Mitä ainakin itse olen asiasta ymmärtänyt, yksi isoimmista ongelmista systeemissä on juuri se, että kritiikkiä/kommentteja tuomaritoiminnasta ei haluta ottaa missään muodossa vastaan, ei kulissien takana eikä julkisesti. Kauden alussa kyllä käydään palaverit läpi ja sovitaan tuomarilinjasta jotain, jos tämä linja ei kauden aikana toteudu, niin sitä ei oteta kuuluviin korviin.
Ylipäätänsä liigan tuomaritoiminnassa on epäterveitä piirteitä, joihin ovat yhtä paljon vaikuttaneet niin tuomaristo itsekin, liigan johto ja seurojen henkilöstö. Tuntuu aika erikoiselta esim. tapahtumat keväällä 2006, jolloinka eräs SM-liigan tuomareista uhosi päihtyneenä ravitsemusliikkeessä laittavansa erään liigan silloisen kulttihahmon kyllä kuriin. Seuraavassa ottelussa sitten tämä kulttihahmo sai ulosajon tilanteesta, jossa ei ollut edes kahden minuutin arvoista rikettä. Päätöstä perusteltiin sillä, että ko. tuomari näki mitä kulttihahmolla oli mielessä ja tämän perusteella antoi "ennaltaehkäisevän" pelirangaistuksen.
Kuliseissa on myös veivattu useita pelikieltoja täysin seurapoliittisin perustein taikka ulkopuolisen tahon (opetusministeriö) vaikutuksesta. (esim. Miettinen, Forsbacka, Nielikäinen/VdB). Olen itse seurannut liigaa reilut parikymmentä vuotta, ja tämä nykyinen kurinpito/tuomari-sekoilu on kyllä kärjistynyt viimeisen viiden vuoden aikana, aiemminkin tuomaritoiminnasta ja tasosta on ollut puhetta ja valitusta, mutta nyt mittasuhteet ovat aivan eri luokkaa. Liigan johto ei kuitenkaan halua ottaa tätä kuuleviin korviinsa.
Kannattaa myös muistaa se, että jos keskusteluyhteys ja palautejärjestelmä olisi toimiva niin tuskin näitä valmentajien avautumisia mediassa olisi näin usein.