Pitkä tie on kuljettu raiskauksista Stalinin ja Hitlerin tappamiseen mutta en voi kieltää etteikö tätä keskustelua ole mielenkiintoinen seurata, harmillista etten itse kykene siihen aktiivisesti ottaa osaa esim. töistä. Olisihan se kiva töiden sijaan paukuttaa tekstiä tänne.
mjr:
"Vlad, eikö henkilökohtaisen moraalin ja etiikan yksi peruslähtökohta ole juuri toiminta olosuhteissa joissa ei joutuisi kärsimään teostaan? Muutenhan kysymys olisi puhtaasti pragmaattinen. Eli puhuttaessa murhasta täytyisi miettiä (myös) juuri sitä esimerkkiä että entä jos voisi tehdä sen ilman mitään kiinnijäämisen pelkoa. Tietysti hyvin harvat oikeasti joutuvat tälläiseen tilanteeseen ja viimeinen, ja suht. lopullinen todiste olisi vasta toiminta sellaisessa. Puhua aina voi mutta sanat ovat tunnetusti halpoja...".
Täytynee alkuun tunnustaa leikitellä ja pohdiskella kysymyksellä "Tappaisinko jonkun jollei olisi kiinni jäämisen vaaraa" tjsp. Itseasiassa tällaiset leikittelyt ovat mielestäni varsin oivallista harjoitetta, itse joudun erään harrastukseni tähden käymään "keskusteluja" tilanteessa jossa minun on mietittävä kuinka ihminen jolla on esim. rikkollisia tai väkivaltaisia taipumuksia käyttäytyisi ja toimisi, ja koettaessani rakentaa tällaisille ihmisille moraalistakoodistoa koen harrasteen hyvin haastavaksi ja kehittäväksi sekä mielenkiintoiseksi. Samalla se toimii myös syväluotaavana matkana omaan mieleen ja sitä tahtomattaan löytää itsestään sellaisia piirteitä joita ei uskoisi tai jopa toivoisi olevankaan olemassa.
Tällaisten pohdintojen tuloksena olen päätynyt siihen(kin) tulokseen, että suotuisassa tilanteessa tarpeeksi monen ehdon täytyttyä olisin valmis tappamaan toisen ihmisen enkä usko, että kokisin suuriakaan tunnonvaivoja koska uskon kyenneeni mallintamaan tilanteen ennalta niin perusteellisesti. Samalla on kuitenkin todettava se ettei mikään ole niin varmaa kuin epävarma joten ilman todellista kokemusta kyseisestä tilanteesta kaikki on vain arvailujen varassa.
Jatketaan pohdintaa...
Ehkä kuitenkin se, että hyvin moni olisi esim. valmis varastamaan mikäli kiinni jäämisen riskiä ei ole kertoo osaltaan jotain yhteiskunnan muuttuneista arvoista tai yksilöiden muuttuneista arvoista jotka heijastuvat yhteiskuntaan. Kyseinen kysymyshän ei kertonut sitä onko varastaminen tuomittavaa kyseisessä yhteiskunnassa, siinä vain annettiin mahdollisuus varastaa ilman kiinni jäämisen riskiä joten jos oletetaan, että se olisi tuomittavaa yhteisöllisen moraalin kannalta kuinka moni tuolloin varastaisi koska olisi oletettavaa, että kyseinen henkilö myös pitää varkautta moraalittomana tekona ts. estäisikö hänen omatunto varastamasta vaikka mahdollisuus annettaisi ilman kiinni jäämisen riskiä.
Taasen mikäli yhteiskunnassa tappamista pidetään rangaistavana (moraalittomana) tekona moni tuskin tappaisi mikäli siihen tulee tilaisuus vaikkei kiinni jäämisen riskiä olisikaan - tai ainakin oletan, että myöntävien vastausten määrä vähenisi.
Mikäli kaikesta huolimatta myönteisten vastausten määrä pysyy ennallaan kertoo se jotain mistä joku voisi osoittaa huolestuneisuutensa ja joku toinen taasen vain kohauttaa olkapäitään vähätellen. Miksi sitten ihminen tällaisessa tilanteessa jossa teko olisi moraaliselta kannalta tuomittava tekisi sen jollei ole kiinni jäämisen riskiä? Miksei hänen oma moraalinenkoodistonsa välttämättä pidä tekoa vääränä vaikka se sotii yhteisön moraalistakoodistoa vastaan? Voiko tällainen toiminta olla sellaista toimintaa jonka avulla ihminen on onnistunut selviämään näin pitkälle?
Voi varastaa jollei ole kiinni jäämisen riskiä, tuolloin varastamisesta voi seurata omaa etua.
Voi tappaa jollei ole kiinni jäämisen riskiä, tuolloin tappamisesta voi seurata omaa etua.
Oma etu taasen ennen on merkinnyt hyvin vahvasti hengissäselviytymisen mahdollisuuden parantumista.
Aikaa myöten yhteisöjen ja yhteiskuntien kehittyminen on välillisesti parantanut mahdollisuutta selviytyä hengissä joten tuolloinkin ihmisen toimintaa on kenties ajanut eteenpäin omanedun tavoittelu ts. jonkin asteinen itsekkyys. Halutaan saada tai ainakin halutaan kokea saavansa enemmän kuin joudutaan antamaan.
Tästä voidaan sitten hypätä pikaisesti ihmettelemään sitä mikä saa jotkut ihmiset toimimaan näennäisen "itsetuhoisella" tavalla. Mikä saa jotkut ihmiset noudattamaan niitä omia moraalisiakoodejaan jotka eivät välttämättä vastaa yhteiskunnan muuttuneita moraalisiakoodeja vrt. Natsi-Saksa tai ent. Neuvostoliitto. Eihän järkevää käyttäytymistä ole se, että hangoittelee valtaapitäjiä vastaan totalitaarisessä yhteiskunnassa, siitä ei yleensä seuraa muuta kuin hallaa omalle itselle ja perheelle ja pahimmassa tapauksessa koko suvulle.
Mikä saa ihmisen käyttäytymää näennäisen järjettömällä tavalla tilanteessa jossa hivenen toinen käyttäytyminen olisi huomattavasti turvallisempaa. Miksi uhrata oma terveys ja elämä auttaakseen tuntemattomia ihmisiä tilanteessa jossa yhteiskunnan taholta jokin ryhmä on luokiteltu viholliseksi ja joiden auttaminen on rangaistava teko ts. joiden tappaminen ei ole välttämättä rangaistavaa. Minusta on mielenkiintoista huomata, että löytyy ihmisiä jotka nostavat oman moraalisen käsityksensä niin korkealle tasolle etteivät he voi luopua siitä. Luopumalla siitä ja joko katoamalla massaan (kansaan) tai kääntymällä sorrettuja vastaan heidän täytyy kokea joutuvansa tilanteeseen jossa eivät enää voi elää itsensä kanssa joten on parempi noudattaa omaa moraalistakoodistoa kuin yhteiskunnan välittämää koodistoa. Joten välttämättä kaikki auttaminenkaan ei tällaisissa tilanteissa johdu silkasta auttamisen halusta vaan oman itsensä ajattelusta. Tosin tässä tapauksessa ei oikein voi puhua oman edun tavoittelemisesta koska omaa etua henkilö ei saa (jollei omaksi eduksi lasketa mielenrauhaa joka seuraa oikein toimimalla) mutta moottorina toiminnalle voivat olla itsekkäät syyt.
Oikea ja väärä ovat vain sopimuksia ja ne vaihtelevat kansakunnasta, kulttuurista ja aikakaudesta toiseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö ole hyvä, että on määritelty "oikea" ja "väärä" mutta onko meillä oikeus mennä sanomaan toisille, että jokin toiminta tapa on oikein ja joku väärin jollemme itse toimi itse asettamiemme ehtojen mukaan. (Edellä oleva ole suoranainen kysymys kenellekään vaan ennemminkin kirjoitettua pohdintaa). - Jatketaan vielä hivenen, pidän kuitenkin kaikesta huolimatta meidän käsitettä "oikean" ja "väärän" suhteesta järjellisempänä kuin monien muiden kulttuurien käsitystä joissa teon hyväksyttävyyteen voi vaikuttaa sukupuoli tms. seikka.
Pohdintaahan tämä taasen on joka olisi kenties viisaampaa jättää silkalle pohdinnan astelle...
vlad#16.