Oletko koskaan ajatellut muuttaa pois Suomesta ilmaston takia?

  • 16 049
  • 141

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Lawless kirjoitti:
Itse ainakin ottaisin nuo lainausmerkit pois, sillä Suomessa on vielä kuitenkin melko selkeät vuodenajat.
Totta, mutta tarkoitinkin niillä lähinnä sitä että ihmiset aina kehuvat että Suomeessa on sentään eri vuodenajat ja plaa plaa...
Mutta käytännössä se tarkoittaa lyhyttä ja epävakaata kesää, pitkää syksyä johon talvi on yhdistymässä (poislukien jotkut järkyttävät lumimassat ja pakkaset joskus) ja kylmää kevättä. Mistä nautitaan ensimmäisenä?
 

Jeffrey

Jäsen
En ole. Muutama kesä sitten olin kolmisen viikkoa Maltalla ja siellä vuorokauden keskilämpötila oli n. 35 astetta. Ja täytynee sanoa, että se oli jo liikaa. Se eka kaks viikkoa meni ihan ok, mutta sitten se alkoi iskemään. En sitten tiedä, että kauanko siihen lämpöön tottumiseen olisi aikaa mennyt. Se ei tosiaan ole mitään kivaa koittaa nukkua monta viikkoa putkeen tossa lämmössä. Tai ainakaan minä en siitä pitänyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen ajatellut, mutta en muuttaisi Suomesta pois pysyvästi. Työkomennukselle tai opiskelemaan voisin lähteä mielelläni jo elämänkokemuksen ja ajatuskyvyn avartumisen vuoksi, mutta en täällä mainostetun ilmaston. Nykyään omakotitalossa asuvana tosin en ole enää niin henkeen ja vereen talvi-ihminen kuin joskus aiemmin, mutta en minä jatkuvasta lämmöstäkään nauttisi. Sellainen parinkympin leuto shortsikeli on ok, mutta jatkuvaa auringon paahdetta en kaipaa. Senpä vuoksi ulkomaille lähtöni voisi suuntautua lähes minne vain poislukien jatkuva kesä tai talvi.

On pakko päästä sanomaan kerrostaloissa asuville talvifaneille, että odottakaas ensimmäistä talveanne omakotitalossa, josta itse vastaatte. Ainakin minulta karisi parin peräkkäisen pyrytyksen jälkeen kaikki romanttiset kuvat omakotitaloasumisesta ensimmäisen talven (-03/04) aikana. Silloin olisin voinut lähteä Madeiralle muutamaksi kuuksi.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
sampio kirjoitti:
On pakko päästä sanomaan kerrostaloissa asuville talvifaneille, että odottakaas ensimmäistä talveanne omakotitalossa, josta itse vastaatte. Ainakin minulta karisi parin peräkkäisen pyrytyksen jälkeen kaikki romanttiset kuvat omakotitaloasumisesta ensimmäisen talven (-03/04) aikana. Silloin olisin voinut lähteä Madeiralle muutamaksi kuuksi.


Ja mikäli mahdollista, kannattaa vielä syventyä tässä omakotiasumisessa sellaiseen alueeseen kuin mahdollisimman pitkä jalkakäytäväosuus. Vink vink. Kotona asuessani pääsin nauttimaan ihanan monta kertaa n. 20 cm kerroksesta kadusta irronneita lohkareita. Kun minä muutin pois, käyttöön otettiin sopimus auraajan kanssa.

Kerran kävi niin, että olin juuri lopettelemassa aivan järjetöntä urakkaa, kun auramies tuli uudelleen lanaamaan ajotien. Ajatukseni varmaan näkyivät melko selkeästi, ja auraajan varmaan kävi sääliksi, sillä hän otti sen osuutemme, vaikka silloin vielä ei mitään sopimuksia ollutkaan. Sopimuksetkin ovat silti ärsyttäviä, koska käytännössä ne ovat pelkkää rahastamista.

Itse kysymykseen, tuskin milloinkaan muutan kokonaan pois Suomesta. Jotain täällä vain on sellaista, mitä et löydä muualta. Ja nyt loppuun pieni kertomus osittain aiheeseen, suomalaiset nimittäin todella tunnistetaan rajojemme ulkopuolellakin. Olin hakemassa erästä tuttavapariskuntaani eilen Pirkkalan lentokentältä, he olivat olleet reissulla Riigassa. Bussilinjat olivat vähän hakusessa aluksi, ja tuttavani kertoi menneensä bussista nro. 26 kysymään, että pääseekö tällä heidän majapaikkansa suunnalle. Kysymys tapahtui englannin kielellä, suomalaisuudesta ei ollut mitään merkkejä. Ainakin ihan umpipaikallisen näköinen kuski oli vastannut huonolla suomella: ei, kaaksikjymmentäkolme menee. Siinä oli tuttavani ollut hetken ku klavul päähä lyäty, Turusta kun on lähtöisin. No, se siitä.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomen ilmasto on juuri sopiva. Kasvihuoneilmiö tekee tietenkin myös Suomessa kepposiaan joka vuonna entistä enemmän. Että eiköhän "hirveet pakkaset" ala olemaan jo turhia puheita. Sateet lisäntyy ja ilmasto lämpenee. kyllä se mulle sopii.

Viime talvi ei ollut pääkaupunkiseudulla kummoisempi. Ensimmäiset sateet yllätti ja tuli snögee ihan kunnolla, mutta ei missään vaiheessa ollut liian kylmä. Ja niinkun täällä porukka on sanonutkin, niin olisi aika tylsää ja epämiellyttävää jos aina olisi lämmin ja helle.

Ehkä eniten ärsyttää tämä pimeys syksyihin ja talvisin. Kesällä saisi nukkua, mutta auringon valo toimii helposti herätyskellona, kun jättää verhon auki.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Grome kirjoitti:
Suomen ilmasto on juuri sopiva. Kasvihuoneilmiö tekee tietenkin myös Suomessa kepposiaan joka vuonna entistä enemmän. Että eiköhän "hirveet pakkaset" ala olemaan jo turhia puheita. Sateet lisäntyy ja ilmasto lämpenee. kyllä se mulle sopii.

Minä ainakin muistan jostain lukeneeni, että kasvihuoneilmiö menee lopulta siihen, että näillä leveysasteilla on ainainen talvi. Ja muutenkin kesät lämpenee ja talvet kylmenee.
Se on taas toinen juttu kokonaan onko näissä tieteenkuvalehdissä, sun muissa vastaavissa sanakaan totta. Lehteä en tosiaan muista mistä luin, mutta meidän eliniän aikana ei kummoisia muutoksia kuitenkaan tule tapahtumaan.
 

altissima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En todellakaan muuttaisi, ainakaan minnekään lämpimämpään paikkaan.
Ehkä voisin muuttaa jonnekin missä on kunnon talvet ja kesällä viileämpää.
Loppukesä ja syksy, kun ilmat viilenee on ohdottomasti vuoden parasta aikaa.
Talvestakin tykkään, jos vaan on pakkasia, eikä mitään vesi- ja räntäsade paskaa.
Keskikesän helteet tuppaa vituttamaan ja ahdistamaan.
 

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En muuttaisi, ainakaan lämpimämpään maahan. Suomen jokaisesta vuodenajasta löytyy jotain hyvää, syksystäkin. En pidä yli +25 asteen helteestä; esim. heinäkuu 2003 oli liian lämmin ja kostea. Ei kiva, kun asunnossa on koko ajan melkein +30 astetta lämmintä, ja hiki virtaa yölläkin. Talvet ovat mukavia vastaavasti kun ei ole liian kylmä. Mennyt talvi oli ihan mukava säitten puolesta.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mitchner kirjoitti:
En muuttaisi, ainakaan lämpimämpään maahan. Suomen jokaisesta vuodenajasta löytyy jotain hyvää, syksystäkin. En pidä yli +25 asteen helteestä; esim. heinäkuu 2003 oli liian lämmin ja kostea. Ei kiva, kun asunnossa on koko ajan melkein +30 astetta lämmintä, ja hiki virtaa yölläkin. Talvet ovat mukavia vastaavasti kun ei ole liian kylmä. Mennyt talvi oli ihan mukava säitten puolesta.

Tällähetkellä rakastan Suomen kesää, itselle on sopiva +25>. Ei haittaa yöunta, eikä päivätoimia, päinvastoin. Tämä on ihanaa, voisin olla tällaisessa ilmastossa 13kk vuodessa. Koskaan ei kukaan ole kuullut, että olisin valittanut kuumuutta, kylmää ja sadetta kylläkin. Olemme erilaisia ihmisiä kaikki, itse rakastan helteitä ja nautin, joka hetkestä.
 

rinkeli22

Jäsen
Vihaan helteitä ja kylmyyttä.

Kesällä on kivaa, kun lämpötila on siinä +15-+20 ja välillä jaksaa niitä päiviä, kun lämpö kiipeää sinne +25:n asteen paikkeillekin, mutta ei usein, varsinkaan työpäivinä..

Talvella olen puolestaan vilukissa ja mukavaa on kun lämpötila pysyttelee parin pakkasasteen ja -10:n välillä. Sen alle kun laskee, niin alkaa nousta kyrpä otsaan ja pikkupakkasillakin ärräpäät lentelee, jos tuulee..

Vesisateet on perseestä.. Lumessa on toki oma seksinsä ja kyllähän tuota sateen ropinaa ja ukkosta ihan mielellään katselee sisätiloista..

Ihanneilmastoni olisikin sellainen, jossa lämpötila on valtaosan vuodesta tuossa +10-+25 välillä, eikä hirveesti vesisateet kiusaisi. Suomeen voisi tulla sitten aina Joululomalle. Mistähän tuollainen ilmasto löytyisi? Sit voisin harkita muuttamista nimenomaan ilmaston takia.

Ulkomaille muutto sinänsä voi hyvinkin tapahtua, mutta ilmasto myös estää muuton, jos kohteena olisi maa, jossa läähätetään aina hellelukemissa.. No thanks, mieluummin tämä kotoinen ilmasto.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kannattaa toki helteestä ahdistuvien muistaa, että monissa kuumissa maissa suurin osa sisätiloista on ilmastoitu mukavan viileiksi. Suomessahan ei juuri tuommoista ylellisyyttä ole asunnoissa, eikä ole juuri tarvettakaan.
 

Lucy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, HJK, ManUtd
Koko ajan mielessa. Englannin jättäminen ilmaston takia. Ongelma on siinä, että en pidä helteistä, mutta en myöskään kylmästä. Haluan ilmaston, jossa ei mennä yli +25:n, eikä myöskaan alle +15. Päivälämpötiloista jos puhutaan. Ja kunhan nämä opiskelut saan alta lusittua, niin enköhän karkaa tästä maasta, jossa on maailman paskin ilmasto heti "lumimaiden" jälkeen. Niin, ja siellä toistaiseksi tuntemattomassa unelmapaikassani ei saa myöskään sataa tai tuulla liikaa. Ja kielen on oltava englanti tai espanja.

Minulla on maaninen suhde säähän. Aamulla ensitöikseni katson ikkunasta, että paistaako. Ja jos sää on mittapuuni mukaan huono, pysyttelen sisätiloissa parempia ilmoja odotellen. Olen myös haalinut kokoon ilmastodiagrammeja parista sadasta kaupungista, jotta voisin löytää sen Paikkani, missä voin pelata rantajalkkista vuoden ympäri, kulkea shortseissa ja topissa kaiket päivät ja heittää jäähyväiset villasukille ja toppatakeille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Fläppis kirjoitti:
Suomessahan ei juuri tuommoista ylellisyyttä ole asunnoissa, eikä ole juuri tarvettakaan.
Tarvehan on, kun sellaisen itselleen synnyttää. Itse ainakin harkitsisin vakavasti ilmastoinnin asentamista vain ja ainoastaan niiden muutamien lämpimien päivien vuoksi, jos uutta kämppää rakennuttaisin tai rakentaisin. Autonkin valitsin tilavuuden lisäksi juuri ilmastoinnin vuoksi. Parhaillaan haaveilen sellaisen siirrettävän ilmastointilaitteen hommaamista, mutta ei tahdo budjetti venyä. Onko muuten kellään kokemusta niistä purkeista? Onko niistä yhteen huoneeseen tarkotetuista vempeleistä mitään hyötyä ja ovatko kovin työläitä?
 

JanJ

Jäsen
sampio kirjoitti:
Ainakin minulta karisi parin peräkkäisen pyrytyksen jälkeen kaikki romanttiset kuvat omakotitaloasumisesta ensimmäisen talven (-03/04) aikana. Silloin olisin voinut lähteä Madeiralle muutamaksi kuuksi.
Tuona talvena meikämandoliino asui juuri Madeiralla, mielestäni yhdellä maailman kauneimmista saarista. Ilmastokin oli kuin Suomen kesää ilman että nahka palaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
JanJ kirjoitti:
Tuona talvena meikämandoliino asui juuri Madeiralla, mielestäni yhdellä maailman kauneimmista saarista. Ilmastokin oli kuin Suomen kesää ilman että nahka palaa.
Madeiraa en heittänyt hatusta minäkään, vaikka en ole paikanpäällä ollutkaan. Olen vain viimeaikoina lukenut paikasta muutamia positiivisia kirjoituksia, jotka ovat saaneet kiinnostukseni hyvin korkealle kyseistä saarta kohtaan. Käsittääkseni ilmasto on melko tasainen läpi vuoden ja luonto levada-vaelluksineen on kokemisen arvoinen, pitääkö paikkansa?
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
En ole harkinnut poismuuttoa Suomesta. Tuskin harkitsenkaan. Hyvin ilmastoidun talon kun jonain päivänä vain saisi sitten kun omilleen muuttaa. Tämä talo, jossa nyt vanhempieni kanssa asun on sisälämpötilaltaan tuollaista 30 astetta. Harkinnassa on tälläkin hetkellä, että menisi pakettiauton takatilaan nukkumaan. RMJ:ssä toimi hyvin, miksei toimisi kotioloissakin.

Mitä noihin ilmastointilaitteisiin tulee, niin kummisedälläni sellaisia on. Ainakin silloin kun itse olen viimeksi vierailulla käynyt oli sen verran tehokas aparaatti, että selkeästi huomasi sen olemassaolon. Eikä se kovin työläältäkään vaikuttanut ainakaan minun silmiini. Poistoilmaletkusysteemi siinä ainoaa vaivaa taisi tuottaa, hyvin vähän sekin.
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Muutto on mielessä ollut jo jonkin aikaa, mutta ei todellakaan ilmaston takia. Minulle nämä Suomen säät tuntuvat sopivan ihan mainiosti, mutta sen verran olen sopeutuvainen tyyppi, että keli kuin keli kelpaa.

Länsi Australiasta muuten löytyy vilukissoille sopivaa keliä, mutta myös jonkinlaista talven tynkääkin sen verran, että maa saattaa olla jopa valkoisena joinakin aamuina.
 

JanJ

Jäsen
sampio kirjoitti:
Käsittääkseni ilmasto on melko tasainen läpi vuoden ja luonto levada-vaelluksineen on kokemisen arvoinen, pitääkö paikkansa?
Kyllä näin on.
Ilma on koko talven aikatarkkaan 20 astetta plussan puolella. Levadat ovat mahtavia, etenkin Nunnien Laakson levada. Siellä kävellään vesiputouksien läpi ja välillä mennään 40-senttiä kapeata kivetystä pitkin, ja oikealla puolella on 200 metrin pudotus rotkoon. Ilman kaiteita tietenkin. Maisemat on taivaalliset, kun ollaan yli kilometrin korkeudessa ja eukaluptys-puut tuo ilmaan mahtavan raikkaan aromin.

Jos olet menossa talvella, laita yv:tä. Kerron monia paikkoja ja voin pistää pari fotoakin sellaisista paikoista, jotka ovat luonnonkauniita eikä turistit norkoile ympärillä.

Ai niin, Madeiralla kannattaa olla ainakin kaksi viikkoa. Sen verran on tekemistä ja näkemistä
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Jos nyt oikein järjellä ruvetaan asiaa miettimään, niin ihminen on alunperin luotu trooppisiin/subtrooppisiin olosuhteisiin. Olen monasti miettinyt, että kuka saatanan idiootti, keksi joskus kivikaudella spontaanisti vaeltaa kauas pohjoiseen.
Päätelmissäni olen päätynyt siihen johtopäätökseen, että kyseessä ovat olleet ne silloinen yhteiskunnan/heimojen alimmat paskiaiset, joille ei muuta paikkaa löytynyt.

Ihmistä ei ole tarkoitettu kylmiin olosuhteisiin, siksipä käännän syyttävän sormeni esi-isilleni, jotka ilmeisen humalas/huumepäissään tänne keksivät vaeltaa... oli varmastikin hyväkin läppä!

Vastaus kysymykseen: Olen, joka helkutin syksy ja talvi!
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olen todellakin. Suomen ilmastossa ei ole muuta hyvää kuin maaliskuu ja heinäkuu. Maaliskuun aurongonpaisteiset keväthanget piristävät mieltä ja ihmiset hymyilevät (istuttuaan vittuuntuneina pimeässä 6kk). Heinäkuu taas on ainoa oikea kesäinen kuukausi tässä maassa. Kesäkuun alku on kylmä ja elokuussa alkaa jo ruska. Loput kuukaudet ovatkin sitten enemmän tai vähemmän perseestä.

Australia ja Uusi-Seelanti kiinnostaisivat eniten. Siellä on kesä lähes koko vuoden ja jos haluaa esim. lasketella, niin vuoristossa on paljon parempia rinteitä kuin esim. Lapissa missään. Melbournen alueella voi asua alueella, josta on tunti beachille ja 3-4 tuntia vuorille laskettelemaan. Sen lisäksi alueella on enimmäkseen juuri sopivasti 20-25 astetta lämmintä. Joulu-Helmikuu on kuumempaa, mutta onneksi (ilmakehää tuhoava) ilmastointi on keksitty. Ennemmin kuitenkin 30 lämmintä kuin 30 pakkasta. 42 astetta olikin jo ihan kamalaa, mutta eipä sinne ulos onneksi tarvi silloin välttämättä mennä.

Suomen hyviä puolia ovat hyvin toimiva yhteiskunta ja tietysti perhe ja ystävät. Unelmatilanne olisi asua syys-helmikuun välinen aika Ausseissa ja loppukevät & kesä Suomessa. Toinen hieman realistisempi vaihtoehto olisi asua koko aika ausseissa heinä- ja elokuuta lukuunottamatta. Joskus harvoin voisi käydä ehkä viettämässä valkean joulunkin kotosalla.

Jokatapauksessa Suomen talvi on aivan liian pitkä ja pimeä.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minhinkäs täältä, kun näyttää otsonikerros ohentuvan ja sitä kautta ilma lämpiävän vuosi vuodelta. Sekin puoltaa ajatusta, ettei tänne herkällä mitään maanjäristyksiä tai tsunameja tule - ilmeisesti Norjan vuoristojen takia (?)
 

Tommy72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Hifk
Olen jo muuttanut (Thaimaa, sita ennen Englanti noin 5 vuotta siella). Kaikkihan tietaa etta Suomen ilmasto on Paavo Nurmen syyta, hanhan juoksi Suomen maailman kartalle, perkele kun olisi tajunnut juosta etelammaksi.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Tommy72 kirjoitti:
Olen jo muuttanut (Thaimaa, sita ennen Englanti noin 5 vuotta siella). Kaikkihan tietaa etta Suomen ilmasto on Paavo Nurmen syyta, hanhan juoksi Suomen maailman kartalle, perkele kun olisi tajunnut juosta etelammaksi.

Eipäs nyt sentään syytellä viattomia näin vakavassa asiassa.

Sehän oli Hannes Kolehmainen, joka Suomen juoksi maailmankartalle.
 

Hipcheck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän toi emigrantti-elämä on käväissyt mielessä useampaankin otteeseen. Tällä hetkellä Meksiko vois olla "jees". Lätkää saattais tulla vaan hiukka ikävä, potkivat ilmeisesti palloa siellä enimmäkseen... :)
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en ainakaan voisi kuvitella asuvani jossakin "helpomman" ilmaston maassa. Sään aiheuttamat vaikeudet pitävät sopivasti hereillä, ei pääse laiskistumaan. Siinä on jotain niin upeaa, kun pitää aamulla herätä skrapaamaan auton ikkunoita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös