Olisiko Suomi parempi paikka ilman SDP:tä?

• 16 400
  • 207
Demarien hallintokauden aikana vuodesta 1995 ovat eduskunnan menot kasvaneet 240 %, hallituksen menot 150 % ja presidentin kanslian menot 70 %.

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Olisikohan noiden menojen kasvun taustalla esim. kansanedustajien/ministerien saamat "kohtuulliset" palkankorotukset ja henkilökohtaisten avustajien palkkaamiset kansanedustajille?
Puhumattakaan eduskunnan lisärakennuksesta...
Pelkästäänhän demarit em. asioita ovat kannataneet/vaatineet/halunneet - vai?

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Veikkaan eduskunnan lisärakennusta. On se niin väärin!! (ja demareiden vika)

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Ottamatta mitenkään kantaa muutoin kuin noin ideologiselta kannalta, niin vastaukseni on "kyllä olisi". Kuten jo niin monissa aiemmissa keskusteluissa, ilmoittaudun myös tässä yhteydessä jälleen korporatismin vastustajaksi, ja juuri siitä syystä vastustan myös demareita. Ja juuri kun SAK on menettämässä otteensa poliittiseen päätöksentekoon (lue: hallituksen kiristämiseen, uhkailuun, jne.), niin nyt on sitten tämä taho ajamassa omaa miestään myös demareiden johtoon; siitä se riemu repeää, kun sekä presidenttinä että pääministerinä on 2007 ammattiyhdistyssosialistikorporatistit.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti dana77
Veikkaan eduskunnan lisärakennusta. On se niin väärin!! (ja demareiden vika)

Niin minäkin veikkaisin erääksi menojen lisääjäksi ja minkäs puolueen edustaja se olikaan kovin lobbari tämän lisärakennuksen suhteen...

vlad.

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kun tuossa edellä joku otti kantaa tuohon ylituotanto-ongelmaan ja tukiaisiin, niin mielipiteeni siitä:

- Suomi neuvotteli EU:n pääsyn huumassaan aivan järjettämät ehdot. Suomi joutuu tuomaan esim. perunaa joka vuosi hirveät määrät teollisuuden esim. paperitehtaiden käyttöön. Suomalaisilla viljelijöillä olisi kyllä halua tuottaa tämä tavara itse, mutta EU:n määräämä kiintiö ei Suomelle sitä salli. Niinpä raaka-aine tuodaan Keski-Euroopasta. Sokerin kanssa on sama tilanne, kotimaassa kulutus on kovempaa kuin saamme itse tuottaa. Ei mitään järkeä, mutta "viisaat" neuvottelijat vetivät nimensä alle.

Suomalaiset joutuvat tuottamaan paljon kauraa ja ohraa, koska siinä ei mitään kiintiötä ole, koko Euroopan alhaisimmalla tuottajahinnalla. Muita ei parane viljellä, koska EU kieltää, tosin jotain eksoottista kuminaa ja sellaisia saa myös viljellä.

Ylituotantoa syntyy aivan varmasti näillä tuotteilla, mutta jos suomalaiset saisivat itse päättää, mitä viljelevat tätä ongelmaa, ei ainakaan tälläisenä olisi, että pilkka hinnalla tavara joudutaan myymään amerikkalaisten hevosten ruuaksi.

-Tukiaiset ovat voimassa koko EU:n alueella, koska täällä ei yleisen elintason ja hintojen takia kukaan pystyisi elämään pelkällä alkutuotannolla.

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta virastojen sijoittamisesta en oikein osaa sanoa, mutta kyllä Suomessa jotain pitäisi alkaa tekemään, kun minunkin kanssa samalla luokalla 80-luvulla ala-asteella olleista alle 30-prosenttia asuu enää koko Satakunnassa. Tämä siis kaupungissa ja maaseudulla tilanne on vielä huonompi. Täällä on sentään siitä hyvä tilanne, että pystyy käymään päivittäin töissä vaikka Turussa tai Tampereella.

Mikä tilanne on sitten vaikka Koillismaalla tai Kainuussa, jossa pitää muuttaa etelään jos haluaa vaimon hommata. Kaikki naiset kun ovat muuttaneet koulun tai työn perässä etelään. Duunia ei miehille löydy ja akka pitää hakea Venäjältä jos sellaisen haluaa.

Ei tämä tietysti pelkän SDP:n vika ole, mutta heillä ei ole mitään haluakaan korjata tilannetta. Onko se sitten Suomen etu, että 100-vuoden kuluttua mailla ei asu enää ketään?

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Ensin huudetaan, että demarit ovat punikkeja, jotka haluavat puuttua kansalaisten elämään (esimerkiksi ylinopeussakkojen muodossa) ja edustavat muutenkin valtiojohtoista maailmankatsomusta. Melkein samaan hengenvetoon ollaan kuitenkin vaatimassa demareilta yhteiskuntapoliittisia toimenpiteitä, joilla työtä ja taloutta ohjataan alueille, joilla niitä ei kysynnän ja tarjonnan perusteella itsestään synny - siis toisin sanoen vaaditaan suunnitelmataloutta.

Siis jyrkkä ei bolsevismille, mutta jyrkkä kyllä suunnitelmataloudelle? Tuleeko demareilta seuraavaksi vaatia viisivuotissuunnitelmaa maalle suuntautuvien pakkomuuttotoimenpiteiden toteuttamisessa?

Merkittävä osa maanviljelijöistä on (MTK:n suulla) jo vuosien ajan halunnut antaa itsestään mielikuvan yrittäjinä, mutta tukiaisvaatimuksineen haluavat ilmeisesti vain yrittäjän statuksen vailla yrittäjyyden riskejä. Rusinoita voi toki nyppiä pullasta monella tavalla, mutta tässä ollaan jo moraalisen dilemman äärellä. Jos valtio (tuo inha bolsevistinen koneisto, siis kaupunkilaiset työsskäyvät veronmaksajat) takaa infrastruktuurin ja tulot, onko maatalous"yrittäjä" silloin itse asiassa vain virkamies? Eikö tällainen markkinoihin puuttuminen ole bolsevismia pahimmillaan?

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Maple Leaf
Siis jyrkkä ei bolsevismille, mutta jyrkkä kyllä suunnitelmataloudelle? Tuleeko demareilta seuraavaksi vaatia viisivuotissuunnitelmaa maalle suuntautuvien pakkomuuttotoimenpiteiden toteuttamisessa?

Merkittävä osa maanviljelijöistä on (MTK:n suulla) jo vuosien ajan halunnut antaa itsestään mielikuvan yrittäjinä, mutta tukiaisvaatimuksineen haluavat ilmeisesti vain yrittäjän statuksen vailla yrittäjyyden riskejä.

Mitään pakkomuuttoa ei kukaan varmaan halua kenellekään, mutta tämä on vaan arkipäivää monelle, ei kasvukeskuksessa asuvalle.

Pitäisikö sinun mielestäsi Suomen luopua maataloustuesta, vaikka sitä jatketaan muualla EU:n alueella. Olisisiko sinusta yrittäjäksi, jos et ottaisi yleistä avustusta jota naapuri firmakin saa? Konkurssi taitaisi olla pirun äkkiä edessä sun firmalles.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ensin huudetaan, että demarit ovat punikkeja, jotka haluavat puuttua kansalaisten elämään (esimerkiksi ylinopeussakkojen muodossa) ja edustavat muutenkin valtiojohtoista maailmankatsomusta. Melkein samaan hengenvetoon ollaan kuitenkin vaatimassa demareilta yhteiskuntapoliittisia toimenpiteitä, joilla työtä ja taloutta ohjataan alueille, joilla niitä ei kysynnän ja tarjonnan perusteella itsestään synny - siis toisin sanoen vaaditaan suunnitelmataloutta.
En ole ollut huutamassa että demarit ovat punikkeja ja vaikken koekaan että minun väitettäisi niin sanoneen niin pitää kommentoida että valtion virastojen sijoittelua eivät ole markkinavoimat kuten kysyntä ja tarjonta ohjanneet eivätkä ohjaa nykyisinkin. Valtion virastot saavat tulonsa valtion veroista ja näiden verojen käytöstä päättää edustuksellisessa demokratiassa eduskunta ja tämä käyttö on pitkälti eettinen valinta.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Repolainen
Pitäisikö sinun mielestäsi Suomen luopua maataloustuesta, vaikka sitä jatketaan muualla EU:n alueella. Olisisiko sinusta yrittäjäksi, jos et ottaisi yleistä avustusta jota naapuri firmakin saa? Konkurssi taitaisi olla pirun äkkiä edessä sun firmalles.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että maanviljelijöille maksetaan tukiaisia valtion varoista, vaikka sitten nykyistäkin enemmän. Tällaisessa tapauksessa maanviljelijöiden vain on syytä rehellisyyden nimessä lopettaa horina ammattikunnastaan "yrittäjinä" ja myöntää, että valtion elätteinähän sitä ollaan, virkamiehiä siis.

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että maanviljelijöille maksetaan tukiaisia valtion varoista, vaikka sitten nykyistäkin enemmän. Tällaisessa tapauksessa maanviljelijöiden vain on syytä rehellisyyden nimessä lopettaa horina ammattikunnastaan "yrittäjinä" ja myöntää, että valtion elätteinähän sitä ollaan, virkamiehiä siis.

Niinkuin kerroin en ole maanviljelijä ainakaan vielä. Jos minusta tulee, niin meidän tila saa kansallista tukea alle 1000 euroa vuodessa. Olen kyllä hakenut omiin bisneksiini TE-keskukselta pk-yrityksille tarkoitettua investoimistukea. Olen myös saanut opintotukea aikoinaan. Olen myös saanut työttömyyskorvasta, kun työt loppu konkursin takia. Olen myös ollut telakallla töissä, jossa palkkani maksettiin telakkatuella. Aion myös saada eläkettä joskus, jos hengissä pysyn. Täys pummihan minä olen!

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olen myös saanut opintotukea aikoinaan. Olen myös saanut työttömyyskorvasta, kun työt loppu konkursin takia. Olen myös ollut telakallla töissä, jossa palkkani maksettiin telakkatuella. Aion myös saada eläkettä joskus, jos hengissä pysyn. Täys pummihan minä olen!

Olet siis nauttinut opintotukea, työttömyyskorvausta ja telakkatukiaisista maksettua palkkaa, ja silti inhoat SDP:tä? Tuohon on vaikea sanoa enää mitään.

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Tällä periaattellahan telakkatyöläiset ja monet tekniikan alan työntekijätkin saisivat siirtää nimikkeensä virkamiehiksi muutama ala mainitakseni.

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olet siis nauttinut opintotukea, työttömyyskorvausta ja telakkatukiaisista maksettua palkkaa, ja silti inhoat SDP:tä? Tuohon on vaikea sanoa enää mitään.

Niin, noita saa kuka vaan. Yritä hakea firmallesi investointitukea. Pirusti saat selittää ja paperit on vaan sisällä ja hommat jäässä, kun mitään ei saa aloittaa ennen päätöstä.

Tuo inho perustuu kahteen asiaan:

- Maatalouden systemaattiseen väheksymiseen ja haluun lopettaa se kokonaan Suomesta.

- Tarja Halosen ajatuksiin joissa ei ole mitään hyvää tavallisen suomalaisen kannalta. Olet sitten Jorma Ollila tai asemalla sammuneena oleva spurgu!

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Waky
Tällä periaattellahan telakkatyöläiset ja monet tekniikan alan työntekijätkin saisivat siirtää nimikkeensä virkamiehiksi muutama ala mainitakseni.

Aivan. Väärinkäsitysten välttämiseksi minun lienee syytä korostaa, ettei minulla ole mitään virkamiehiä, telakkatyöläisiä, maanviljelijöitä tai yrittäjiä vastaan. Halusin vain kiinnittää huomion siihen, kuinka maanviljelijät niin kovin usein haluavat itselleen yrittäjän statuksen, mutta virkamiehen vastuulla - ja inhoavat demareita, mutta ovat itse hanakasti valtion kukkarolla.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

- Tarja Halosen ajatuksiin joissa ei ole mitään hyvää tavallisen suomalaisen kannalta. Olet sitten Jorma Ollila tai asemalla sammuneena oleva spurgu!

Minusta Tarja Halosen, ja muidenkin demarien, ajatuksissa on paljonkin hyvää esimerkiksi juuri minun kannaltani. Onkin ikävää, että kepulaiset väittävät suomalaisten haluavan jotakin muuta kuin mitä heille tarjotaan. On varmasti aika lohdutonta esimerkiksi ajatella, että EU-kansanäänestyksen tulos oli myönteinen ainoastaan siksi, että demarit olivat manipuloineet kansan äänestämään kyllä.

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Snakster
Minusta Tarja Halosen, ja muidenkin demarien, ajatuksissa on paljonkin hyvää esimerkiksi juuri minun kannaltani. Onkin ikävää, että kepulaiset väittävät suomalaisten haluavan jotakin muuta kuin mitä heille tarjotaan.

Varmasti sinua helsinkiläisenä miellyttää enemmän uusi oopperatalo kuin se, että ehkä silläkin rahalla saataisiin kymmeniä suomalaisia kyläkouluja jatkamaan toimintaansa ainakin 15-vuotta.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmasti sinua helsinkiläisenä miellyttää enemmän uusi oopperatalo kuin se, että ehkä silläkin rahalla saataisiin kymmeniä suomalaisia kyläkouluja jatkamaan toimintaansa ainakin 15-vuotta.

Kyläkouluilla ei ole mitään tekemistä valtionhallinnon kanssa, vaan koulutoimen asiat päätetään kunnan sisällä. Näissä kunnissa, joissa on kyläkouluja lakkautettu, on valtapuolueena yleensä keskusta.

Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham

Pitää muista, että Tarja Halonen ei ole demari, hän ei kuulu mihinkään puolueeseen.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Special Guest
Demarien hallintokauden aikana vuodesta 1995 ovat eduskunnan menot kasvaneet 240 %, hallituksen menot 150 % ja presidentin kanslian menot 70 %.

Vuodesta 1995 vuoteen 2003 sijoitukset Suomesta ulkomaille kasvoivat noin 4,9-kertaisiksi, ja sijoitukset ulkomailta Suomeen noin 5,9-kertaisiksi. Tämä pääomien vapaan liikkumisen kasvu on talouspoliittisena mittarina huomattavasti merkittävämpi (ja Sinunkin elämääsi koskettavampi) kuin eduskunnan, hallituksen ja presidentin kanslian menojen kasvu - ne ovat kuitenkin talouden kokonaisuudessa kuin pisara meressä.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos meillä ei olisi SDP:tä meillä olisi todennäköisesti iso ja vahva SKDL. Siten vaaleissa taistelisivat tasapäin Lapin läänin tapaan jyvikset ja kommarit. Olisiko tuo onnela, tiä häntä. Kun on kerran Lapista tuosta ilmapiiristä karkuun päässyt, ei heti haluaisi takaisin.

Hieman tuppaa huvittamaan tämä Jatkoajassakin hellitty unikuva että vaihtamalla demarit kokkareihin, jyviksiin tai vaikka vihervatukoihin, homma olisi jotenkin IHAN eri pohjalla. Kamoon! Menee vielä aikaa jokunen vuosikymmen että oikeasti havahdutaan todellisuuteen. Meillä ei ole enää vasemmisto-oikeisto-akselia. Sen ylläpitäminen palvelee puoluekokousten puheliturgiaa ja puhdistautumisrituaaleja. Sillä voidaan pelotella ja aktivoida ihmisiä. Mutta politiikassa sillä ei ole enää merkitystä. Kuka kehtaa selvinpäin ilman provoilutaipumusta väittää Lipposta vasemmistolaiseksi? Kuka tollo ei suostu näkemään Itälän (vaalean)punaisia puheita?

Meillä on jo muodostunut pinnan alla uusi kahtiajako, ja se on yleislänsimaalainen polarisoituminen akselille: konservatiivisuus - liberaalidemokraattisuus. Meillä on vanhakantaiset, jotka pitävät kiinni saavutetuista eduistaan, vanhoista hyvistä tavoista ja menetelmistä ja ennenkaikkea: omasta asemastaan. Puolueeseen katsomatta. Ja meillä on seikkailunhaluiset, kirkassilmäiset uusista kokeiluista innostuvat hörhöilyynkin taipuvaiset, joille kaikki vanha on kyseenalaistettavaa.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
Pitää muista, että Tarja Halonen ei ole demari, hän ei kuulu mihinkään puolueeseen.

Se, että Suomessa on tapana, että presidentti ei ole puolueen jäsen, ei tee yhtään vähempää demaria kuin ulkoministerinään.
Minusta on hölmöä takertua siihen, maksaako jäsenmaksua vai ei, jos kaikki kuitenkin hänenkin demariutensa tietävät.
Tarja on pesunkestävä demari, vaikka SDP:n jäsen ei olekaan.

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
onko maatalous"yrittäjä" silloin itse asiassa vain virkamies? Eikö tällainen markkinoihin puuttuminen ole bolsevismia pahimmillaan?

Tämä on kyllä sumeaa logiikkaa; ensinnäkään on järjetöntä väittää, että valtio=veronmaksaja, koska näin ei ole. Yhteiskunta voisi olla kokeilemisen arvoinen käsite tässä, vaikka ei sitäkään ole olemassa kuin periaatteessa. Toisekseen väität (?) (maatalous)yrittäjän olevan "virkamies"; rohkenen olla eri mieltä. En tiedä missä mielessä käytät sanaa, mutta yrittänet sanoa virkamiehen olevan valtion palvelussa ja saavan palkkansa valtiolta -> maanviljelijä saa palkkaa valtiolta ollen näin virkamies. Ovatko suuret yrityksetkin virkamiehiä? Entä kaikki lapsilisiä saavat? Missä menee raja? Selvennä.

Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
sanoisin näin, että jos SDP:tä ei olisi ollut, elämämme olisi paljon rankempa. SDP on ollut joko julkituojana tai osallisena kaikissa suurimmissa lainsäädännöllisissä asioissa koskien tavallisen kansan asemaa.

tässä tärkeimmät: työlait, työaikalait, sosiaaliturvalait, eläkelait,työehtosopimukset jne.

totta kai joku muukin olisi voinut näitä luoda, mutta eräät piirit ovat aina olleet vastustamassa taloussyistä sosiaaliturvan ja työntekijän aseman kehitystä.

Muistettava asia on myös puolueen merkitys 30-luvulla maamme eheyttäjänä. Ilmam npuoluen panosta ns. "talvisodan ihme" ja yhtenäisyys ei olisimollut mahdollista. Samoin on muistettava sodan jälkeinen aika, jolloin puolue voitti taistelun ammattiyhdistykistä kommunisteja vastaan.

Se on sitten toinen asia, että varsinkin 70- ja 80 -luvulla puolueella oli tapana kertoa kansalle ylhäätä käsin, mikä oli kansalle parasta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy