Onko täällä lääkäriä?

  • 782 685
  • 2 663

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Sanoisin, että rangan manipulointia ei kyllä kannata antaa muiden kuin ammattilaisten käsiin... Mulla yksi todella osaava urheilijoitakin hoitava / treenaava kaveri tiedossa, mutta toki PK-seudulla.

Yksi juttu mitä itse teen "kotihoitona" säännöllisesti on seuraava:
- kovalle lattialle selälleen, matala tyyny pään alle
- siitä ylös istumaan ja joku (about) 15cm halkaisijaltaan oleva pehmeähkö pallo (tekupallo, lasten kumipallo tms.) tuohon lapaluiden alareunan tasolle
- hitaasti takaisin selinmakuulle ja niin rennoksi kuin mahdollista
Tässä kohtaa pitäisi rangasta kuulua mukava rutina kun lukot aukeaa? Ja jos ei heti niin sellaisia "ylävatsa-liikkeitä" muutama rauhalliseen tahtiin (siis pään ja hartioiden nosto niin, ettei se pallo liiku) aina päättyen täyteen rentoutumiseen pää tyynyllä => a vot !!
Aika koomista, että ensin itse kerrot ettei mitään kannata tehdä kuin ammattalaisten toimesta ja sitten annat kotihoitovinkkejä. Jep jep. Siis käytänössähän tuossa on hermo jumissa ja tuota tilannetta pystyy kuka tahansa helpottamaan painamalla nivelen pehmytkudosta missä kipu on niin kauan kuin se laukeaa. Helppoa ja tuossa ei ole mitään varaa kenellekkään. Mutta jos on mahdollisuus niin kannattaa tietysti mennä ammattilaiselle, mutta on niitäkin joka lähtöön.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Aika koomista, että ensin itse kerrot ettei mitään kannata tehdä kuin ammattalaisten toimesta ja sitten annat kotihoitovinkkejä. Jep jep.

Jep jep itsellesi vaan. Jos et itse oikeasti tajua eroa siinä mitä itsehoitona tekee itselleen (tuntee tasan tarkkaan missä mennään / sattuuko vaiko eikö jne.) ja mitä joku tumpula / mitään anatomiasta tietämätön tekee toiselle niin kannattanee vaan pysytellä siellä virtuaalimaailmassa...
 
Tyrin männä viikolla pyörällä ja seurauksena oli kunnon puujalka toisessa reidessä. Itse kipu meni parissa päivässä ohi ja juoksemista lukuunottamatta kinttu toimii jopa hämmästyttävän hyvin tälliin nähden. Vähän vaan pistää jännittämään kun ilmeisesti osuman jälkeen lihakseen purkautunut veri alkaa tunkemaan pintaan ja koko perkeleen reisi on aivan sinipunainen. Voiko tuosta olla jotain haittaa pidemmän päälle ja pystyykö tuota "mustelman" häipymistä jotenkin nopeuttamaan?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Kerroin jo vaivasta lenkkeilyketjussa, mutta kysytään nyt asiantuntijoilta.

Varpaankynsi.. En siis tietääkseni ole sitä iskenyt mihinkään, se vaan suuttui parituntisesta juoksukilpailusta. Kynsi meni mustaksi, kynnen alla on painetta (kynsi on ikään kuin "koholla"). Kävelemään pystyy normaalisti mutta mutta... Miten tuosta nopeiten rakentaa juoksukelpoisen? Todennäköisesti kaikissa urheilukengissä juoksuaskelissa tuo kynsi tulee ottamaan osumaa kengän kärkeen ja sitten se lienee siinä kunnossa kun oli sunnuntaina - sukan kosketuskin koskee.

Viikonlopun Jukola alkaa olla kuopattu mutta en millään haluaisi parin viikon taukoa just nyt. Kerran aiemmin kynsi on varpaasta irti revitty eikä ollut helppoa ei. En nukkunut muutamaan yöhön kun peiton osuma herätti. Saati sitten urheilu - kuukauteen ei mitään asiaa mihinkään. Onko mitään tehtävissä, muuta kuin kynnen irroitus? Joku painetta helpottava temppu/lääke/ihan mikä vaan? Ja jos sillä selvitään lenkkipoluille, miten jatko pidemmän päälle? Irtoaako kynsi aikanaan vai saako sen pelastettua jotenkin?
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kerroin jo vaivasta lenkkeilyketjussa, mutta kysytään nyt asiantuntijoilta.

Varpaankynsi.. En siis tietääkseni ole sitä iskenyt mihinkään, se vaan suuttui parituntisesta juoksukilpailusta. Kynsi meni mustaksi, kynnen alla on painetta (kynsi on ikään kuin "koholla"). Kävelemään pystyy normaalisti mutta mutta... Miten tuosta nopeiten rakentaa juoksukelpoisen? Todennäköisesti kaikissa urheilukengissä juoksuaskelissa tuo kynsi tulee ottamaan osumaa kengän kärkeen ja sitten se lienee siinä kunnossa kun oli sunnuntaina - sukan kosketuskin koskee.

Viikonlopun Jukola alkaa olla kuopattu mutta en millään haluaisi parin viikon taukoa just nyt. Kerran aiemmin kynsi on varpaasta irti revitty eikä ollut helppoa ei. En nukkunut muutamaan yöhön kun peiton osuma herätti. Saati sitten urheilu - kuukauteen ei mitään asiaa mihinkään. Onko mitään tehtävissä, muuta kuin kynnen irroitus? Joku painetta helpottava temppu/lääke/ihan mikä vaan? Ja jos sillä selvitään lenkkipoluille, miten jatko pidemmän päälle? Irtoaako kynsi aikanaan vai saako sen pelastettua jotenkin?

Verenpurkaumahan sielä todennäköisesti on...

Jolloin helpottava toimenpide olisi: Duodecim toimenpideluokitus
 

Pekkis

Jäsen
Kerroin jo vaivasta lenkkeilyketjussa, mutta kysytään nyt asiantuntijoilta.

Varpaankynsi.. En siis tietääkseni ole sitä iskenyt mihinkään, se vaan suuttui parituntisesta juoksukilpailusta. Kynsi meni mustaksi, kynnen alla on painetta (kynsi on ikään kuin "koholla"). Kävelemään pystyy normaalisti mutta mutta... Miten tuosta nopeiten rakentaa juoksukelpoisen? Todennäköisesti kaikissa urheilukengissä juoksuaskelissa tuo kynsi tulee ottamaan osumaa kengän kärkeen ja sitten se lienee siinä kunnossa kun oli sunnuntaina - sukan kosketuskin koskee.

Viikonlopun Jukola alkaa olla kuopattu mutta en millään haluaisi parin viikon taukoa just nyt. Kerran aiemmin kynsi on varpaasta irti revitty eikä ollut helppoa ei. En nukkunut muutamaan yöhön kun peiton osuma herätti. Saati sitten urheilu - kuukauteen ei mitään asiaa mihinkään. Onko mitään tehtävissä, muuta kuin kynnen irroitus? Joku painetta helpottava temppu/lääke/ihan mikä vaan? Ja jos sillä selvitään lenkkipoluille, miten jatko pidemmän päälle? Irtoaako kynsi aikanaan vai saako sen pelastettua jotenkin?

Paperiliitin hehkuvan punaiseksi ja varovasti kynnestä läpi.Paine poistuu ja veri kans. Nuppineula liian terävä ja osuu helpommin lihaan. Jopea lainatakseni "voipha sitä kokkeilla", tai jotai sinne päin.

Pilleriä nyt ainakin kipuun ja jos nyt ihan pakko on heti päästä juoksemaan, niin urheilukentälle paljasjaloin nurmea kiertämään tai ylisuuret lenkkarit käyttöön. Pyöräily ja vesijuoksukin vois olla poikaa vähäks aikaa?

Kynsivallin tulehdushan siinä on, ja oisko aiheuttaja liian pienet lenkkarit? Mulla meni yhdellä 6 tunnin pertsan hiihtolenkillä viimeiset 4 tuntia irvistellessä kun monot oli pienet. Kahteen päivään ei ollut ladulle asiaa, ja jonkun ajan päästä kynsi mustui ja puolen vuoden päästä irtosi. Harjoittelutaukoa en muistaakseni joutunut pitämään kuin päivän tai pari.

Toi sun tapaus kyllä kuulostaa inan pahemmalta, mutta paas raportoiden miten homma etenee!
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Toi sun tapaus kyllä kuulostaa inan pahemmalta, mutta paas raportoiden miten homma etenee!

No raportoidaanpa nyt kun telakalla ollaan.

Keskiviikkoiltana varvas oli jo sen tuntuinen, että sitä pystyi koskettelemaan ja tunnustelemaan huutamatta. Tulin siihen tulokseen, että kynsi on vielä pelastettavissa, eli nestepatti on kynnen alla mutta ei ole repinyt vielä kynttä irti. Niinpä pieni reikä kynnen alle ja puristelemalla veret ulos. Kynnen väri muuttui tumman punaviinin punaisesta (Terra Andina Altos esimerkiksi) normaaliksi, verta tuli minun mielestä paljon. Paine helpotti heti ja eilen varvas oli ihan normaalin tuntuinen arkiaskareissa.

No kun se Jukola oli vielä haaveissa ja poisjääntini aiheuttaa hankaluuksia, eilen oli sitten kokeiltava suunnistuskenkää ja juoksuaskelia lähipusikoissa. Suunnistuskengätkään eivät tuntuneet puristavan, vaikka ovat lestiltään huomattavasti lenkkareitani kapeammat ja luonnollisesti paljon kovemmat. Pehmeällä alustalla metsässä en uskaltanut juosta normaalisti, etten iske jalkaa mihinkään, mutta tiellä/polulla jalka toimi alkuun ihan kivasti. Ajatuksena oli juosta noin puolet Jukola-urakasta (eli reilu tunti), mutta puolen tunnin jälkeen oli heilutettava valkoista lippua. Varpaaseen alkoi koskea joka askelella ja nimenomaan tiejuoksu hidastui vaivalloiseksi kävelyksi. Kotiin tullessa varvasta "sykki" ja särki.

Tilanne tänään on se, että varvas ei ole turvoksissa, kynnen alla ei käsittääkseni ole nestettä enää. Kynsi on ehjän näköinen ja siisti. Ulkoisesti varvasta ei tietäisi kipeäksi. Varvasta alkaa särkeä jos seison tai kävelen (paine jalan päällä siis), kosketus tuntuu tuskaiselta ja käveltävä on silleen varpaat ylös vääntäen (onneksi on sandaalikelit). Kokeilin tuota jossain välissä myös sideharsolla sitoa, mutta ei se paine sen paremmalta tuntunut. Viikonlopun vielä kitkuttelen ja maanantaina aikaa työterveyteen, jos tämä ei tästä tokene.

Mutta mitä helvettiä tuolla voi olla rikki? Kynsi on ehjä eikä varvas ole turvoksissa. Mietin itse, että olisiko varvas kuitenkin voinut murtua jotenkin ja olisi siksi noin saatanan kipeä. Se veripatti tuskin siinä tapauksessa liittyy kipeyteen millään tavalla. Ärsyttävää paskaa kun haittaa niin äärettömän paljon kaikkea elämää vaikka vaiva on pieni ja näkymätön. Lasten kanssa touhuaminenkin on tosi vaikeaa, kun ne kuitenkin hyppii jossain välissä kipeän varpaan päälle tai itse kolhaisee sitä johonkin.
 

Pekkis

Jäsen
Mutta mitä helvettiä tuolla voi olla rikki? Kynsi on ehjä eikä varvas ole turvoksissa. Mietin itse, että olisiko varvas kuitenkin voinut murtua jotenkin ja olisi siksi noin saatanan kipeä. Se veripatti tuskin siinä tapauksessa liittyy kipeyteen millään tavalla. Ärsyttävää paskaa kun haittaa niin äärettömän paljon kaikkea elämää vaikka vaiva on pieni ja näkymätön. Lasten kanssa touhuaminenkin on tosi vaikeaa, kun ne kuitenkin hyppii jossain välissä kipeän varpaan päälle tai itse kolhaisee sitä johonkin.

Jos se ois murteella, niin kyllä sä oisit sen johonkin sen verran pahasti lyönyt, että sen muistaisit.

Kyllä mä sitä mieltä olen, että kynsi on pitkän lenkin aikana painanut kynsivallia ja siitä nyt ottanut itteensä. Eli siitä mistä kynsi alkaa, niin muistaakseni se kohta oli mulla kosketusarka ja turvoksissa. Taisin siihen jotain geeliäkin laittaa turvotusta pienentääkseni.

Tänään et tee mitään, ja huomenna lähdet sinne Jukolaan pienessä pilleripöllyssä vetämään sen väliosuuden. Jännitystä on sen verran kuitenkin ilmassa, ettet koko vaivaa kisan aikana edes huomaa. Saunassa kyllä sitten, mutta silloinhan sulla onkin jo lohduttava olut kourassa;)

Vinkkinä voisin heittää seuraavan. Jätät ne nastarit tällä kertaa kotiin ja juokset lenkkareilla, niin kaikki menee paremmin kuin uskotkaan!
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Uutta raporttia kehiin, eli missä mennään tällä hetkellä ja jäikö Jukola väliin?

Jopas minun hikinen varvas kiinnostaa.

Jukola jäi väliin, varvas ei ole yhtään parempi kuin esimerkiksi viikko sitten. Sandaalit on ainoat kengät, joita pystyy käyttämään. Eilen kävin työterveyslääkärissä, joka epäili samaa kuin minäkin. Nestettä ei varpaassa enää ole, joten näin pitkään jatkunut kipeys (ja varsinkin kun se kipeys on siellä varpaan päässä/alapuolella) ei voi johtua nesteen aiheuttamasta paineesta kynnessä. Suurella todennäköisyydellä murtunut. Huomenna otetaan röntgenkuva, mutta sinänsä sama löytyykö murtumaa vai ei, hoitoahan vaivalle ei ole. Lepäillään, saatana. Nyt on jäämässä väliin myös 1.7. starttaava Kainuun Rastiviikko. Olen aloittamassa kesälomaa juhannukselta ja mikäli tuo on murtunut, töihin palaa muutaman viikon päästä 10 kiloa enemmän Urhoa kuin lomille jäi. Tahdon lenkille!

Multa on aiemmin murtunut isovarvas, joka ei ollut lähellekään näin kipeä kuin tämä isovarpaan viereinen. Ärsyttää, kun moinen turha lihanpala ei päästä minua lenkille. Vähemmästäkin isoa miestä itkettää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Multa on aiemmin murtunut isovarvas, joka ei ollut lähellekään näin kipeä kuin tämä isovarpaan viereinen. Ärsyttää, kun moinen turha lihanpala ei päästä minua lenkille. Vähemmästäkin isoa miestä itkettää.

Minä onnistuin kolmisen vuotta sitten telomaan pikkuvarpaani lomareissulla. Roomassa oli 35 astetta hellettä, joten painatimme lähtöpäivänä kesävaatteissa ja sandaaleissa lentokentälle, ja lensimme Hahniin, mistä sitten bussilla kylmään ja sateiseen Ranskaan. Koska aikataulu oli tiukka, ei vaatteita ehtinyt vaihtaa. Luxemburgissa bussia vaihdettaessa vedin laukkua perässäni, ja hyppäsin "rotvallilta" alemmalle tasanteelle. Joku urpo ryntäsi suoraan eteeni, jolloin tein äkkipysähdyksen. Matkalaukku vain jatkoi matkaansa ja jyräsi sandaalin suojaaman pikkuvarpaani - keskellä pahinta vesilätäkköä. Kynsi halkesi ja verta tuli. Kokeilin bussissa putsata varvasta käsidesillä, mutta eipä se mitään auttanut. Paria päivää myöhemmin Suomeen tultaessa varvasta alkoi särkeä. Työterveyshuoltoon hakemaan kunnon antibioottikuuria. Särky oli aivan helvetillistä, ja kävely tuotti tuskaa etenkin pari päivää. Senkin jälkeen pari viikkoa oli sellaista, että juoksua ei voinut edes ajatellakaan. Fillarointi ei sen sijaan tuottanut mitään kipua.

Olisiko siis fillarointi sellainen, mikä sopisi sinulle loma-ajan tekemiseksi? Ainakaan siinä ei varvas joudu niin kovalle rääkille, ja sitähän voi jopa harrastaa sandaalit jalassa.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Olisiko siis fillarointi sellainen, mikä sopisi sinulle loma-ajan tekemiseksi? Ainakaan siinä ei varvas joudu niin kovalle rääkille, ja sitähän voi jopa harrastaa sandaalit jalassa.

Kävin eilen 75 minuuttia pyöräilemässä ja onhan se tyhjää parempaa, mutta on se silti ihan perseestä. Pyöräilemään ei tee mieli vesisateessa eikä kovalla tuulella, jotka taas eivät haittaa juoksemista yhtään. Lisäksi pyöräileminen on tehtävä tiellä tai poluilla, juosta voi metsässäkin. Ja eihän tuo oikein loppukesän maraton-tavoitetta tue, kun ei pysty rasittamaan jalkojaan iskutuksella ja lisäksi tuntuu, että rasitus kohdistuu pelkästään reisiin kun juostessa joutuu käyttämään myös pohkeita ja keskivartaloa. Lisäksi kaikki intervallit menevät ihan perseelleen. Ja pahin ongelma on tietysti se, että kun kesälomaa ei ole tarkoitus kokonaan kotona viettää eikä fillari seuraa joka reissulle mukana, en pysty fillaroimaan niin paljon kuin juoksisin.

Minä en vaan ikinä ole ole oppinut tykkäämään pyöräilystä, mutta kyllä tässä nyt on siihen orientoiduttava, että pyöräkilsoja tänä kesänä tulee. Pyöräkään ei paras mahdollinen lenkkeilyyn ole, mutta on riittänyt apuvälineenä transportaatioissa. Soutaminen on toinen tukilaji, mutta se varsinkin tuntuu vaativan tuntikausien huhkimista ennen kuin missään tuntuu mitään. Eikä tunnu jaloissa sittenkään.

No, sitten kun kuulee tuon lopullisen diagnoosin, pystyy vähän suunnittelemaan milloin tuolla voi taas varovaisia askeleita ottaa särkemättä sitä enempää.
 

Pekkis

Jäsen
Kävin eilen 75 minuuttia pyöräilemässä ja onhan se tyhjää parempaa, mutta on se silti ihan perseestä. Pyöräilemään ei tee mieli vesisateessa eikä kovalla tuulella, jotka taas eivät haittaa juoksemista yhtään. Lisäksi pyöräileminen on tehtävä tiellä tai poluilla, juosta voi metsässäkin. Ja eihän tuo oikein loppukesän maraton-tavoitetta tue, kun ei pysty rasittamaan jalkojaan iskutuksella ja lisäksi tuntuu, että rasitus kohdistuu pelkästään reisiin kun juostessa joutuu käyttämään myös pohkeita ja keskivartaloa. Lisäksi kaikki intervallit menevät ihan perseelleen. Ja pahin ongelma on tietysti se, että kun kesälomaa ei ole tarkoitus kokonaan kotona viettää eikä fillari seuraa joka reissulle mukana, en pysty fillaroimaan niin paljon kuin juoksisin.

Minä en vaan ikinä ole ole oppinut tykkäämään pyöräilystä, mutta kyllä tässä nyt on siihen orientoiduttava, että pyöräkilsoja tänä kesänä tulee. Pyöräkään ei paras mahdollinen lenkkeilyyn ole, mutta on riittänyt apuvälineenä transportaatioissa. Soutaminen on toinen tukilaji, mutta se varsinkin tuntuu vaativan tuntikausien huhkimista ennen kuin missään tuntuu mitään. Eikä tunnu jaloissa sittenkään.

No, sitten kun kuulee tuon lopullisen diagnoosin, pystyy vähän suunnittelemaan milloin tuolla voi taas varovaisia askeleita ottaa särkemättä sitä enempää.

Olen koko ajan kuvitellut ukkovarpaan olevan kyseessä, mutta ihan sama. Harmittaahan toi motivoitunutta miestä varmasti kun ei pääse lenkille.

Korvaavista harjoitteista sen verran, että varsinkin vanhemmalla iällä uusien harjoitusmuotojen mukaanottaminen saattaa esim. sinut nyt yllättää. Kroppa on tottunut vuosien/vuosikymmenten ajan tiettyihin harjoitteisiin, mutta nyt kun joudut pakon edessa hakemaan jotain uutta, niin saatat kokea yllättävää kunnon kohenemista. Kroppa tavallaan puutuu niihin samoihin juttuihin eikä kehitystä enään tapahdu. Monet huippu-urheilijat pitävät näitä korvaavia harjoitteita tavallaan "yllä", jotta sitten mahdollisen vamman tullessa siirtyminen korvaaviin sujuu luontevasti.

Pyöräily on todella hyvä vaihtoehto. Poljet välillä mäet istuvaltaan, välillä seisovaltaan. Pohkeet saa kyllä mukaan kun oikein asiaan perehdyt.
Esimerkkiharjoitus vaikka juuri sinulle: Puoli tuntia peekoota, puoli tuntia 1-2 min mäkeä kunnon palautuksella ja siihen loppuun sitten peekoota se sama puoli tuntia.

Ja pyöriä saa kyllä lähes joka puolelta vuokrattua, jos ei viitsi omaa mukana raahata. Kolmevaihteisella Oivalla voi tehdä hyvän harjoituksen, ei siihen tuhansien eurojen mankeleita tarvita.

Otetaan tähän loppuun vielä se vittummaisin harjoittelumuoto eli vesijuoksu. Tämän kohdalla se todellinen motivaatio testataan, mutta sinullahan se on ihan tapissa eli veteen siitä, mars mars...;)

Pidäthän meidät taas ajan tasalla?
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Missähän vaiheessa pitäisi huolestua?

Pojalta leikattiin viime sunnuntai-keskiviikko välisenä aikana kättä kolme kertaa. Olkavarren luu ja kyynärpää kokolailla oli tohjona. Ensimmäinen yö meni kotona hyvin, mutta...

Viime yönä rupesi kipsin alta/läpi nestettä(keltaista) ja sitä tulee nyt ihan reippaanlaisesti. Soitettiin osastolle tuossa aamupäivästä, mutta sanoivat että vuodon määrää ja laatua pitää tarkailla vielä kotona. No, nyt sitä vuotoa siis tulee ihan kunnolla. Laitoin kipsin päälle ison haavatyynyn joka on n. 5 tunnin aikana täytynyt vaihtaa jo kolmesti.

Eli olisiko nyt jo aika lähteä sinne sairaalaan takaisin?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Pidäthän meidät taas ajan tasalla?

No luvattu mikä luvattu.

10 päivää puolimaratonin jälkeen eli röntgen-päivänä alkoi ensimmäistä kertaa tuntua, että varvas on vähän parempi. Huomasi siitä, että pystyi kävelemään. Kävin kuitenkin röntgenissä ja sain tulokset torstaina - ei murtumia. Lääkäri jätti tulokset vastaajaani, joten piti elää niiden viikko sitten maanantaina saatujen epäilyjen mukaisesti; paranee kun paranee jos ei kerran murtunut ole. Tänään ensimmäistä kertaa kahteen viikkoon juoksulenkki. Itse asiassa ajallisesti pidempi kuin puolimaraton kaksi viikkoa sitten (ja samoissa kengissä), mutta vauhti toki huomattavasti hiljaisempi. Varvas arka, hellä, outo - sen huomasi, mutta toki sitä kuulostelikin normaalia enemmän. Ei se kuitenkaan estänyt juoksemista, ainoastaan ylämäet joutui vetämään ihmeellisellä tekniikalla kun ei uskaltanut varpaan päälle polkea ja ponnistaa. Koko ajan jännitti, että mitähän kengästä löytyy kun sen riisuu, kaksi viikkoa sitten löytyi siis turvonnut veripattivarvas mutta nyt löytyi lähes normaalin (tai entisen) näköinen varvas. Kyllä tällä rastiviikolle lähdetään vaikka varmaan epätasainen alusta saa varomaan vielä enemmän.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuli kärvähdettyä auringossa loman kunniaksi. Huomasin hauiksessa, jossa iho on aina ollut aika sileä, pienen pisteen. Kuusi päivää myöhemmin siihen on muodostunut ruskea luomi. Onhan noita ruskeita luomia kropassa ja varsinkin käsissä jonkin verran, mutta voivatko nuo muodostua noin vauhdilla? On ollut erikoista huomata kuin jossain live-seurannassa miten se luomi siihen päivä päivältä muodostuu. Muilla mitään vastaavaa?
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Korvalehti

Silloin tällöin kärsin korvalehden kihelmöinnistä. Korvan sisään ei särje, mutta korva on korvareiän tienoilta kipeä. Kipu on kihelmöivää, joka kestää muutaman tunnin. Mistä tämä johtuu ja kannattaako asiasta mainita lääkärille? Itse kuuloonhan tämä ei vaikuta, eikä korvan sisällä tunnu särkyä. Kärsin tästä kivusta todella harvoin, mutta noin 2-3 kuukauden ajoin tulee tämmöisiä. Olen epäillyt, että unissani olen onnistunut saamaan korvalehden huonoon asentoon, mutta kun kipu on tuossa korvareiän kohdalla, niin mietin, että miten moinen olisi mahdollista.

Nimim. Tällä hetkellä korvalehteä särkee ihan perkeleesti.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Tuli kärvähdettyä auringossa loman kunniaksi. Huomasin hauiksessa, jossa iho on aina ollut aika sileä, pienen pisteen. Kuusi päivää myöhemmin siihen on muodostunut ruskea luomi. Onhan noita ruskeita luomia kropassa ja varsinkin käsissä jonkin verran, mutta voivatko nuo muodostua noin vauhdilla? On ollut erikoista huomata kuin jossain live-seurannassa miten se luomi siihen päivä päivältä muodostuu. Muilla mitään vastaavaa?
Joskus normaalitkin luomet muodostuvat yllättävän nopeasti, mutta nopea muuntuminen on kuitenkin yksi hälytysmerkki. Jollet ole jo tehnyt, niin lukaisepa läpi tämä sivu, erityisesti VARO-säännöt: Tarkkaile luomiasi - Syöpäjärjestöt

Jos et ole vertailun jälkeen varma vaarattomuudesta, niin mars lääkäriin. Melanoomasta pääsee melko simppelisti eroon alkuvaiheessa, myöhemmin ei niinkään. Olin vastikään (silmät selällään ja järkyttyneenä) läsnä hoidossa, jossa sädetettiin pariakymmentä pattia, joista suurimpien tilavuus oli lähes desilitran luokkaa - ja nuokin olivat syntyneet puolessa vuodessa. Näihin juttuihin kannattaa puuttua ajoissa.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Joskus normaalitkin luomet muodostuvat yllättävän nopeasti, mutta nopea muuntuminen on kuitenkin yksi hälytysmerkki.

Olin vastikään (silmät selällään ja järkyttyneenä) läsnä hoidossa, jossa sädetettiin pariakymmentä pattia, joista suurimpien tilavuus oli lähes desilitran luokkaa - ja nuokin olivat syntyneet puolessa vuodessa. Näihin juttuihin kannattaa puuttua ajoissa.

Kiitokset. Ihan normaalilta pigmenttiluomelta tuo näyttää. Kasvoi vain uskomattomalla vauhdilla. Olin itse vuosia sitten näyttämässä yhtä luomeani ja silloin lääkäri näytti jostain kansiosta ns. huolestuttavan näköisiä luomia, joissa oli melanooma. Kyllähän ne lievästi sanottuna aika rajun näköisiä olivat, eivätkä hirveästi jättäneet arvailun varaan. Nimenomaan ulkoisesti todella rumia ja silmiinpistäviä.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Osaisko kukaan kertoa mitä pitäis tehdä kun,

Oikealla puolella(onko sitten leukaluu vai mikä) naksuu helvetisti. Ei tarvitse kuin suun aukaista niin naksahtaa ja kun suun laittaa kiinni niin taas naksahtaa. Just tuollaiset kun haukottelut, syöminen ja puhuminen, aiheuttaa naksahtelun. Hammaslääkärille vai normilääkärille?

Tottakai vielä sellainen työ missä puhutaan melkein koko työpäivä.

Parannuskeinoja? Mitä tehdä?
 

ditrim

Jäsen
Osaisko kukaan kertoa mitä pitäis tehdä kun,

Oikealla puolella(onko sitten leukaluu vai mikä) naksuu helvetisti. Ei tarvitse kuin suun aukaista niin naksahtaa ja kun suun laittaa kiinni niin taas naksahtaa. Just tuollaiset kun haukottelut, syöminen ja puhuminen, aiheuttaa naksahtelun. Hammaslääkärille vai normilääkärille?

Tottakai vielä sellainen työ missä puhutaan melkein koko työpäivä.

Parannuskeinoja? Mitä tehdä?

Hammaslääkäriin. Sano aikaa varatessa ongelmasi niin hyvin, että pääset sellaiselle tohtorille, joka osaa tehdä sulle kiskon. Sitä pidetään öisin niin kauan että naksuminen loppuu.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Hammaslääkäriin. Sano aikaa varatessa ongelmasi niin hyvin, että pääset sellaiselle tohtorille, joka osaa tehdä sulle kiskon. Sitä pidetään öisin niin kauan että naksuminen loppuu.

Onkos minkäänlaista tietoa kuinka kalliiksi tämä tulisi? Tekeekö tohtori muuta kuin tuon kiskon? Minä kun vältän noita hammaslääkäreitä hamaan tappiin saakka :D
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkos minkäänlaista tietoa kuinka kalliiksi tämä tulisi? Tekeekö tohtori muuta kuin tuon kiskon? Minä kun vältän noita hammaslääkäreitä hamaan tappiin saakka :D

Kiskoa varten pitää tietysti tehdä perustsekkaus, koska jos myöhemmin ilmenee paikattavaa, niin purenta saattaa muuttua sen verran, että kisko ei enää istu. Kiskon tekeminen on vaivaton toimenpide ja lähinnä siihen kuuluu valujen ottaminen ja sitten seuraavalla kerralla valmiin kiskon sovitus, hionta ja viimeistely. Hintaa taitaa kertyä sille varsinaiselle kiskolla parisen hunttia + normaalit käyntimaksut.

Itse olen käyttänyt purentakiskoa reilut kymmenen vuotta yönarskuttelun takia, joka on pahimmillaan niin rajua, että joskus on täysin terveitä hampaita lohjennut nukkuessa. Kiskon myötä päänsärky ja hartiajumit ovat myös vähentyneet. En tosin ole ihan varma, onko kisko ensimmäinen ratkaisu tuohon naksumiseen, mutta kyllä se hyvinkin voisi auttaa.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Itse olen käyttänyt purentakiskoa reilut kymmenen vuotta yönarskuttelun takia, joka on pahimmillaan niin rajua, että joskus on täysin terveitä hampaita lohjennut nukkuessa. Kiskon myötä päänsärky ja hartiajumit ovat myös vähentyneet. En tosin ole ihan varma, onko kisko ensimmäinen ratkaisu tuohon naksumiseen, mutta kyllä se hyvinkin voisi auttaa.

Esivalmis purentakisko hampaiden narskuttelun hoitoon | www.narskuttelu.fi Kokemuksia tällaisesta?

Itseä toki ei narskuttelu vaivaa vaan tosiaan tuo leukaluiden(vai mitkä nyt sitten naksuukaan) naksuminen. Vetäisköhän tuo saman asian? Ei tarttisi siellä hammaslääkärillä käydä :D. Nähtävästi löyty samalla syy myös joskus tulleisiin päänsärkyihin sekä hartiakipuihin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Esivalmis purentakisko hampaiden narskuttelun hoitoon | www.narskuttelu.fi Kokemuksia tällaisesta?

Itseä toki ei narskuttelu vaivaa vaan tosiaan tuo leukaluiden(vai mitkä nyt sitten naksuukaan) naksuminen. Vetäisköhän tuo saman asian? Ei tarttisi siellä hammaslääkärillä käydä :D

En tiedä tuosta, mutta itsehän en edes tiennyt omasta narskuttelustani ennen kuin muutin aikanaan naiseni kanssa samaan huusholliin. Tai olihan joku hammaslääkäri joskus maininnut, että vähän kuluneen oloiset leegot, mutta vaimo sitten kertoi, että narskuttelu on joka öistä ja niin äänekästä, että nukkuminen vieressäni on kohtuullisen haastavaa. Eli kysymys kuuluukin: tiedätkö varmasti ettet narskuttele?

Edit: lisätään vielä se, että tuo valmis kisko varmaan auttaa niihin ääniin ja hampaiden kulumiseen, mutta hammaslääkärin tekemän kiskon yksi tarkoitus on ohjata leuan liikettä oikeanlaiseksi ja se kisko tehdään hyvin tarkkaan mittojen mukaan leuan luontaiset liikeradat huomioiden. Näinpä vähän epäilen, että tuosta ei ihan vastaavanlaista apua ole esimerkiksi leuan jännitystilojen ratkaisemiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös