Onko täällä lääkäriä?

  • 782 105
  • 2 661

janbo

Jäsen
Nyt on lomakkeet sisällä, joissa vaadin saada itselleni tarkasteltavaksi loki-tiedostot potilastiedostoistani, kuka niitä on muokannut, koska ja miksi?!

Ja tämä ei todellakaan ole aprillia, vaan valitettavasti totista totta :(

Todella mielenkiintoinen tapaus, vaikkakin itsellesi varmasti yhtä helvettiä. Olisi mukava kuulla miten tarina etenee, kun etenee. Nuo valituslomakebyrokratiarattaat kun ovat harmittavan huonossa öljyssä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Löysin verensokerimittarin, minkä olen joskus tilannut jostain, kun kerran ilmaiseksi sain. Millon minun kuuluisi mitata verensokerini ja mitä arvoja pitäisi saada, jotta voin todeta, onko mulla diabetes?

Testasin tässä huvikseni ja arvoksi tuli 6,2. Olen tissutellut kaljaa ja syönyt muutamia karkkeja tässä illan mittaan. Tämä ei liene optimiolosuhde testaukselle?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Löysin verensokerimittarin, minkä olen joskus tilannut jostain, kun kerran ilmaiseksi sain. Millon minun kuuluisi mitata verensokerini ja mitä arvoja pitäisi saada, jotta voin todeta, onko mulla diabetes?

Testasin tässä huvikseni ja arvoksi tuli 6,2. Olen tissutellut kaljaa ja syönyt muutamia karkkeja tässä illan mittaan. Tämä ei liene optimiolosuhde testaukselle?

Useampi tunti pitää olla syömättä ja juomatta. Normaaliarvo riippuu vähän suosituksista, eri maissa on eri rajat. Hieman korkea tuo on, mutta koska olet syönyt karkkia, niin se on sen takia.

Jos sinulla olisi diabetes, niin arvo olisi lähempänä 26.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Useampi tunti pitää olla syömättä ja juomatta. Normaaliarvo riippuu vähän suosituksista, eri maissa on eri rajat. Hieman korkea tuo on, mutta koska olet syönyt karkkia, niin se on sen takia.

Jos sinulla olisi diabetes, niin arvo olisi lähempänä 26.

Ookke. Testasin tänään aamulla vielä uudestaan ennen kuin olin syönyt tai juonut mitään. Tällä kertaa arvo oli 5,3. Nopean googletuksen perusteella kaikki on ok. Hyvä niin, ei ainakaan vielä ole tuo sukurasite tullut itselleni. Parin vuoden päästä uusi testi.

Mittarikin menee roskikseen nyt. Ilmaispakkauksessa tuli noita piikkejä ja mittauslevyjä niin vähän, että loppuivat.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Normaaliarvo riippuu vähän suosituksista, eri maissa on eri rajat.

Kröhöm... rajat ( suositukset) on aivan samat, mutta asteikot on hieman erilaiset. Esimerkiksi jos suomalaisilla asteikoilla veren sokeri on reilu 5, niin thaikuissa se olisi reilut 100. Tosin tätä saattaa sekoittaa hieman se, että onko kyseessä lapsi vai aikuinen.
Ja yleisesti verensokeri mitataan ennen ateriaa, jotta tiedetään insuliinin tarve.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen mittaillut pari vuotta itse sokeriarvoaj, kun tuo kakkostyypin diabetes pukkasi päälle. Tablettilääkityksellä normaali arvo liuskalla mitattuna aamulla, ennen syömistä/ nesteitä vaihtelee 5,1-6,0 välillä.

Kaksi- kaksi ja puoli tuntia aterian jälkeen löytyy usein 5,7-6,8. Oman lääkärini mukaan homma aika kontrollissa.

Ilman tabletteja aamuarvoni olisi tällä hetkellä luokkaa 7,5-9. Jos söisin vielä terveellisemmin ja nautiskelisin olusia vähemmän saisin arvoja ja painoa alas. Mutta ihminen kun olen niin jotain nautintoja pitää olla, edes kohtuudella.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Minulla on nyt muutaman päivän ollut nilkka todella kipeä. Mitenkään en tietääkseni sitä ole loukannut.

Nilkan ulkosyrjään sattuu lähen kokoajan, kun jalka on levossa. Kipu alkaa olla todella kova, ja säteisee osaksi myös sääreen. Säären alaosassa, sisäsyrjällä tuntuu myös kova kipeä kohta, johon sattuu vain kun siihen koskee.

Mistähän tällainen voi johtua, ja miten pian pitäisi mennä lääkäriin ellei parane? Alkaa vaikuttamaan jo yleiseen mielialaan ja nukkumiseen aika paljon tuo.

Muutenkin on ollut outo olo, ja tänään on tullut myös reidet kipeiksi molemmista jaloista. Samantapaista kipua oli jaloissa syksyllä, ja sen kivun sain pois kun aloin syömään magnesiumia (nyt sen aloitin uudelleen, pitää toivoa että auttaisi)...
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Pelaan salibandya maalilla, ja vasen polvi on vaivannut nyt noin kuukauden päivät. Vaiva ilmenee silloin kun olen oikean polveni varassa ja suoristan vasemman jalkani. Silloin tuntuu kuin polvi liikkuisi sivuttaissuunnassa "yli" ja vihlaisee tosissaan. Samalta tuntuu silloin jos istuu lattialla jalat suorassa ja heiluttelee jalkateriään puolelta toiselle. Aina vasemman jalan jalkaterän kääntyessä sisäänpäin polven sisäreuna vihlaisee tosissaan.

Lääkäri en ole, mutta vastaavan kokeneena veikkaisin, että kyseessä on kierukka. Itse pelasin n 9kk hajalla olleen kierukan kanssa ja se kipuili ainoastaan silloin kun jalkaa käänsi "ulos". Diagnoosi oli repeytynyt ulko(?)kierukka ja lääkäri poisti repeytyneen palan. 6 päivää tähystyksestä pystyin jo polkemaan pyörää ja 9 päivän jälkeen juoksin jo jalalla.

Eli toivotaan että kyseessä on sisä(?)kierukka ja pääset nopeasti kuntouttamaan jalkaa.
Magneettikuvat on nyt otettu ja keskiviikkona kuulen sitten tuomion. Jalka on edelleen ihan semiookoo, mitä nyt kipeytyy ihan kaikesta urheilusta. Eikä ole tullut yhtään paremmaksi tässä tuon salibandyäksidentin jälkeen, pikemminkin päin vastoin. Pitäis varmaan siirtyä kokonaan ja pelkästään sohvalle kaljaa juomaan.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Magneettikuvat on nyt otettu ja keskiviikkona kuulen sitten tuomion. Jalka on edelleen ihan semiookoo, mitä nyt kipeytyy ihan kaikesta urheilusta. Eikä ole tullut yhtään paremmaksi tässä tuon salibandyäksidentin jälkeen, pikemminkin päin vastoin. Pitäis varmaan siirtyä kokonaan ja pelkästään sohvalle kaljaa juomaan.
Ei ollut polvesta mitään oikeastaan rikki, joka tietysti on kiva juttu. Kierukassa joku ruhje/iskun aiheuttama vamma, nivelpussi tms. turvonnut & tulehtunut ja semmosta kaikkea. Kortisonipiikin sain, joka muuten sattui yllättävän paljon. Nyt pitää ottaa hissukseen viikon/pari ja sen jälkeen saa taas liikuskella niin kuin haluaa, ja jalan pitäisi tulla entiseen iskuun. Hyvä!

On kinttu juuri nyt kipeämpi kuin koskaan juuri tuon kortisonipiikin takia. No, ilmeisesti paranee pikkuhiljaa.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Pari tuntia sitten alkoi yskä, jonka voi sanoa tulleen täysin puskista. En pidä sitä sattumana, että se alkoi näin kevään tullen - taas. Tarkemmin asiaa aateltuani muistin, että onhan tätä ollut ainakin 2-3 keväänä aikaisemmin. Oireina ei ole juuri muuta kuin äkisti alkavat yskänpuuskat ja liman irtoaminen. Olenko kenties allerginen lepälle tai jollekin muulle?
 

tutzba

Jäsen
On jo pidemmän aikaa ollut ongelmia vasemman silmän kanssa. Melkein aina kun harrastaa liikuntaa, silmä jostakin ihmeen syystä rasittuu. Tulee samanlainen tunne kuin olisi pitänyt silmiä auki jonkun tuulikoneen edessä. Näkö sumenee huomattavasti ja loppupäivän itken ko. silmällä. En tiedä onko siinä "painetta", mutta siltä se ainakin tuntuu.

Palaillaanpa saman asian tiimoilta. Kävin näyttämässä silmää joskus lääkärillä, mutta hän ei ainakaan tutkimuksissaan mitään löytänyt. Silti esim. tänään aamulenkin jälkeen tuli samat ongelmat. Silmä vuotaa, vähän kirvelee, näkö sumenee ja tulee punaiseksi. Hetken aikaa mietin jo voisiko johtua allergioista, mutta toisaalta taas samat ongelmat olivat myös talvella jolloin ei tietääkseni ole siitepölyä yms. ilmassa.

Pitäisikö vaan kestää tämä vai käydä uudemman kerran lääkärillä? Maksoi viime kerralla niin paljon (kävin siis optikon silmälääkärillä), että ihan huvin vuoksi en satasta maksaisi uudelleen.
 

Veijari

Jäsen
Viime viikolla oli futismatsi joka meni ihan normaalisti läpi pujottelukeppinä ollessa, ei mitään kipuja tai loukkaantumista. Pelin jälkeisenä aamuna polvi aivan turvoksissa ja on sitä edelleen. Polvi myös naksuu vähän väliä polvea koukistaessa/suoristaessa.

Älkää ***tana sanoko että kierukka TAAS romuna. Viime kesänä viimeksi sitä on korjattu ja vieläpä samasta polvesta! Vedän nyt kuitenkin viikon-parin Buranakuurin josko turvotus laskisi, koska lääkäri sen käskee kuitenkin tekemään, 3*600mg/vrk. Sitten ortopedin pakeille jos oireet jatkuu.

Pistää kevyesti *ituttamaan.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Täs on pikkuhiljaa tullu aloitettua lenkkeily uudestaan. Ihan varovaisesti on menty eli ekat lenkit on ihan normikävelyä ollu, pikkuhiljaa nostettu tempoa ja lopulta oon alkanu hölkkäämään lyhyitä matkoja kerrallaan. No tiistaina sit kävin taas lenkillä ja ehkä n. vartin verran loppulenkistä menin suht reipasta hölkkävauhtia. Seuraavana päivänä jalat oli tosta sisäterien (en tiedä onko ihan oikea termi, futiksessa toi on se osa millä pistetään helpot perussyötöt kaverille) kohdalta suht kipeät. Kipu on nyt vaan pahentunu ja kun tota jalkaa kääntelee sopivasti niin tuntuu ihan sellaista natina/rahinaa. Mitä oon ny tuttavapiiristä kyselle parilta ahkeralta juoksijalta ja yhdeltä liikuntaneuvojalta niin väittävät kyseessä olevan joku jänteen tulehdus. Vaiva on siis molemmissa jaloissa ihan samassa kohtaa mikä nyt itestä tuntuu varsin kummalliselta.

Onko se sit vaan kylmää, lepoa ja tulehdiskipulääkettä?
 

Veijari

Jäsen
Onko se sit vaan kylmää, lepoa ja tulehdiskipulääkettä?

Näin juuri. Maksimiannoksin 10-14 vrk tulehduskipulääkettä naamariin levon ja kylmäpussin kera niin tulehdus häviää mikäli siellä sellainen on. Jos ei auta niin sitten lääkärin pakeille. Maksimiannos Buranaa (ibuprofeenia) 3200 mg/vrk.

Itse olen nyt vetänyt reilun viikon tulehduskipulääkettä tuohon em. polvivaivaan. Turvotus on vähentynyt mutta polvi naksuu edelleen ikävästi kävellessä. Juoksuaskelia en ole ottanut. Aika pienet on kertoimet leikkausta vaativalle vaivalle, veikkaan.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Puutunut kantapää

Katselin, että aiemmin samoja oireita ollut; mutta tässä tapauksesa hieman eri muodossa.

Eilen peliä katsellessani, huomasin oikean kantapään puutuneen takaa, ikäänkuin kohdasta johon akillesjänne kiinnittyy. Samoin puutumus on myös jalan ulkosyrjässä, mutta selvästi lievempänä.

Nyt yön yli nukuttua, voi todeta kantapään olleen puuduksissa noin 12h. Ei vissiin ihan normaalia. edit. Nyt kolmatta päivää puuduksissa, ehkäpä tänään olisi syytä mennä näyttämään lääkärille vaiva...

Mistähän voi johtua ja kannattaako käydä näyttämässä?
 
Viimeksi muokattu:
Tupakkaa polttaville/tupakoinnin lopettaneille kysymys: Onko normaalia tuntea ns. painetta/nykimistä pään sisällä, kun olette polttaneet tai olleet ilman tupakkaa vaikkapa pari päivää? Tämän paremmin en osaa kertoa tuntemuksista, mutta toivottavasti tähän saan jonkunlaisen vastauksen..!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tupakkaa polttaville/tupakoinnin lopettaneille kysymys: Onko normaalia tuntea ns. painetta/nykimistä pään sisällä, kun olette polttaneet tai olleet ilman tupakkaa vaikkapa pari päivää? Tämän paremmin en osaa kertoa tuntemuksista, mutta toivottavasti tähän saan jonkunlaisen vastauksen..!

On normaalia. Tupakanpolton lopettamisen hyviin puoliin kuuluvat myös todella psykoottiset unet ja joka päiväinen lakanapyykki. Tästä tosin taitaa olla jo yli 10 vuotta kuin tuo on koettu.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen peliä katsellessani, huomasin oikean kantapään puutuneen takaa, ikäänkuin kohdasta johon akillesjänne kiinnittyy. Samoin puutumus on myös jalan ulkosyrjässä, mutta selvästi lievempänä.

Nyt yön yli nukuttua, voi todeta kantapään olleen puuduksissa noin 12h. Ei vissiin ihan normaalia. edit. Nyt kolmatta päivää puuduksissa, ehkäpä tänään olisi syytä mennä näyttämään lääkärille vaiva...

Mistähän voi johtua ja kannattaako käydä näyttämässä?

Mulla oli joskus samantyyppinen vaiva, herätessäni eräänä aamuna vasemman jalan jalkapöytä oli täysin puutunut. Homma ei lähtenyt pois varmaan n. viikkoon ja senkin jälkeen jäi tunnottomuutta.

Yritä tehdä erityyppisiä venytyksiä ja "heiluttelua". Mulla lähti loppujen lopuksi tuo jalkapöydän puutuminen istuessani tavallaan jalkojeni päällä, jolloin jokin hermopinne sieltä vapautui.

99% noi puutumiset on aina noita harmittomia hermoja pinteessä, joissa ei tietenkään ole mitään vaarallista. Itselleni jäi kummittelemaan toi puutuminen silloin pari vuotta sitten (kärsin pienestä MS-taudin pelosta) ja menin neurologille asti näyttämään asiaa. Syyksi epäiltiin nilkan kohdalta liian kireitä kenkiä jotka aiheuttivat hermopinteen.

Minulle sanottiin silloin, että jos puutuminen ei häviä kuukauden sisällä, niin mars lääkäriin. Parempi se on sinne mennä tarkistuttamaan kuitenkin!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Xarelto

Onko täällä kenelläkään kokemusta verenohennuslääkkeistä? Minulle määrättiin jalkaleikkauksen yhteydessä Xarelto 10 Mg kymmeneksi päiväksi ehkäisemään veritulppaa. Ja kuten arvata sopii niin nyt kun tuo kuuri on lopussa (eilen otin viimeisen napin) niin mustelmia syntyy todella herkästi pienestäkin osumasta, ja eilen huomasin kun veistin ihan pienen haavan sormeeni että veren tulo kesti todella kauan eikä meinannut hyytyä millään. Kävinkin tuossa miettimään että mitenkähän kauan tuon kuurin vaikutus kestää? Eli miten kauan tässä pitää ottaa vähän varovaisemmin ettei tule mitään isompaa osumaa/haavaa mihinkään?
 

Ferris

Jäsen
Onko täällä kenelläkään kokemusta verenohennuslääkkeistä? Minulle määrättiin jalkaleikkauksen yhteydessä Xarelto 10 Mg kymmeneksi päiväksi ehkäisemään veritulppaa. Ja kuten arvata sopii niin nyt kun tuo kuuri on lopussa (eilen otin viimeisen napin) niin mustelmia syntyy todella herkästi pienestäkin osumasta, ja eilen huomasin kun veistin ihan pienen haavan sormeeni että veren tulo kesti todella kauan eikä meinannut hyytyä millään. Kävinkin tuossa miettimään että mitenkähän kauan tuon kuurin vaikutus kestää? Eli miten kauan tässä pitää ottaa vähän varovaisemmin ettei tule mitään isompaa osumaa/haavaa mihinkään?

Oma mielikuvani on että 3-5 päivän päästä pitäisi olla aika normit veret. Ainakin tuommoista aikaa yleensä kehoitetaan olemaan ottamatta verenohennuslääkkeitä (esim. Marevan) ennen sellaista toimenpidettä jossa verenvuotovaara on potentiaalinen. (olipas hirveä lause)
 

Aatos

Jäsen
Onko täällä kenelläkään kokemusta verenohennuslääkkeistä? Minulle määrättiin jalkaleikkauksen yhteydessä Xarelto 10 Mg kymmeneksi päiväksi ehkäisemään veritulppaa. Ja kuten arvata sopii niin nyt kun tuo kuuri on lopussa (eilen otin viimeisen napin) niin mustelmia syntyy todella herkästi pienestäkin osumasta, ja eilen huomasin kun veistin ihan pienen haavan sormeeni että veren tulo kesti todella kauan eikä meinannut hyytyä millään. Kävinkin tuossa miettimään että mitenkähän kauan tuon kuurin vaikutus kestää? Eli miten kauan tässä pitää ottaa vähän varovaisemmin ettei tule mitään isompaa osumaa/haavaa mihinkään?


Puolintumisaika on 7-11 tuntia joten 2 vuorokautta "tekee ihmeitä". Olettaen että olettaen että olet terve. Kyseessä on vaikutusmekaniikaltaan hieman erilainen valmiste kuin Marevan.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Tuohon omaan ongelmaani taisi vihdoin löytyä ratkaisu ja aika tavallinen ongelmahan tuohon oli syynä: Lihasjumit. Niska, selkä ja rintaranka / kyljet ovat olleet jumissa ja fysiolla on tullut käytyä. Ongelma ei ole toki vielä loppunut, mutta parempaan suuntaanhan sitä oltiinkin jo menossa, kunnes tuli oltua raksahommissa tuossa parisen viikkoa. Nyt sitten on kyljet taas ihan jumissa ja ei tiedä oikein, että missä asennossa olisi hyvä olla.
Tuntemus on kuin olisi lihas / lihaksia jumissa kylkiluiden välissä ja istuessa, varsinkin jos istuu vähänkään etukenossa, tämä tunne vain lisääntyy. Fysiolta saatujen neuvojen mukaan pitäisi tehdä runsaasti vatsa- ja selkälihasliikkeitä sekä venytellä neuvotusti päivittäin, mutta tämähän jäi hieman (ihan oma syy) taka-alalle, koska yksinkertaisesti oli aivan poikki aina kun töistä tuli kotiin.

Samainen lihasjumi oli siis mitä ilmeisimmin syy myös noille sydämen tykytyksille ja muille vaivoille joita meikäläiselle tuli. Hassua, että noinkin perinteinen asia voi aiheuttaa noin paljon pelkoa, mutta toisaalta ihan ymmärrettävääkin.
Haluaisin kuitenkin kysyä vielä, että onkos monikin kärsinyt lihasjumeista ja mitenkäs niistä on immeiset päässeet irti? Varmasti lihasliikkeet ja venytykset ovat olleet ratkaisu ongelmaan, mutta mitenkä on hoito edennyt ja kauanko muilla vaivat ovat kestäneet?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös