Oletko koskaan ajatellut muuttaa pois Suomesta ilmaston takia?

  • 16 078
  • 141

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Ei, en koskaan ! Suomi on kaunis ja mahtava maa ja mielestäni neljä vuodenaikaamme ovat vain rikkaus. En pitäisi siitä, jos ympäri vuoden olisi esim. hirveä helle. Minua eivät häiritse kesällä ötökät, talvella räntä ja lumi yms. Rakastan kaikkia vuodenaikojamme, vaikkakin kesä on suosikkini ja syksy taas se, josta vähiten pidän.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Juu, on mietitty kauan ja hartaasti...

Harmi vain etten päässyt niin kauas kuin alunperin teki mieli. Vaimo ampui alas Tokion, ja jenkkilä + Saksa eivät ottaneet tuulta alleen (lue: en saanut sopivaa pestiä).

Mutta nyt siis viimeiset 2,5 kk Köpiksessä töissä, asuinpaikkana Malmö, ja täällä on LIIAN KYLMÄ, niin kuin Suomessakin miltei aina (lähes vallan 16-18 astetta). Valtaisa pettymys. Minä en ole toistaiseksi löytänyt liian kuumaa paikkaa. Ja ei sampio, en edelleenkään usko helvettiin, sehän olisikin liian hyvää ollakseen totta...
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ehkä muuttaisi kokonaan pois, mutta kesämökki jostain Välimeren rannalta olisi ihan kiva juttu. Loman voisi siis viettää kokonaan jossain lämpimässä paikassa kun vituttaa tämä villapaidan pitäminen ympäri vuoden.
 

Puster

Jäsen
Olen ajatellut muuttaa Suomeen ilmaston takia!
Vettä tulee kuin aisaa ja kylmäkin on. Toisaalta yhtä lämmintä taisi olla tammikuussakin ja ei silloin valitettu.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastaus:

Tällä hetkellä kyllä. Kuulun nimittäin siihen runsaslukuiseen joukkoon (vaikka en koskaan tunnu kohtalotovereihin törmäävän), jonka alkukesään siitepölyallergia tuo joka vuosi pikantin lisänsä. Tämä nyt liittyy ilmastoon vain välillisesti, mutta kuitenkin. Kutinasta päätellen silmieni väri lähentelee Häppölän pelipaidan väriä, ja Nessuja kuluu. Mietin tässä ihan vakavissani, että mikä on se koivuton, lepätön ja pujoton maailmankolkka josta vanhempana ja vauraampana hankin kakkosasunnon huhti-toukokuun pakoretkiä varten. Espanja? Etelänapa?
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Kuvernööri kirjoitti:
Kyllä ja toivottavasti muutankin pysyvästi. Suomi on perseestä.

Tässä on aikalailla totuuden siemen olemassa, mikä saa ulkosuomalaiset pysymään pienen ajan jälkeen muuttamassaan maassa, ja vastaus onkin yllättäen, Suomen ikävyys suunnaton ikävyys. Moni varmasti vastaa mitä vittua siinä valitat, pysy poissa siellä missä oletkin, meillä on kuitenkin sukulaiset tuttavat ja monet asiat jotka pitävät meitä kiinni osaltaan syntymämaassamme, mutta ikävä paikka se kaiken kaikkiaan monessa suhteessa on, ja sitä on mahdoton selittää ihmisille jotka ovat ikänsä Suomessa asustelleet, eipä kai tarvitsekkaan.

Ulkosuomalaiset ovat kuitenkin ylpeitä kotimaastaan, mutta takaisin ei saatana.

Lomalle kyllä, ja pieni aika ehkä töihinkin. Ei enempää kiitos.

veini
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Sv veinikretski kirjoitti:
- - -
Lomalle kyllä, ja pieni aika ehkä töihinkin.
- - -

Ilmaston takia saattaa joskus marraskuun loskasäissä tulla mieleen pois muutto. Keväisin yli-innokkaat ja ökytörkeät naapurit saavat aikaan vastaavia reaktioita.

Sen sijaan Suomesta ei lähdetä sen takia, että olisi jätetty veroja maksamatta ja asioita hoitamatta.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jos tämän päivän kaltaisia ja vielä kuumempia hellepäiviä alkaa olla useammin, voisi harkita muuttoa hieman kylmempiin maihin.

En todellakaan välitä lämmön päälle, joten siinä suhteessa Suomi on kuitenkin ihan hyvä paikka asustella....
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joskus on kyllä kävässyt mielessä, josko pitäisi piipahtaa muuakin elämää kokemassa...Hypätä tavallaan tuntemattomaan...
Mutta kai sitä on hieman liian turvallisuushakuinen, kun tahtoo asua täällä, jossa ei ole ihan yhtä paljon tsunameja, maanjäristyksiä ja sisällissotia kuin muualla...Eli ainakaan kovin erilaiseen kulttuuriin en taida lähteä, vaikka tuonnempana hieman lämpimämpää olisikin....
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Sv veinikretski kirjoitti:
Tässä on aikalailla totuuden siemen olemassa, mikä saa ulkosuomalaiset pysymään pienen ajan jälkeen muuttamassaan maassa, ja vastaus onkin yllättäen, Suomen ikävyys suunnaton ikävyys. Moni varmasti vastaa mitä vittua siinä valitat, pysy poissa siellä missä oletkin, meillä on kuitenkin sukulaiset tuttavat ja monet asiat jotka pitävät meitä kiinni osaltaan syntymämaassamme, mutta ikävä paikka se kaiken kaikkiaan monessa suhteessa on, ja sitä on mahdoton selittää ihmisille jotka ovat ikänsä Suomessa asustelleet, eipä kai tarvitsekkaan.

Ulkosuomalaiset ovat kuitenkin ylpeitä kotimaastaan, mutta takaisin ei saatana.

Lomalle kyllä, ja pieni aika ehkä töihinkin. Ei enempää kiitos.

veini

Veli Veiniä on kyllä pakko kompata.

Aivan samat fiilikset. Olen kyllä ylpeä suomalaisuudestani, mutta mikään ei saa minua muuttamaan takaisin Suomeen. Omansa siitä päätöksestä ottaa perheen perustaminen tänne Tshekkiin, mutta puoliso olisi olisi kuitenkin halukas muuttamaan Suomeen puoleksi vuodeksi tai vuodeksi, eli oppimaan kieli. Itseäni ajatuskin kavahduttaa.

Henkilökohtaisesti haluaisin asua vieläkin etelämpänä, mutta kyllä jo täälläkin kesän piteneminen mollemmista päistä puolellatoista kuukaudella tuntuu jo ihan mukavalta.

Suomessa käyminen näin kolmen vuoden jälkeen tuntuu aina isolta kulttuurishokilta, pari päivää Helsingissä ja alkaa olla jo ikävä takaisin. Yksi ilta baarissa Helsingissä on sellaista hoitoa, että oksat pois. Ainoa mitä joskus kaipaan, on meri ja järvet ja mahdollisuus uida puhtaissa vesissä.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sv veinikretski kirjoitti:
Tässä on aikalailla totuuden siemen olemassa, mikä saa ulkosuomalaiset pysymään pienen ajan jälkeen muuttamassaan maassa, ja vastaus onkin yllättäen, Suomen ikävyys suunnaton ikävyys. Moni varmasti vastaa mitä vittua siinä valitat, pysy poissa siellä missä oletkin, meillä on kuitenkin sukulaiset tuttavat ja monet asiat jotka pitävät meitä kiinni osaltaan syntymämaassamme, mutta ikävä paikka se kaiken kaikkiaan monessa suhteessa on, ja sitä on mahdoton selittää ihmisille jotka ovat ikänsä Suomessa asustelleet, eipä kai tarvitsekkaan.

Ulkosuomalaiset ovat kuitenkin ylpeitä kotimaastaan, mutta takaisin ei saatana.

Lomalle kyllä, ja pieni aika ehkä töihinkin. Ei enempää kiitos.

veini

My thoughts exactly. Enpä olisi voinut niitä paremmin sanoiksi pukea. Kiitoksia.
 

speksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Capitals, TPS
Haaveilen usein jossakin lämpimässä paikassa asumisesta. Inhoan kylmää ja pimeää, vaikka talviurheilu onkin ihan hauskaa silloin tällöin. Syksyt varsinkin ovat todella masentavaa aikaa täällä.

Lähisukulaiset sekä ystävät ovat varmaankin suurin syy etten ole vielä vakavasti harkinnut ulkomaille muuttoa. Töitäkin varmaan löytyisi joten väliaikainen muutto olisi periaatteessa ihan mahdollista. Katsotaan nyt mitä elämä tuo tullessaan mutta veikkaan etten vielä ihan lähivuosina ole rajojemme ulkopuolelle muuttamassa.

Jos jonain päivänä on varaa niin talvet aion kyllä asua etelässä, mutta Suomen kesää ei voita mikään. kai.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Skeletor kirjoitti:
Jos tämän päivän kaltaisia ja vielä kuumempia hellepäiviä alkaa olla useammin, voisi harkita muuttoa hieman kylmempiin maihin.

Muuta sieltä Tampereelta Helsinkiin! Itse vietin viikonlopun Tampereen lämpimässä äidinsyleilyssä, kunnes tänään Helsingin hyytävä tuuli sai minut harkitsemaan muuttoa takaisin Tampereelle mitä pikimmin...
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tuo poismuutto on mielessä käynyt useastikin, en vain ole löytäny maata jossa olisi tarpeeksi kylmää. Minulle riittää kuukauden kesä(ei välttämätön), nelisen kuukautta syksyä ja loput vuodesta voikin olla talvea. Lappi ei kelpaa koska siellä on niin vitusti itikoita+ Kärpät.

Jos lämpimään tulee isompi kaipuu niin pöräyttää sitten jollain lennokilla muutamaksi kuukaudeksi Somaliaan tai Irakiin niin palaa totuus mieleen. Lämpimässä ei elä kuin rättipäitä/ kannibaaleja.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Ilmasto ja ilmasto, kun puhutaan henkisestä ilmastosta niin siinä on monta kertaa suurempi ero kuin ilmastosta yleensä. Koneen laskeutuessa Helsinkiin, tapahtuu monta kertaa karmea shokki josta joku jo mainitsikin. Todella kummallinen olotila ihmisten puheet ym, tulee aivan ihmeellinen olo. Jotenkin sitä on kuin Liisa ihmemaassa vaikka suomalainen onkin.

Miten sen oikein selittäisi, en taida osata. Jo Tallinnan ihmiset ja elämä on täysin toiselaista tavallisen ihmisen näkökulmasta. Tietysti mikään maa ei ole mikään paratiisi, joka paikassa on omat huonot ja hyvät puolensa, mutta yleisesti ottaen Suomessa on joku selittämätön kylmyys joka ihmisistä säteilee. Kovaa puhuminen on myöskin asia joka varmasti ensimmäiseksi pistää ulkomaalaisten ihmisten korvaan, eihän näitä yleistää voi mutta silti. Niin olen asunut muuaalakin kuin Tallinnassa, siksi vertailen asioita yleisesti enkä suinkaan pelkästään Eestin näkökulmasta.

Mitä tulee fiftyeihtin mainintaan pakoilemisesta ym, on asia myöskin niin, että monissa maissa asuu suomalaisia ihmisiä jotka ovat epäonnistuneet elämässään 90-luvun alkutaipaleilla hoitaneet kotimaansa asiat kuntoon ja menestyneet upeasti, uusi alku on ollut helpompi aloittaa jossakin muualla. Enpä lähtisi näitäkään ihmisiä tuomitsemaan kovalla kädellä, 60-luvun Suomi omilla siirtolaisillaan ja köyhillä sellaisilla on ollut rakentamassa Ruotsia upealla tavalla. Joillakin ihmisillä on hauska käsitys että kaikki ulkosuomalaiset ovat jollakin tavalla kriminaaleja. :) No ei kaikki mutta suurin osa he he.

Niin enpä tiedä olisiko vaihtoehtona Suomen sosiaalialan armoilla olo parempi kuin lähteä hakemaan uusi alku jostakin muualta. Se taitaakin muuten olla yksi suurista eroista että
monissa muissa maissa voit helpommin aloittaa elämäsi joka päivä uudestaan. Jenkeissä konkussi lasketaan kokemukseksi, ja jopa pääomaksi, virheet kun ovat sellaisia joista voi ihminen oppia. No tietenkin on toisenlaisia ulkosuomalaisia jotka ovat todellakin lähteneet pakoon, heille käy kuitenkin ajan mittaan yleensä huonosti myöskin uudessa paikassaan. Sellaisia ajatuksia.

veini
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielipiteitä on monenlaisia, samoin makuja. Itse en ole ulkomailla asunut tai edes matkustellut paljoa, mutta ymmärrän hyvin, ettei Suomi ole välttämättä se paratiisi kaikille. Itseänikin kiinnostaisi asustella töiden tai opiskelujen vuoksi muualla, mutta sen verran siteitä tänne räntään ja loskaan on, etten kokonaan edes kuvittele muuttavani täältä pois. Jos stereotypioilla leikitään, minä pidän siitä, ettei minun tarvitse antautua paskanjauhantaan jokaisen vastaantulijan kanssa. Minä pidän siitä, että täällä saa puhua usein asioista niiden oikeilla nimillä ja siitä, että suomalaiset uskaltavat olla juntteja. Minä pidän suomalaisista naisista, koska he uskaltavat tarttua sählymailaan tai lähteä kalaan pelkäämättä meikin leviämistä.

Niin, suon jokaiselle oikeuden arvostella Suomea, ja olen sitä itsekin tehnyt, mutta mitä hohdokasta on Virossa tai Englannissa? Tämä ei ole mitään henkilökohtaista veinille tai Kuvernöörille, maat tulivat vain teistä mieleeni. Itse olen asunut Virossa vajaan vuoden, enkä sen kummemmin takaisin kaipaa, vaikka kokemus olikin ihan ok. Ylpeitä ja tyrkkyjä ihmisiä, jos stereotypisoidaan. Entä brittien sää?
 
K

kiwipilot

Kyllä mennyt vuosi ulkomailla toimi aikamoisena silminen avaajana: "Suomi on suomalaiselle paras paikka elää" -mantra tyrmääntyi täysin. Ilmasto täällä härmässä on ihan pikkujuttu; se mikä itsellä aiheuttaa melkein inhoreaktion on suomalainen luonne ja ihmisten käytös. Ensimmäinen tyrmäys tapahtui Helsinki-Vantaalla, oli hiljaista, harmaata ja kaiken kruunasi kivikasvoinen rajavartija.

Olen useasti kuullut suomalaisia kehuttavan heidän rehellisyydestään: ollaan juuri sitä mitä halutaan eikä turhia lässytetä. Samaan hengenvetoon sitten haukutaan -yllätys, yllätys- amerikkalaisten tekopyhyys ja small talk. Minä ainakin kuuntelen ja katselen paljon mieluummin "tekopirteää" jenkkityyliä kuin suomalaisten mollottamista.

Uusi-Seelanti on lähes Suomen kokoinen maa, asukkaita miljoona vähemmän. Sijainti on Suomea syrjäisempi mutta ihmiset paljon iloisempia ja avoimempia. Maahan muutto oli todella helppoa: aina löytyi joku paikallinen joka avitti parhaansa mukaan ja todellakin tunsi olevansa tervetullut. Kulttuurishokki NZ:ään muutettaessa oli paljon pienempi kuin kuukausi sitten Suomeen palatessa. Miksiköhän?

