Onko ihminen eläin?

  • 14 176
  • 203

Onko ihminen eläin?

  • On.

  • Ei ole.


Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.

Fordél

Jäsen
Ei sillä ole mitään väliä. Sillä ei ihan oikeasti ole mitään väliä, tuhoutuuko maapallo nyt vai miljoonan vuoden päästä. Sillä ei ihan oikeasti ole mitään väliä, saako sinun lapsenlapsenlapsenlapsenlapsenlapsenlapsesi ikinä edes mahdollisuutta elää eli onko maapallo jo tuhoutunut ennen hänen syntymäänsä tai hänen elinaikanaan. Aivan sama, kukaan ei menetä yhtään mitään.

Mikset sitten tapa itseäsi? Jos kerran elämällä maanpallolla ei ole mitään väliä, miksi kuitenkin elät?

Minä pidän elämää kuitenkin kaikesta paskasta huolimatta hienona kokemuksena ja olen kiitollinen, että saan elää ja kokea mitä ihmeellisimpiä asioita. Nytkin kohta aion mennä kävelämään ulos järvenrannalle auringon laskiessa. Hieno vaikkakin hyvin arkinen kokemus.

Jos jollain eläimellä olisi tilanne, että se voisi tappaa toisen lajin sukupuuttoon saadakseen siitä itselleen ja lajitovereilleen välitöntä hyötyä, niin luuletko sinä että se jättäisi sen tekemättä? Yhtään mistään syystä?

Luulen, kun kyseessä on ihminen. Mitä tulee muihin eläimiin, en luule.

Se saattaa hyödyttää suurestikin juuri sillä hetkellä. Ruokaa, nahkaa ja turkiksia esimerkiksi. Jos ihminen saa siitä välitöntä hyötyä, niin se tekee sen jos voi ja sillä selvä. Miksi hänen pitäisi nähdä nälkää tai kärsiä kylmyyttä, jotta joku toinen laji mahdollisesti eläisi vielä 100 tai 1000 vuotta pitempään?

Enpä usko, että kenenkään ihmisen tarvitsee enää tappaa toista lajia sukupuuttoon nahan tai turkiksen takia. Enkä tiedä onko ruuankan suhteen mikään kansa täysin riippuvainen yhdestä eläimestä. En siis ole ollenkaan varma onko tämä esittämäsi pohdinta millään tavalla realistinen ja aiheellinen.

En minä pidä siitä, että norsuja/sarvikuonoja/pandoja/rauskuja jne. tapetaan tai että sademetsiä hakataan. Mutta ei minusta olisi kyllä sanomaan kenellekään, joka elannon niistä hommista saa, että lopeta heti ja kuole sen seurauksena sitten pois tai ainakin kärsi kovaa nälkää, koska ei ole rahaa eikä ruokaa. Olisiko sinusta siihen? Ei niillä ihmisillä nimittäin välttämättä ihan oikeasti ole mitään muuta vaihtoehtoa.

Ei ole välttämättä mitään muuta vaihtoehtoa. Eli siis voi olla jotain muitakin vaihtoehtoja. Ja sitten ne vaihtoehdot vasta vähenevät, kun vaikka se sademetsä on kokonaan kaadettu tai rauskut tapettu. Vaikka susta ei olisi tiedon levittämiseen, onneksi monesta muusta on.

Selvennetään vielä, minun mielestäni ihminen ei ole isossa kuvassa yhtään tärkeämpi kuin vaikka se rausku. Mutta minä en myöskään ole sen "ylempi" ihminen kuin kukaan muukaan, jotta voisin mennä sanomaan, mitä heidän pitäisi henkensä pitimiksi tehdä, jos vaihtoehtona on nähdä nälkää ja/tai kuolla. En usko että sinäkään Fordél olet.

Ei se tee kenestäkään yhtää ylempää ihmistä, jos neuvoo toista, että miten tämän toiminta vaikuttaa luontoon ja mitä vaihtoehtoja tälle toiminnalle voisi olla.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikset sitten tapa itseäsi? Jos kerran elämällä maanpallolla ei ole mitään väliä, miksi kuitenkin elät?

Hyvä kysymys. Minulla on tietenkin omat syyni olla tappamatta itseäni mutta en minä lähde sinulle väittämään, että ne ovat oikeat tai väärät syyt. Enkä minä lähde muille väittämään, että heidän pitäisi ennemmin kuolla itse kuin tappaa vaikka ne rauskut sukupuuttoon.

Minä pidän elämää kuitenkin kaikesta paskasta huolimatta hienona kokemuksena ja olen kiitollinen, että saan elää ja kokea mitä ihmeellisimpiä asioita. Nytkin kohta aion mennä kävelämään ulos järvenrannalle auringon laskiessa. Hieno vaikkakin hyvin arkinen kokemus.

Hienoja ja ihmeellisiä kokemuksia, joista sinä sadan vuoden päästä muistat mitkä? Niin merkittäviä ja tärkeitä ne oikeasti ovat. Tuon asian myöntämnen on muuten monelle ihmiselle maailmankatsomuksesta riippumatta hämmästyttävän vaikeaa, jostakin kumman syystä.

Ja sitten ne vaihtoehdot vasta vähenevät, kun vaikka se sademetsä on kokonaan kaadettu tai rauskut tapettu.

Mitä sitten? Siihen asti pysyvät kuitenkin elossa vs. kuolevat jo nyt.

Ei se tee kenestäkään yhtää ylempää ihmistä, jos neuvoo toista, että miten tämän toiminta vaikuttaa luontoon ja mitä vaihtoehtoja tälle toiminnalle voisi olla.

No kyllä sinä leikit muita ylempää ihmistä siinä vaiheessa, jos sinulla on pokkaa mennä sanomaan köyhille ihmisille, jotka koittavat saada elantonsa sieltä mistä vain sen suinkin saavat, että lopettakaa se ja nähkää ennemmin nälkää tai kuolkaa pois, koska sinusta niin olisi parempi. Sitähän se käytännössä tarkoittaa. Sen teet vieläpä yltäkylläisenä länsimaalaisena vailla puutetta yhtään mistään elintärkeästä.

Kun tuolla yllä kysyit, että miksi minä en sitten tapa itseäni, niin olet oikeilla jäljillä yhdessä asiassa. Nimittäin siinä, että jos länsimaiset ihmiset oikeasti ja tosissaan olisivat huolissaan köyhien maiden ihmisistä ja uhanalaisista eläimistä, kasveista, sademetsistä ja meristä, niin he tappaisivat välittömästi ensin koko sukunsa ja sen jälkeen itsensä. Se olisi parasta, mitä köyhien ihmisten ja uhanalaisen luonnon hyväksi voisi yksikään länsimaalainen tehdä. En minä sitä silti suosittele kenellekään.
 
Jos jollain eläimellä olisi tilanne, että se voisi tappaa toisen lajin sukupuuttoon saadakseen siitä itselleen ja lajitovereilleen välitöntä hyötyä, niin luuletko sinä että se jättäisi sen tekemättä? Yhtään mistään syystä?
Eräs eläinlaji on havahtunut siihen, ja syynkin varmaan pystyt päättelemään, mutta aika monta lajiahan se ehti tappaa ja aika monta tulee vielä tappamaan ennen kuin tästä havahtumisprosessista ollaan päästy tasapainotilaan.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Hienoja ja ihmeellisiä kokemuksia, joista sinä sadan vuoden päästä muistat mitkä? Niin merkittäviä ja tärkeitä ne oikeasti ovat. Tuon asian myöntämnen on muuten monelle ihmiselle maailmankatsomuksesta riippumatta hämmästyttävän vaikeaa, jostakin kumman syystä.

Tietysti jos oletus on että ne pitäisi muistaa vielä sadan vuoden päästä, voi kokemuksista tulla vähäisempiä.
En ymmärrä miten tuo tekee niistä merkityksettömiä.
Näkökulmasi on kaiken kaikkiaan tosi yksilökeskeinen.
 

Fordél

Jäsen
Hyvä kysymys. Minulla on tietenkin omat syyni olla tappamatta itseäni mutta en minä lähde sinulle väittämään, että ne ovat oikeat tai väärät syyt. Enkä minä lähde muille väittämään, että heidän pitäisi ennemmin kuolla itse kuin tappaa vaikka ne rauskut sukupuuttoon..

Ei tarvikaan väittää, että ne ovat oikeita. riittää, että on syitä elää. Tämän vuoksi näkemyksesi siitä, että maailman tuholla tässä ja nyt ei ole mitään väliä tai merkitystä, on jo pelkästään näkemyksen esittäjän puolesta ristiriitainen.

Hienoja ja ihmeellisiä kokemuksia, joista sinä sadan vuoden päästä muistat mitkä? Niin merkittäviä ja tärkeitä ne oikeasti ovat. Tuon asian myöntämnen on muuten monelle ihmiselle maailmankatsomuksesta riippumatta hämmästyttävän vaikeaa, jostakin kumman syystä.

En varmasti muista mitään, koska olen todennäköisesti kuollut. Ne ovat kuitenkin tässä ja nyt sekä loppuelämäni aikana merkityksellisiä.

Sen toki myönnän, että elämällä itsessään ei tunnu olevan merkitystä. Ihan ymmärrettävästi tällaisen myöntäminen on vaikeaa, koska se voi tehdä elämän täysin järjettömäksi. Synnymme tänne ja lopulta kuolemme pois. Olen itsekin tätä asiaa pohtinut ja se on ahdistanut. Kuitenkin sen ajan, minkä tuossa välissä elän, voin luoda itselleni merkitykseliseksi. Etenkin kun olen ollut niin onnekas, että olen syntynyt Suomeen, minulla on ollut erinmaiset vanhemmat, mahdollisuudet toteuttaa itseäni jne.

Mitä sitten? Siihen asti pysyvät kuitenkin elossa vs. kuolevat jo nyt.

Sitä sitten, että ne muut ihmiset, jotka jatkavat eloaan sillä alueella, saavat heikommat elämän edellytykset. Näkemyksesi on kovin itse- ja yksilökeskeinen.

No kyllä sinä leikit muita ylempää ihmistä siinä vaiheessa, jos sinulla on pokkaa mennä sanomaan köyhille ihmisille, jotka koittavat saada elantonsa sieltä mistä vain sen suinkin saavat, että lopettakaa se ja nähkää ennemmin nälkää tai kuolkaa pois, koska sinusta niin olisi parempi. Sitähän se käytännössä tarkoittaa. Sen teet vieläpä yltäkylläisenä länsimaalaisena vailla puutetta yhtään mistään elintärkeästä.

Ei tarkoita, koska kyse ei ole minusta vaan heistä ja heidän elinmahdollisuuksistaan. Ks. edellinen vastaus.

Kun tuolla yllä kysyit, että miksi minä en sitten tapa itseäni, niin olet oikeilla jäljillä yhdessä asiassa. Nimittäin siinä, että jos länsimaiset ihmiset oikeasti ja tosissaan olisivat huolissaan köyhien maiden ihmisistä ja uhanalaisista eläimistä, kasveista, sademetsistä ja meristä, niin he tappaisivat välittömästi ensin koko sukunsa ja sen jälkeen itsensä. Se olisi parasta, mitä köyhien ihmisten ja uhanalaisen luonnon hyväksi voisi yksikään länsimaalainen tehdä. En minä sitä silti suosittele kenellekään.

Äärimmilleen ajateltuna tietenkin näin. En minäkään kuitenkaan suosittele tätä kenellekään. Sen sijaan suosittelen, että mietittäisiin perinpohjin oman toiminnan vaikutuksia ympäristöön. Länsimainenkin ihminen voi elää niin ettei hän kuormita liikaa ympäristöään. Valintoja voi tehdä vaikka millä elämänosa-alueilla. Kyse on pitkälti vain omasta tahdosta.
 

julle-jr

Jäsen
Minkä "luonnon" mielestä? Eihän ole mitään yhtä kollektiivia luonnon mieltä.
Niin, tällä "luonnon mielestä" -termillä juuri yritin kuvata sitä, että mielestäni on vaikeaa tai mahdotonta määrittää mikä on luonnon kannalta hyvä. Hyvä tai huonohan ovat puhtaasti ihmisen keksimiä käsitteitä. Koska ei edes ole mitään luonto-nimistä kollektiivia, ei oikein voi tietää mikä sen luonnon mielestä tai kannalta olisi hyvä tai mikä huono.
Yleisesti hyväksytty näkemys varmasti on, että jokaisen lajin tulisi saada elää tällä planeetalla. Myöskään ne lajit, jotka eivät tätä asiaa pohdi, käyttäytyvät tämän suuntaisesti. Jokainen laji haluaa elää tällä planeetalla. En ole törmännyt vielä lajiin, joka olisi ajamassa itse itseään sukupuuttoon (jos ei ihmistä nähdä tällaisena lajina pitkällä tähtäimellä). Näin ollen kun kaikki lajit haluavat täällä lähtökohtaisesti elää, tulisi se mielestäni mahdollistaa.
Totta kai yksilöt, jotka ovat pyrkineet ja oppineet pysymään hengissä, ovat päässeet lisääntymään keskimäärin useammin. Näin ollen elämänhalu on ollut voimakkaasti periytyvä ominaisuus kaikilla lajeilla. Tämä mainitsemasi kaikkien lajien elämänhalu on siis seurausta evoluutiosta, mutta on lopulta vain yksi jälkeläisten saamista edesauttava ominaisuus muiden joukossa. Samalla tavalla jonkun koiran turkki tai ihmisen iho voi olla tietyn värinen. Tai samasta syystä ihminen on pohjattoman ahne: ne yksilöt, jotka ovat pyrkineet haalimaan itselleen ja lähipiirilleen ns. kaiken, ovat pärjänneen kylmien talvien ja muien pula-aikojen yli ja lisääntyneet muita enemmän ja siten levittäneet ahneuttaan edelleen. Ja tästä voi johtaa sivuhuomautuksena sellaisenkin ajatuksen, että ihmisen ahneus ja siitä seuraava kulutusvimma ynnä muut vastaavat ovat nekin tämän edellä mainitun "luonnon" aikaansaannoksia.

Mutta siis yhteenvetona, mielestäni elämänhalu-niminen ominaisuus tai ahneus-niminen ominaisuus ovat vain jälkeläisten hankkimista edesauttaneita ominaisuuksia muiden joukossa. Ei niiden olemassaolon perusteella minun mielestäni voi tehdä johtopäätöksiä oikeasta ja väärästä tai siitä mitä ihmisen tulisi tehdä tai ei tulisi tehdä. On loogista, että tällaisia ominaisuuksia on kehittynyt. Jos maailma olisi lähtenyt kehittymään jotenkin täysin toisenlaiseen suuntaan, voi olla, että jompaa kumpaa näistä ominaisuuksista ei olisi tarvittukaan tai että ihmisen ihon ei olisi tarvinnut olla ikinä tumma tms. Ei tällä vain yksinkertaisesti ole mitään yhteyttä johonkin oikeaan tai väärään, jotka nekin ovat vain tässä tietyssä ihmisen kehitysvaiheessa tarvittavia käsitteitä, joiden avulla ihminen kykenee toimimaan paremmin ryhmässä ja tekemään yhteistyötä. Oikeaa tai väärääkään ei kenties olisi tarvittu, jos kehitys olisi mennyt jotenkin muuten. Tiedä vaikka tässäkään kehityssuunnassa ei enää vaikkapa 100 miljoonan vuoden päästä tarvittaisi.

Lisääntymishaluhan on varmaan se kaikkein voimakkain halu. Sen olemassaolo johtuu niin ikään evoluutiosta: ne yksilöt, joilla on ollut voimakas lisääntymisvietti, ovat todennäköisesti lisääntyneet keskimääräistä enemmän ja täten levittäneet viettiään edelleen. Mutta pitääkö kaikkien lajien toimia kaikkien viettien tai halujen mukaan tai voiko niiden perusteella määritellä mitä pitäisi tehdä? Pitääkö ihmisen pyrkiä hankkimaan mahdollisimman paljon jälkeläisiä, kun kerran luonto on meille tällaisen halun rakentanut? Onko joku halu tai vietti pätevä syy vetää johtopäätöksiä jonkun asian oikeellisuudesta tai vääryydestä vai ovatko nämä käsitteet millään tavalla riippuvaisia toisistaan?

Kenties me ihmiset joskus muokkaudumme sellaisiksi, että meidän halumme ja viettimme eivät ole ristiriidassa muiden lajien halujen tai viettien kanssa. Voi olla että emme kehity, mutta sitten emme. Yhtä lailla me silti olemme juuri sellaisia kuin millaisiksi satumme täällä "luonnossa" kehittymään, loputtomien sattumien summana. Lopulta ehkä tapamme kaikki, mutta siltikin teemme vain niin kuin teemme, ei sen kummempaa.
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Niin, tällä "luonnon mielestä" -termillä juuri yritin kuvata sitä, että mielestäni on vaikeaa tai mahdotonta määrittää mikä on luonnon kannalta hyvä. Hyvä tai huonohan ovat puhtaasti ihmisen keksimiä käsitteitä. Koska ei edes ole mitään luonto-nimistä kollektiivia, ei oikein voi tietää mikä sen luonnon mielestä tai kannalta olisi hyvä tai mikä huono.

Öö, miksiköhän luonto nyt olisi se ylin auktoriteetti tässä.
Väitteesi ihmisen totaalisesta moraalittomuudesta, siis ettei koko moraalia edes ole olemassa, on kova. Se nimittäin tarkoittaa että teeskentelemme 100%. Aika varma täytyy olla kun noin sanoo.
 

julle-jr

Jäsen
Öö, miksiköhän luonto nyt olisi se ylin auktoriteetti tässä.
Väitteesi ihmisen totaalisesta moraalittomuudesta, siis ettei koko moraalia edes ole olemassa, on kova. Se nimittäin tarkoittaa että teeskentelemme 100%. Aika varma täytyy olla kun noin sanoo.
Vastasin Fordelille, joka puhui siitä mikä olisi luonnon kannalta hyvä. Kai luonto silloin on se, jonka pitää määrittää mikä sen kannalta on hyvä tai huono.

Varmaan moraali on olemassa, tällä hetkellä sellainen ominaisuus ja käsitteistö on ihmislajin säilymisen kannalta hyödyllinen, joten se on evoluution kautta kehittynyt meille. Samalla tavalla kuin meille on kehittynyt muitakin ominaisuuksia edesauttamaan selviämistämme, esimerkiksi halu syödä rasvaista ja makeaa ruokaa. Se, että meidän kaikkien tulisi elää näiden evoluution kautta kehittyneiden ominaisuuksien mukaisesti, on mielestäni vaikea perustella.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Varmaan moraali on olemassa, tällä hetkellä sellainen ominaisuus ja käsitteistö on ihmislajin säilymisen kannalta hyödyllinen, joten se on evoluution kautta kehittynyt meille. Samalla tavalla kuin meille on kehittynyt muitakin ominaisuuksia edesauttamaan selviämistämme, esimerkiksi halu syödä rasvaista ja makeaa ruokaa. Se, että meidän kaikkien tulisi elää näiden evoluution kautta kehittyneiden ominaisuuksien mukaisesti, on mielestäni vaikea perustella.

Okei. Eli moraali on olemassa. Ja jos ihminen on vielä eläinkin, niin eläimellinen käytös ei ole siis moraalitonta?
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen ja Jumala ei ole eläin vaan Vapahtaja. Palakaa helvetin tulessa te pakanalliset äpärät ja huorintekijät jotka väitätte ihmistä eläimeksi.
 

sinikettu

Jäsen
Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen ja Jumala ei ole eläin vaan Vapahtaja. Palakaa helvetin tulessa te pakanalliset äpärät ja huorintekijät jotka väitätte ihmistä eläimeksi.
Saatana näyttää joidenkin kuvausten perusteella olevan sorkkaeläimen sukua, joten en nyt ihan äkkiseltään sanoisi jumalaakaan ei-eläimeksi.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ihminen nisäkäs eli eläin. Se nyt vain sattuu olemaan älykkyytensä ansiosta menestyksekkäimpiä eläimiä.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On. Jos tästä asiasta on jollakin jotain epäselvää, suosittelen lukemaan Yuval Noah Harari: Sapies Ihmisen lyhyt historia. Suosittelen tätä kirjaa muutoinkin, se on heittämällä top-10 listalla kaikista kirjoista mitä olen lukenut (tai siis 400 sivua takana ja noin 100 vielä lukematta).
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
No tuossa nyt ei ole päätä eikä häntää, ei vaikka miten asiaa pyörittelisi. Ihmisen tekemät lait ja luonnollisuus on kaksi eri asiaa. Kyllä sinä sen hyvin tiedät ja ymmärrät, en epäile sitä hetkeäkään.

En minä hyväksy pedofiliaa, raiskausta tai sukurutsaakaan ja minusta on erittäin hyvä, että ne on kielletty lailla. En minä hyväksy homoparien adoptio-oikeuttakaan, vaikka se kohta tullee voimaan ihan lailla. Luonnollista se silti on ihan täysin kaikissa noissa tapauksissa kun ihminen tyydyttää tarpeitaan, ei siitä pääse mihinkään, vaikka se sille toiselle osapuolelle ei mukavaa olisikaan. Lait ei päätä sitä, mikä on luonnollista ja mikä ei ole. Miten ne voisikaan sellaista päättää? Absurdi ajatus jo ihan lähtökohdiltaan.

Niin, eli jälleen ihminen ei olekaan yksiyhteen sama asia kuin muut eläimet ja luonto.

Toki, mutta kyllä minun mielestäni lait lähtökohtaisesti on tehty suojelemaan heikompia, jottei ne vahvemmat saa tehdä ihan mitä haluavat. Kyllä ne vahvimmat siitä huolimatta voivat heikommille tehdä mitä vain, ei lait sitä estä mitenkään, "ongelmia" tulee vasta teon jälkeen jos tulee.

Vahvin? Mikä on vahvuutta?

Minun mielestäni, jos sillä mitään väliä on, niin se on ihan oikein. Eikä diktatuuri tarkoita, etteikö se diktaattori voisi tehdä hyviäkin lakeja ja päätöksiä minun mielestäni. Mutta niiden lakien järkevyyden kannalta minun yksittäinen mielipiteeni on ihan yhtä tyhjän kanssa, kuten sinunkin. Siksi demokratia on tässä asiassa monesti (ei todellakaan aina) parempi vaihtoehto, kun joukolla päätetään miten asia on tai miten niiden pitäisi olla.

Edellä kuitenkin asetit demokratian ja diktatuurin järkevyyden vastakkain ilman poikkeuksia?
 
On. Jos tästä asiasta on jollakin jotain epäselvää, suosittelen lukemaan Yuval Noah Harari: Sapies Ihmisen lyhyt historia. Suosittelen tätä kirjaa muutoinkin, se on heittämällä top-10 listalla kaikista kirjoista mitä olen lukenut (tai siis 400 sivua takana ja noin 100 vielä lukematta).
Loistava kirja ja suosittelisin lukemaan niin että ensin vaikkapa David Christianin Big History ja tämä Brief History of Sapiens sitten epävirallisena jatko-osana. Toimii hienosti.

Mutta tälle linjalle jos lähdetään niin ihmisen eläimellisyyttä kuvaa mitä loistavimmin Desmond Morrisin Alaston apina.
 

julle-jr

Jäsen
Okei. Eli moraali on olemassa. Ja jos ihminen on vielä eläinkin, niin eläimellinen käytös ei ole siis moraalitonta?
Älä minulta kysy moraalisuudesta mitään. Minulla ei ole mitään listaa, mitkä teot ovat moraalittomia ja mitkä eivät. Lieneekö tuollainen lista syntynyt esimerkiksi alkuräjähdyksen yhteydessä?

Molaarisuudesta voin kyllä jutella.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Älä minulta kysy moraalisuudesta mitään. Minulla ei ole mitään listaa, mitkä teot ovat moraalittomia ja mitkä eivät.

Entä jos kotiisi tunkeutuu muukalainen, raiskaa sinut, tuhoaa kämppäsi ja varastaa irtaimet?

Lieneekö tuollainen lista syntynyt esimerkiksi alkuräjähdyksen yhteydessä?

Ehkä, jos oletetaan kaiken eli moraalinkin olevan materiaalista.

Molaarisuudesta voin kyllä jutella.

Sinä ilmeisesti oletat.
 

julle-jr

Jäsen
Entä jos kotiisi tunkeutuu muukalainen, raiskaa sinut, tuhoaa kämppäsi ja varastaa irtaimet?
Entä mitä? Olettaisin moisen käytöksen olevan yleisten tämänhetkisten länsimaisten moraalikäsitysten mukaan moraalitonta. Minulla ei kuitenkaan ole tietoa, ovatko yleiset tämänhetkiset länsimaiset moraalikäsitykset absoluuttinen totuus. Veikkaan että eivät ole mutta en ole varma.

Sinä ilmeisesti oletat.
Mitä tarkoitat?
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Entä mitä? Olettaisin moisen käytöksen olevan yleisten tämänhetkisten länsimaisten moraalikäsitysten mukaan moraalitonta. Minulla ei kuitenkaan ole tietoa, ovatko yleiset tämänhetkiset länsimaiset moraalikäsitykset absoluuttinen totuus. Veikkaan että eivät ole mutta en ole varma.

Olettaisit?! Kiellät siis edelleen todella vahvasti oman moraalisuutesi, jopa tuollaisessakin tapauksessa. Olet siis moraali-denialisti. Koska siis kerroit tuossa aiemmin ettei sinulla ole mitään moraalista standardia.

Mitä tarkoitat?

Oletko materiaalinen empiristi? Ehkä olet vain niin uppoutunut siihen, että tuollainen moraalivinoutuma on päässyt kehittymään. Spekulaatiota.
 

julle-jr

Jäsen
Olettaisit?! Kiellät siis edelleen todella vahvasti oman moraalisuutesi, jopa tuollaisessakin tapauksessa. Olet siis moraali-denialisti. Koska siis kerroit tuossa aiemmin ettei sinulla ole mitään moraalista standardia.
En tiedä mitä tarkoittaa moraali-denialisti, mutta mahdollisesti sitten olen sellainen. Ehkä voisin itsestäni sanoa sen verran, että minusta kyllä tuntuu moni asia väärältä ja moni oikealta, mutta en kykene johtamaan omista tuntemuksistani mitään absoluuttista totuutta. Olen myös huomannut, että olen jossain määrin tuuliviiri sen suhteen, mikä minusta tuntuu oikealta tai väärältä. Omat tuntemukseni ovat pelkkää mutua kirjaimellisesti. Useassa mutu-asiassa olen ollut täysin väärässä, miksen siis tässäkin, mikäli tässä asiassa edes on oikeaa ja väärää.
Oletko materiaalinen empiristi? Ehkä olet vain niin uppoutunut siihen, että tuollainen moraalivinoutuma on päässyt kehittymään. Spekulaatiota.
En tiedä olenko, eikä totta puhuakseni kiinnostakaan.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Millä kriteereillä ihminen on menestyksekkäimpiä eläimiä? Mikä on menestyksekkäimpien eläinten TOP5?
Sillä kriteerillä että se on levinnyt lähes koko maailmaan. Mitään top listoja en ala tekemään. Sanon vain että lasken muurahaiset listaan vaikka ovatkin hyönteisiä (silti eläviä ja kollektiivisesti jossain määrin älykkäitä) mutta niitä on määrällisesti enemmän kuin ihmisiä ja ehkä kokonaispainoltaan enemmän kuin ihmisten vastaava.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Millä kriteereillä ihminen on menestyksekkäimpiä eläimiä? Mikä on menestyksekkäimpien eläinten TOP5?

Menestyksekkäimpien eläinten TOP5.

1. Karhukainen
2. Torakka
3. Käärme
4. Thomas Müller
5. Dawkins
 

Fordél

Jäsen
Sillä kriteerillä että se on levinnyt lähes koko maailmaan. Mitään top listoja en ala tekemään. Sanon vain että lasken muurahaiset listaan vaikka ovatkin hyönteisiä (silti eläviä ja kollektiivisesti jossain määrin älykkäitä) mutta niitä on määrällisesti enemmän kuin ihmisiä ja ehkä kokonaispainoltaan enemmän kuin ihmisten vastaava.

Mutulla heittäisin, että tällä levinneisyyskriteerillä mitattuna ihminen ei ole menestyksekkäimpiä eläimiä. Emmehän me pärjää esim. yllä esitetylle Karhukaiselle, joka on levinnyt oikeasti ympäri maailman, kuten napa-alueille ja merten syvänteisiin. Eiköhän vastaavia eläimiä löydy vaikka kuinka paljon.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mutulla heittäisin, että tällä levinneisyyskriteerillä mitattuna ihminen ei ole menestyksekkäimpiä eläimiä. Emmehän me pärjää esim. yllä esitetylle Karhukaiselle, joka on levinnyt oikeasti ympäri maailman, kuten napa-alueille ja merten syvänteisiin. Eiköhän vastaavia eläimiä löydy vaikka kuinka paljon.
Karhukainen on kyllä samaan kategoriaan kuuluva. Se pystyt elämään todella rankoissa olosuhteissa ja pitkään. Se on vaan niin perkeleen pieni otus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös