"Jos vaimosi nyt raiskattaisiin niin auttaisiko sinua se että sinä menisit auttamaan toista?"
En lähde siitä, että mikä auttaa minua. Lähtisin siinä tilanteessa siitä mikä auttaisi vaimoani.
"Vähentäisikö se vaimosi kärsimyksiä tapahtuman jälkeen?"
Jos tuon raiskauksen jälkeen minä kääntäisin selkäni jonkun muun raiskaukselle, niin se ei ainakaan mitenkään auttaisi vaimoni toipumista. Hän todennäköisesti kuvittelisi siinä tilanteessa, että minä hyväksyisin raiskauksen, jos tosiaan en mitään ko. tilanteessa tekisi.
"On helppo nostaa itsensä moraalisesti ylemmäksi niinkauan kuin ei ole joutunut ko. tilanteeseen, sen takia en yritäkään sanoa tekeväni sellaista jota en välttämättä tekisi."
No kukin tyylillään. En keksi tilannetta jossa en menisi raiskauksen väliin jos minulla olisi mahdollisuus. Tietenkin voidaan jossitella, että jos paikalla olisi lapsia jotka todennäköisesti joutuisivat hengenvaaraan jos minä lähttisin auttamaan, tai esim. elvyttäisin jotain ihmistä yhtäaikaa, enkä sitä voisi kesken jättää.
Ja kun aikoinani olen mennyt väliin kun iso mies hakkasi vaimoaan baarin edessä, niin en epäile hetkeäkään etten menisi raiskauksen väliin. Sen takia olen puhunut ko. asiasta koska tiedän meneväni väliin jos se suinkin on mahdollista, olen siitä varma.
"Kysehän on siitä että väite "minä autan toisia" ei tee väitettä "toiset auttavat minua" todeksi."
Aivan, ei teekkään, mutta jälleen minä en lähde ko. tilanteessa punnitsemaan auttaako muut minua. Jos olen tilanteen silminnäkijä en siinä vaiheessa juuri ajattele, että auttaako raiskattava minua koskaan tulevaisuudessa.
väite: "Tee se toisille, minkä haluat muiden tekevän sinulle"
Pitää ainakin oman kokemuksen pohjalta paikkaansa, esim. jos minä hymyilen muille valtaosa hymyilee takaisin, jos olen kohtelijas muille, valta osa on kohteliaita minulle. Jälleen kerran poikkeus vahvistaa säännön.
"Niin kauan kuin tuo lause pitää paikkansa on sinun etiikkasi hyödytöntä ja turhaa koska siitä ei välttämättä ole mitään hyötyä, muuta kuin itsellesi."
Aika erikoinen lause, voisitko hieman selittää minulle tarkemmin mitä ajoit takaa. Tässä tulee mielestäni ristiriita: "muut eivät auta minua, mutta minä autan muita, mutta siitä ei kuitenkaan ole hyötyä muille kuin itselleni" ymmärsin asian näin, en tiedä mitä ajoit takaa, mutta toivottavasti valaiset.
"Eli pääsemmekin seuraavaan kysymykseen, autatko toista auttamisen takia vai itsesi takia?"
En auta itseni, enkä pelkästään vain auttamisen takia. En minä treenaakkaan vain treenaamisen takia, vaan toivon siitä olevan jotain konkreettista hyötyä. Sama pätee auttamisen kanssa, toivan, että siitä on hyötyä uhrille ja tässä tapauksessa hyötyä voi olla koko yhteiskunnalle, koska hyvällä tuurilla rikoksen tekijä saadaan vastuuseen tekemisistään.
"Kumpi on tärkeämpää, se että uhri saa apua vai se että sinä pääset auttamaan. "
Se, että uhri saa apua. Itselleni on sama kuka auttaa, kunhan joku auttaa ja vaikka joku jo auttaisikin menisin itse natamaan lisäapua.
"Entä jo olet sillalla ja et mitenkään ehdi auttamaan?
Riittääkö jo yrittäminen tyydyttämään auttamisen tarpeesi."
Minulla ei ole mitään tarvetta ko. asissa tyydytettävänä. Jos yrittäisin kuitenkin ilman konkreettista hyötyä, eikä itsestäni apua olisi uhrille, niin en minä oloani mitenkään hyväksi tuntisi. Ainoa asia mikä voisi tulla kyseeseen olisi se, että en ainakaan jossittelisi jälkeen päin sitä, että en yrittänyt. "jos siitä sittenkin olisi ollut apua..."
"Väitän että halusi auttaa toisia on puhtaasti itsekäs ja perustuu siihen että tunnet saavasi mielihyvää auttaessasi toisia."
Kuten jo sanoin, en tee sitä itseni tähden. Milestäni sinä olet väärä henkilö puhumaan minulle itsekkyydestä.
"Miksi muuten auttaisit jotain tuntematonta?
*Sen takia että joku auttaisi sinua?
- huono peruste ks. em. "lause 1"
Jos siis tuo peruste ei ole pätevä niin minkä takia autat?
*Koska tahdot auttaa?
- Miksi ihminen "tahtoo", koska hän haluaa itselleen jotain hyödykettä"
Näihin kohtiin olen luultavasti jo vastannut. Ihmettelen edelleen miksi lähdet joka asiaan lähtökohdasta "mitä hyötyä siitä on ihmiselle itselleen" ?
No kai tämä on asia mikä sinulla on aina päälimmäisenä mielessä.
"*Auttamalla aiheutat itsellesi hyvän olon kun taas ilman auttamista kärsit <-> huumeista saa hyvän olin kun taas ilman huumeita et saa samoja viboja. "
Joo sillä hyvänolon tunteella ei kai huumeiden kanssa ole mitään tekemistä keskenään.
Se juttu jossa puhuit pojasta jota kiusataan isän rikosrekisterin kanssa vielä jotenkin meni, mutta tämä on kyllä vähän liian kaukaa haettu...
"Hoivaamisvietti on jo todistettu hormonaaliseksi reaktioksi eikä rakkauden osoitukseksi. Ehkä auttamisenkin kanssa on samalla lailla. "
On minulle aivan sama mikä reaktio se on, minä hovaan lastani ja vaimoani aina kun he sitä tarvitsevat. Ja se on minun tapani osoittaa rakkautta. Auttaminen ja hoivaaminen on lähellä toisiaan, mutta kuitenkin aivan eri asioita.
"Von Clausewitz aikanaan jo määritteli totaalisen sodan periaatteet joihin tavallaan kuuluu joukkoraiskaukset ym. koska se on tehokas tapa iskeä tunteisiin ja musertaa vastarintaa rintamalla. Kun raiskatun mies joutuu vihan valtaan on hänet helpompi tappaa kuin kylmästi toimiva taistelijapari."
Hirmu teot eivät kaada vastarintaa, ne lisäävät kyllä vihaa, mutta myös lisäävät ihmisten motivaatiota taistella näitä raakalaisia vastaan. Vihan kuumuus muuttuu yleensä kylmäksi murhanhimoksi. Mitä enemmän sotilaat kuulevat hirmutekoja kodistaa, sitä innokkaamminhe käyvät vihollista vastaa.