Toki näin, että huonoa Venäjän ja KHL:n tilannetta pakoon lähteneet ykköskorin äijät on häipynyt NHL:ään. Vakavaraisia KHL seuroja ei enää juurikaan ole, ja se tarkoittaa, että vakavaraisia työpaikkoja ei ole enää niin paljoa kuin ennen. Sen vuoksi osa näistä kakkoskorin tähdistä suuntaa ennemmin katseensa muualle, kuin menevät pelaamaan jonkun epävakaan KHL seuran epävakaisiin oloihin.
Eiköhän tämä KHL kiriisi tule pikkuhiljaa nostamaan Liigan tasoa seuraavan parin vuoden aikana.
Ei nyt kannata ehkä kuitenkaan vetää viidestä lähteneestä ykköskorin miehestä jotain isompaa teoriaa tapetille. Siinä kuitenkin on vielä 95 jäljellä 100:sta eli puhutaan aika pienestä prosentuaalisesta osasta. Jopa pienemmästä mitä voisi normaalilla vaihtuvuudellakin selittää.
Mä en myöskään itse usko, että pelaajaa ihan hirveästi välttämättä kiinnostaa seuran taloudellinen jatkumo vuosien päähän, kunnes se kunnollinen liksa tulee tilille sen oman sopimuskauden aikana. Osan huomattavasti kovemmasta palkasta Venäjällä mä näkisin olevan myös se korvaus siitä otetusta riskistä lähteä katsomaan miten asioita voi myös hoitaa tässä maailmassa, niin hyvässä kuin ehkä kuitenkin tässä tapauksessa, huonossa.
Toinen ristiriita tossa taas on miten yrittää selittää asiat itselleen edullisesti.. Jos KHL ei ole vaikuttanut Liigan tasoon laskevasti, niin millä perusteella KHL:n kriisi tai jopa kaatuminen vastaavasti nostaisi Liigan tasoa? Eikö noi asiat mene aika yks yhteen kuitenkin, että jos Liigan taso nousisi KHL:n kriisistä johtuen, niin vastaavasti sillon Liigan taso on laskenut KHL:stä johtuen?
Mitä taas tulee vakavaraisiin KHL-joukkueisiin, niin kerroppa millä lätkäjoukkueilla on asiat rahallisesti paljon paremmin kuin KHL:n isoilla? Tarkoitan tällä sitä, että vaikka seurat tekisi toiminnallaan kymmeniä miljoonia tappiota vuosittain, niin vastaavasti siellä taustalla on omistajilla rahaa miljardeittain ja siinä ei kymmenet miljoonat taloutta ja maksukykyä heikennä. Vakavaraisesta joukkueesta ne muuttuu kriisijoukkueiksi tai huomattavasti pienemmän budjetin joukkueiksi vasta siinä vaiheessa, kun omistaja kyllästyy harrastukseensa. Inhorealistista kenties, mutta harvinaisen totta.