Ei sillä ole mitään väliä. Sillä ei ihan oikeasti ole mitään väliä, tuhoutuuko maapallo nyt vai miljoonan vuoden päästä. Sillä ei ihan oikeasti ole mitään väliä, saako sinun lapsenlapsenlapsenlapsenlapsenlapsenlapsesi ikinä edes mahdollisuutta elää eli onko maapallo jo tuhoutunut ennen hänen syntymäänsä tai hänen elinaikanaan. Aivan sama, kukaan ei menetä yhtään mitään.
Mikset sitten tapa itseäsi? Jos kerran elämällä maanpallolla ei ole mitään väliä, miksi kuitenkin elät?
Minä pidän elämää kuitenkin kaikesta paskasta huolimatta hienona kokemuksena ja olen kiitollinen, että saan elää ja kokea mitä ihmeellisimpiä asioita. Nytkin kohta aion mennä kävelämään ulos järvenrannalle auringon laskiessa. Hieno vaikkakin hyvin arkinen kokemus.
Jos jollain eläimellä olisi tilanne, että se voisi tappaa toisen lajin sukupuuttoon saadakseen siitä itselleen ja lajitovereilleen välitöntä hyötyä, niin luuletko sinä että se jättäisi sen tekemättä? Yhtään mistään syystä?
Luulen, kun kyseessä on ihminen. Mitä tulee muihin eläimiin, en luule.
Se saattaa hyödyttää suurestikin juuri sillä hetkellä. Ruokaa, nahkaa ja turkiksia esimerkiksi. Jos ihminen saa siitä välitöntä hyötyä, niin se tekee sen jos voi ja sillä selvä. Miksi hänen pitäisi nähdä nälkää tai kärsiä kylmyyttä, jotta joku toinen laji mahdollisesti eläisi vielä 100 tai 1000 vuotta pitempään?
Enpä usko, että kenenkään ihmisen tarvitsee enää tappaa toista lajia sukupuuttoon nahan tai turkiksen takia. Enkä tiedä onko ruuankan suhteen mikään kansa täysin riippuvainen yhdestä eläimestä. En siis ole ollenkaan varma onko tämä esittämäsi pohdinta millään tavalla realistinen ja aiheellinen.
En minä pidä siitä, että norsuja/sarvikuonoja/pandoja/rauskuja jne. tapetaan tai että sademetsiä hakataan. Mutta ei minusta olisi kyllä sanomaan kenellekään, joka elannon niistä hommista saa, että lopeta heti ja kuole sen seurauksena sitten pois tai ainakin kärsi kovaa nälkää, koska ei ole rahaa eikä ruokaa. Olisiko sinusta siihen? Ei niillä ihmisillä nimittäin välttämättä ihan oikeasti ole mitään muuta vaihtoehtoa.
Ei ole välttämättä mitään muuta vaihtoehtoa. Eli siis voi olla jotain muitakin vaihtoehtoja. Ja sitten ne vaihtoehdot vasta vähenevät, kun vaikka se sademetsä on kokonaan kaadettu tai rauskut tapettu. Vaikka susta ei olisi tiedon levittämiseen, onneksi monesta muusta on.
Selvennetään vielä, minun mielestäni ihminen ei ole isossa kuvassa yhtään tärkeämpi kuin vaikka se rausku. Mutta minä en myöskään ole sen "ylempi" ihminen kuin kukaan muukaan, jotta voisin mennä sanomaan, mitä heidän pitäisi henkensä pitimiksi tehdä, jos vaihtoehtona on nähdä nälkää ja/tai kuolla. En usko että sinäkään Fordél olet.
Ei se tee kenestäkään yhtää ylempää ihmistä, jos neuvoo toista, että miten tämän toiminta vaikuttaa luontoon ja mitä vaihtoehtoja tälle toiminnalle voisi olla.