Onneksi reissu jatkuu reilun puolen vuoden kuluttua. Juuri kuten Veini tuossa aiemmin sanoi:


Ulkosuomalaiset ovat kuitenkin ylpeitä kotimaastaan, mutta takaisin ei saatana.

Lomalle kyllä, ja pieni aika ehkä töihinkin. Ei enempää kiitos.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
sampio kirjoitti:
Niin, suon jokaiselle oikeuden arvostella Suomea, ja olen sitä itsekin tehnyt, mutta mitä hohdokasta on Virossa tai Englannissa? Tämä ei ole mitään henkilökohtaista veinille tai Kuvernöörille, maat tulivat vain teistä mieleeni. Itse olen asunut Virossa vajaan vuoden, enkä sen kummemmin takaisin kaipaa, vaikka kokemus olikin ihan ok. Ylpeitä ja tyrkkyjä ihmisiä, jos stereotypisoidaan. Entä brittien sää?

Niin, tämä ei myöskään ole suunnattu sampiolle vaan yleisesti keskustellen jatkan hieman asiasta. Monet Suomalaiset jotka olen nähnyt asuneen Eestissä eivät ole koko sinä aikana päässeet
eroon Suomen ajatusmaailmasta, esimerkiksi suurlähetystön ihmiset eivät tunne yhtään ainutta paikallista ihmistä koko sinä aikana jona ovat maassa asuneet (3v). Onkin hämmästyttävää miten ihmiset voivat elää toisessa maassa ja samaan aikaan elävät omassa päässään Suomessa. Jollet itse ota maata maan tavalla ja turustu muihinkin paikoihin kuin baareihin ja borleihin et voi odottaa tietäväsi todellista tilanetta tai tapoja.

Tiedän tyyppejä joiden pääasiallinen sanoma Eestissä asumisessa on hakea päivä päivältä vikoja maasta, heidän suppea ajatusmaailmasa ajaakin heidät ennemmin tai myöhemmin takaisin. Tuleekin mieleen Espanjan matkaat jotka ottavat jalostajan hernekeiton mukaan matkalle, koska pelkäävät maistaa paellaa. Vanha sanonta että jos haluaa saada on pakko antaa pitääkin monelta osalta paikkansa. Itse on tullut asusteltua Lontoossa myöskin vuoden verran ja voin kyllä sanoa että alun aikeuksien jälkeen maa tuntui mukavalta paikalta juuri monikultturiutensa ja värikkyytensä takia, minä kyllä pidin maasta. Työelämän puolesta sanoisin Englannista yleensä että laiskan suomalaisen ei kannata sinne lähteä, siellä joutuu ihan tosissaan painamaan töitä eikä paskanpuhumisella ja itsenä kehumisella mennä kovinkaan pitkälle, ja tämä onkin suuri järkytys varmasti monelle joka ei kotimaassa ole tottunut painamaan duunia.

Vertailemalla maiden kansalaisten työtahtia, me emme tällä hetkellä kovinkaan ylös kipua, me vanhan polven pojat ja tytöt jotka olemme tottuneet ottamaan käskyjä vastaan vielä pärjäämme, nuoremmille laiskijaisille useat ulkomaat ovat karmea järkytys johon maailman matkailu monelle pysähtyy, valitettavasti tämä on taivaan tosi. Niin valitettavaa kuin asia onkin luen tällä hetkellä Suomalaiset yhdeksi laiskemmaksi kansaksi jonka tiedän. Peruskouluko on tehnyt tehtävänsä vai mistä perkeleestä tässä mahtaa olla kysymys. Esimerkiksi Lontoon keittiöissä oli parhaimmillaan samassa kohdassa yli 20 kansallisuutta, niin että vertailukohteita minulla kyllä on. Helsinkiläiset ovat vielä kaikkein pahimpia. Sory vaan.

veini
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En edelleenkään puhu kovin korkealta, koska, kuten sanoin, en ole ulkomailla tuota Viron reissua lukuunottamatta elellyt. Silti uskaltaisin väittää, etten ainakaan minä välttämättä nauttisi ylenpalttisesta sosiaalisuudesta ja pinnallisesta lässytyksestä. Myönnän toki, että esim. asiakaspalvelussa on suotavampaa vetää se pepsodent-hymy kuin olla oma harmaa itsensä, mutta jos arkielämässä naapurit eivät kiinnosta niin miksi pitäisi teeskennellä. Toki minä juttelen ja moikkailen puolitutuillekin, mutta vaimoni sanoin "sampiota ei kiinnosta ihmiset". Ehkä tämä menee samaan sarjaan kuin se, ettei minua kiinnosta ihmismassat, rannat, auringonotto, lämpö, isot kaupungit jne. Kaupunkilominakin olen viehättynyt enemmän pikkukaupungeista kuin perinteisistä metropoleista.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Olen asunut pariin oteesseen ulkomailla ja duuniasioissa matkustanut jatkuvasti ja joka paikassa 90-luvun alusta.

Kerran Hki-Vantaalla ajattelin palattuani hypätä samantien lähimpään ulkomaankoneeseen.Nimittäin:

Istuin bussin etupenkillä.Kyseessä Express-bussien syöttöbussi , joka vie matkustajia Kehä 3:n varrelle varsinaisiin Express-busseihin. Laiturilla oli ihan määräkaupunkien nimetja bussissa Express-tunnukset .Bussin aiktaulunmukaiseen lähtöaikaan on pari minuuttia ja ovelle säntää pari teinityttöä. Kysyvät:´Pääseekö tällä bussilla Raumalle?´Kuski vihaisesti: ´Ei pääse.´Tytöt alkavat hätääntyä,että kyllä pitäisi päästä,laituri on oikea,bussi näyttää oikealta ja lähtöaika on koittamassa.
Puutun asiaan ja sanon,että tulkaa tytöt kyytiin,tämä on oikea bussi.
Kuski raivostuu:´Ei tämä ole mikään Rauman bussi! Kehä kolmelle voin teidät kyllä viedä´ .

Tervetuloa Suomeen!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Tervetuloa Suomeen!

Jos vedät tuollaiset herneet bussikuskin käytöksestä, niin et ole tainnut lukuisilla reissuillasi käyttää ikinä taksia.

Tervetuloa melkein jokaiseen maailman maahan!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, kai täällä ollaan jossain onnistuttukin, kun Suomi komeilee erilaisten vertailujen kärjessä korruptoitumattomuudesta kilpailukykyyn ja koulutukseen. Ei tilastot autuaaksi tee, tiedän sen, mutta kai ne jonkinmoisen vertailupohjan luo. Tosin Deutsche Bankin ekonomistien mukaan Suomi kaipaisi talouden avautumista ja lisääntyvää kilpailua, ja se jos mikä olisi tarpeen tänne yrittäjien helvettiin.

Että tällaista kaikkea ilmastosta.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
pernaveikko kirjoitti:
Jos vedät tuollaiset herneet bussikuskin käytöksestä, niin et ole tainnut lukuisilla reissuillasi käyttää ikinä taksia.

Tervetuloa melkein jokaiseen maailman maahan!

Tästä jutusta tuli mieleeni Lontoon kaksikerros bussien rahastajat, avuliaampaa jengiä saa hakea (onko enää en tiedä ? ), he sähläsivät neuvoivat opastivat ja mitä hyvänsä, sellaista asiakaspalvelua saa todellakin hakea mitä nämä herrat edustivat ! Monet kerrat he meinasivat jäädä itse bussista kun neuvoivat jossakin kadunkulmassa juntteja :) Nyt kirjoitan näistä perästä avo-ovilla varustetuista jutuista. On huima ero Suomalaiseen bussi-kuskiin. ON.

veini
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä ketju alkaa mennä lievästi sanottuna huvittavaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös