Onko täällä lääkäriä?

  • 785 544
  • 2 674

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykyään väsyttää koko ajan niin perkeleesti ja voisin maata sängyssä vaikka kuinka kauan. Olen joskus nukkunut jopa 20 tuntia putkeen kun ollut vapaata. Kuitenkin välillä perhanan vaikeaa saada unta vaikka välillä sairaan väsynyt. Fyysinen rasitus välillä aiheuttaa kunnon hengästymisen, vaikka kyseessä joku pieni rappusten kävely tai vastaava, välillä taas ei ollenkaan. Duunit tulee hoidettua kunnialla ilman yhtäkään poissaoloa, mutta sitten enemmän vapaaehtoiset tai aikataulullisesti ei-niin-tiukat ohjelmat kuten opiskelu ja muiden asioiden hoito on valtavan kynnyksen takana.

Sitten pelottavampi asia, en tiedä liittyykö ylläolevaan. Välillä sydämen kohdalla lievää kipua, joka tosin on kestoltaan maksimissaan muutaman sekunnin pituisia. Viiltävää kipua yleensä ja omituisia sykähdyksiä. En nyt mitään masennusta uskaltaisi epäillä kun elämänasenne positiivinen ja olen iloinen mielestäni. Ei kai mitään loppuunpalamista tai vastaavaa? Jonkinmoisia paineita on ollut tiettyjen (pääasiassa työtehtävien) asioiden suhteen pidemmän aikaa jotka stressaavat ja pyörivät paljon päässä.

EDIT: En tiedä voiko noin epämääräiseen kysymykseen vastata helposti, mutta kaikkiin vastauksiin olen kiitollinen.
 

Tepe#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport/Real Madrid
Nykyään väsyttää koko ajan niin perkeleesti ja voisin maata sängyssä vaikka kuinka kauan. Olen joskus nukkunut jopa 20 tuntia putkeen kun ollut vapaata. Kuitenkin välillä perhanan vaikeaa saada unta vaikka välillä sairaan väsynyt. Fyysinen rasitus välillä aiheuttaa kunnon hengästymisen, vaikka kyseessä joku pieni rappusten kävely tai vastaava, välillä taas ei ollenkaan. Duunit tulee hoidettua kunnialla ilman yhtäkään poissaoloa, mutta sitten enemmän vapaaehtoiset tai aikataulullisesti ei-niin-tiukat ohjelmat kuten opiskelu ja muiden asioiden hoito on valtavan kynnyksen takana.

Sitten pelottavampi asia, en tiedä liittyykö ylläolevaan. Välillä sydämen kohdalla lievää kipua, joka tosin on kestoltaan maksimissaan muutaman sekunnin pituisia. Viiltävää kipua yleensä ja omituisia sykähdyksiä. En nyt mitään masennusta uskaltaisi epäillä kun elämänasenne positiivinen ja olen iloinen mielestäni. Ei kai mitään loppuunpalamista tai vastaavaa? Jonkinmoisia paineita on ollut tiettyjen (pääasiassa työtehtävien) asioiden suhteen pidemmän aikaa jotka stressaavat ja pyörivät paljon päässä.

EDIT: En tiedä voiko noin epämääräiseen kysymykseen vastata helposti, mutta kaikkiin vastauksiin olen kiitollinen.

Saatta olla kilpirauhasen vajaatoiminto syy väsyneisyyteen. Voidaan hoitaa kuntoon lääkityksellä. Mepäs käymään lekurilla tuon vaivan vuoksi niin testaavat tarkemmin.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Viimeisen viikon aikana on alkanut pulssi kohota ihan pienestäkin rasituksesta, esimerkiksi 300 metrin kävely ihan rauhallisesti, nostaa sykkeen vähintään sataan. Henkeä ahdistaa välillä levossakin ja toisinaan tuntuu, kuin joku seisoisi rintalastan päällä ja painaisi sitä kasaan. Välillä myös pistävää kipua rinnassa. leposykekin on ollut viime päivinä 75-85 melkein vakituisesti, pitäisikö huolestua?

Tänään kävin sitten lopulta lekurilla ja diagnoosi tuli saatua. Univajetta, sterssiä, masennusta, nyt sairaslomalla toistaiseksi, unilääkkeillä ensin univelat pois tämän viikon aikana ja sitten uudestaan perjantaina lääkärille keskustelemaan jatkosta. Huomenna vielä verikokeisiin, katsotaan kilpirauhas, ynnä muut arvot.
Oikeastaan ei niin yllätyskään ollut, aika kovilla kierroksilla on tullut töissä painettua, ja muutenkin on ongelmia töissä. Nyt sitten paineet kasautuivat ja koneisto alkoi hirttää kiinni.
 

Weissflog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Islanders, Earl the Pearl, avoin liiga
Noniin, tänään olikin sitten kauden tokat puulaakifutis-harkat.
Ennen harkkoja sitten yritin siinä jotain ihme jalkakikkaa treenata.
Seurauksena nilkan pyörähtäminen tosi pahasti. Eli periaatteessa hetkeksi koko miehen paino meni nivelsiteille tossa jalan ulkopuolella. Asiaa pahensi se, ettei tällä hetkellä ollut nappikset jalassa, vaan melko korkeapohjaiset lenkkarit. Treenit jäi siihen, ja nyt sitten tossa jalassa onkin melkein puolikkaan tennispallon kokoinen patti. Elikkä turvoksissa on ja pahasti. Painoa ei tällä hetkellä kärsi varata ollenkaan jalalle.

Tämä ei kuitenkaa ole lähellekään ensimmäinen kerta, kun mun nilkka pyörähtää. Ennen inttiä tuo samainen nilkka muljahti ainakin 5 kertaa, joten aika löysäksi pääsivät nivelsiteet. Kuitenkin vuosi intissa metsämaastossa kumisaappaat tai maiharit jalassa sai aikaan sen, ettei nilkat enää sen jälkeen ole pyörähdelleet. Eli periaatteessa tilanne on tuttu, mutta tällä kertaa oli yksi iso ero aikaisempiin...nimittäin se inhottavan kuuloinen rusahdus, joka jalasta kuului kun paino sinne siteille meni.

Elikkäs olisikos nyt teidän mielestä sitten pelko, että sieltä olisi siteitä mennyt poikki tms?

Maanantaina alkaisi kesätyöt, eikä soppariakaan ole tehty, joten menen vaikka pää kainalossa sinne. Ei nimittäin ole varaa jättää oman alan työkokemusta sekä massia väliin. Parin viikon päästä pitäs olla pelikunnossakin futiskentillä, vahvaa teippausta vaan jalkaan. Näin ainakin toivon.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Elikkäs olisikos nyt teidän mielestä sitten pelko, että sieltä olisi siteitä mennyt poikki tms?

Tuttu juttu:

Itellähän tuo oikea nilkka vihoittelee. Eli nivelsiteet on löystyny ulkosyrjästä, joten nilkka on taittunut monta kertaa niin, että olen astunut ulkosyrjälle. Ortopedi sano, että mulla on muutenkin nivelet yliliikkuvia, mutta siellä on varmaan joku hermojuttu vaurioitunut, joten nilkka ei kerkeä antaa kropalle viestiä että nyt ollaan äärirajoilla, ja se taittuu (tapahtunut esim. sählyssä, futiksessa ja juoksussa). Tätä tapahtu jotain neljä kertaa puolen vuoden aikana, joten menin siis ortopedille. Ekoilla kerroilla en mennyt, koska ajattelin että se on pelkkä nyrjähdys ja viikko tai kaksi, niin se on taas kunnossa, mutta sitten oli pakko mennä.

Ortopedi suositteli mulle nilkkatukea, jonka kävin ostamassa. sen jälkeen olen muutamia kertoja pelannut sählyä ja kerran tennistä ja käynyt lenkillä, enkä ole mitään huomannut, että nilkka edes meinaa taittua, lisäksi tuki mahdollistaa hyvin esim. sählyn ja tenniksen peluun, eli se ei ole liian jäykkä. Ainut ongelma mikä on tullut, on se että tuki on melko hiostava. Eli jos muilla on samankaltaisia oireita niin itse suosittelen nilkkatuen ostoa. Lisäksi, kun mulla oli tapaturmavakuutus, niin tämä lääkärikäynti korvattiin vakuutuksista. Ja kun sain paperille lääkärin määräyksen nilkkatuesta, myös se korvattiin vakuutuksen piikkiin, todella suuret kiitokset Tapiolan suuntaan, jossa omat vakuutukseni ovat. :)

Mulle oli myös tuttuja nuo rusahdukset, patit yms. mutta ajan kanssa kipu parani. Tuosta ordopedikäynnistä on nyt 2-3 vuotta, eikä nilkka ole sen jälkeen vihotellut kertaakaan. Tosin aina kun olen sählyä, futista tjsp. pelannut, oon pitäny huolen, että nilkkatuki on ollut mukana.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
4 kertaa vuodessa kuullostaa pieneltä määrältä mitä itsellä menee. Toki pelailtua tulee kesällä varmaan 5x viikossa eri lajeja biitsistä tennikseen. Nilkka pyörähtää ja turpoaa väintään kerran viikossa. Kipu kestää vartin jonka jälkeen voi taas jotenkin nilkuttaa. Vasen nilkka on jo muodiltaankin erilainen. Muistuttaa lähinnä tennispalloa.

Itellä tommonen tuki kans, mut sitä ei aina jaksa laittaa tai unohtaa. Ja tuo hiostaminen on kans epämiellyttävää. Jos jollain olisi hyviä vinkkejä tuista, niin laittakaa ihmeessä.

Lääkärillä olen käynyt TK:ssa parin pahemman pyörähdyksen jälkeen. Sanovat, että lepoa viikko kaksi niin menee ohi. V*ttu niitä tunnu kiinnostavan yhtään, vaikka sanon että se on mennyt jo sata kertaa ennemmin.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Soleus proteor -nimisestä firmasta hain oman Aso-merkkisen tuen (n.80€). Kun se laitetaan tukemaan nilkkaa, joutuu ensiksi sitomaan nauhat ja sitten muutaman remmin kiristää, mutta ei ole iso homma ja tuki hoitaa hommansa todella hyvin ja mahtuu helposti nappiksien ja sisäpelikenkien sisään. Hiostamiseen en ole keksinyt kummempaa ratkaisua - jotain eri sukkia voisi kokeilla..

Mene yksityiselle ortopedille, jos arvauskeskus ei auta ton enempää. Mä menin ihan ensimmäisenä ortopedille, joka luetteli vaihtoehdot (ko. ortopedi suositteli nilkkatukea, mutta sanoi, että vaihtoehtoina on myös nivelien kiristysleikkaus tai kokonaan uudet nivelet). Sain päättää mitä noista käytettiin, enkä halunnut leikkaukseen, joten nilkkatuki oli mulle se kaikkein paras vaihtoehto.

Sekä ortopedikäynti, että toi nilkkatuki meni tapaturmavakuutuksen piikkiin, tosin nilkkatuki vasta sitten, kun olin toimittanut vakuutusyhtiööni lääkärin määräyksen nilkkatuesta.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole hyvä istua, ei ole hyvä seisoa, ei ole hyvä oikein mitenkään - tekisi mieli roikkua jostain (excl. kaulakiikku) koko ajan. Ristiselkää särkee vähän samaan tapaan kuin hammasta, jomottaa. Liikeradat suht normaalit, kumartuminen on vähän hankalaa. Olin eilisen päivän kylmän tuulen armoilla useamman tunnin ja huonosti säähän varustautuneena, joten epäilen että joku lihaskramppi on kyseessä. Lääkärin määrämä pitkävaikutteinen särkylääke ei näköjään auta yhtään, ja lihasrelaksantti on kuulemma otettava vasta ennen nukkumaan menoa...
Mutta nyt olen siis selkä, onko jollekin tuttua tämä? Voiko jotenkin jumpata, venyttää tjsp?
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta nyt olen siis selkä, onko jollekin tuttua tämä? Voiko jotenkin jumpata, venyttää tjsp?
Lääkäri en ole, enkä tiedä mikä vaivasi oikeasti on mutta itselläni oli tuollainen Vapun jälkeen. Arvelen neljän päivän yhtämittaisen haravoimisen oman ongelmani syyksi ja lisämausteen ”tautiin” antoi varmaankin juuri tuuli.
Omaan lihaskramppiini auttoi juurikin roikkuminen renkaissa. Hieroin myös alaselkääni olkkarissa nököttävää palkkia vasten, tarkalleen palkin kulmaa vasten. Oikea ihmishieroja olisi tietenkin ollut parempi mutta missä lie nekin aina silloin kun tarvitsisi.
Orudis-geeliä levittelin selkääni saunan jälkeen ja varmuuden vuoksi hypistelin myös särkylääkepakettia, mutta en ottanut sillä inhoan lääkkeitä.
Noilla hoidoilla vaiva kesti neljä päivää mutta kokemuksesta tiedän, että nopeammin tuon olisi saanut kuntoon lääkärin luona, yhdisteellä Voltaren ja Norflex käsivarren lihakseen.

Paranemisia toivottelee koo
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Voiko jotenkin jumpata, venyttää tjsp?

Vaikeaa selittää, mutta koitetaan...
Mene makaamaan selälleen, koukista vaikka ensin oikea polvi ja nosta ylös. Sitten paina se polvi kiinni lattiaan toisen jalan yli. Sitä voi pitää siinä lattiassa vasemmalla kädellä. Pitäisi venyttää alaselkää hyvin ja jos ei ole vaikutusta, niin paina samanpuolen kättä lattiaa kohti; siis oikean puolen venytyksessä oikeaa kättä oikealle.
Sama juttu toisella kintulla.
Toivottavasti osasin selittää ymärrettävästi?
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omaan lihaskramppiini auttoi juurikin roikkuminen renkaissa. Hieroin myös alaselkääni olkkarissa nököttävää palkkia vasten, tarkalleen palkin kulmaa vasten. Oikea ihmishieroja olisi tietenkin ollut parempi mutta missä lie nekin aina silloin kun tarvitsisi.
Ihmishierojaa odotellessa ja ilman olohuoneen palkkia (hetken jo mietin vihjasitko mieheesi) kokeilin kaulinta, ja sekin auttoi.
Toivottavasti osasin selittää ymärrettävästi?
Selitit huomattavasti ymmärrettävämmin kuin Nybari konsanaan.
Kiitos palstasiskolle ja –veljelle avusta! Tilaan pekkaniskan nostamaan aamulla vuoteesta, jos nämä keinot eivät pure.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nilkkavaivoista kärsiville suosittelen varauksettomasti tasapainolaudalla treenailua. Nilkat vahvistuvat eikä muljahtelua pitäisi enää samassa mitassa tapahtua. Jos nilkat on oikein huonossa kunnossa, niin tyynyn päällä yhdellä jalalla seisoskelu ajaa saman asian.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
...mutta mitäpä viisaammat luulevat?

Mä mikään viisas ole, mutta heitä magnesiumia tuplakuuri naamariin. Toinen, vähän kovempi lääke on Crampiton, mutta se vaatii nykyään reseptin lääkäriltä. Kannattaa, jos menee pyytämään, kertoa urheilusta ( kovasta) ja ottaa kerralla isompi määrä.
 

Nick Neim

Jäsen
Varmaan alan napsimaan noita magnesiumtabletteja ihan säännöllisesti. Tuskin niistä haittaakaan on.

Kunhan et vaan popsi niitä liikaa/liian kauan, koska muistelen lukion terveystiedon opettajan sanoneen liikakäytön ja liian pitkäaikaisen käytön haittaavan muiden hivenaineiden* imeytymistä kehoon. Ainakaan hän ei suositellut jatkuvaa käyttöä, kun satuin kyselemään neuvoja suonenvetojen ehkäisemiseksi. Joku viisaampi saa toki korjata mikäli asia ei ole näin, mutta tällaiset muistikuvat multa löytyy, ja ne muistikuvat sattuvat olemaan aika tuoreita.

* en nyt mene vannomaan oliko se hivenaineet, vaiko joku muu vastaava termi.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
...Joku viisaampi saa toki korjata mikäli asia ei ole näin, mutta tällaiset muistikuvat multa löytyy, ja ne muistikuvat sattuvat olemaan aika tuoreita...

En mää vieläkään ole mikään viisas, mutta eihän magnesiumia kannata jatkuvalla syötöllä vetää. Silloin ottaa, kun on rasite kovimmillaan ja kaiken a ja o kannattaa muistaa, eli lepo, venyttely ja veden juominen. Kovaa treenaava/ tai edes säännölllisesti tekevä kun liian helposti ottaa janoon urheilujuomia ja pahimmillaan energiajuomia, jotka toimivat diureettien tapaan; poistaa nestettä kehosta, samalla tavalla kuin kahvi...

Kyllä se kultainen keskitie yleensä löytyy, kun tuntee kroppaansa tarpeeksi hyvin. Itselle ainakin kesän rullaluisteluaikana alkaa pohkeet kramppaamaan helposti, mutta taas perus kuntosalitreeni ei vaadi, kuin ajoittaista magnesiumin lisäystä.
 

tutzba

Jäsen
Kielen alapinta on helvetin kipeä ja vaikeuttaa puhumista huomattavasti. Välillä kipu säteilee leukaan ja hampaisiin. Arvon lääkärit, mikä minua vaivaa?
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kielen alapinta on helvetin kipeä ja vaikeuttaa puhumista huomattavasti. Välillä kipu säteilee leukaan ja hampaisiin. Arvon lääkärit, mikä minua vaivaa?
Milloinko olet viimeksi käyny hammaslääkärissä? Monesti hammasshaisset säteilevät kipuja vähän eri puolille päätä.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Kielen alapinta on helvetin kipeä ja vaikeuttaa puhumista huomattavasti. Välillä kipu säteilee leukaan ja hampaisiin. Arvon lääkärit, mikä minua vaivaa?

Kuulostaa aftalle. Niitä tulee välillä kieleenkin ja sinne alapuolelle tulevat ovat helvetin kipeitä. Kokemusta on. Säteilee kipua juuri leukaan ja hampaisiin, ainakin itsellä. Näkyykö valkoista rakkulaa?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kuulostaa aftalle. Niitä tulee välillä kieleenkin ja sinne alapuolelle tulevat ovat helvetin kipeitä. Kokemusta on.

Sama. Juuri tällä hetkellä kielen alapuolella tuollainen, ei onneksi satu muulloin, mutta jos kielellä osuu siihen, niin ai saakelinperkeleenhemmetti.

Kai lääkäriketjussa sopii kysyä arkaluontoista asiaa, eli miksi minulle tulee usein afta suuseksin antavana osapuolena olemisen jälkeen? Enkö vain osaa, vai tuleeko afta herkästi, jos hampaat raapivat kieltä tms.?
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
... vai tuleeko afta herkästi, jos hampaat raapivat kieltä tms.?

Aftan syntyyn ei ole keksitty syytä. On veikkailtu, että stressillä olisi osuutta, joten stressaako ko. toimenpide sinua, heh...
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kai lääkäriketjussa sopii kysyä arkaluontoista asiaa, eli miksi minulle tulee usein afta suuseksin antavana osapuolena olemisen jälkeen? Enkö vain osaa, vai tuleeko afta herkästi, jos hampaat raapivat kieltä tms.?

Siellä on nyt kuule partnerin vehkeissä jotain settiä, joka aiheuttaa sulle aftoja. Limakalvojen kemiat eivät taida lyödä yhteen.

Ja Jatkoajassa kandee kysyä tällaisia asioita. Vastuu on kysyjällä:)
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Aftan syntyyn ei ole keksitty syytä. On veikkailtu, että stressillä olisi osuutta, joten stressaako ko. toimenpide sinua, heh...

Meikäläiselle tulee aftoja ihan ilman suuseksiäkin. Harvinaisen ikävä vaiva mutta jostain syystä monivitamiinitabut pitää ne loitolla. Annas olla, jos ja kun pillerit välillä unohtuu viikoksi kaappiin. Satavarmasti suusta löytyy kipeä rakkula. Onneksi noi apteekin peruspillerit on halpoja ja onpahan ainakin hyvä syy ottaa ne vitamiinit ja hivenaineet. Ihan vaan vinkiksi, että vaikka syytä ei tiedetä niin noita voi kokeilla vaivan ennaltaehkäisyyn suuselibaatin sijasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös