En tällaista ketjua löytänyt mistään, joten päätin sitten avata tällaisen.
Kun itse kuitenkin koulunkäyntiavustajana toimin, niin kyselisin, että onko täällä enempää opettajatyössä olevia henkilöitä? Siis joko avustajana tai sitten opettajana.
Yläasteella toimin itse ja erittäin raskasta on. Nykyään oppilaat hyppivät täysin silmille eivätkä tottele mitään mitä käsken tai ohjeistan.
Opettajien joukossa on myöskin paljon sellaisia henkilöitä, joiden uskottavuus on mennyt oppilaiden silmissä jo aikaa sitten. Hyvin paljon näkee pitkän linjan opettajiakin, jotka eivät saa minkäänlaista otetta oppilaista. Totta kai vikaa voi hakea vaikka mistä, mutta kyllä suurin syyllinen tilanteeseen on opettaja itse.
Itse myöskin olen täysin hukassa noiden oppilaiden kanssa, joko avustajana tai sitten valvojana/sijaisena. Kuria yritän pitää mutta ei onnistu. Itsellä on myöskin se uskottavuus ja auktoriteetti kadonnut ihan täysin. Luokassa on opettaja ja avustaja, ja silti oppilaat pistävät meitä 100-0.
Kyse ei läheskään aina ole mistään varsinaisesta ongelmaluokasta, vaan ihan tavallisista yleisopetuksen luokista. Totta kai ongelmatapauksiakin on, mutta ne ovat sitten täysin oma juttunsa.
Monesti aina puhutaan siitä, että luokka tai oppilas vain nyt sattuu olemaan levoton, jne. mutta ikinä ei oikein puhuta siitä, mikä on opettajan osuus siihen tai mitä opettaja/avustaja tekee väärin. Mielestäni hyvinkin vaiettu asia. Jossain tutkimuksessahan todettiin, että kolmasosa opettajista on kykenemättömiä työhönsä. Sitten on taas niitä, jotka osaavat sekä opettamisen että kurinpidon ja oppilaat oikeasti haluavat olla kyseisen opettajan tunnilla.
Kyselisinkin nyt muidenkin omia kokemuksia ja vinkkejä tilanteeseen.
Kun itse kuitenkin koulunkäyntiavustajana toimin, niin kyselisin, että onko täällä enempää opettajatyössä olevia henkilöitä? Siis joko avustajana tai sitten opettajana.
Yläasteella toimin itse ja erittäin raskasta on. Nykyään oppilaat hyppivät täysin silmille eivätkä tottele mitään mitä käsken tai ohjeistan.
Opettajien joukossa on myöskin paljon sellaisia henkilöitä, joiden uskottavuus on mennyt oppilaiden silmissä jo aikaa sitten. Hyvin paljon näkee pitkän linjan opettajiakin, jotka eivät saa minkäänlaista otetta oppilaista. Totta kai vikaa voi hakea vaikka mistä, mutta kyllä suurin syyllinen tilanteeseen on opettaja itse.
Itse myöskin olen täysin hukassa noiden oppilaiden kanssa, joko avustajana tai sitten valvojana/sijaisena. Kuria yritän pitää mutta ei onnistu. Itsellä on myöskin se uskottavuus ja auktoriteetti kadonnut ihan täysin. Luokassa on opettaja ja avustaja, ja silti oppilaat pistävät meitä 100-0.
Kyse ei läheskään aina ole mistään varsinaisesta ongelmaluokasta, vaan ihan tavallisista yleisopetuksen luokista. Totta kai ongelmatapauksiakin on, mutta ne ovat sitten täysin oma juttunsa.
Monesti aina puhutaan siitä, että luokka tai oppilas vain nyt sattuu olemaan levoton, jne. mutta ikinä ei oikein puhuta siitä, mikä on opettajan osuus siihen tai mitä opettaja/avustaja tekee väärin. Mielestäni hyvinkin vaiettu asia. Jossain tutkimuksessahan todettiin, että kolmasosa opettajista on kykenemättömiä työhönsä. Sitten on taas niitä, jotka osaavat sekä opettamisen että kurinpidon ja oppilaat oikeasti haluavat olla kyseisen opettajan tunnilla.
Kyselisinkin nyt muidenkin omia kokemuksia ja vinkkejä tilanteeseen.