On aika oluen

• 597 639
  • 3 719

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Onnittelut 1k badgesta! Itsellä hieman vajaa 500 matkaa 5000 olueen. Tuolla tapahtumassa on helppo saada useampi kymmen uutta olutta per päivä. Vähän reilu 90 tais tulla viimeks kahtena päivänä.

Jos vielä ei ole lippua, niin kannattaa olla kärppänä paikalla sillon kun lipunmyynti aukeaa ja tehdä tili valmiiksi lipunmyyntipaikkaan kun sen tietoon saa. Ei kai se pakko ole, mutta ei varmaan haittaakaan ole. Piletilevi oli aiemmin myyntipaikka ja muistelen tehneeni tilin paniikissa sitten kun en kai onnistunut muuten ostamaan. Liput mennyt normaalina aikanakin parhaimmillaan tunneissa loppuun ja nyt on vaan kourallinen lippuja palannut myyntiin. Jos et lippuja saa, niin kannattaa fb-tapahtumasta katsella jos joku niitä myy.
Kiitoksia vinkeistä! huikea määrä tuo 4500. Kironnut vain sitä noissa merkkauksissa, että tuli aloitettua aikanaan Pint Pleaseen lisäämään noita kun untappd olisi paljon helpompi. Tuntuu että joka neljännen oluen joutuu itse lisäämään tietokantaan. Vielä kun näiden välillä olisi joku fiksu siirtotapa muu kuin käsin naputtelu.

Craft Beer Helsinki tapahtuman panimolista on ainakin tällä hetkellä vielä varsin heikko. Varsinkin Brittien saarilta kelpaisi useampi kuten esimerkiksi tässä par aikaa lasissa oleva Azvexin Seagull King. Heiltä on tullut nyt useampi maistettua ja on kyllä kova panimo. Toivottavasti saisivat ulkomailta muitakin kovia kuin Omnipollon. Tuosta panimosta muuten alkoikin tämä harrastus omalta osaltani ja piti tarkistaa montako heidän olutta olen maistanut, järkytyin hieman, että se osuus tuosta tuhannesta oluesta oli näinkin suuri, 110/1000. Onpahan ainakin tullut testattua ja todettua että on hyvä panimo. Omnipollos Kyrka pitäisi Tukholmassa käydä kyllä katsomassa.

KovaT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, seurannassa TPS
Kiitoksia vinkeistä! huikea määrä tuo 4500. Kironnut vain sitä noissa merkkauksissa, että tuli aloitettua aikanaan Pint Pleaseen lisäämään noita kun untappd olisi paljon helpompi. Tuntuu että joka neljännen oluen joutuu itse lisäämään tietokantaan. Vielä kun näiden välillä olisi joku fiksu siirtotapa muu kuin käsin naputtelu.

Craft Beer Helsinki tapahtuman panimolista on ainakin tällä hetkellä vielä varsin heikko. Varsinkin Brittien saarilta kelpaisi useampi kuten esimerkiksi tässä par aikaa lasissa oleva Azvexin Seagull King. Heiltä on tullut nyt useampi maistettua ja on kyllä kova panimo. Toivottavasti saisivat ulkomailta muitakin kovia kuin Omnipollon. Tuosta panimosta muuten alkoikin tämä harrastus omalta osaltani ja piti tarkistaa montako heidän olutta olen maistanut, järkytyin hieman, että se osuus tuosta tuhannesta oluesta oli näinkin suuri, 110/1000. Onpahan ainakin tullut testattua ja todettua että on hyvä panimo. Omnipollos Kyrka pitäisi Tukholmassa käydä kyllä katsomassa.
Azvexia en olekaan maistanut. Tullut vähemmän tilailtua nyt oluita netistä ja ei Helsingin baareissa myöskään tullut käytyä kunnolla kuukausiin. To Ølin kuukausitilaus on päällä kyllä.

CBH julkaissut 6 ulkomaalaista näköjään jo, mutta ehkä se Omnipollo on mielenkiintoisin noistakin, vaikka vähän menettänyt tenhoaan monien mielestä. Jos en vääriin muista, niin olisko aiemmin ilmoiteltu jopa jostain jenkkipanimosta. Finback ainakin kävi 2019 Helsingissä jo. Voin sekoittaa kyllä tapahtumia ja koronaperuuntumisia.

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Kesä ja festarit! Aijjumalauta se on taas siistiä vetää tuhannen hurussa ja hiessä...ainoa vaan että olispa apukäsiä. :D En muista että HIISI olisi ollut vastaavan festarikaaoksen keskellä. Raato voi olla oikeasti raato tuossa kesän lopussa.

SOPPTampere25.-28.5.
CraftBeerOuluOulu3.-4.6.
OlutsatamaJyväskylä10.-11.6.
CraftbeerHKIHelsinki30.6.-2.7.
SuomipopJyväskylä14.-16.7.
SOPPHelsinki26.-30.7.
KBFKymijoki5.-6.8.
SOPPTurku11.-13.8.
SOPPOulu25.-27.8.
Noihin voi sit lisätä molempiin päihin yhden päivän, koska kasaus- ja purkupäivät.

Aa ja joo, noihin sit vielä pienellä varauksella Brewskival Ruotsissa ja lisäksi Himos Juhannus, Himos Jysäri ja Himos Iskelmä.

Mutta! Onhan se hemmetin siistiä päästä vetää taas kesällä kansalle olutta ja höpisee mukavia.

Joku kyseli saksalaistyyppisten pilssien perään. Tsekkaa seuraavat:
Sulku pils. (Suomen paras pils 2021)
Prykmestarin pils
Väki pils

Edit:
Semmonen "hauska" juttu että noi keykegien (mitä valtaosa suomenkin pienpanimoista käyttää) sisäpussit valmistetaan Ukrainassa. Toivotaan että kegien saatavuus pysyy ok -tasolla, ettei käy niin että yks jos toinenkin pienpanimo on miettimässä että miten saa hanatavaraa myytyä.

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joku kyseli saksalaistyyppisten pilssien perään. Tsekkaa seuraavat:
Sulku pils. (Suomen paras pils 2021)
Prykmestarin pils
Väki pils

Täydennän listaa Honkavuoren Günter Luomupilsillä. Itse pidin tuosta kovasti, kun viime kesänä sellainen tarttui mukaan kokeeksi kaupasta. Itse olen enemmän IPA/Stout -miehiä, ja lagereita tulee vähemmän juotua. Mutta tuosta pidin kovastikin. Tuli ihan mieleen monet Saksassa juomani tuoreet pilsit.

Ilmeisesti tuo ei kuitenkaan ole ollut niin paljoa suomalaisten mieleen, kun Untappd:ssä keskiarvo on melko vaatimaton. Johtuuko tuo sitten siitä, että meillä ollaan enemmän tšekkiläisen pilsin juojia? Brittiläinen IPA ei myöskään pärjää niin hyvin arvioissa kuin amerikkalainen veljensä, erot kun ovat melko isoja.

Ja voi myös olla niin, että kesähelle ja suhteellisen tuore pullote antoivat tuosta korostetun hyvän vaikutelman. Kannattaa kuitenkin kokeilla.

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Naputteluahan se on. Nimim. itse olen aikanaan ensin aloittanut oluiden listaamisen Olutoppaaseen, sen jälkeen täräytin joskus 2016 kaikki aiemmat Ratebeeriin ja sitten siitä taas Untappdiin joskus puolitoista vuotta sitten. Onhan noissa tekemistä moneksi päiväksi ja käsipelillä menee, mutta kyllä Untappd on tänä päivänä se ykkösappi. Itse lisään uudet juodut oluet aina livetilanteessa sinne, sitten hieman viiveellä tarkemmin kuvailtua Ratebeerin ja jos jaksaa/löytyy, niin edelleen myös Olutoppaaseen.

SergeiK

Jäsen
Toteampa että kuopiolainen (!) Rock Lager bisse Rock Paper Scissors panimolta on kertakaikkiaan erinomaista olutta. Juuri siinä välissä että on pirun maukasta mutta samalla helppoa. Vähän niinkuin ceasar-salaatti tai Red Hot Chilli Papersin slovarit.

Olen varmaan joskus maistanut parempaa suomalaista olutta panimoiden ulkopuolella, mutta en juuri muista koska.

En ole ihan varma nimestä kun siinä kauheasti tapahtumia, mutta Tokmannista tätä tänään ostin. 4,7 volttista.

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ehkä oon ainut, mutta hitto että alkaa tulla kaikenmaailman neipat ja nepat ja muut sakeat humalahässäkät korvista ulos. Joko 2022 olis lagereiden ja vehnien vuosi?

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ehkä oon ainut, mutta hitto että alkaa tulla kaikenmaailman neipat ja nepat ja muut sakeat humalahässäkät korvista ulos. Joko 2022 olis lagereiden ja vehnien vuosi?

Jep!

IPA on itselle ollut pitkään jo bulkkia. Jokunen NEIPA iskenyt vähän, mutta kauan se kesti. Lager, pils jne liian pliisuja omaan makuun. Toki lager on tuttu bulkkihyllystä, niin miksipä ei. Janoon menee pliisu.

Vahvat tummat ja happamat maistuvat parhaiten edelleen!

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Ei kai niitä ole pakko juoda, jos ei tykkää?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lähinnä kiinnostaisi perinteiset sopivan rapeat ipat, mutta ei tahdo löytyä, vaan kaikki ovat jotain 9-pinnaisia tupla- ja triplahumaloituja mehuja. Joku reilun kuuden pinnan humalainen ja raikas ipa on edelleenkin helvetin hyvää.

Laadukas lager ja pils osuu omaan makuuni myös hyvin. Vähän humalaidummat lagerit, apat ja pils on melkein oma valintani, ellei sopivaa ipaa löydy kesäkuumalla. Talven ykkönen on sitten vahva imppu. Vehnät ei puhuttele täällä päin.

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Jos menee baariin ja siinä on hanassa tarjolla neljä ipaa, pari apaa, souri, yksitoista prosenttinen stout ja joku peruslaageri niin onhan se ärsyttävää niistä valita
Joo, liikaa valinnanvaraa. No putoaa siitä souri sentään pois. Ne on ihan kamalia.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jos menee baariin ja siinä on hanassa tarjolla neljä ipaa, pari apaa, souri, yksitoista prosenttinen stout ja joku peruslaageri niin onhan se ärsyttävää niistä valita
En tiedä, missäpäin käyt baarissa, mutta yleensä löytyy pari neipaa, pari souria, joku appelsiinilla ja inkiväärillä maustettu ipa ja muita mehukeittoja. Kun vain haluaisi sen rehellisen 6-7 pinnaisen ipan tai apan.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä, missäpäin käyt baarissa, mutta yleensä löytyy pari neipaa, pari souria, joku appelsiinilla ja inkiväärillä maustettu ipa ja muita mehukeittoja. Kun vain haluaisi sen rehellisen 6-7 pinnaisen ipan tai apan.

Olen vähän kanssasi samoilla linjoilla. Perinteinen West Coast IPA on jotenkin harvinaisuus tänä päivänä. Tosin mielestäni ne ovat kokeneet jonkinlaista uutta tulemista, ja tilanne ei ole enää ihan niin paha kuin muutama vuosi sitten. Totta on, että NEIPA ja sen variaatiot ovat syrjäyttäneet West Coastin. Mutta sitten asiassa on sekin puoli, että aika moni NEIPA on todellisuudessa jonkinlainen West Coastin ja New Englandin välimuoto. Eli hedelmäisyyttä on pirusti, mutta vastapainona on myös NEIPA:an alunperin kuulumatonta katkeroa.

Minua tuo ei hirveästi haittaa, koska pidän näistä NEIPA-puolen variaatioista, mutta kyllähän sellainen hyvin tehty 5-6 -prosenttinen West Coast IPA on aina toimiva ratkaisu.

Itse olen kuitenkin sellainen, että juon mielelläni montaa eri genreä. IPA, APA, NEIPA, Imperial Stout, Barley Wine, Bitter, Vehnä, Trappist, Saison ja Pils menevät hyvin. Ainoastaan sourit ja muut happamat jätän väliin. Ja monet jollain hedelmällä tai muulla mausteella maustetut myöskin.

Edit: Kännykkä ei juo tarpeeksi, kun ei ymmärrä olutsanastoa.

Viimeksi muokattu:

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai että! Tasan kuukauden päästä meikäläisen vuoden ekat olutfestarit on jo menossa kovaa vauhtia! Tampere SOPP siis... Onko joku palstalta tulossa pyörimään alueelle?

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Helsinki. Liverpool. Nato.
Sin feinin vaalivoittoa ihmetellessä ja Toolin keikka vielä mielessä, Guinness maistuu mahtavalta paikan päällä nautittuna!

Undrafted

Jäsen
APA ja IPA tulleet tutuiksi viimevuosina. Tykännyt kovastikin, mutta NEIPA on jäänyt kokeilematta. Poikkesin lähikauppaan ja loman kunniaksi teki mieli ottaa pari olutta, niin mukaan tarttui Karhun NEIPA. Oikein positiivinen kokemus. Raikas ja mukava humalointi. En tiedä onko tuo miten hyvä esimerkki NEIPA:sta, mutta tulee jatkossakin poimittua mukaan tuota Karhua.

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
APA ja IPA tulleet tutuiksi viimevuosina. Tykännyt kovastikin, mutta NEIPA on jäänyt kokeilematta. Poikkesin lähikauppaan ja loman kunniaksi teki mieli ottaa pari olutta, niin mukaan tarttui Karhun NEIPA. Oikein positiivinen kokemus. Raikas ja mukava humalointi. En tiedä onko tuo miten hyvä esimerkki NEIPA:sta, mutta tulee jatkossakin poimittua mukaan tuota Karhua.
Sillä ei ole ikävä kyllä mitään tekemistä oikean NEIPAn kanssa. Etiketissä lukee, että samea, mutta on läpinäkyvämpi kuin lager. Kokeiles Alkosta löytää esimerkiksi Olarin panimon Runaway tai Salaman Neo-Elektro. Ne on ainakin lähempänä Neipaa, kuin tuo karhu. Olisipa tosi kiva kun joku suomalainen isompi panimo saisi aikaiseksi tehdä jonkun hyvän NEIPAn. Karhun, olvin jne. yritykset on ihan ok oluita, mutta ei neipoja.

Tuli hankittua muulilta viisi kappaletta erilaisia Treehouse brewingin oluita.
Very Hazy
King JJuliuSSS
Very GGGreennn
Alter Ego
Earth Day

Kovat odotukset varsinkin JJuliuSSS, Hazy ja GGGreeen oluita kohtaan. King JJuliuSSS on untappedin mukaan maailman paras IPA (untapped 4,73/5), Gggreenn kolmanneksi paras eikä Hazy paljoa siitä jää. Todella mielenkiintoista päästä testaamaan onko tämän hypen arvoinen. On ainakin tuoretta kun esimerkiksi toi King JJuliuSSS on tölkitetty 12 päivää sitten.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
@Tikiti
Avaapa tyhmälle, mitä on muulilta hankkiminen?

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
@Tikiti
Avaapa tyhmälle, mitä on muulilta hankkiminen?
Elikkäs otetaan esimerkiksi tuo Treehouse brewingin oluet. Panimo sijaitsee Massachusettsissa (joo ei mennyt ulkomuistista tuo kaupungin kirjoittaminen) Yhdysvalloissa. 90min ajomatkan päässä Bostonista. Ja jopa Bostonilaiset sanoo, että noita oluita on todella vaikea löytää Bostonista. Pieni panimo, kova kysyntä, hankala saatavuus, eivät tuo eurooppaan. Yksi harrastelija kyseli etukäteen ennen kuin lähti jenkkeihin, että kiinnostaako ketään ja innokkaitahan löytyi. Kävi siellä ja toi mukanaan matkalaukussa muutamiä kymmeniä tölkkejä jotka sitten vaihtoi rahaa vastaan täällä päässä. Ei varmasti tehnyt yhtään voittoa noita tuomalla, mutta ainakin hyvän mielen sai monelle harrastajalle.

Eli postin/rahdin sijaan joku ihminen käy ostamassa ja kuljettaa sitten meille muille,

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tuli maisteltua Olaf Breweryn Otan olut, ihan hyvän makuinen olut ja voisi juoda uudestaankin.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
@Tikiti
Unohtui vastata taannoin, mutta joo, olen tuollaiseen törmännytkin somessa. En vain osannut yhdistää nimitykseen.
---
Ei ole tuota Nato-olutta näkynyt vielä meidän suunnalla, mutta jos tulee eteen, menee ostoksiin välittömästi. Ei tartte edes maistua erityisen hyvältä, kun on jo loistava tuote sellaisenaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy