Olisiko Suomi parempi paikka ilman SDP:tä?

• 16 394
  • 207
Suosikkijoukkue
TuTo
Eikö myös Keskustan, Kokoomuksen, Vasemmistoliiton, Kristillisten, Vihreiden ja RKP:n olemassa olo on palkansaajien kannalta hyvä asia?
Nykymuotoinen SDP yrittää retoriikalla feikata olevansa vasemmistopuolue, vaikka teot eivät kovin vasemmistolaisia ole olleet.
Minusta Lipponen oli enemmän oikealla kuin Itälä. Toisaalta Katainen aikoo alentaa vähemmän veroja kuin mitä Kalliomäki/Heinäluoma alensivat.
Yleensähän tuokin lienee ollut toisinpäin?

Kokoomuksen ja Vasemmistoliiton rooli on palkansaajien kannalta merkittävä, noista muista en ole niinkään varma.

SDP.n vasemmistolaisuus on ihan näkökulmakysymys, minusta SDP on ollut varsin sopivasti vasemmalla. Olen Lipposen tukija, remember.

Katainen ehkä alentaa veroja vähemmän, mutta politiikkaa tehdään ajassa. Ei voi noin vain verrata eri ajanjaksoja.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kokoomuksen ja Vasemmistoliiton rooli on palkansaajien kannalta merkittävä, noista muista en ole niinkään varma.
Niin mitäpä se palkansaaja sitten haluaa ja tarvitsee, jos siis palkansaajan tarpeet ja toiveet voi helposti niputtaa?
Keskustankin äänestäjistä kai suurin osa luokitellaan nykyään palkansaajiksi? Minulle äänestysmielessä Keskusta on edelleen viljelijäpuolue, mutta kannatuksen määrästä päätellen moni palkansaaja tuntee, että Keskustan äänestäminen edesauttaa palkansaajan asemaa.

SDP.n vasemmistolaisuus on ihan näkökulmakysymys, minusta SDP on ollut varsin sopivasti vasemmalla. Olen Lipposen tukija, remember.
Toki muistan, että olet Lipposen ja sinipunan ystävä.
Minusta Lipponen oli oikeistopoliitikko, jonka suusta sana toveri ei koskaan kuullostanut 'luokkauskottavalta'. Pelkkää retoriikkaa.

Katainen ehkä alentaa veroja vähemmän, mutta politiikkaa tehdään ajassa. Ei voi noin vain verrata eri ajanjaksoja.
Ennen 2003 vaaleja peloteltiin veronalennuksilla ja lopulta toteutettiin hyvinkin mittavat alennukset. Vaalien alla sitten vaadittiin lisää rahaa hyvinvointipalveluihin, mutta vasta vaalien jälkeen. Kyllä tuossa on ollut uskottavuus koetuksella.
Nythän Katainen taitaa pettää jättämällä vaalien alla lupaamansa veroalennukset toteuttamatta.

Kolmen suuren systeemissä on tietysti se huono puoli, että jomman kumman kanssa on pakko liittoutua ja samalla se tarkoittaa sitä, että iso osa omista tavoitteista pitää vaalien jälkeen haudata odottamaan seuraavaa kampanjaa.

Joskus voisi olla viisasta olla menemättä hallitukseen, jonka tekosia ei pysty uskottavasti seuraavissa vaaleissa perustelemaan. Mutta kun se hallitus vain taitaa olla ainut paikka vaikuttaa ja siksi halu hallitukseen on niin kova.

Mielenkiinnolla kyllä odotan Kalliomäen työryhmän selvitystä ja toimia sen pohjalta. Mahtaako suhde SAK:hon tulla uudelleen arvioitavaksi? Mikä on SAK:n tulevaisuus? PAM:n alojen järjestäytymisaste on alhaisempi kuin Metallin ja muiden perinteisen teollisuusliittojen ja jäsenmaksutulot myös pienempien palkkojen myötä saattavat alentua.
STTK:n ja Akavan jäsenmäärä meni jo SAK:n ohi ja muiden kuin demarien määrä järjestöissä ja niiden johdossa tuntuu kasvavan.

Viljuri

Jäsen
SAK:n ja SDP:n orgaanisesta yhteiselossa on vielä se pointti, että kuitenkin ajanjaksolla 1950-1991 se oli merkittävä tekijä, joka piti Suomea ei-sosialistisena.

SDP:ssähän oli näitä radikaaleja, kaadereista 1970-luvulta alkaen jo enemmistö, jotka olisivat mielellään kokeilleet jo hyvin radikaalejakin sosialismiin tähtääviä uudistuksia. (mm. vakuutusyhtiöiden ja pankkien sosialisointi, jonka ajatuksen "myymiseksi" ehdittiin YLE:ssä tehdä jopa dokumenttien muotoon puettuja mainoksia)

Kuitenkin viimeistä jarrua näillekin ajatuksille olivat sitten hyvin usein lyömässä liittojen toverit, ja erittäin yllättävää kyllä, ei pelkästään ylin johto, vaan myös paikallisosastojen jäsenet. Jälkimmäisenä mainitut ilmeisesti "vanhasta muistista" hieman aikaisemman "Nyt riittää!" kampanjan ja senkin jälkeen jatkuneen ammattiliittojen ja -yhdistysten sisäisen kommunisteja vastaan käydyn kamppailun tuloksena.

Samaan hengenvetoon on todettava, että meillä on SAK:n sisällä hyvin erilaisilla tavoilla johdettuja liittoja. Jotkut näyttävät toimivan kuin keskiaikaiset feodaaliset läänitykset siinä mielessä, että edellinen johtaja valitsee tosiasiallisesti seuraajansa, ikäänkuin kyse oli perimisoikeudesta, näennäisistä jäsenäänestyksistä huolimatta.

Olisi varmasti tarpeellista SDP:ssä pohtia sitä suhtautumista SAK:hon ja sen jäsenliittoihin, ei toki missään nimessä mitään totaalista irtiottoa, koska on aihealueita, joissa nimenomaan nämä "liitot" tuovat sen terveen järjen poliittiseen keskusteluun. Yksinomaisiksi herroiksikaan niitä ei tulisi kuitenkaan päästää. Nykyinen malli muistuttaa valitettavasti jotakin muuta kuin aitoa "sosiaalidemokratiaa", ehkä enemmän ollaan siellä korporatiivisen fasismin puolella...

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Nyt riittää?

Viljuri: Itse olen kyllä ollut siinä uskossa, että v. 1948 eduskuntavaaleissa SDP:n iskulause oli "jo riittää" eli teemoina olivat hinnankorotukset, valhelupaukset, mielipideterrori ja pakkodemokratia...
Muuten ansiokasta pohdintaa...

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Minä olen ollut aiemmin siinä uskoassa, että homma meni juuri toisenpäin. Ammattiyhdistysliikkeestä ei huudeltu SDP:hen että älkää olko noin punaisia, vaan Neuvostoliitto koetti Suomessa samaa taktiikkaa millä Unkarit ynnä muut oli saatu kaadettua sosialismiin: eli ammattiyhdistysliike kommunistien haltuun ja sitäkautta koko vasemmisto-sateenvarjon allaolevat kansanjoukot omaan taskuun.

Suunnitelma meni kuitenkin vituiksi, koska suunnitelman aavistaneet sosiaalidemokraatit saivat ammattiammattiyhdistysliikkeet haltuunsa. Tämä oli yksi avainsyitä miksi kommunistit eivät saaneet lainkaan jalansijaa Suomessa ja minkä takia olemme eri kastissa Unkareiden ja Romanioiden kanssa.

Tämän kuvan olen saanut lukemalla Jussila-Hentilä-Nevakiven "Suomen poliittinen historia" - tosin tuosta lukukerrasta on vuosia. Alanpa googlaamaan muistinko oikein.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue

Viljuri

Jäsen
Minä olen ollut aiemmin siinä uskoassa, että homma meni juuri toisenpäin. Ammattiyhdistysliikkeestä ei huudeltu SDP:hen että älkää olko noin punaisia, vaan Neuvostoliitto koetti Suomessa samaa taktiikkaa millä Unkarit ynnä muut oli saatu kaadettua sosialismiin: eli ammattiyhdistysliike kommunistien haltuun ja sitäkautta koko vasemmisto-sateenvarjon allaolevat kansanjoukot omaan taskuun.

Ammattiyhdistysliikkeessä oli käynnissä valtataistelua lähes koko tarkasteluperiodilla, olihan jopa SAK:lla kilpailija keskusjärjestöpuolella.

Suurimmassa osassa liittoja kuitenkin demarit hoisivat leiviskänsä kunnialla (vaikka itse demaritkin olivat hajalla, puolueitakin oli pari yhdessä vaiheessa Leskisen takia), ja äänestivät kumoon ns. "poliittiset lakot", joita kommunistinen siipi aina ohjeidensa mukaan viritteli.

1970-luvulle tultaessa tulopolitiikan pelisäännöt olivat jo siinä määrin vakiintuneet, että vaikka lakkoja olikin pirusti, niin liittojen monet demarit katsoivat, että nimenomaan tämä on se tie (lue: puitetalous neuvottelujärjestelmineen), jolta otetaan suunta määränpäähän, jonka sijaintia ei kuitenkaan tiedetä. Sen sijaan taas nämä radikaalit kaaderi-demarit SDP:ssä olivat melko varmoja määränpäästä (lue: sosialistisempi valtiojohtoinen järjestelmä), mutta epävarmempia siitä tiestä, jota pitkin sinne pitäisi kulkea.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suurimmassa osassa liittoja kuitenkin demarit hoisivat leiviskänsä kunnialla (vaikka itse demaritkin olivat hajalla, puolueitakin oli pari yhdessä vaiheessa Leskisen takia), ja äänestivät kumoon ns. "poliittiset lakot", joita kommunistinen siipi aina ohjeidensa mukaan viritteli.
Nyt sinulta menivät Väinöt sekaisin. Viljurin Väinö Tanner-vähättely johtunee siitä tarkkasilmäisestä havainnosta, että juuri Tannerin vähättely vituttaa sosiaalidemokraatteja.

Tuosta 70-luvun poliittisesta agendasta en tiedä. Ainakaan Jussila-Hentilä-Nevakivi eivät asiasta maininneet. Muistaakseni.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy