kusipäävanhemmille niin kuin asia on, siinä kun on aina se lapsi vähän niin kuin pelinappulana.

Enempää en halua kirjoittaa ikävistä asioista, vaan kehottaa teitä nauttimaan ansaitusta kesälomastanne!

Alla teemaan sopiva The Rral Groupin esittämä sommarpsalm. Toki näiltä löytyy myös mahtava versio suvivirrestä, vaan nyt mennään tällä.



 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin opettajien vuosilomahan alkaa 16.6. ja sitä kertyy saman verran kuin muillakin palkansaajilla vaikka työvelvoite päättyy jo aikaisemmin.

Mukavaa myös, että ilmeisesti suurin osa opettajista vastoin odotuksia kuitenkin selvisi hengissä, vaikka heidät uhrattiin kahdeksi viikoksi suoraan etulinjaan, mistä mm. OAJ pahoitti mielensä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin opettajien vuosilomahan alkaa 16.6. ja sitä kertyy saman verran kuin muillakin palkansaajilla vaikka työvelvoite päättyy jo aikaisemmin.

Mukavaa myös, että ilmeisesti suurin osa opettajista vastoin odotuksia kuitenkin selvisi hengissä, vaikka heidät uhrattiin kahdeksi viikoksi suoraan etulinjaan, mistä mm. OAJ pahoitti mielensä.

Yllättävän vähän sitä napinaa lopulta kuului ainakin meidän koulussamme. Tänään viimeistään ysejä hyvästellessä uskon kaikkien olleen samaa mieltä siitä, että kouluun palaaminen oli sittenkin ihan viisas liike.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Opettajien loma on muuten jännä juttu. Jos joku siitä piruilee niin lomahan on saman mittainen kuin muilla. Mutta silti tässäkin ketjussa opettaja mainitsi lomansa alkaneen nyt.

Kumpi se nyt on?

Ja tiedän kyllä, opettajan lapsi. Muutaman vuoden jälkeen on valmista materiaalia hyödynnettäväksi niin että ehkä heinäkuun lopussa.aletqan vähän miettiä niitä muutamaa juttua. Äitini ainakin totesi, että työn suuria plussia on järkyttävän pitkät lomat
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Opettajien loma on muuten jännä juttu. Jos joku siitä piruilee niin lomahan on saman mittainen kuin muilla. Mutta silti tässäkin ketjussa opettaja mainitsi lomansa alkaneen nyt.

Kumpi se nyt on?

Ja tiedän kyllä, opettajan lapsi. Muutaman vuoden jälkeen on valmista materiaalia hyödynnettäväksi niin että ehkä heinäkuun lopussa.aletqan vähän miettiä niitä muutamaa juttua. Äitini ainakin totesi, että työn suuria plussia on järkyttävän pitkät lomat
Voiko näihin muuta sanoa kuin - tervetuloa alalle! Jos on kaikkien mielestä niin helppoa, niin miksi ala ei sitten hirveästi houkuttele?

Valmista materiaalia on jonkin verran, mutta sitä täytyy myös valmistella jatkuvasti lisää muuttuvien tuövälineiden ja opetusmetodien myötä. Lisäksi oppilaiden tarpeet muuttuvat. Läpi vuodenhan sitä materiaalia luodaan. Itse teen paljon materiaalia itse, kun sitä ei tunnu riittävästi olevan e-kirjassa (tai perinteisissäkään). Tiettyjä asioita pitää harjoitella monipuolisesti.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Voiko näihin muuta sanoa kuin - tervetuloa alalle! Jos on kaikkien mielestä niin helppoa, niin miksi ala ei sitten hirveästi houkuttele?

Valmista materiaalia on jonkin verran, mutta sitä täytyy myös valmistella jatkuvasti lisää muuttuvien tuövälineiden ja opetusmetodien myötä. Lisäksi oppilaiden tarpeet muuttuvat. Läpi vuodenhan sitä materiaalia luodaan. Itse teen paljon materiaalia itse, kun sitä ei tunnu riittävästi olevan e-kirjassa (tai perinteisissäkään). Tiettyjä asioita pitää harjoitella monipuolisesti.

En missään vaiheessa ilmaissut a) kateutta tai b) väheksyntää.

Meikäläistä vaan hämmentää suuresti, että kun joku mainitsee pitkät lomat, ne ei ole lomia ja loma on saman mittainen kuin muilla.

Ja sitten se onkin loma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös