Onko täällä lääkäriä?

  • 781 783
  • 2 660

Wod

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toinen korvistani tinnittää. On jo kauan tinnittänyt ja olen siihen tottunut. Ongelmani on se, että tämä korva mikä tinnittää tulee myös todella kipeäksi, jos nukun, niin että korvani osuu tyynyyn. Tänäkin aamulla korvaan sattui todella kauan, kun olin nukkunut se puoli tyynyyn päin. Menee aina ohi sitten aamun kuluessa, mutta jotenkin outoa, että tämä korva vain kipeytyy ja toinen ei? Onko mitään ideakaan miksi näin käy?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Viime torstaina (päivällä ja selvinpäin) istuin kaikessa rauhassa puhumassa puhelimeen, kun päätin suunnistaa röökille. Huomasin kuitenkin, ettei ovi auennutkaan vasemmalla kädellä; puristusvoima tiessään. Käsi oli käytännöllisesti katsoen käyttökelvoton koko päivän ja kipualue ulottui peukalon viereisestä jänteestä "luunviertä" pitkin melkein kyynärpäähän asti. Ranteen taivuttaminen sattui helkkaristi.

Perjantaina kipua tuntui vielä jonkin verran ja ranne oli arka, mutta palasi entiselleen viikonlopun aikana.

Mistä oli kyse? Olen kuullut veikkauksia hermopinteestä ja rannekanavan ahtaumasta, jotka vissiin vittumaisimmassa tapauksessa voivat uusia kunnes ne leikataan?
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Viime torstaina (päivällä ja selvinpäin) istuin kaikessa rauhassa puhumassa puhelimeen, kun päätin suunnistaa röökille. Huomasin kuitenkin, ettei ovi auennutkaan vasemmalla kädellä; puristusvoima tiessään. Käsi oli käytännöllisesti katsoen käyttökelvoton koko päivän ja kipualue ulottui peukalon viereisestä jänteestä "luunviertä" pitkin melkein kyynärpäähän asti. Ranteen taivuttaminen sattui helkkaristi.

Perjantaina kipua tuntui vielä jonkin verran ja ranne oli arka, mutta palasi entiselleen viikonlopun aikana.

Mistä oli kyse? Olen kuullut veikkauksia hermopinteestä ja rannekanavan ahtaumasta, jotka vissiin vittumaisimmassa tapauksessa voivat uusia kunnes ne leikataan?

Taisit nojata kyynerpäähäsi kun puhuit puhelimeen?
Kyynernivelen sisäpuolella kulkee kyynärhermo (Nervus Ulnaris), joka on ihan tunnusteltavissakin tuosta pienestä urasta kyynerpääsi "sisäsivulla", jos tuota painaa pidemmän aikaa (esim. nukkuu käden päällä etc.) säteilee kipu ja tunottomuus (ja voimattomuus) ranteeseen ja sormiin... rannekanavaoireyhtymä on vähän eri juttu (sdr. canaliscarpi)...
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Taisit nojata kyynerpäähäsi kun puhuit puhelimeen?
Kyynernivelen sisäpuolella kulkee kyynärhermo (Nervus Ulnaris), joka on ihan tunnusteltavissakin tuosta pienestä urasta kyynerpääsi "sisäsivulla", jos tuota painaa pidemmän aikaa (esim. nukkuu käden päällä etc.) säteilee kipu ja tunottomuus (ja voimattomuus) ranteeseen ja sormiin...

Ja kipuilu ja voimattomuus voi siis kestää jopa vuorokauden?

Aina oppii uutta, kiitoksia =)
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Sain kahtena peräkkäisenä päivänä (eilen ja toissapäivänä) kovan ja yllättävän iskun päähän, toinen tuli jalkapallosta (korkea kaaripallo suoraan selin olevaan Jussi77:aa päähän, tarkka kaveri viereisellä kentällä) ja toinen päiden yhteenkopsahtamisesta, nyt on ollut tänään lievää pääkipua koko päivän ajan. Ei mitään vakavaa, mutta häiritsee kun on jatkuvaa. Voiko / kannattaako vaivaan ottaa tabuja, vai täytyykö kuulostella kehittyykö päänsärky johonkin suuntaan?
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Olkapääkivut

Äsken heräsin todella kovaan ja vihlovaan kipuun olkapäissä. Kipu tuntuu kuin olkapäiden ''sisällä''. Liikuttaa niitä pystyy ihan normaalisti eikä liikuttaminen mihinkään suuntaan vaikuta kipuun yhtään. Tulin kotiin joskus puolen yön jälkeen ja vasen olkapää vihoitteli jo silloin vähän, mutta tuota on ollut joskus todella satunnaisesti ennenkin ja ajattelin että menee yön aikana ohi. No, kerkesin kai torkkua hetken aikaa ja sitten heräsin tuohon tosi kivaan kipuun molemmissa olkapäissä.

Ennen näin kovaa kummassakin olkapäässä ei ole esiintynyt. Täytyy sanoa, että melkein itkua väänsin pahimmillaan. Nyt otin hetki sitten särkylääkettä ja tuntuu vähän helpottaneen. Kipu on vihvlova ja välillä se häviää melkein kokonaan ja taas kohtaa tulee erittäin terävästi vihloen. Voi olla ettei ainakaan ihan heti uni tule. Ellei nyt helpota enemmän.

Miten heti yhdistän tämän sydänvaivoihin... Mitään ei kuitenkaan ole ikinä todettu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesä & kärpäset. Tai tässä tapauksessa mäkäräiset. Samoja vittupääitikoita kaikki tyynni. Pari viikkoa sitten kävin mökkeilemässä ja suuri mäkäräisparvi pääsi yllättämään hetkellisesti. Niiden pikkupaskiaisten puremathan eivät tunnu missään, joten saivat mellastaa rauhassa molemmissa säärissäni jonkin aikaa, kunnes huomasin hätistellä ne helvettiin. Vahinko oli jo tapahtunut, kumpaankin jalkaan tuli melkoisia punaisia paukamia, joita aloin sitten lääkitä apteekin suosittelemalla aineella. Reilun viikon päästä näytti siltä, että paukamat ja puremajäljet ovat katoamassa. Kunnes viime viikolla homma kääntyi siten, että jalat tulehtuivat pahasti ja menin lekuriin. Sieltä tuli neljää eri lääkettä ja salvaa, joilla yritetään nyt saada kintut jonkinlaiseen kuntoon. Eipä olisi uskonut, että mäkäräisten puremista tulee tällainen maanvaiva.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hojo hojo. Kärsiikö joku ponnistuspäänsärystä? Mulle ei ole ikinä käynyt näin, mutta äsken oli pakko lähteä salilta pois, kun kesken liikkeen paukahti pää kipeäksi parissa sekunnissa. Huvittavaa, ettei kyseessä ollut edes raskaat painot. Kipu laantui hiukan kotiin tullessa, joten kokeilin voimapyörää pari kertaa, mutta särky palasi samantien. Tulkitsen tuon netin avulla ponnistuspäänsäryksi, vai pitäisikö olla huolissaan verisuonien katkeamisesta?
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Huimausta, pahaa oloa ja voimattomuutta

Oireet ovat jatkuneet nyt varmaankin vajaa vuoden. Olen yrittänyt hiukan googletella oireita, mutta tulee niin laajalla skaalalla vaihtoehtoja, että päätin nyt kysyä palstaveljien (ja siskojen) kokemuksia ja neuvoja.

Eli minulla on enemmän ja vähemmän jatkuvaa huimausta päässä. Vähän sellainen känninen olo, ilman alkoholia toki. Lisäksi helposti tulee paha olo ja vatsa velloo vähän väliä. Sellainen "pala kurkussa"-tunne kuuluu myös kuvaan.

Nyt olen huomannut, että myös välillä autoa ajaessa ei pysty ihan täysillä keskittymään. Varsinkin jos on mutkaista tietä. Viime viikonloppuna kaverin muuttoa tekiessäni meni kroppa ja varsinkin jalat tosi voimattomiksi, kun pari kertaa rappusissa käveli. Ja tämä voimattomuus sekä väsynyt olo vaivaa myös ihan muutenkin. Jalat rupeavat tärisemään pienenkin ponnistelun jälkeen.

Jostakin luin, että tämä voisi olla ihan niskakivuista/jännitysniskasta kiinni. Voisi sopia tietysti kuvioon hyvinkin, koska istun tietokoneella n. 8h-10h päivässä. Niskat eivät kyllä tunnu ollenkaan kipeälle, mutta se ei taida olla pakollista tässä taudissa? Hierojalla en ole koskaan käynyt, joten lienee ainakin kokeilemisen arvoista?

Sitten olen lukenut kilpirauhasen toimintahäiriöstä ja ms-taudista, menieren taudista jne. Verenpaineen noususta/laskusta ja monista muista. Sopiiko noista joku kuvioon? Onko joku kärsinyt samankaltaisista oireista ja päässy niistä jollakin tavalla eroon? Mitä kannattaa lähteä kokeilemaan?

Olotila ei oikeasti ole kauhean miellyttävä ja oireet ovat melkein jopa ihan jatkuvia. Apua kaivataan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oireet ovat jatkuneet nyt varmaankin vajaa vuoden. Olen yrittänyt hiukan googletella oireita, mutta tulee niin laajalla skaalalla vaihtoehtoja, että päätin nyt kysyä palstaveljien (ja siskojen) kokemuksia ja neuvoja.

Eli minulla on enemmän ja vähemmän jatkuvaa huimausta päässä. Vähän sellainen känninen olo, ilman alkoholia toki. Lisäksi helposti tulee paha olo ja vatsa velloo vähän väliä. Sellainen "pala kurkussa"-tunne kuuluu myös kuvaan.

Nyt olen huomannut, että myös välillä autoa ajaessa ei pysty ihan täysillä keskittymään. Varsinkin jos on mutkaista tietä. Viime viikonloppuna kaverin muuttoa tekiessäni meni kroppa ja varsinkin jalat tosi voimattomiksi, kun pari kertaa rappusissa käveli. Ja tämä voimattomuus sekä väsynyt olo vaivaa myös ihan muutenkin. Jalat rupeavat tärisemään pienenkin ponnistelun jälkeen.

Jostakin luin, että tämä voisi olla ihan niskakivuista/jännitysniskasta kiinni. Voisi sopia tietysti kuvioon hyvinkin, koska istun tietokoneella n. 8h-10h päivässä. Niskat eivät kyllä tunnu ollenkaan kipeälle, mutta se ei taida olla pakollista tässä taudissa? Hierojalla en ole koskaan käynyt, joten lienee ainakin kokeilemisen arvoista?

Sitten olen lukenut kilpirauhasen toimintahäiriöstä ja ms-taudista, menieren taudista jne. Verenpaineen noususta/laskusta ja monista muista. Sopiiko noista joku kuvioon? Onko joku kärsinyt samankaltaisista oireista ja päässy niistä jollakin tavalla eroon? Mitä kannattaa lähteä kokeilemaan?

Olotila ei oikeasti ole kauhean miellyttävä ja oireet ovat melkein jopa ihan jatkuvia. Apua kaivataan.

Hmm korvan tasopainoelimen vaivat saattavat aiheuttaa tuollaista.
Puhuit niskan jäykkyydestä, vaikuttaako mitenkään oloon jos käännät päätä kunnolla sivulle päin, tai taivutat päätä taaksepäin kuten ylös katsoessa, jolloin niskan lihakset jännittyvät?
Lisäksi kaikki taudit pahenevat googlettamalla tai lääkärikirjaa lukemalla, mieli on vahva vekotin ja saattaa aiheuttaa yllättävänkin vahvoja oireita.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olotila ei oikeasti ole kauhean miellyttävä ja oireet ovat melkein jopa ihan jatkuvia. Apua kaivataan.
No se on pääasia, että kyselet täällä, etkä mene esim. lekuriin. Vai voisko se lääkäri sittenkin tietää paremmin, hmm... Alahan mennä jo sinne puoskarin pakeille, hopihopi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olotila ei oikeasti ole kauhean miellyttävä ja oireet ovat melkein jopa ihan jatkuvia. Apua kaivataan.

Mulla oli samankaltaisia vaivoja ja lääkärin tuomio oli jäykkä niska ja yleisesti ottaen huono fyysinen kunto. Lisäksi toisinaan tunto katosi vasemmasta korvalehdestä ja poskesta.

Lääkäriin sun nyt kuitenkin pitää mennä, että voivat poissulkea vakavat sairaudet. Epätietoisuudessa eläminen ahdistaa entisestään. Onko sulla muuten kovaa stressiä, masennusta tai ahdistusta? Entäpä työpaineita/kiireitä?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ylläoleviin viitaten jos on niska- ja hartiajäykkyyttä -> kuntonyrkkeilemään.
Säkin hakkaaminen avaa tehokkaasti jumiutuneita paikkoja. Moni lääkäri antaa saman suosituksen.
 

Aatos

Jäsen
Eli minulla on enemmän ja vähemmän jatkuvaa huimausta päässä. Vähän sellainen känninen olo, ilman alkoholia toki. Lisäksi helposti tulee paha olo ja vatsa velloo vähän väliä. Sellainen "pala kurkussa"-tunne kuuluu myös kuvaan.

Kyse voi olla korkeasta verenpaineesta, mutta monesta muustakin aina psyykkisiin syihin asti. Kyseessä on yleisoire, johon täällä tutkimatta on mahdoton ottaa selkeää kantaa. Turhaa homma googlettaa oireita ja muodostaa niistä kuvaa. Metsään mennään hyvin todennäköisesti. Ja hoito ei järjesty tätä kautta.

Joten lääkäriin...
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
No se on pääasia, että kyselet täällä, etkä mene esim. lekuriin. Vai voisko se lääkäri sittenkin tietää paremmin, hmm... Alahan mennä jo sinne puoskarin pakeille, hopihopi.

Katos, menikin jopa kaksi viestiä, ennen kuin tämä kommentti tuli. Toki lääkäriin ollaan menossa, mutta sieltä ei välttämättä anneta muuta kuin rentouttavia, jos kertoilen, että voisiko olla niskakivut... Ja kun ne eivät edes ole kipeät, mutta voisin kuvitella jumeja olevan, koska tietokoneella istun työn puolesta. Ei kai ne aina tunnu...?

Toki vaadinkin varmasti laajempiakin testejä, jotta saadaan asiaan tolkkua. Siinä välissä halusin vaan tietää, onko muilla ollut vastaavia kokemuksia. Eihän täällä kannata varmaan kysyä autossa olevista ongelmistakaan, kun autohuoltoja on kaupungit täynnä. Ja varmasti tietokoneongelmissa kannattaa kääntyä mieluummin 60e/h palvelun puoleen, kun kysellä alustavia mielipiteitä keskustelufoorumilla.

Kuten sinäkin huomaat, ongelma on todellinen ja joskus helpottaa puhua siitä. Ehkä saada ns. vertaistukea, joka voi helpottaa omaa oloa, kunnes tietää itse enemmän.

EDIT: masennusta ei ole. Stressiä varmasti jonkin verran, mutta yleinen olotila on ihan hyvä. Ja fyysinen kuntokin ihan hyvällä tasolla, tosin nyt joutunut ottamaan rauhallisemmin, koska polvi reistaa.

Mutta lääkäriinhän tässä tietysti mennään ja alustavasti työterveyshuoltoon.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän täällä kannata varmaan kysyä autossa olevista ongelmistakaan, kun autohuoltoja on kaupungit täynnä. Ja varmasti tietokoneongelmissa kannattaa kääntyä mieluummin 60e/h palvelun puoleen, kun kysellä alustavia mielipiteitä keskustelufoorumilla.
Totta, ihmisen korjaaminen on tietysti täysin vertailukelpoinen koneiden korjaamisen kanssa.

Mutta lääkäriinhän tässä tietysti mennään ja alustavasti työterveyshuoltoon.
Loistavaa. Enkä suinkaan ole ns. kieltämässä sitä, että kyselet muiden palstalaisten vinkkejä tai kokemuksia, mutta jos olet jo vuoden päivät kärsinyt mainitsemistasi oireista, etkä ole vielä käynyt asian tiimoilta lääkärissä, niin olisi jo korkea aika. Sitä tarkoitin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Akillesjänne on kipuillut tässä viime aikoina ja parin päivän aikana kipu on yltynyt ärsyttävän kovaksi. Tosin pystyy sillä ihan hyvin juoksemaan, että enemmän se kipu mietityttää kuin haittaa. Tausta tuossa on sellainen, että kyseisen jalan nilkka meni aika pahasti viisi vuotta sitten futiksessa ja on muuten kunnossa, mutta jäi hieman jäykäksi, mikä haittaa esim. venyttelyä.

Olen nyt alkanut vetää Voltaren retardia, mitä oli kaapissa yhden toisen vaivan jäljiltä, ja sivellä erilaisia geelejä tuohon jänteeseen.

Varsinainen kysymys kuuluu, että kun tässä olisi suunnistuskisat huomenna sunnuntaina, tiistaina ja viikonloppuna päätapahtuma Jukolan viesti, niin olisikohan noista jotain syytä jättää väliin? Jukolaan menen joka tapauksessa. Ja onko tuossa jonkinlaista riskiä, että jänne vaikka katkeaa? Olen nimittäin lähdössä myös reissuun heti Jukolan jälkeen, eikä millään viitsisi sitä jättää väliin sen takia, että joutuu lääkärin parsittavaksi.
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Kurkussani tuntui jotain "ylimääräistä", ihan kuin se olisi hiukan turvoksissa. Arvelin, että olen hivenen vilustunut työpaikan pakkashuoneessa. Katsoin kuitenkin kurkkuuni peilistä ja toisella laidalla oli jonkinlainen patti. Tökkäisin sitä kynsisaksen päällä ja se puhkesi. Sisältä tuli valkoisia kokkareita. Vähän niin kuin iso finni oli kyseessä, mutta sisältä tullut tavara oli tosiaan enemmän kokkaremaista. Puristelin pattia sormilla minkä pystyin yökkäämättä (aika syvällä oli sormet kurkussa) ja noita kokkareita tuli aika reilusti sieltä, mutta osa jäi vielä varmaan sisällekkin.

Mikä lienee kyseessä? Kipeää ei ole tehnyt missään vaiheessa, ei edes silloin kun patti puhkesi. Syöminen, puhuminen, kaikki onnistuu ihan normaalisti.

EDIT: Lisähuomio vielä, että nuo kokkareet eivät haise mitenkään erityisen pahalle. Kun oikein haistelemalla haistelee, niin hivenen epämiellyttävä haju niissä on. Tämä huomautus siksi, että googlettelin asiaa ja monessa paikassa puhutaan propuista nielussa, jotka haisevat pahalle.
 
Viimeksi muokattu:

Aatos

Jäsen
Mikä lienee kyseessä? Kipeää ei ole tehnyt missään vaiheessa, ei edes silloin kun patti puhkesi. Syöminen, puhuminen, kaikki onnistuu ihan normaalisti.

Eiköhän kyseessä ole peritonsillaariabsessi eli kurkkupaise. Paise hoidetaan tyhjentämällä se ja kirjoittamalla mikrobilääkitys, siis antibiootti. Lisäksi on hyvä ottaa näyte sisällöstä ja tehdä bakteeriviljely.

Itse olet tuon avannut, joka saattaa riittää hoidoksi. Mutta olisi hyvä käydä lääkärissä ettei kehity uudestaan ja samalla tuki kurkkua. Seuraukset voivat tästä olla vahingollisia.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Löysin äsken suusta, posken sisäpuolelta mustan rakkulan. Mikä helvetti toi oikein on ja miten siitä pääsee eroon?

edit: Vesikello. Näytti huonossa valaistuksessa huomattavasti pahemmalta.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Löysin äsken suusta, posken sisäpuolelta mustan rakkulan. Mikä helvetti toi oikein on ja miten siitä pääsee eroon?

edit: Vesikello. Näytti huonossa valaistuksessa huomattavasti pahemmalta.

Vai liekö tässä tapauksessa "verikello"? Itse olen joskus onnistunut puremaan poskeen sillä tapaa, että haava on tullut posken sisäpuolen pintakerroksen sisälle. Eli siis patti oli jonkinlainen verenpurkauma. Näyttää tosiaan mustalta. Meikäläisen patti puhkesi itsestään ja parani parissa päivässä.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Vai liekö tässä tapauksessa "verikello"? Itse olen joskus onnistunut puremaan poskeen sillä tapaa, että haava on tullut posken sisäpuolen pintakerroksen sisälle. Eli siis patti oli jonkinlainen verenpurkauma. Näyttää tosiaan mustalta. Meikäläisen patti puhkesi itsestään ja parani parissa päivässä.

Olet varmasti oikeassa. Mietiskelin vesikellon/verikellon välillä ja verikello kuulosti jotenkin vieraalta. Täytyy myöntää, että kaikenlaista ikävää tuli mieleen, kun tupakka ja viunakin on maistunut lähiaikoina, mutta selvishän tuo onneksi kun teräaseella vähän tökin.
 

Veijari

Jäsen
Huh huh, ei ollu mitään vakavaa ilmeisesti. Ortopedin mukaan kaikki nivelsiteet ja kierukka kunnossa. Epäili että ehkä joku nivelkapseli on vaurioitunut. Käski syömään Buranaa ja antamaan jääpussia polvelle.

Polvelle annettiin 7 viikkoa täyslepoa jonka aikana ei paranemista tapahtunut, pikemminkin meni huonompaan suuntaan. Kävin magneettikuvauksessa ja nyt sain tuomion; polvikierukassa repeämä ja sääriluun takapuolella rustovaurio. Nyt ollaan siis leikkausjonossa, nice.
 
Voiko käsien tärinä johtua muustakin kuin jo todetusta paniikkihäiriöstä? Tuntuu vaan, että ihan tavallisissa asioissakin kädet ei anna rauhaa tehdä tiettyä asiaa rauhallisesti loppuun, vaan aina sama paska iskee uudestaan ja uudestaan. Yleisellä paikalla tämä iskee pahempana, esim. ruokailusta ei tule mitään jos pöytä on täynnä porukkaa. Voitte arvata vaan, miten kauheaa se on.

Voiko olla jotain muuta sairautta taustalla, jossa on tuollaisia oireita?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös