Onko täällä lääkäriä?

  • 781 556
  • 2 659

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nöyremmin tiedustelen, että mikä on kondylien nivelrusto. Joku osa se on ainakin minun polveani mutta haluaisinpa tietää pitääkö tollainen olla polvessa ja jos niin, pitääkö sen olla ohut vai paksu jotta on kelvollinen.

Terveisin koo
 

Tunturisusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Suomeksi se tarkoittaa polven nivelpintojen rustoa. Absoluuttista paksuutta, jolloin se on hyvä, en nyt osaa sanoa, mutta mitä paksumpi, sitä parempi. Paksuutta tärkeämpä on se, että ruston pinta on sileä ja ehjä. Esimerkiksi nivelrikkohan johtuu juuri siitä, että rusto(t) kuluu puhki, ja paljaat luut pääsevät hankaamaan yhteen.
 

Veijari

Jäsen
Miten kannattaisi kuntouttaa pakaralihasta? jotain porrasnousuja ja jumppaa sekä venyttelyä päivittäin vaiko jotain muuta?
Reväytin pakaralihaksen futismatsissa muutama vuosi sitten aika pahasti ja se tuntuu vaivaavan edelleen. Vaatii kunnon lämmittelyn aina ennen urheilusuoritusta ja siitäkin huolimatta se vaivaa (tuntuu kipua juostessa). Kipua esiintyy myös urheilusuoritusta seuraavana päivänä. Kipua ei tunnu istuessa vain kävellessä tai juostessa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Joskus olen avautunut täälläkin selkävaivoistani, ja jatkan nyt.

Selkärangassa alueella ristiselästä lapaluiden korkeudelle on tuntunut kipua jo useamman vuoden. Kipu alkoi ristiselästä ja on nyt levinnyt ylemmäksikin. Ajoittain kipu on niin voimakasta, että mikä tahansa asento tuntuu hankalalta. Venyttelyllä ei ole ollut vaikutusta. Sukupuoli huomioiden selässä on ihan mukavasti lihasta ja röntgenkuvissa ei näkynyt murtumaa tai että joku nikama olisi siirtynyt. Sain lekurilta kipulääkereseptin kouraan ja mukavat päivänjatkot.

The ongelma on nyt vain se, että haluaisin tosissaan tietää, mistä tuo kipu johtuu. Ei hirveästi kiinnostaisi popsia reseptikipulääkkeitä loppuelämän ajan. Siispä, mitä seuraavaksi?
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
The ongelma on nyt vain se, että haluaisin tosissaan tietää, mistä tuo kipu johtuu. Ei hirveästi kiinnostaisi popsia reseptikipulääkkeitä loppuelämän ajan. Siispä, mitä seuraavaksi?

Noilla puheilla itse heittäisin, että olisikohan kyseessä ns. nikamalukko jossainpäin lannerankaa, josta kipu sitten säteilisi ylöspäin? Eli selkärangan nikamien pienten nivelten liikkuvuuksien aleneminen.
Itsellä joskus nimittäin tiukka fasettilukko saattoi olla todella kipeä ja säteilläkkin paljon ennen kuin se "avattiin" ihan fysioterapeutin avuin.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Esimerkiksi nivelrikkohan johtuu juuri siitä, että rusto(t) kuluu puhki, ja paljaat luut pääsevät hankaamaan yhteen.

Kiitos Tunturisusi. Eipä ole vanhaksi tulemista kun polvetkin kuluu puhki.
Tosin oma vika, eka kerran ihmettelin polvivaivaa eturistisideketjussa 30.8.2003 joten olisi ollut viisasta jo silloin hoitaa homma ihan livelääkärillä.

Terveisin koo
 
Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Noilla puheilla itse heittäisin, että olisikohan kyseessä ns. nikamalukko jossainpäin lannerankaa, josta kipu sitten säteilisi ylöspäin?

Pikainen googletus oli sitä mieltä, että muuten voisi mätsätäkin, mutta ilmeisesti lantion pitäisi olla epäsymmetrinen tjsp? Lääkärin mukaan mulla ei ole, ja myös hartialinja on suora.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos Tunturisusi. Eipä ole vanhaksi tulemista kun polvetkin kuluu puhki.
Tosin oma vika, eka kerran ihmettelin polvivaivaa eturistisideketjussa 30.8.2003 joten olisi ollut viisasta jo silloin hoitaa homma ihan livelääkärillä.

Terveisin koo

Ei ne livenäkään mitään keksi hoidoksi :(
Mulla kolme tohtorisetää riiteli keskenään diagnoosista, kunnes parannuin omia aikojani. Kaksi ja puoli kuukautta kuljin kyynärsauvan tukemana. Todennäköisin oli kuluma, johon ei mikään auta (vaikka jotkut kukonhelttauutteen nimeen vannovatkin).

Pidän silti itseäni onnekkaana, sillä ekat 50 vuotta polvet toimivat tosi hyvin - huolimatta baletista ja kaukalopallosta ja futiksesta ja kaikista muista harrasteista siltä väliltä :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sen siitä saa kun on heikko ja kaikin puolin tyhmä. Nuorempi ja vahvempi pyyhki meikäläisellä treeneissä tatamia, ja nyt pistää aika kivasti kylkeen. Voi olla toki ruhjekin, mutta kysytään nyt kuitenkin, että kuinka kovaa jokin hiusmurtuma kylkiluissa ilmoittaa itsestään? Siinä käsityksessä olen, että kunnon murtuma tuntuu ja kovaa, tämä nyt lähinnä koskee, mutta ei ole tuskainen. Entä kuinka kauan tuollainen paranee? Lääkärikin osaa varmasti aamulla vastata näihin, mutta en malta sinne asti.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
The ongelma on nyt vain se, että haluaisin tosissaan tietää, mistä tuo kipu johtuu. Ei hirveästi kiinnostaisi popsia reseptikipulääkkeitä loppuelämän ajan. Siispä, mitä seuraavaksi?

Suosittelen kiropraktikon luona käymistä.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei ne livenäkään mitään keksi hoidoksi :(
Mulla kolme tohtorisetää riiteli keskenään diagnoosista, kunnes parannuin omia aikojani.
Minäkin parannun yleensä omia aikojani. Tosin kaksi kertaa olen ajautunut lääkärille asti ja mulle on molemmilla lääkärikäynneilläni sattunut hyvä tuuri sillä vaivani poistettiin olosuhteisiin nähden kohtuullisen nopeasti. Itse en olisi osannut.
Tästä nyt en sitten tiedä mutta kukonhelttoja en ainakaan ala, laitan polvet peittävän hamosen niin kukaan ei huomaa pieniä patteja.

terveisin koo
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Pikainen googletus oli sitä mieltä, että muuten voisi mätsätäkin, mutta ilmeisesti lantion pitäisi olla epäsymmetrinen tjsp? Lääkärin mukaan mulla ei ole, ja myös hartialinja on suora.

Niin aivan, ehkäpä se sitten on epätodennäköinen kun kerran lääkäri on perusryhdin katsonut.
Ja tosiaan, lukot tuppaavat juuri ilmaantuvan tuon lantion epäsymmetrisyyden kanssa tai sen jälkiseurauksena. Itsellä tosiaan nuo lukot tulleet lähinnä rintarankaan aikanaan, mutta jokunen myös ristiselän alueelle.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Suosittelen kiropraktikon luona käymistä.

Samaa suositellaan täältäkin päin. Itselle on auttanut monen monta kertaa kiropraktikon vääntely. Osa lääkäreistä on sitä vastaan, mutta osa taas suosittelee.

En ole lääkäri, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole, jos antaa kiropraktikon tunnustella rangan kunnon. Jos siellä ei mitään vikaa tunnu, niin ei ne sitä huvikseenkaan käsittele.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Mikäköhän mahtaa olla vikana, että välillä janottaa aivan helvetisti. Siis ei sellaista normaalia janotusta, että kun juo pari lasia vettä niin se menee pois hupskeikkaa vaan sellaista, että olisi pakko vain juoda lisää.

Tähän kun yhdistää sen, että välillä valuvat verensokerini alas ja meinaa tajukin lähteä tulee mieleen, että mitkä ovatkaan oireet (aikuisiän)diabeteksessa? Veljellä kun on lapsesta asti ollut diabetes ja veljen kummisedällä se todettiin aikuisiällä niin lääkäri on joskus väläytellyt, että saattaapi joskus osua itsellenikin. Verikokeisiin(ko) ja lekurille(kko)?
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
että välillä valuvat verensokerini alas ja meinaa tajukin lähteä tulee mieleen, että mitkä ovatkaan oireet (aikuisiän)diabeteksessa...

Diabeteksen ensioireita on mm. kuvailemasi helvetinmoinen jano. Kannattaisi mennä lekuriin mittauttamaan verensokeri ja jos ei heti näy mitään, niin pyydä mittaria lainaan ja seuraa sitä itse tasaisin väliajoin.

Mikäli mahdollista, niin kannattaa myös kiinnittää huomiota, että millaisia hiilihydraatteja kiskot...
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Mikäli mahdollista, niin kannattaa myös kiinnittää huomiota, että millaisia hiilihydraatteja kiskot...

Pastaruokien ystävänä pastaa kuluu ainakin varsin mallikkaasti ja sitten siihen päälle vielä viljaisia leipiä tulee syötyä.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Maaliskuun poskiontelotulehdus/keuhkoputkentulehdus/keuhkokuumeen jälkeen on jäänyt semmoinen outo "paine" korviin jotka jos menee lukkoo sattuu aivan helvetisti. Sama on jos niistää niin se ottaa ihan jumalattoman kipeästi. Mikä mahtaa olla syy? Maaliskuussa sanottiin vielä, että kuuluu osana noihin tauteihin, mutta tuskin sen jälkioireilu pitäisi 3-4 kuukautta olla?
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Mikähän ihme tuossa nilkassa nyt taas on. Varpaita koukistaessa sattuu tuonne akillesjänteen tietämille, "ulkopuolelle" sitä.(vasen jalka, vasen puoli akillesjänteen ympäriltä). Kipua havaittavissa myös normaalissa kävelyssä, polvilleen ei voi mennä kun sattuu niin pirusti tuonne nilkkaan. Painamalla tuolta nilkassa olevan patin alapuolelta, sattuu.

On ollut pari kertaa aiemmin sama vaiva, mobilat ei ole ainakaan tehonnut. Myös särkylääkettä olen yrittänyt syödä, jos on tulehdus. Onkohan lättäjaloillani vaikutusta asiaan? Mitään rasittavaa liikuntaa en ole harrastanut ennen tuon nilkan kipeytymistä..

Jospa joku saisi selvän tuosta ja osaisi infota, tänks.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Minulla on ikävä ongelma. Vatsoja tehdessä/punnertaessa/leukoja vetäessä tulee päänsärkypuuska aivan ykskaks, kun hommassa alkaa olla vähänkin tekemisen makua. Vielä seuraavanakin päivänä joku jyskyttää vasempaan takaraivoon vasaralla pulssin tahdissa.

Ensimmäinen kerta oli viime kesänä hampaat irvessä leukoja vetäessä. Sen jälkeen ei ollut vuoteen mitään, mutta nyt päänsärky alkoi taas, kun mentiin "rajoilla". Sen jälkeen se on sitten puhjennut aina vain aikaisemmassa vaiheessa.

Johtuuko tämä hermostosta, lihasjumista, jostain hapenpuutosjutuista tms., vai pitääkö mennä tutkituttamaan pää? Lihashuoltoa ei tarvitse pahemmin tehdä, kun pää hajoaa toisessa sarjassa.

Puhuin muuten isäni kanssa aiheesta ja hänkin sanoi nuoruudessaan kärsineensä samasta ongelmasta. Kun joutui laittamaan ns. kaikki peliin, alkoi päässä jyskää.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin tuossa uuden duunin työhöntulotarkastuksessa, ja siellä perkeleet kertoivat, että verenpainetta on liikaa. No, mitäpä siinä, lupasin, että mittaillaan sitä kotosalla, ja uusi aika kahden viikon päähän kontrollia varten.

Mittailtiin sitten mitä mittailtiin, välillä VP oli ihan normaali, mutta kyllä niitä korkeampia arvoja (~145/100) oli valtaosa. Tämän lukeman antoi myös kontrollikäynnin mittaus, ja minut, perusterve, normaalipainoinen, liikunnallinen ja tupakoimaton kolmevitonen lähetettiin verikokeisiin ja sydänfilmiin.

Verikokeet saavat nyt näyttää mitä näyttävät, mutta hieman kokeista lähtemisen jälkeen soittivat saatana perään, ja sanoivat, että lääkäriin pitäisi mennä pikimmiten, koska sydänfilmissä oli jotain outoa. Kieltäydyin menemästä, ja sanoin, että tulen vasta ennalta sovittuna aikana (2 viikon päästä), koska olen mielestäni täysin terve.

Nyt kuitenkin alkoi hieman mietityttämään. Mikähän mahtaa miestä vaivata?
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Verikokeet saavat nyt näyttää mitä näyttävät, mutta hieman kokeista lähtemisen jälkeen soittivat saatana perään, ja sanoivat, että lääkäriin pitäisi mennä pikimmiten, koska sydänfilmissä oli jotain outoa. Kieltäydyin menemästä, ja sanoin, että tulen vasta ennalta sovittuna aikana (2 viikon päästä), koska olen mielestäni täysin terve.
Ei sairaaloista kukaan huvikseen soittele perään, että mitäs jos muutettais meidän valmiita aikatauluja. Lisätyötä se on heillekin, ja tehdään vain jos on tarpeen. Suosittelisin siis että menisit ajoissa, jos he niin toivovat.

EKG:ssa mitataan sydämen toiminnan aiheuttamaa sähköistä potentiaalia ajan funktiona. Sydämenlyönnin eri vaiheet näkyvät hyvin käyrässä. EKG:sta voidaan päätellä kaikennäköistä mm. eteisten toiminnasta suhteessa kammioiden toimintaan. Jos elektrodeja on paljon (tai sellainen rivi kyljessä), saadaan jo aika tarkkaa 3D-tietoakin.

Jos siis EKG:ssa on "jotain outoa", niin on mahdollista että sydämesi toiminnassa on "jotain outoa". Hankala arvailla ilman spesifimpää tietoa vaikkapa "outouden" sijainnista käyrällä. Enkä myöskään ole lääkäri, joten arvailu ei minulle kuulukaan. Kipin kapin tohtorin luo, Schwalbe!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös