Oletko koskaan tuntenut itseäsi vanhaksi?

  • 97 868
  • 660

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mikä on muuten businesspuku? Kun ostaa slimfit-puvun, joissa on kapeapunttiset housut, nuorenee takuuvarmasti verrattuna siihen, jos kulkee säkissä kuten joku Antti Rinne. Jos vertaa esim. Stubbin ja Rinteen pukeutumista, tulee sellainen tunne, että Rinteen täytyy olla joku 30-40 vuotta vanhempi, mutta se ulkonäkö pettää.

Mene ostamaan niitä Happy Socks -sukkia kuten olen sinulle vinkiksi antanut ;)
Huomaa että juoksijat on kevytrakenteisia. Tuu näytään mulle slimfit, mihin mun jääkiekkoilijan reidet mahtuu, niin mä näytän sulle oven mistä juoksija mahtuu ulos. Mahan kohdalta ei kyllä mene slimfitit enää nykysin, joskus meni. Mutta kun ne slimfitit ei ole reisistä menneet jääkiekkoilijana koskaan. Eikä noi reidet ole edes isot, eikä niissä mitään lihasta ole. Uskallan väittää että kaikilla jotka on lätkää pelanneet ja siellä salilla sen takia olleet niin noi reidet on sitä tasoa, ettei slimfit mahdu kuin viereen. Samaa kun olen kuunnellut sen 20 vuotta kiekkoilevilta kavereilta, niin uskallan väittää että siinä on jotain perää.
 

scholl

Jäsen
Huomaa että juoksijat on kevytrakenteisia. Tuu näytään mulle slimfit, mihin mun jääkiekkoilijan reidet mahtuu, niin mä näytän sulle oven mistä juoksija mahtuu ulos. Mahan kohdalta ei kyllä mene slimfitit enää nykysin, joskus meni. Mutta kun ne slimfitit ei ole reisistä menneet jääkiekkoilijana koskaan. Eikä noi reidet ole edes isot, eikä niissä mitään lihasta ole. Uskallan väittää että kaikilla jotka on lätkää pelanneet ja siellä salilla sen takia olleet niin noi reidet on sitä tasoa, ettei slimfit mahdu kuin viereen. Samaa kun olen kuunnellut sen 20 vuotta kiekkoilevilta kavereilta, niin uskallan väittää että siinä on jotain perää.

No katsopa Stubbia. Hänellä on valtavat reidet ja silti menee slim fit. Ei se ole sama asia kuin skinny fit, jotka ovat rimppakintuille ja musajätkille. Pitää ostaa kokoa isommat housut, niin menee reisistä. Mullakin on vyötäröstä kaikki housut vähän väljiä, kun just nimen omaan reisistä kanittaa, jos jostakin. Esim, farkuissa jos katsottaisiin pelkkää vyötäröä niin mulla menisi merkistä riippuen 28" tai 29" tuumaiset, mutta kun reidet kanittaa, niin ostan 29" tai 30". Vyöllä sen saa sitten korjattua. Henkilöille, jotka eivät tunne asiaa, todettakoon, että Stubb on pelannut jääkiekkoa. Minusta ylipainoiset selittelevät aina eli puheenvuorosi on tekosyiden etsimistä sille, että et ole kondiksessa. Mittanauhaa voi käyttää ja laittaa ruutuvihkoon ylös mittoja, jos ei peilin edessä seistessä pysty arvioimaan, mikä on tilanne.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Mikä on netin chattisivu?
Ikä on vain numero, mutta totta helvetissä se jossain tuntuu ja näkyy.
Tunnen itseni oikeastaan vanhemmaksi kuin olen, näytän myös vastaavasti. Aivan mahtavaa on elämä, jiihaa, koska kuitenkin kaikki muutkin immeiset vanhevat.
En ole aivan varma vanhenevatko lapselliset vanhemmat nopeammin kuin lapsettomat ihmiset sitten taas eivät. Toisaalta ei kiinnosta pätkääkään.
 

ipaz

Jäsen
Kun töissä osut tauolle samaan aika reilu parikymppisten kanssa, eikä teillä ole yhtään mitään muuta yhteistä juteltavaa kuin työjutut.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
En kyllä kauheasti. 30v mittarissa ja joskus jotain ihan ohikiitäviä hetkiä on joissa tunne itseni "vanhaksi", mutta ei muuta. Eiköhän se näin tässä iässä kuulu ollakkin. Oudoksun aina sitä kun tämmöiset oman ikäiseni taivastelee sitä miten vanhoja ovat. Helvetti parhaat vuodet vielä edessä päin ja aika nuoriahan tässä nyt vielä oikeasti ollaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Rouva sanoi että vanhuudenhöperyys näkyy siinä kun väittelee ääneen uutisten kanssa. Tänään huomasin niin tekeväni kun sadannen kerran jauhoivat tuosta ilmastoraportista.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Kun töissä osut tauolle samaan aika reilu parikymppisten kanssa, eikä teillä ole yhtään mitään muuta yhteistä juteltavaa kuin työjutut.

Näin siinä pruukaa käymään. Ei tarkoituksella, mutta kuitenkin homma soljuu tähän, ei ole yhteisiä töllökokemuksia, musiikkimaut totaalisesti toisaalla, urheilutapahtumat toisinaan yhdistävät.
Toisaalta nykyään lähes kaikki, me vähän ikääntymemmätkin selaamme kaffetunnilla älykkökännyä, poimimme mielenkiintoomme kohteet funtsittavaksi sieltä.
Niinkuin ip-lehdistä vaikka jonkun esko vai eero käärikäisen laihtumisen tai sukarin uuden nadian kohtaamisen, huutokauppakeisarin helin viimeiset tunnelmoinnit.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
ihan ensimmäinen kerta oli, kun baarissa tuli törmättyä hyvän ystävän nuorempaan veljeen. Ei se ihan liian montaa vuotta nuorempi ollut, mutta kuitenkin se aikanaan vaipoissa kulkenut räkänokka oli tullut samaan paikkaan omilla papereillaan. Kun muistissa oli omat baarireissut omilla papereilla, niin jotenkin tuo tuntui erikoiselta. "Niin, sekin jamppa on jo täysi-ikäinen."

Toinen aika herättävä kerta tuli, kun työkaverien kanssa käytiin lätkän maailmanmestaruuksia läpi. Samoihin aikoihin syntyneen kaverin kanssa 1995 oli "the thing" ja kaikki siitä muistissa. Nuoremmille jannuille 2011 oli taas se juttu, josta taas "meillä wanhoilla gubbeilla" oli vähemmän muistikuvia. Siinä missä "me wanhat" muistelimme Kapasen olleen viimeinen finaalissa kiekkoon koskenut suomalainen, kuvailimme Jutin tuuletuksen Niinimaan "kampin säestämänä" ja muistimme Turekin kaikki päästämät maalit Suomea vastaan, nuoremmat muistivat 2011 finaalin maalintekijät paremmin.

Ylipäätään urheilijoiden kautta se oma vanhuus tulee ajoittain ilmi. Nyt ne "lupaavat junnut" alkavat olla jo konkareita tai lopettaneita, ne "junnut" ovat ratkaisijoita ja ei tästä montaa vuotta enää mene, kuin nuorimmat pelaajat voisivat olla oman poikuuden menettämisen aikoina pistetty aloilleen.

Vaikea kuvitella miltä tuntuu viiskymppisten kohdalla, kun vielä nelikymppisiinkin on vielä aikaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tänään kun en jaksanut innostua jostain Jackalopeen (yökerho Lahess) menosta vaan lähdin kymmenen aikaan kotiin kun muiden mielestä bileet oli vasta alkamassa ja kevyitä (???) pohjia otettiin Teerenpelissä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ylipäätään urheilijoiden kautta se oma vanhuus tulee ajoittain ilmi. Nyt ne "lupaavat junnut" alkavat olla jo konkareita tai lopettaneita, ne "junnut" ovat ratkaisijoita ja ei tästä montaa vuotta enää mene, kuin nuorimmat pelaajat voisivat olla oman poikuuden menettämisen aikoina pistetty aloilleen.

Tämä on asia mitä tässä on pari viime vuotta miettinyt. Kaikenlaiset supertähdet ovat jotain 23-vuotiaita (ikä keksitty), vaikka pienenä oltiin samanikäisiä.

Ja se, että nykyään ilmeisesti pääsee pubiin papereilla missä hetun viivan kohdalla ei ole plus tai miinus vaan A.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
...
Vaikea kuvitella miltä tuntuu viiskymppisten kohdalla, kun vielä nelikymppisiinkin on vielä aikaa.

Yli viiskymppisenä sitä enimmäkseen odottelee viikatemiehen kolkutusta.
Mutta on tämä aika jännä rajapinta, minä vielä muistan Neuvostoliiton ja Ylen Näin Naapurissa ja Naapurineljännes- ohjelmat, olen myös kuunnellut Radio Moskovan suomenkielisiä lähetyksiä. Myös Polskie Radio kuuntelijakerhoon kuuluin, en vieläkään tiedä miksi. Muistiteeveekuvia on Vietnamin sodasta, Irlannista, kuulennoista, tosin olin tuolloin kovin nuori, noin kymppinen mutta silloin katsottiin teeveetä kun sieltä ohjelmaa tuli, meillä mukulakin katsoi uutisiakin rajoittamatta, uutisväkivaltaa.
Oikeastaan taitaa olla aika iso maailmankokemus ja -mieltämisero nykypäivän neljä- ja yli viisikymppisten välillä. Vanhemmat ovat ehkä olleet eri sukupolvea vielä eli sukupolvien kuilu kasvatuksessa ja siihenpäälle vielä melkoisen monta maailmanmurrosta, taloudessa ja varsinkin maailmanpolitiikassa.
Tämä on mielenkiintoinen juttu oikeastaan, sukupolvien kokemuspykälät. Voiko ne nykyään vetää kymmenen vai jopa viiden vuoden kokemushorisontin eroon? Mediamaailma, yhteiset kokemukset ovat päivänperhoja, kukaan ei muista viiden takaisia juttuja. Paitsi Suomen kiekkomestaruudet ja Jokerit.
Taidan siirtyä kuuntelemaan Freetä ja sitten Lynyrd Skynyrdiä. Toivottavasti tajuan lopettaa ennen AC/DCn alkupuolenjuttuja, muuten menee liian pitkään seiskytluvulla eloa vielä tänäkin päivänä, yönä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Asiakaspalvelu tilanteissa sen tietysti huomaa. Taisi olla itse asiassa jo pari vuotta sitten kun kävi hauskasti: olin Prismassa, kävin ensin S-pankin puolella ja sen jälkeen olin menossa kauppaan, niin tämä pankissa minua palvellut noin 25v neitokainen juoksee perääni että "anteeksi herra, mutta unhdin pyytää allekirjoituksenne tähän paperiin.."

Se olikin ensimmäinen kerta, kun minulle sanottiin "anteeksi herra" ilman että jatkettiin perään "häiritsette muita asiakkaita" *hymiö*
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
1. Kun yli 40-vuotias mies herää eikä mihinkään satu, on hän tod. näk. kuollut... NiksNaksPoks

2. Kysyin duunissa lounaalla porukoilta, että kävivätkö he aikanaan siinä ”Komulaisen sukellusveneessä” illastamassa / bilettämässä? Minun jälkeeni vanhin porukasta sanoi, että oli ollut niihin aikoihin ala-asteella...

3. Tytär soitti pari vuotta sitten synttärionnitteluita ja kertoi lahjan ”saapuvan ens keväänä”, pikkujätkällä on nyt ikää 1,5 vuotta...

Terv: Vaari
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Periaatteessa joka vitun aamu. Tällä viikolla pari höntsää jäällä ja pari kertaa höntsää sählyssä+salihommat ja tänään aamulla herätessä luulin, että olen halvaantunut kun paikat niin jumissa taas kerran. Toki lihashuoltokin olisi poikaa, mutta jotenkin se vain jää, kuten aina.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
... tai pysty. Todistettavasti pisimpään on toistaiseksi elänyt Jeanne Calment, 122 vuotta ja 164 päivää.

Ei ole enää todistettavasti pisimpään elänyt. Hesarin jutussa tutkijat väittävät varsin vahvoin aihetodistein, että Calment oli verohuijari ja oikeasti kyseessä olisi ollut tytär-Calment eli Yvonne Calment joka varasti kuolleen äitinsä Jeannen identiteetin välttääkseen perintöverot.

Avataan tätä juttua vähän HS-maksumuurien yms. mahdollisten takia tähänkin:

"Ranskaa ovat viime päivät kuohuttaneet kahden venäläistutkijan väitteet, että maailman pisimpään elänyt ranskalaisnainen Jeanne Calment on huijari. Calment kuoli vuonna 1997, jolloin hänet julistettiin 122-vuotiaana maailman pisimpään eläneeksi ihmiseksi.
Nikolai Zak, Moskovan matemaattisen yliopiston tutkija, on julkaissut yhdessä ikääntymistutkija Valeri Novosselovin kanssa tutkimuksen, joka kyseenalaistaa Calment’n iän. Tapauksesta ovat kertoneet useat ranskalaislehdet, kuten Le Parisien.

Zak tutki kuukausien ajan elämäkertatietoja, haastatteluja, valokuvia ja Calment’n kotikaupungin Arlesin arkistoja. Hän myös haastatteli tämän tunteneita ihmisiä. Tutkijan mukaan on selvää, ettei Calment ole 122-vuotias.
Silloin on todennäköistä, että tytär Yvonne on lainannut äitinsä identiteettiä vuonna 1934. Yvonnen väitetään kuolleen vuonna 1934 keuhkotulehdukseen. Järjestelyyn olisi ryhdytty, jotta tyttären ei tarvitsisi maksaa perintöveroja."


Loput jutusta yksityiskohtineen spoiler-tageihin, jotta viestistä ei tule liian pitkää:

Venäläistutkijoiden analyysi on herättänyt paljon kiinnostusta, mutta sen luotettavuutta on epäilty. Osa vaatii nyt äidin ja tyttären kaivamista haudoista geenitestejä varten.

Vuonna 1975 juhlittiin Jeanne Calment’n 100-vuotissyntymäpäivää, mutta vielä tuolloin hän ei ollut julkinen henkilö. Paikallislehdistä ei löydy tietoja syntymäpäivistä, vaikka paikallisesti tapahtuma olisi voinut olla merkittävä. Calment ilmestyi laajalti lehtiin vasta kymmenen vuotta myöhemmin, Le Parisien kertoo.

Satavuotissyntymäpäiviä vietettiin perheen kesken Calment’n toiveesta, elämäkertakirjassa kerrotaan. Juhlista ei ole jäänyt todistusaineistoa.

Calment’ta pidettiin usein ikäistään nuorempana. Venäläistutkija viittaa esimerkiksi kuviin, joita on vielä vanhainkodin seinällä. Siinä Calment näyttää ainakin 20 vuotta ikäistään nuoremmalta. Tätä havaintoa tutkijat testasivat antamalla tavallisten ihmisten arvioida eri ihmisten ikää vertailukuvien avulla.

Tutkijat ottavat esiin myös Calment’n pituuden. Hän oli 114-vuotiaana 1,50 metrin pituinen, mikä on vain kaksi senttimetriä vähemmän kuin 57-vuotiaana. Tämä on harvinaista, sillä yleensä ihminen lyhenee 40. ikävuodesta alkaen ja on 80-vuotiaana keskimäärin kuusi senttimetriä lyhyempi.

Myöskään henkilökorttiin merkitty silmien väri ei vastannut hänen silmiensä väriä viimeisinä vuosina.

Jos tytär Yvonne olisi todella ottanut äitinsä identiteetin, hän olisi ollut vuonna 1997 kuollessaan 99-vuotias.

Jos tutkijoiden väite pitää paikkansa (eihän se välttämättä pidä), niin sitten Jeanne Calment menettää ykkössijansa ja kärkeen astuu Sarah Knauss, joka eli 119 vuoden ja 97 päivän ikäiseksi. Knaussin jälkeen on useampi 117 vuoden ikään ehtinyt, mutta jos Calment oli perintöverohuijari niin se tarkoittaa, että ihminen ei 120 vuoden rajaa ole kertaakaan ylittänyt ja sitä voisi pitää äärimmäisenä teoreettisena maksimina.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Alamäki alkaa nelikymppisenä ja jyrkkenee viidessä kympissä. Pelottaa mitä mahtaakaan tapahtua seuraavaksi.

Vinkki nuoremmille: kannattaa niihin ikävuosiin ennen nelikymppisiä mahduttaa mahdollisimman paljon elämää ja elämyksiä, vanhemmiten ei ehkä jaksa, pysty tai ei vaan enää kiinnosta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Alamäki alkaa nelikymppisenä ja jyrkkenee viidessä kympissä.
Höpsis. Alamäki kyllä alkoi nelikymppisenä, mutta suunta kääntyi viisikymppisenä. Silloin tajusi lopultakin, että ikä on vain numero. Olen tällä hetkellä fyysisesti huomattavasti paremmassa kunnossa kuin nelikymppisenä. Se on vain elämäntavoista ja asenteesta kiinni. Mitenköhän lujaa mulla menee kuusikymppisenä? No, ensi vuonna olen lähempänä kuutta- kuin viittäkymppiä.
 
H

Hidas_ja_kankea

Koko ajan ja yhä useammin.

Työpaikalla kahvipöydässä tehtiin kännykällä visailua "Mikä oli listaykkösenä kun synnyit". Itse sain tuloksen "tietoja ei saatavissa". Mikähän se olisi ollut? Dallape vai Harmony Sisters?

Olen tällä hetkellä fyysisesti huomattavasti paremmassa kunnossa kuin nelikymppisenä. Se on vain elämäntavoista ja asenteesta kiinni. Mitenköhän lujaa mulla menee kuusikymppisenä?

Pitää paikkansa. Ruuhkavuodet takana ja ei tarvitse singahdella lasten asioiden perässä. Oma poikakin on jo käynyt omalla höntsävuorolla pelaamassa. Pelikaverit kertovat tauolla mitä osia on vaihdettu sitten viimenäkemän. Kuusikymppisenä menon ratkaisee, onko tarvinnut käydä vaihtamassa polvea tai lonkkaa varaosiin. Vielä olen sinnitellyt ilman.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olin tuossa baarissa ja siellä oli vuonna 2000 syntynyt baarimikko. Miettikääpä sitä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olin tuossa baarissa ja siellä oli vuonna 2000 syntynyt baarimikko. Miettikääpä sitä.

Niinpä. Hetussa on joku kummallinen A-kirjain miinusmerkin sijasta ja silti sellaisella saa ostettua olutta. Ja pubista jopa viinaa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olin hammaslääkärin odotushuoneessa jossa samoissa tiloissa toimii neuvola.

Voi hyvänenkin aika kuinka hennoilta ja liki lapsilta nuo pyöreävatsaiset tulevat äidit näyttivät kun heitä siinä ohitse käveli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös