On aika oluen

  • 686 703
  • 4 057

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Silti, jos itse tummia haluan nauttia, otan mieluusti jonkun tshekkiläisen (paitsi Velkon) tai sitten vielä mielummin stout/porter-osastolle kuuluvan brittiläisen/irkun.

Tshekkioluista voisin muuten suositella tummaa Eggenbergiä. Sitä saa nykyään jo kaupoistakin. Minusta se on ollut parhaita näistä tummista. Pieksee kevyesti Velkon, Staropramenin ja monet muut. Ainoastaan Litovel laittaa hieman kampoihin.
Anteeksi väliinhuutelu, mutta tässä kohtaa komppaan kyllä Miguelia ja Rosenrotia. Tummien tsekkiläisten rankkaaminen keskenään menee kategoriaan "paras huono". Makuasioita toki, mutta minusta ne ovat niille, jotka eivät muuten olutta juo. Eli hiukan kuin maustetut siiderit.
 

M10

Jäsen
Oletteko maistaneet vadelman makuista (ja vaaleanpunaista) Hooegardenia? Eli siis oluesta kyse, vaikka maku on aika siiderimäinen.

Hämeenlinnan Birgerissä tuota saa, ja jollain perverssillä tavalla pidän mausta vaikka en siiderimiehiä olekaan. Sellainen kesäinen ja makea. Ei sitä kyllä pysty montaa juomaan. Ja jos kerää jotain maskuliinisuuspinnoja niin kannattaa jättää kokonaan väliin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Oletteko maistaneet vadelman makuista (ja vaaleanpunaista) Hooegardenia? Eli siis oluesta kyse, vaikka maku on aika siiderimäinen.

Hämeenlinnan Birgerissä tuota saa, ja jollain perverssillä tavalla pidän mausta vaikka en siiderimiehiä olekaan. Sellainen kesäinen ja makea. Ei sitä kyllä pysty montaa juomaan. Ja jos kerää jotain maskuliinisuuspinnoja niin kannattaa jättää kokonaan väliin.
Olen maistanut Kaislassa ja jäi yhteen kertaan. Söpön näköistä, mutta sopii parhaiten pissisten terassijuomaksi. Hooegarden ei ole perusversionakaan mitään special-herkkua. Muuten kyllä pidän vehnäoluista paljonkin, ehkä enemmän saksalaisista kuitenkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Anteeksi väliinhuutelu, mutta tässä kohtaa komppaan kyllä Miguelia ja Rosenrotia. Tummien tsekkiläisten rankkaaminen keskenään menee kategoriaan "paras huono". Makuasioita toki, mutta minusta ne ovat niille, jotka eivät muuten olutta juo. Eli hiukan kuin maustetut siiderit.

Niin, en minäkään niitä laske mitenkään oluiden kärkipäähän, vaikka kyllä niitäkin juo huomattavasti mielummin, kuten esim. suomalaista peruskaljaa. Tuossa olet tavallaan oikeassa, että ne sopivat niille, ketkä eivät olutta juurikaan juo. Muistelen, että silloin kun minä nuorena poikana aloin tutustua eri oluisiin, juurikin nämä tummat tshekit olivat kärkisijoilla. Sittemmin olen oppinut kokeilemalla ja makuaistia kehittämällä laajentamaan valikoimaa. Ja yllätys yllätys, tshekit ovat tipahtaneet suosiolistallani kovastikin. Erityisesti pidän nykyään Ale/Stout/Porter/Bitter-kategorian oluista sekä belgialaisista trappiksista. Lager-puolelta humaloidut ja vaaleat saksalaiset ja tshekit uppoavat myös hyvin.

Mutta tummat tshekitkin löytävät paikkansa tietyissä tilanteissa. Joissain heikosti varustelluissa baareissa tai jopa ruokaravintoloissa saattaa valikoima olla esim. tyyliin suomalainen peruskalja / maissiolut / tumma tshekkiläinen. Ei ole vaikea arvata, mihin valinta kohdistuu.

Siinä taas olet minusta väärässä, ettei tummia tshekkiläisiä voisi vertailla. Niitä nimenomaan voi. Osa niistä on nimittäin vähän tottuneempaan suuhun makeita vesiä. Osassa niistä on taas on jopa makua.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Muistelen, että silloin kun minä nuorena poikana aloin tutustua eri oluisiin, juurikin nämä tummat tshekit olivat kärkisijoilla. Sittemmin olen oppinut kokeilemalla ja makuaistia kehittämällä laajentamaan valikoimaa. Ja yllätys yllätys, tshekit ovat tipahtaneet suosiolistallani kovastikin. Erityisesti pidän nykyään Ale/Stout/Porter/Bitter-kategorian oluista sekä belgialaisista trappiksista. Lager-puolelta humaloidut ja vaaleat saksalaiset ja tshekit uppoavat myös hyvin.

Mutta tummat tshekitkin löytävät paikkansa tietyissä tilanteissa. Joissain heikosti varustelluissa baareissa tai jopa ruokaravintoloissa saattaa valikoima olla esim. tyyliin suomalainen peruskalja / maissiolut / tumma tshekkiläinen. Ei ole vaikea arvata, mihin valinta kohdistuu.

Siinä taas olet minusta väärässä, ettei tummia tshekkiläisiä voisi vertailla. Niitä nimenomaan voi. Osa niistä on nimittäin vähän tottuneempaan suuhun makeita vesiä. Osassa niistä on taas on jopa makua.
Varmaan aika tyypillinen kehityskaari olutmaailmaan. Itsekin aikanaan bulkkien kautta päätynyt samankaltaiseen lopputulokseen, ehkä hiukan eri polkuja. Tosin tummat tsekkiläiset eivät ole minun valintojani oikeastaan ikinä edes ruokaravintolassa, jos tarjolla on edes kotimaista lageria noiden lisäksi. Mutta siis, oluen väri ja hiivan sijainti vaihtelevat ulkolämpötilan ja fiiliksen mukaan. Fakkiintumista vältetään tässäkin kohtaa. Kummasti sitä vaan tottuu makuihin, jotka joskus saivat suun mutrulle, silleen huonolla tavalla.

Mutta tarkennan hiukan, että kyllä minäkin erot noissa tummissa huomaan. Se taisi olla enemmänkin Rosenrotin taka-ajatus, että kaikki voidaan lokeroida samaan kastiin. Minä vain painotin sitä, että vaikka paskaa laittaa paremmuusjärjestykseen, paskaa se on silti ;)
 

Miguel

Jäsen
Svyturys Baltasiin olen törmännyt joskus myös Suomessakin. En tosin muista, oliko kyse valtion monopolista vai ihan jostiain päivittäistavarakaupasta. Samaisen panimon liki samanlaiselta kuulostavaan Svyturys Baltijosiin olen törmännyt myös täällä, mutta näitä kahta ei kannata sekoittaa toisiinsa - ihan erilaisia oluita kun ovat. Molemmat ovat toki hyviä.

Ah, kyllä myös Baltijos on hyvää. Jos joku osaa vinkata Helsingistä ravintolan, joka noita tarjoaa, niin pitääpä tässä jonain kesäisenä joutoiltana käydä palauttelemassa Vilnan-muistoja makuhermoston avustuksella.

Oliko muuten sinun reissullasi tuo Baltas-sitruuna aina lasin reunalla? Minä olen omilla matkoillani saanut useimmin sellaisen version, jossa sitruunanviipale kelluu tai sitruunanlohko on vajonnut lasin pohjalle. Mielestäni se on se parempi tapa.

Taisi olla aina lasin reunalla. Äkkiseltään siitä on yksi valokuvatodiste, enkä muista, että eri ravintoloissa olisi eri tavalla Baltasia tarjoiltu.

Muuten, Baltasin ja Hoegaardenin välillä aika iso ero on tarjoiluastiassa. Hoegaardeniahan tarjotaan mieluiten firman omassa, laakeassa ja erittäin paksussa lasissa. Baltasia Vilnassa sai korkeassa, pehmeälinjaisessa, keskikohdaltaan hyvin kapeassa mutta ylöspäin hieman levenevässä lasissa. Muotoilua minun makuuni.
 

Miguel

Jäsen
Anteeksi väliinhuutelu, mutta tässä kohtaa komppaan kyllä Miguelia ja Rosenrotia. Tummien tsekkiläisten rankkaaminen keskenään menee kategoriaan "paras huono". Makuasioita toki, mutta minusta ne ovat niille, jotka eivät muuten olutta juo.

Jäi tällainen kommentti ensin huomaamatta... Painotan, että itselläni ei ole mitään tshekkiläisiä tummia oluita vastaan. Päinvastoin, pidän niistä paljonkin, joskin Velko on niin makeaa että sitä juon vain jos mieli palavasti tekee tummaa eikä muita ole tarjolla. Meneehän sekin.

Omasta mielestäni nämä mainitut Olvin tumma sekä tumma Nikolai ovat enemmän pehmeään "naiselliseen" makuun sopivia juomia kuin useimmat maistamani tshekit.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ah, kyllä myös Baltijos on hyvää. Jos joku osaa vinkata Helsingistä ravintolan, joka noita tarjoaa, niin pitääpä tässä jonain kesäisenä joutoiltana käydä palauttelemassa Vilnan-muistoja makuhermoston avustuksella.

Muistelen hämärästi, että olisin viimeksi Helsingissä nähnyt Vltavassa jonkun Svyturys-tuotteen pulloversiona. Vaan eipä ainakaan nettisivujen olutlista sitä tunnistanut.

Taisi olla aina lasin reunalla. Äkkiseltään siitä on yksi valokuvatodiste, enkä muista, että eri ravintoloissa olisi eri tavalla Baltasia tarjoiltu.

Katsoin omia valokuvatodisteitani, ja lasin reuna ja lasin pohja löytyivät. :)

Muuten, Baltasin ja Hoegaardenin välillä aika iso ero on tarjoiluastiassa. Hoegaardeniahan tarjotaan mieluiten firman omassa, laakeassa ja erittäin paksussa lasissa. Baltasia Vilnassa sai korkeassa, pehmeälinjaisessa, keskikohdaltaan hyvin kapeassa mutta ylöspäin hieman levenevässä lasissa. Muotoilua minun makuuni.

Tuohon muotoiluun liittyy sellainen seikka, että sopivasti muotoiltu vehnäolutpullo voidaan laittaa lasiin ylösalaisin. Tällöin lasin pohjan ja pullon suun väliin jää aivan pieni rako, josta olut virtaa lasiin ilman, että vaahtoa syntyy juurikaan. Vehnäoluet kun näet kuohuvat varsin voimakkaasti. Ja kun pulloa nostetaan varovasti, lasi täyttyy samalla eikä vaahtoa synny kuin sen verran, mitä tarvitsee. Tämän kaatotekniikan kertoi minulle erään saksalaisen panimon esittelijä. Hienon näköinen suoritus tuo, ihan harjoittelemattoman ei kannata sitä yrittää.

Tässä siis syy siihen, miksi saksalaiset ja liettualaisetkin vehnäolutlasit ja -pullot ovat usein muotoiltuja tuolla tapaa. Hienojahan ne myös ovat, sitä ei voi kiistää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
JOmasta mielestäni nämä mainitut Olvin tumma sekä tumma Nikolai ovat enemmän pehmeään "naiselliseen" makuun sopivia juomia kuin useimmat maistamani tshekit.
Nikolai-kommentin ymmärrän vielä jotenkuten, aika pehmeä maku muistaakseni (en ole kovin usein maistanut). Mutta pitkäaikainen suosikkini Olvin tumma ei kyllä imho sovi kuvaukseen. Kohtalaisen terävä ja selvästi humaloidumpi maku esim. Nikolaihin verrattuna.

Mutta mitä tapahtui Mallaskosken Kuohulle? Kotimaisesta kärjestä tuli tiskivettä. Kuohua siihen ei nykyään saa kuin Fairylla.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi olla aika tyhmä kysymys, mutta...mikä on sen muovikuulan tms. pallon tarkoitus joidenkin oluttölkkien (stout? jne) sisällä?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Miguel

Jäsen
Nikolai-kommentin ymmärrän vielä jotenkuten, aika pehmeä maku muistaakseni (en ole kovin usein maistanut). Mutta pitkäaikainen suosikkini Olvin tumma ei kyllä imho sovi kuvaukseen. Kohtalaisen terävä ja selvästi humaloidumpi maku esim. Nikolaihin verrattuna.

Myönnettäköön, että edellinen kommenttini perustuu paljolti muisti- ja mielikuviin. Olvia on tullut useaankin kertaan juotua, mutta edellisestä on jo sen verran aikaan, että saattaa sekoittua mielleyhtymät johonkin muuhun. Erityisen "terävältä" se ei kyllä ole meikäläisen suussa tuntunut, siitä olen saletti.

Se sanottakoon vielä, että Guinnessia en sampiolle ensimmäiseksi suosittelisi. On siinä maussa sen verran potkua. Kuuluu meikäläisellä sarjaan "en kieltäydy jos tarjotaan, mutta itse en tilaa". Ehkä sitten jos Irlantiin joskus matkustaa.

Sistikseltä mielenkiintoista tietoa. Olihan se arvattavissa, että näin huolitellun muotoilun taustalla on muitakin kuin esteettisiä syitä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sistikseltä mielenkiintoista tietoa. Olihan se arvattavissa, että näin huolitellun muotoilun taustalla on muitakin kuin esteettisiä syitä.

Tokihan tuossa se esteettisyyskin on varmasti taustalla. Tuollaisen kaato-operaation kun voisi minusta tehdä melkein minkä tahansa muotoisilla tuopeilla ja pulloilla - kunhan ne vaan sopivat toisiinsa sisäkkäin. Nyt siinä on saatu näyttävä ja varmasti myös käytännössä toimiva ratkaisu.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mutta mitä tapahtui Mallaskosken Kuohulle? Kotimaisesta kärjestä tuli tiskivettä. Kuohua siihen ei nykyään saa kuin Fairylla.

Kuohun lisäksi makukin on muuttunut radikaalisti, enää sitä ei juuri isojen panimoiden peruslagereista erota. Pakkauksen "uudistamisen" yhteydessähän panimolta yritettiin vakuutella, ettei reseptiä muutettu, vaan ketun marjat. Ennen oli meilläkin vakiotavaraa jääkaapissa, vaan eipä viitsitä enää ostaa.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Oletteko maistaneet vadelman makuista (ja vaaleanpunaista) Hooegardenia?
Ja jos kerää jotain maskuliinisuuspinnoja niin kannattaa jättää kokonaan väliin.

0,6l tuopin kun tuota juo on se jo aika tuskaa. Toiste tuskin juon, paitsi jos maksutta saan. Onneksi en tarvitse maskuliinisuuspinnoja.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuohun lisäksi makukin on muuttunut radikaalisti, enää sitä ei juuri isojen panimoiden peruslagereista erota. Pakkauksen "uudistamisen" yhteydessähän panimolta yritettiin vakuutella, ettei reseptiä muutettu, vaan ketun marjat. Ennen oli meilläkin vakiotavaraa jääkaapissa, vaan eipä viitsitä enää ostaa.
Juu, makukin lähti samalla sen kuohun kanssa. Minusta tämä tapahtui jo jonkin aikaa ennen pakkauksen uudistamista. Menin kerran lankaan sen jälkeen. Kevin Clineä lainatakseni "Ok... DISAPPOINTED!". Kertokaa, jos tilanne paranee.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Nikolai-kommentin ymmärrän vielä jotenkuten, aika pehmeä maku muistaakseni (en ole kovin usein maistanut). Mutta pitkäaikainen suosikkini Olvin tumma ei kyllä imho sovi kuvaukseen. Kohtalaisen terävä ja selvästi humaloidumpi maku esim. Nikolaihin verrattuna.

Mutta mitä tapahtui Mallaskosken Kuohulle? Kotimaisesta kärjestä tuli tiskivettä. Kuohua siihen ei nykyään saa kuin Fairylla.
Makuasioista ei kannata kiistellä, mutta en itse muista Olvin tummaa erityisen terävän makuisena, pikemminkin mukavan täyteläisenä ja paahteisena.

Mallaskosken Kuohu on aiheuttanut minullekin järkytyksen. Ensin luulin ostaneeni jotain pilalle mennyttä satsia, kun kuohua ei ollut kuin nimessä. Muutaman epäonnistuneen kokeilun jälkeen on uskottava, että tämä laadukas täysmallasolut on vain muisto mielessä. Ei nykyistä pilssivettä samalla nimellä enää voi juoda.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mallaskosken täysmallaslager, Kuohu teki pienenpienen ns. faceliftin, tai siis yritti sellaista. Tunnetaan nykyään bulkkinimellä Nordic Craft Beer. Tekivät toissa keväänä myöskin NBA:n eli Nordic Brown Ale:n. Ei mikään jättimenestys.

Yrittivät tuolla ulkoasu/reseptimuutoksella päästä enemmän massojen markkinoille, jotta liiketoiminta ja panimon toiminta saisi kassavirtaa. Noh, sehän nyt ei oikein onnistunut, ja panimon pääomistus myytiin eräälle maahantuontiyritykselle, jolla on myös olutravintoloita Helsingissä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tunnetaan nykyään bulkkinimellä Nordic Craft Beer.

Tölkissähän lukee kyllä edelleen myös Mallaskosken Kuohu, melko isolla siinä vinoneliön yläpuolella. Alla pienemmällä lukee tuo Nordic Craft Beer.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jahas, kohta pääsee maistamaan uutta tuttavuutta, Ayinger Ur-Weisse kyseessä. Monta kertaa on meinannut hyllystä mukaan lähteä, mutta vasta eilen uskalsin sitä testiin ottaa. Sen verran olin kuitenkin perinteisellä linjalla, että varmuuden vuoksi kyytipojaksi lähti mukaan aina varma Franziskaner Hefe-Weissbier. Noitten jälkeen yksi bulkkilager naamaan ja ilta päätetään London Pridella.

Onko muuten Alkolla ollut ikinä valikoimassaan Krombacher Weizenia vai pitääkö erikseen tilata? Yritin parista alkosta sitä metsästää, mutta ei löytynyt. Jälkikäteen, kun katselin hinnastoa, niin ei sitä sieltäkään löytynyt. Jossain pubeissa tuota tulee usein juotua ja on ainakin minun suun makuinen tuote. Tosin usein tuota on tullut tilattua parin peruslagerin jälkeen, eli juoman todellinen luonne ei välttämättä ihan perinpohjin selville ole tullut.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Nyt löytyi Alkosta minulle uusi tuttavuus: Prykmestar Savu

Erittäin hyvänmakuinen savuolut. Pitää varmaan jossain vaiheessa testata nuo muutkin Vakka-Suomen Panimon tuotteet.

Karhun Korpisavu oli myös mielestäni hyvä savuolut. Tuo Prykmestar menee siis seuraavaksi testiin.
Onkohan nuo muut Alkon valikoimassa olevat savuoluet mistään kotoisin? Sauhusanttu kuulostaa jännältä. =D
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Karhun Korpisavu oli myös mielestäni hyvä savuolut. Tuo Prykmestar menee siis seuraavaksi testiin.
Onkohan nuo muut Alkon valikoimassa olevat savuoluet mistään kotoisin? Sauhusanttu kuulostaa jännältä. =D
Niissä saattaa olla vähän sitä savuakin mukana, en mä ainakaan kovin kummoisia makuelämyksiä siitä Korpisavusta saanut. Prykmestar Savu onkin ihan eri tasolla Korpisavun kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös