Periaatteideni vastaisesti konsultoin nyt palstaa. Kävin tiistaina pelaamassa säbää, tunnin vuoron. Edellisen kerran oli samansuuntaisilla sykealueilla menty pitkäkestoisesti varmaan maaliskuussa hiihtämässä tai ulkojäillä ja vastaavaa lajia harrastettu viimeksi 11 kuukautta sitten. Olen sykettä mitannut hyvin arveluttavasti vain kellolla, mutta sillä nuo tämän lukemat tämän viikon harjoituksessa olivat huippujen osalta melko vastaavia kuin vuosi sitten, mutta vaihdossa alin taso jäi 10-20 lyöntiä korkeammalle kuin normaalisti vuosi sitten. Olin ekan vartin jälkeen aivan puhki ja tunnin setistä seurasi se, että keuhkoissa tuntui vahvasti vielä vartti suorituksen jälkeen ja syke palautui normaaleihin lepolukemiin vasta toista tuntia suorituksesta. Siis viimeinen reilu puoli tuntia tuntui siltä, ettei olisi käynyt lainkaan vaihdossa, mutta totta kai sitä väkisin repi menemään.
Eilen kun menin sitten kävelylle, niin kylmä ilmi aristi jotenkin tosi vahvasti kurkkua ja ikään kuin tuntui hengästyneeltä. Syke toimi ihan normaalisti, mutta kurkussa oli siis sellainen kuiva ja hengästynyt tunne ja vähän sellainen verenmaku edelleen, vaikkei sinänsä tarvinnut mitenkään haukkoa happea. Ja tänäänkin kurkku tuntuu vähän kuivalta ja ärtyneeltä, kun hengittää syvään. Mitään vinkumista ei kyllä kuulu, mikä joskus on iskenyt pitkän ulkojään/hiihdon jälkeen. Luonnollisesti koko kropan lihaksisto on jalkapohjista niskaan aika väsyneessä tilassa oudokseltaan edelleen.
FYI Toisesta Pfizerista on tänään kolme viikkoa kulunut ja olen tuolla välillä pari lyhyttä hölkkää tehnyt muun treenin ohella, mutta ekat 4-5 päivää olin ihan pienellä rasituksella.
Kysymys siis on, että kun viikonloppuna olisi pelit, ja ajattelin alustavasti, että yhden pystyisi pelaamaan, niin onko tässä nyt viisaampi jättää molemmat kokonaan välistä? Eli onko tässä hengenlähtö lähellä vai mikä? Jotenkin ei ole kokemusta, että olisi noin rajusti ottanut keuhkoihin liikunta, vaikka joskus olen toistakymmentä kiloa lihavampikin ollut.
Ikä noin 25 ei todettuja perussairauksia.
Ps. Kellon perverssi näkemys tiistain sykealuejaosta 4 % maksimi, 42 % anaerobinen, 32 % aerobinen, 21 % peruskunto (ylärekisterissä ja oma leposyke on alempi kuin kellon mielipide).