On aika oluen

  • 669 703
  • 3 954

KovaT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, seurannassa TPS
Olikos moni täällä Tallinnan craft beer weekendissä, mitkä fiilikset jäi? Itse olin lauantaina paikalla ja oli kyllä tosi tosi hyvät festarit. Kaikkea mitä halusinkin maistaa sain testattua ja monta vielä niiden päälle. Untappd näyttää näköjään 42 merkintää lauantailta. Alkoihan ne jo hieman hattuun nousta, kun suhteellisen vahvoja oluita tuli maisteltua. Holy Mountainin Hand of Glory ja muutamat Finbackit jäi parhaimpina mieleen. Coolheadilta oli myös Cranberry fudgesickle mikä yllätti. Kaiken kaikkiaan oli kyllä hyvät festarit ja ens vuonna sitten uudestaan!
Kyllähän sitä kumpikin päivä tuli oltua ja yhteensä noin 100 olutta maistettua. Pari instagram/untappd-kaveria tuli tavattua ekaa kertaa ja muutenkin höpistyä enemmän kuin aiempina vuosina. Puhti vähän loppui lauantaina. Tempest Brewingiltä sain lippalakin, mikä oli hieno juttu!
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laitoinpa tilaukseen 12 päkin Sund and Steeliä, 40€ jäi hinnaksi rahteineen. Kai tuo jonkun euron halvempaa kuin hinta täällä missä sattuu valikoimasta löytymään.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kesän tuleminen tuonut kauppoihin pienpanijoilta paljon happamia oluita. Taipuuko oluttovereille vielä vuonna 2022 sour, gose ja muut herkut?

Itse olen hieman joutunut yllättäen toteamaan, ettei kaikki enää olekaan niin herkkuja. Toki parhaimmillaan ne edelleen ovat taivaallisia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kesän tuleminen tuonut kauppoihin pienpanijoilta paljon happamia oluita. Taipuuko oluttovereille vielä vuonna 2022 sour, gose ja muut herkut?

Miten niin vielä, kun eivät ole koskaan taipuneet...

IPA, APA, Saison, bitter, vehnä, pils... Siinä kesäjuomia minun makuuni. Pimeinä vuodenaikoina stoutit, porterit, barley winet ja belgit tuohon mukaan.

Varmaan unohdin jonkun, mutta happamat jätän niiden ystäville. Olen yrittänyt toisinaan löytää niistä sitä juttua, mutta en vain ole niihin syttynyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, eivät ole mullekaan koskaan erityisemmin uponneet. Joskus hauska maistaa pieni annos, mutta siihen jäävätkin sitten. Omaan makuuni uppoaa paremmin edeltä tuo Sistiksen lista vahvistettuna laadukkailla ja mahdollisesti vahvasti humaloiduilla lagereilla. Eilen join puutöiden päälle pari erinomaista kesäolutta, Kahakan Dry Hopped Lagerin ja Mallaskosken Sommer Hellesin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miten niin vielä, kun eivät ole koskaan taipuneet...

IPA, APA, Saison, bitter, vehnä, pils... Siinä kesäjuomia minun makuuni. Pimeinä vuodenaikoina stoutit, porterit, barley winet ja belgit tuohon mukaan.

Hyvä listaus, mutta miksi belgit pimeisiin vuodenaikoihin? Belgejä esim. Duvel/La Chouffe parempaa terassiolutta ei ole olemassakaan…
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä listaus, mutta miksi belgit pimeisiin vuodenaikoihin? Belgejä esim. Duvel/La Chouffe parempaa terassiolutta ei ole olemassakaan…

Se on totta. Duvelin ymmärtääkseni varsin uusi erikoisversio 666 tuli nautittua terassilla hiljattain, ja se oli loistava.

Omaa huolimattomuutta. Olen käyttänyt vuosia puhekielessäni "belgiä" kuvaamaan näitä vahvempia ja tuhdimpia trappisteja, vaikka käsite on paljon laajempi. Tuli epähuomiossa käytettyä tuota termiä kirjoitetussa viestissä.
 

Turkoosisalpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hyvä listaus, mutta miksi belgit pimeisiin vuodenaikoihin? Belgejä esim. Duvel/La Chouffe parempaa terassiolutta ei ole olemassakaan…
Onko tietoa, mistä Suomesta saisi ostettua Duvel-laseja?

Tuossa on olutkaksikko, josta ei voi olla pitämättä. Harmi, että hinta Suomen terassilla nousee kymppiin, jos moiset valikoimassa ovat. Kevään Belgian reissulla niitä tuli nautittua Alkon hinnalla terassilla…
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Onko täällä american cream alen ystäviä? Olette saattaneet pitää esim. Olvin tuotteesta vihertävässä tölkissä, joka nyt on poistunut kaupoista. Onkohan tuolle mitään lähes vastaavaa? Tuosta tuli oma suosikkini ja nyt voisin juhannukseeni ostaa jotain, mikä voisi olla vähän edes sinnepäin.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Onko täällä american cream alen ystäviä? Olette saattaneet pitää esim. Olvin tuotteesta vihertävässä tölkissä, joka nyt on poistunut kaupoista. Onkohan tuolle mitään lähes vastaavaa? Tuosta tuli oma suosikkini ja nyt voisin juhannukseeni ostaa jotain, mikä voisi olla vähän edes sinnepäin.

Itse myös pidin Olvin ACA:sta.

Muistaakseni olen joskus jonkun vastaavan maistanut, mutta en äkkiseltään muista minkä.
 

Eetska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kävelin viime viikolla Tokmannilla ja pisti taas silmään Karjalan koppa. Tuo lasipullossa oleva ölppönen jonka voimin ensi humala on otettu. Karjalahan on Karjalaa ja se ei muuksi muutu. Tästä huolimatta kuitenkin pään sisällä ääni sanoo: "Osta se kori, juo taskun lämmintä Karjalaa".

Uhka vai mahdollisuus?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kävelin viime viikolla Tokmannilla ja pisti taas silmään Karjalan koppa. Tuo lasipullossa oleva ölppönen jonka voimin ensi humala on otettu. Karjalahan on Karjalaa ja se ei muuksi muutu. Tästä huolimatta kuitenkin pään sisällä ääni sanoo: "Osta se kori, juo taskun lämmintä Karjalaa".

Uhka vai mahdollisuus?

Sain tästä jonkinlaisen fläsärin. Minun lähikauppani on yksi entinen Siwa, joka vielä K-marketina myi kauan Karjalan mäyräkoiria. Juuri minun naapurista löytyi se pariskunta, joka tuota osti tuosta kaupasta. Kerran bongasin, kun pariskunta jo pienessä pöhnässä koitti kantaa tuota lemmikkiä kotiin. No eikös ostos tipahtanut melkein keskelle suojatietä. Pieni sirpaleiden kilinä kuului. Jotenkin sääliksi kävi. Ei taida tuo kauppa mäyristä enää myydä. Eikä toisaalta naapureitteni kännimeteli kuulu enää.

Ja kiitos @Arnold. Koitan pitää silmiä auki, josko jostain bongaisi. Tuo Olvin Summer IPA oli ihmeen ok, sitä näyttää melkein joka kaupassa olevankin. Korvaan sillä hetkellisesti.
 
Viimeksi muokattu:

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Täällä on näköjään vielä huomioimatta Suomen Paras Olut 2022 ensimmäiset julkistukset. Tuomarointi suoritettiin tuossa puolitoista viikkoa sitten ja sen jälkeen julkaistiin jokaisen kilpailusarjan kolme parasta olutta. Sarjojen voittajat sekä Suomen paras olut julkistetaan vasta syyskuussa, mutta tuolta voi ottaa jo olutvinkit Juhannukseen ja kesän olutfestareille:

 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kävelin viime viikolla Tokmannilla ja pisti taas silmään Karjalan koppa. Tuo lasipullossa oleva ölppönen jonka voimin ensi humala on otettu. Karjalahan on Karjalaa ja se ei muuksi muutu. Tästä huolimatta kuitenkin pään sisällä ääni sanoo: "Osta se kori, juo taskun lämmintä Karjalaa".

Uhka vai mahdollisuus?

Kalja lasipullosta on parempaa kun tölkistä mutta yhtälailla sen pitää olla kylmää. Toivottavasti ostit
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Oishan tuo Tokmannin koppatarjous kova, jos haluais elellä kuin 27v. takaperin. Ei mitään väliä pullon sisällön lämmöllä. Pääasia että päähän nousee, koppa(kori) toimii niin penkkinä kuin myöhemmästä tyynynäkin.. Kaikki tämä samassa.
Oli se ennen niin helppoo. Unohtamatta että lasipullolla voi suojata reviiriään.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Mitä maksoi Karjalamäyris Tokmannilla?

Jännä havainto muuten että ykkösoluen hinta on rapeasti tuplaantunut. Taitaa Lidl ainut missä 6-pack alle kuusi euroa. Harmi sillä olin tottunut festariajoilta asti juomaan ykkösoluen ns välikaljana.

EDIT. Ai, kyse olikin koppatarjouksesta. Höh, ei samaa fiilistä kuin mäyriksessä

Kai te olette tietoisia että myös Karjala pullon voi laitaa jääkaappiin?
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kai te olette tietoisia että myös Karjala pullon voi laitaa jääkaappiin?
Ei se maku siitä olennaisesti parane niin parempi vaan säästää energiaa ja juoda lämpimänä.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä maksoi Karjalamäyris Tokmannilla?

Jännä havainto muuten että ykkösoluen hinta on rapeasti tuplaantunut. Taitaa Lidl ainut missä 6-pack alle kuusi euroa. Harmi sillä olin tottunut festariajoilta asti juomaan ykkösoluen ns välikaljana.

EDIT. Ai, kyse olikin koppatarjouksesta. Höh, ei samaa fiilistä kuin mäyriksessä

Kai te olette tietoisia että myös Karjala pullon voi laitaa jääkaappiin?
Pakkasessa parasta. Voi lusikoida jäähileen suoraan suuhun, kannattaa isoimmt lasinsirut nyppiä ensin pois.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Oi niitä aikoja, kun pullossa olut oli halvempaa ja tölkkikalja maksoi sen verran ekstraa, että sitä joi vaan massimiehet.
Tulee elävästi mieleen juhannus 2004. Oluiden alkoholiveroa oltiin juuri alkuvuodesta laskettu (30 %?). Prismasta sai mäyräkoiran Koffin kolmosta hintaan 6 €. Juhannuksen viettoon siis 18 euroa köyhempänä ja 36 pulloa rikkaampana. Ei huono diili.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jännä havainto muuten että ykkösoluen hinta on rapeasti tuplaantunut. Taitaa Lidl ainut missä 6-pack alle kuusi euroa. Harmi sillä olin tottunut festariajoilta asti juomaan ykkösoluen ns välikaljana.
Jos en väärin muista, alle 2,8% alkoholijuomien veroa nostettiin hiljattain tuntuvasti, tämä yhdistettynä yleiseen hintatason nousuun, niin ovathan nuo kieltämättä tyyristyneet.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai saatana, olen jotenkin totaalisesti pyyhkinyt mielestäni mäyriksen. 12 lasipulloa muovirivallisessa pahvipaketissa. Vanhaksi tulee kun sitä repii nostalgiaa mitättömistä asioista.
Ihan vasta tuli ääneen naurahdettua kun jossain telkkariohjelmassa (Netflix?) oli six pack suomennettu mäyräkoiraksi. Kävi mielessä myös että jonne mahtaa siinä tilanteessa vain pohtia että mitä hittoa nyt taas...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pakkasessa parasta. Voi lusikoida jäähileen suoraan suuhun, kannattaa isoimmt lasinsirut nyppiä ensin pois.

Ekat oluthumalat hankittu niin, että kaveripiirissä oli uudenvuodenaatoksi jokaiselle kaksi tai kolme litran pulloa - luultavasti Karhua tai Lapin Kultaa. Ne vietiin sitten päivällä hyvään jemmaan lumihankeen, kun ei voinut viedä kotiin, ja tiedettiin että amatööreinä ei ainakaan lämpimänä saada niitä alas.

Yllättävää kyllä, lekat oli tallella vielä illalla. Mutta pakkasta oli sinä vuonna jotain -20° ja nehän oli ihan umpijäässä. Pysyivät ehjänä, mutta jouduttiin sulattelemaan sitten takin sisällä niitä aika kauan. Sitten oli kyllä tarjolla kylmää, mutta hapotonta ja väljähtynyttä kaljaa. Kyllä niistäkin sen verran kännit saatiin, että vedin makkurit yhteen ojaan. Onneksi talon isäntä kävi herättelemässä.

Litran lasipullo alkaa kanssa jo ehkä olla sellainen asia, mitä kaikki juomaikäisetkään eivät enää muista?
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Ekat oluthumalat hankittu niin, että kaveripiirissä oli uudenvuodenaatoksi jokaiselle kaksi tai kolme litran pulloa - luultavasti Karhua tai Lapin Kultaa. Ne vietiin sitten päivällä hyvään jemmaan lumihankeen, kun ei voinut viedä kotiin, ja tiedettiin että amatööreinä ei ainakaan lämpimänä saada niitä alas.

Yllättävää kyllä, lekat oli tallella vielä illalla. Mutta pakkasta oli sinä vuonna jotain -20° ja nehän oli ihan umpijäässä. Pysyivät ehjänä, mutta jouduttiin sulattelemaan sitten takin sisällä niitä aika kauan. Sitten oli kyllä tarjolla kylmää, mutta hapotonta ja väljähtynyttä kaljaa. Kyllä niistäkin sen verran kännit saatiin, että vedin makkurit yhteen ojaan. Onneksi talon isäntä kävi herättelemässä.

Litran lasipullo alkaa kanssa jo ehkä olla sellainen asia, mitä kaikki juomaikäisetkään eivät enää muista?
Mä muistan litran olutpullot. Mutta mitä tarkoittaa makkurit?
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ruosniemen Panimo meni ja lopetti. Mietteitä?

Kivoja oluita, ainakin osa. Osasivat tehdä hyviä vahvoja oluita. Luulin menestyvän, mutta ei päälipuoli aina kaikkea näytä.

Surullista, kun Pori oli hetken aikaa Suomen olutpääkaupunki. Nyt ollaan palattu lähtöpisteeseen ja ainoastaan Beer Hunters runnoo markkinoilla. Samoin kuin yli 20 vuotta sitten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös