On aika oluen

  • 675 516
  • 3 968

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sitä aina ei huomaa juodessa, että joulu on kerran vuodessa.

Vetäsin tossa pohjalle Motörhead bisseä. Oikein ansiokas lajissaan.

Sen jälkeen Pirkka-bissellä tajua kankaalle. Vielä ei ole lähtenyt.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tripel Karmeliet - Belgioluet eivät ole minulle koskaan toimineet,

Jänniä nämä makuasiat. Minulle ensimmäinen kunnon belgi (Gauloise Brune) oli heti sellainen elämys, että tiesin pitäväni "tämän tyyppisistä" oluista. Sittemmin olen oppinut, että on aika yleistä olla pitämättä belgeistä lainkaan. Liekö sitten makeus tai hiilihappoisuus, joka työntää luotaan?
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liekö sitten makeus tai hiilihappoisuus, joka työntää luotaan?

Sanoisin ainakin omalla kohdallani, että makeus. En ole erityisen mieltynyt belgeihin witbierejä lukuun ottamatta ja syynä on juuri se, että ne tuntuvat jotenkin raskailta ja paksuilta suussa --> siirappisuus mielikuvana.

Kaipaisin raikkautta, enkä tarkoita vesilagerien "raikkautta". Kunnon havuinen humalointi ja tietty hedelmäinen raikkaus on mulle se paras yhdistelmä.

Mutta makuasioitahan nämä ovat, kirjaimellisesti.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Pari testiolutta tuli otettua Alkosta:
Tripel Karmeliet - Belgioluet eivät ole minulle koskaan toimineet, eikä pettänyt tuo olettamus tälläkään kertaa. Kouhuviinimäinen, vehnäolutmainen ja simainen. Ei kiitos.

Anchor Brekle's Brown Ale. Hennon suklainen, mämmimäinen. Ei nyt tuottanut mitään erikoista elämystä.

Nämä kaksi tuli omalta osalta tänään maistettua

Tripel Karmelietista odottelin St Feuellein Grand Crun tapaista belgialea ja odotukset eivät kyllä yhtään pettäneet. Miellyttävä olut, kenties löytyy korista uudelleenkin.

Anchorista löysin kans tuon suklaan, mutta ei kyllä kauheemmin hetkauttanut. Ehkä voisin uudestaan pullon ostaa jos vastaan tulee.

Brooklynilta on tullut valikoimaan East India Pale Ale, jonka myös viikonlopun aikana maistoin. Aikalailla perus-IPA, ei tarjoa ihmeitä ja yllätyksiä.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Nostetaan ketjua.
Eilen kelpasi saunaoluseksi Olvin Jouluolut joka oli tummanpunertavaa ja Nokian Keisari Elowehnä ja molemmat oli maistuvia sekä 0,5l painoksia. Plussaa myös molempien hinnat, maksoivat vain reilut 2€ lähi-Salessa.
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
Muistelin, että Ayinger Winter Bock ei ollut kummoinen makuuni, mutta nyt kun otin pari pulloa, niin maku oli miellyttävän pehmeä, jopa kermaisen oloinen. Tällä kertaa toimi erittäin hyvin.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Maanantaina tulee hienoja uutisia olutrintamalta! Kaikki HYVÄN oluen ystävät Suomessa ja etenkin tässä ketjussa... Valmistautukaa henkisesti siihen että maanantaina tärähtää ja ruvetaan rummuttamaan oikein tosissaan! En valitettavasti voi vielä kertoa tarkemmin, mutta liittyy tähän.

(Linkki vie Panimo Hiiden kotisivuilla olevaan tekstiin)
 

Jindebyne

Jäsen
Muistelin, että Ayinger Winter Bock ei ollut kummoinen makuuni, mutta nyt kun otin pari pulloa, niin maku oli miellyttävän pehmeä, jopa kermaisen oloinen. Tällä kertaa toimi erittäin hyvin.

Kyseistä tuotetta tuli kokeiltua hanasta eilen ja maku oli tosiaan hieman laimeampi mitä odotin, mutta toisaalta kuten mainitsit todella pehmeä ja varmasti tulee otettua vielä jatkossakin.

Toinen uusi tuttavuus minulle oli Ridgeway Brewingin Bad Elf, joka on IPA. Maku oli mielestäni varsin hedelmäinen, eikä kitkeryyttä ollut yhtään liikaa makuuni. En voi kutsua itseäni IPA-oluiden varsinaiseksi faniksi, mutta pidin tästä ja on ostoslistallani jatkossa.

Tässä vielä linkki Bad Elfistä: http://beeradvocate.com/beer/profile/7944/14422
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
Kyseistä tuotetta tuli kokeiltua hanasta eilen ja maku oli tosiaan hieman laimeampi mitä odotin, mutta toisaalta kuten mainitsit todella pehmeä ja varmasti tulee otettua vielä jatkossakin.
/7944/14422"]http://beeradvocate.com/beer/profile/7944/14422[/URL]

Olen huomannut, että oluen makutuntemus riippuu siitä mitä juonut alle, eli suu pitäisi neutraloida eri oluiden välillä muuten peräkkäin juotujen oluiden makuja ei osaa arvostaa oikessa mittakaavassa. Ja oma tapani on puhdistaa kitalaki välillä peruslaagerilla, mutta vesi lienee paras.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
TÄSSÄ se nyt tulee...nimittäin lakiaoite!

Lue lisää linkistä, olutkellarina blogista. Tämä oli saatanan hyvä uutinen ja nyt kaikki jakamaan tietoa myös "tuulipukujengille"!

PS. Tekstissä mainitaan: "Mikäli päivittäistavarakaupat tulevaisuudessa saisivat oikeuden myydä myös yli 4,7%:n vahvuisia alkoholituotteita, koskisi muutos suoraan myös pienpanimoiden yhtäläisiä oikeuksia."

Kauppajengi on ehdottelemassa alokoholimyyntirajan nostoa nyt ihan tosissaan... Kuulema siitäkin on jo esitys valmiiksi kirjoitettu ja odottelee eteenpäin menoa.

lisäys: Tästä voit lukasta Hiisi-Tatun kommentit reissusta eduskuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Tulipa kerrankin keksittyä hyvää tekemistä avovaimon Ikea-reissun ajaksi. Aika paljon tuli ostettua olut-tuliaisia...

Kelpo kattaus, siinäpä sinulle joulukalenteria! Kävit oletettavasti Haparandan puolella Systeemissä? Mitä moinen satsi teki euroissa?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kelpo kattaus, siinäpä sinulle joulukalenteria! Kävit oletettavasti Haparandan puolella Systeemissä? Mitä moinen satsi teki euroissa?

Haaparannassa kyllä ja nimenomaan hintahulluus teki tepposiaan. Koko satsille tuli hintaa 469 kruunua eli n. 52€.

Sisältö:
BrewDog Punk IPA
BrewDog Hardcore IPA
BrewDog Rip Tide (IS)
BrewDog Zeit Geist
Mikkeller X-Mas Porter
St Eriks IPA
St Eriks APA
Oppigårds Golden Ale
Oppigårds Indian Tribute
Oppigårds Amarillo
Samuel Adams Black Lager
Fuller's ESB
Fuller's London Porter
Hale To Nothing Ale
Kilkenny Irish Beer
Guinness Extra Stout
Franziskaner Weissbier
Weihenstepaner Hefe Weissbier
D.Carnegie Porter
Brooklyn Lager
Leffe Blonde
Falcon Julbrygge
Arboga Mörk Lager
N'Ice Chouffe (0,75l)
Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen

Jotain saattoi jäädä poiskin. Aleja oli kohtuukattavasti, belgejä puolestaan vähän, mikä jäi vähän harmittamaan. Mutta onhan sitä tässäkin :)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Harvoin tulee todella pitkälle kypsyteltyjä oluita maisteltua, mutta eilen sellainen tuli nautittua (toki kahden muun kaverin kesken).

Kyseessä oli siis hollantilaisen De Hemel panimon Nieuw Ligt Grand Cru vuodelta 2003, tyyliltään barley wine ja voltteja 12. Eli yli kymmenen vuotta vanhaa "bisseä".

Moni varmaan kammoksuisi ajatusta jo lähtökohtaisesti, kun olutta ei viinin lailla yleensä ajatella juomana joka säilyy varastoituna ja kypsyy. No tuo ei tokikaan kaikkien oluttyylien kohdalla pidäkään paikkaansa, mutta barley winet sellaisia yleensä on.

Tämän oluen kohdalla, sitä tuoreempana maistamatta toki, voin sanoa, että homma todella toimii. Millään lailla pilalla tuo olut ei ollut. Sen sijaan se oli todella täyteläinen marjaisuutta ja rusinaisuutta täynnä oleva herkkupommi. Ihan suoraan voin sanoa, että yksi parhaista koskaan maistamistani oluista. Todella monipuolinen ja moniulotteinen tapaus ja toi aavistuksen mieleen portviinit, olematta kuitenkaan niin makea.

Upea kokemus kerta kaikkiaan. Todiste, että olut voi säilyä ja kehittyä kuten viinikin.
 

J.A.V.

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP (sympatiat SaiPalle), Leijonat, Kazan, NHL
Nyt olisi tarvetta ammattitaitoiselle olutekspertille!

Elikkäs, sattuneista syistä tuon alkoholin olen joutunut jättämään kokonaan pois. Oluen himo on kuitenkin säilynyt (tai jopa lisääntynyt). Nyt tarvittaisiin tietoa ja suosituksia alkoholittomista juomista (EI sellaisista, joissa on vähäänkään alkoa)!

Itse olen nyt maistanut Nikolain peruslageria, jota maistettuani aloin miettimään, että huijaanko tällä itseäni. Sen verran vedelle maistui tuo Nikolai, että jää tästä lähtien sinne kaupan hyllylle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt olisi tarvetta ammattitaitoiselle olutekspertille!

Elikkäs, sattuneista syistä tuon alkoholin olen joutunut jättämään kokonaan pois. Oluen himo on kuitenkin säilynyt (tai jopa lisääntynyt). Nyt tarvittaisiin tietoa ja suosituksia alkoholittomista juomista (EI sellaisista, joissa on vähäänkään alkoa)!

Franziskanerin alkoholiton vehnäolut on tullut joskus juotua, ja minusta se oli ihan juomakelpoinen. Nautin tuon joskus olutravintolassa, enkä ole aivan varma siitä, kuuluuko tuo Alkojen tai ruokakauppojen vakiovarustukseen. Kannattaa kuitenkin tarkistaa.
 

Waldemar

Jäsen
Nyt olisi tarvetta ammattitaitoiselle olutekspertille!

Elikkäs, sattuneista syistä tuon alkoholin olen joutunut jättämään kokonaan pois. Oluen himo on kuitenkin säilynyt (tai jopa lisääntynyt). Nyt tarvittaisiin tietoa ja suosituksia alkoholittomista juomista (EI sellaisista, joissa on vähäänkään alkoa)!

Itse olen nyt maistanut Nikolain peruslageria, jota maistettuani aloin miettimään, että huijaanko tällä itseäni. Sen verran vedelle maistui tuo Nikolai, että jää tästä lähtien sinne kaupan hyllylle.

Krombacher Weizen Alkoholfrei - Tuotteet - Alko

Tuota on tullut joskus ostettua paikallisesta s-marketista ja on omasta mielestäni paras juomani alkoholiton olut, mikäli vehnäoluet maistuu.

(linkki vie alkon sivuille)
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Krombacher Weizen Alkoholfrei - Tuotteet - Alko

Tuota on tullut joskus ostettua paikallisesta s-marketista ja on omasta mielestäni paras juomani alkoholiton olut, mikäli vehnäoluet maistuu.

(linkki vie alkon sivuille)

Ainakin Krombacherin Non-Alcoholic Pilsissä on maksimissaan 0,5% alkoholia, kuten myös esimerkiksi Weihenstephaner Hefessä. Vissiin haettiin täysin varmasti alkoholittomia, ja epäilen että Krombacherin vehnässä on sama lappunen jossa mainitaan alkoholin mahdollisuudesta.

Itse toki miellän nämä täysin alkoholittomiksi, mutta makuja on monia.

E: Jees, Krombacherin sivuilla mainitaankin että sisältää max. 0,4% alkoholia.

E2: Myös yllämainitussa Franziskanerin holittomassa on max. 0,5% alkoholia.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Bavaria Wit on ihan kelvollinen alkoholiton vehnäolut ja siinä on käsittääkseni 0% alkoholia, yleensäkin juuri nuo vehnät joita tässä on jo mainittukin ovat alkoholittomista selkeästi parhaita, lagereista en ole löytänyt yhtään jota haluaisin toiseen kertaan juoda.
 

Infernal

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joulu lähestyy, ja nyt alkaa olla korkea aika visiteerata Alkossa, ellei sitä vielä ole tehnyt. Osa jouluoluista on saatavuudeltaan jo aika heikoissa kantimissa, joten kaukaa viisaat ovat jo hyvissä ajoin hamstranneet itselleen joulun aikana nautittavat juomat. Totuttuun tyyliin viimeiset päivät ennen joulua Alkossa käy kova kuhina, ja oluiden saatavuus on vaihteleva. Esimerkiksi Sinebrychoffin Porterille varattu alahylly on useasti ollut tyhjä juuri ennen joulua, vaikka juuri sitä olisi tehnyt mieli.

Näillä ajattelin itse selvitä joulun yli:

Aecht Schlenkerla Eiche
Arctic Circle Ale
Gouden Carolus Christmas
Siperia
Tripel Karmeliet (+jälkkäri)

Tänään käyn vielä kaupoilla ja tuohon saattaa vielä tulla täydennystä. Ruokajuomaksi joulupöytään ajattelin tällä kertaa valita jonkun pilsin, ehkä Vakka-Suomen Puijo tai Luomupils. Pils sopii yleensä kaiken ruuan kanssa mutkattomasti yhteen, ja on siten melko varma valinta joulupöydän makujen sekamelskan kanssa. Viime jouluna ruokaoluena oli tuo Koffin Portteri ja se ei kyllä toiminut jouluruuan kanssa ollenkaan, vaikka joku sitä minulle suositteli.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viime jouluna ruokaoluena oli tuo Koffin Portteri ja se ei kyllä toiminut jouluruuan kanssa ollenkaan, vaikka joku sitä minulle suositteli.

Tuo Aecht Schlenkerla Eichehän on kuin tehty kinkun kanssa juotavaksi.
Ja jos Alkosta vielä ehdit hakea, niin Erdinger Schneeweisse on myös varsin keveä ja hyvä eväs ruoan kanssa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kylläpähän tuli juotua hyvä olutta tänään, nimittäin belgialaista Westvleteren 12 Trappist olutta. Täytyy sanoa etten kyllä yhtään ihmettele, että moni tämän on rankannut maailman parhaaksi olueksi. Mielenkiintoinen yksityiskohta on ettei pulloissa ollut etikettiä ollenkaan. Sääli että tämän oluen saatavuus on niin kovin vaikeaa. Nytkin jo kaduttaa etten säästänyt muutamaa pulloa myöhempää käyttöä varten. Mikäli joku tätä joskus käy Belgiasta itselleen hakemassa, saa tuoda minullekin. Sopi muuten niin hyvin porofilen kanssa, että jätin punaviinin ruokailun jälkeen juotavaksi!
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kylläpähän tuli juotua hyvä olutta tänään, nimittäin belgialaista Westvleteren 12 Trappist olutta. Täytyy sanoa etten kyllä yhtään ihmettele, että moni tämän on rankannut maailman parhaaksi olueksi. Mielenkiintoinen yksityiskohta on ettei pulloissa ollut etikettiä ollenkaan. Sääli että tämän oluen saatavuus on niin kovin vaikeaa. Nytkin jo kaduttaa etten säästänyt muutamaa pulloa myöhempää käyttöä varten. Mikäli joku tätä joskus käy Belgiasta itselleen hakemassa, saa tuoda minullekin. Sopi muuten niin hyvin porofilen kanssa, että jätin punaviinin ruokailun jälkeen juotavaksi!

Normaalistihan tuon saatuvuus on todella hankalaa kun myydään ainoastaan luostarilla (ja pieniä määriä jossain kaupoissa/ravintoloissa jotka ovat luostarilta hakeneet) mutta nyt viime aikoina saatavuus on ollut hieman parempi kun tarvitsevat rahaa luostarin remonttiin. Arkadian Alkossa tätä oli erä myynnissä ja jostain kotimaisistakin olutravintoloista tätä löytää.

Itse olen kerran päässyt maistamaan ja ei sillon tehnyt älytöntä vaikutusta vaikka ihan hyvää olikin, pitää odotella että pullot kaverin kaapissa kypsyvät jonkun vuoden ja toivoa että hän siinä vaiheessa taas maistiaiset tarjoaa, omassa olutkaapissa ei valitettavasti tätä yhtään ole.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen nyt maistanut Nikolain peruslageria, jota maistettuani aloin miettimään, että huijaanko tällä itseäni. Sen verran vedelle maistui tuo Nikolai, että jää tästä lähtien sinne kaupan hyllylle.

Nikolain alkoholiton on mielestäni loistava janojuoma eli juuri veden korvike. Ei alkoholia pysty korvaamaan mitenkään, eikä keppana voi koskaan maistua niin hyvälle kuin korkeaman alkoholiprosentin oluet. Alkoholi on mauste siinä kuin humalakin. Esim. Siperian makuista keppanaa on vain mahdoton tehdä, alkoholittomasta oluesta puhumattakaan.

Toisaalta ei korkea alkoholiprosenttikaan aina olutta paranna.
Eilen tuli juotua Stonen Brewing Co:n Double Bastard Ale 11.2 %. Vähempi olisi saattanut olla tällä kertaa enemmän. Ihan jees, mutta ei mitenkään erityisen erinomainen. Ennemmin olisi juonut Plevnan Severin IPA:n, mutta kun sitä perkelettä ei saa hankittua kotiin mistään.

Ei kyllä kauheasti lohduta, vaikka keppanoita joskus saisi suoraan panimoista ostaakin. Parhaat tuotteet jäävät silti panimoravintoloissa nautittaviksi.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
A. Le Coqin Jouluporteria maistelin eilen kun kinkku meni uuniin. Ihan hyvää oli kun en ole juurikaan Portereita juonut. Virosta sai neljä pulloa 4,5 eurolla eli kai tuo ainakin hintansa arvoista oli.

Olisi pitänyt ostella Virosta vähän reilumminkin erilaisia oluita, koska Alkon hinnat on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Melkein vuoden sitä jo pärjäilikin ilman Alkossa asiointia saksalaisilla ja virolaisilla tuliaisilla, mutta eilen kävin hakemassa muutaman yksikön erilaisia oluita joulun kunniaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös