Oletko koskaan ajatellut muuttaa pois Suomesta ilmaston takia?

  • 16 144
  • 141

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Faktahan on, ettei maailmassa ole parempaa kesää tai talvea kuin Suomessa. Ongelmana on vain pitkä syksy ja kevät. Jos olisi mahdollista niin mielellään muuttaisi noiden välivuodenaikojen ajaksi jonnekin, ja tulisi tänne vain pakoon ulkomaiden liian kuumia kesiä ja nauttimaan talvesta. Eläkkeellä sitten.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Amen! Kun tulee mahdolliseksi tehdä nykyisiä töitä ulkomailta etänä lähden saman tien Etelä-Eurooppaan.

Kai tiedät, että siellä on paljon kylmempi kuin Suomessa, koska talot on tarkoitettu vain kesään. Eniten Euroopassa ihmisiä kuolee kylmään Portugalissa ja Espanjassa.

Puoli vuotta Suomen syyslämpötiloja ilman keskuslämmitystä joka vuosi...
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Talvi on hienoa aikaa. Olen iloinen että se vihdoinkin on saapunut tänne eteläiseenkin Suomeen. Marmattajat voivat harkita ihan vapaasti esim. muuttoa pois. Jos ilmasto ei maistu ja nenästä tulee räkää, niin onpa aivan helvetin typerää lässyttää asiasta keskustelupalstalla.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole ajatellut muuttaa ilmaston vuoksi minnekään. Ainoastaan loka-marraskuu on ilmastoltaan paskaa, eli pimeää ja märkää, muutoin täällä on hieno ilmasto! Talvihan on erinomainen vuodenaika esim. ulkoiluun. Tosin iso osa suomalaisista käyttää ajan netissä vinkumiseen. Ilmastosta löytää negatiivisia puolia, jos asenne on, että lumi ja pakkaset ovat perseestä. Joskus näin toki onkin, muttei valittaminen ole vielä koskaan säätä lämmittänyt tai luminietoksia aurannut. Lämmintä päälle ja ulos. Ei taida nykynuori enää osata pukeutuakaan kelin mukaaisesti? Aina kuitenkin jaksetaan itkeä huonosta kelistä, vaikka pakkasta olisi vain pari astetta ja muutama lumihiutale on ilmassa. Säässä on harvemmin mitään vikaa, ihmisten asenteissa ja sopeutumisessa taasen senkin edestä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kai tiedät, että siellä on paljon kylmempi kuin Suomessa, koska talot on tarkoitettu vain kesään. Eniten Euroopassa ihmisiä kuolee kylmään Portugalissa ja Espanjassa.

Puoli vuotta Suomen syyslämpötiloja ilman keskuslämmitystä joka vuosi...
Tiedän. Aina voi onneksi rakennuttaa oman talon tai tehdä muutoksia vanhaan.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tiedän. Aina voi onneksi rakennuttaa oman talon tai tehdä muutoksia vanhaan.

Jos on noin vitusti ylimääräistä fyrkkaa niin miksei tekisi itselleen kunnon lukaalia Suomeen ja elelisi vapaaherrana takkatulen lämmössä? Tuskin sitä tuollaisena raharuhtinaana missään töissä tarvitsisi käydä niin eipä se talvi haittaisi kun sitä voisi ihailla vain olohuoneen ikkunasta samalla kun oma taloudenhoitaja ottaisi nahkapamppua huuleen?
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos on noin vitusti ylimääräsitä fyrkkaa niin miksei tekisi itselleen kunnon lukaalia Suomeen ja elelisi vapaaherrana takkatulen lämmössä? Tuskin sitä tuollaisena raharuhtinaana missään töissä tarvitsisi käydä niin eipä se talvi haittaisi kun sitä voisi ihailla vain olohuoneen ikkunasta samalla kun oma taloudenhoitaja ottaisi nahkapamppua huuleen?
Jos oman talon rakennuttaminen/rakentaminen on esimerkki raharuhtinaisuudesta Helsinki on ilmeisesti Suomen köyhintä aluetta ja maaseutu rikkainta.

Itse viihdyn ulkona, paitsi jos siellä on ihan saatanan kylmä kuten nyt. Ahdistaa olla jatkuvasti sisällä.

Ei tämä nyt mikään maailman suurin ongelma itselleni ole. En vain pidä talvesta enkä kylmyydestä ja välimerellinen ilmasto olisi varmasti itselleni sopivin. Voi olla, että kotisuomea ja vuodenaikoja tulisi muutaman vuoden jälkeen ikävä. Epäilen ettei tule. Varmaksi en osaa sanoa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
En vain pidä talvesta enkä kylmyydestä ja välimerellinen ilmasto olisi varmasti itselleni sopivin. Voi olla, että kotisuomea ja vuodenaikoja tulisi muutaman vuoden jälkeen ikävä. Epäilen ettei tule. Varmaksi en osaa sanoa.
Sama vika, en minäkään pidä, ja kun tuo ihotyyppini on vielä sellainen että kuiva ja kylmä ilma laittaa nahkan kerrassaan sietämättömän kuivaksi, niin kostea Välimeren ilmasto voisi olla parasta siksikin. Olen oikeastaan espanjalainen, joka on erehdyksessä syntynyt suomalaisille vanhemmille Suomeen.

Minulle tulisi Suomesta ikävä oikeastaan vain kieltä sekä muutamia ihmisiä. Mitään muuta korvaamatonta tänne ei jäisi.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Minulle tulisi Suomesta ikävä oikeastaan vain kieltä sekä muutamia ihmisiä. Mitään muuta korvaamatonta tänne ei jäisi.
Riippuu vähän maasta. Jos muuttaisin Pohjois-Koreaan, niin sieltä ei pääsisi internetiin eikä siis Jatkoaikaan. Kyllähän siellä Pohjois-Koreassa olisi omat Pohjois-Korea-pykälänsä mutta epäilen, ettei se riittäisi korvaamaan tätä menetystä, joten vaikeaksi menisi muuttopäätös. Venäjältä sen sijaan varmaan pääsee Jatkoaikaan, vaikka TOJ onkin bannattu vapaan puolelle. Venäjälle en tosin halua muuttaa, en edes käydä siellä. Pietarissa tosin haluaisin käydä.

No, ehkä se riittää, että loppuvuodesta minusta tullee kuopiolainen, siinä sitä saa sanakirjan kanssa kulkea pitkin Savoa. Onhan se kansainvälinen kolkka, Kari Jalonenhan on nähnyt siellä ainakin yhden neekerinkin.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Venäjälle en tosin halua muuttaa, en edes käydä siellä. Pietarissa tosin haluaisin käydä.
Minä olen käynyt, silloin kun se oli Leningrad. Eli Neuvostoliitossa olen käynyt, Venäjällä en, enkä mene. Jos lähden itäänpäin, en pysähdy ennen Australiaa, vaikka se onkin kaakossa.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Mitään muuta korvaamatonta tänne ei jäisi.

Niin, aikalailla samalla tavalla ajattelen, mutta luulen, että pikkuhiljaa sitä alkaisi kaipaamaan mitä ihmeellisempiä asioita. Tai sitten ei.

Viimeksi tänään yhden frendin kanssa tuli kahvikupin äärellä asiasta juteltua ja kyllähän tämä Finskeistä poislähtö kiehtoisi. Thaikkula kiehtoisi elintason ja ilmaston suhteen ja vähiten "fuerteventurat".

Hesarin "terveisiä maailmalta"-sivustoa on tullut luettua ja naurettua. Hattua nostan miehelle, joka yli 60-vuotiaana päätti lähteä, opetteli uuden kielen ja asettui Sisiliaan. Ja hivenen naurattaa "mitään en ole ottanut"-bodari Hawajilta DDR-shortseissaan...

Vielä mä lähden, vain ajan kysymys.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viimeksi perjantaina, kun tuuli ihan vitusti ja lunta tuli vaakasuorassa. Saman päivän aikana sai kolme kertaa putsata auton lumesta ja pyyhkijöihin tarttunut jäämössö vain levitti sohjopaskan tuulilasiin estäen kaiken näkyvyyden. Vuosi vuodelta nää paskakelit aiheuttavat enemmän ja enemmän ahdistusta, joten jos vaan joskus se lotto osuu kohdalle, ni se on samoin tein goodbye, Suomen talvet.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulle tulisi Suomesta ikävä oikeastaan vain kieltä sekä muutamia ihmisiä. Mitään muuta korvaamatonta tänne ei jäisi.

No kyllä minulle ainakin tulisi ikävä myös suurin piirtein toimivaa infrastruktuuria sekä jonkinlaista täsmällisyyttä. Ja vaikka byrokratia on täälläkin joskus aika käsittämätöntä, niin ei se muuallakaan ihan rasvattuna luista. Itse olen asunut ulkomailla yhtäjaksoisesti enintään vuoden, mutta erityisesti minua vitutti sellainen suuripiirteisyys, epätäsmällisyys, sählääminen, epärationaalisuus, jatkuva myöhässä oleminen sekä se, että koskaan ei oikein voinut luottaa, että sovitut asiat tapahtuvat sovitussa aikataulussa.

Mutta onhan tuota mahdollisuutta tietysti silti tullut itsekin aina välillä pyöriteltyä. Mutta just nyt ei ole oikein sopiva kohta lähteä, eikä ole kyllä älytöntä intoakaan.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itävalta tai Sveitsi ovat ainoat mahdollisuudet jos pitäisi muualla kuin Suomessa asua. Mutta tässähän mietitään ainoastaan ilmastoa, ei maantieteellisiä olosuhteita. Joku Innsbruck olisi about maanpäällinen taivas. Jos vuoret siis lasketaan ilmastoksi, olen ajatellut. Aina tyssää toki siihen, että ammattia pitäisi harjoittaa ja sitä ei voi Itävallassa tehdä.
 

NiksuP

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, Travis Zajac, Jukka Peltola
Eipä ole tullut mieleen. Voisin kyllä asua vaikka vuodenkin jossain toisella puolella maapalloa, mutta muuttaa pois vakituisesti täältä - en ikinä. Olen syntynyt Suomeen, olen suomalainen ja tulen aina olemaan suomalainen Suomessa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No kyllä minulle ainakin tulisi ikävä myös suurin piirtein toimivaa infrastruktuuria sekä jonkinlaista täsmällisyyttä. Ja vaikka byrokratia on täälläkin joskus aika käsittämätöntä, niin ei se muuallakaan ihan rasvattuna luista. Itse olen asunut ulkomailla yhtäjaksoisesti enintään vuoden, mutta erityisesti minua vitutti sellainen suuripiirteisyys, epätäsmällisyys, sählääminen, epärationaalisuus, jatkuva myöhässä oleminen sekä se, että koskaan ei oikein voinut luottaa, että sovitut asiat tapahtuvat sovitussa aikataulussa.
Itse asuin takavuosina Venäjällä töiden takia. Muistan Snaksterin yllä kuvaileman tunteen todella konkreettisesti. Ei sillä etteikö Venäjällä ja varsinkin Moskovassa olisi infrastruktuuri jollakin tavalla "hyvin" toiminut. Se ei vaan toiminut yhtä luotettavasti ja jouhevasti kuin Suomessa. Riittävän hyvin se joka tapauksessa pelasi sielläkin, jotta asuminen ja työnteko onnistuivat asiallisesti. Jotenkin oli aina jännää käydä Suomessa pikaisesti lomilla, kun arkiset asiat toimivat teknisesti paremmin. Ei ollut myöskään pahempia ruuhkia ynnä muutä härdelliä ja bordellia. Säät nyt olivat mannerilmaston mukaiset, eli Moskovassa kuumat kesät ja hyiset talvet.

Näin iän karttuessa on käynyt viime vuosina mielessä, josko lähtisin uudestaan ulkomaille hommiin ja ensi kerralla johonkin lämpimämpään maahan. Lasten kuviot asettavat tietysti jotakin rajoituksia muuttosuunnitelmille. Lapsilla on nykyisessä asuinpaikassamme hyvä olla. Heidän kuvionsa ovat järjestyksessä, kaverit, harrastukset ja kaikki muukin on tässä ympärillä. Sama juttu vaimolla, jonka nykyinen duuni on selvästi sellainen josta hän pitää kovasti. Itse voisin muuten lähteä vaikka heti johonkin itseäni miellyttävämpään ympäristöön, mutta siinä ei olisi kokonaisuuden kannalta mitään järkeä. Perheenisän paikka on laumansa luona ja sillä siisti. Perheen hyvinvoinnin vuoksi Suomen ilmaston ajoittainen vittumaisuus on täysin siedettävissä. Lähinnä tämä on asennoitumiskysymys.

Tietysti jos onnistun leipomaan taloudellisesti todella hyvän diilin houkuttelevasta ulkomaankomennuksesta joka mahdollistaisi perheen muuton mukana, niin sitten voisin katsoa uudestaan asiaa. Olenhan jo kerran ennenkin sen mennyt tekemään, mutta lapset olivat paljon pienempiä silloin. Nyt kynnys on kuitenkin korkeampi kaikilla perheenjäsenillä. Jos taas henki pihisee vielä eläkeiän kynnyksellä, niin saattaa hyvin olla että häivymme vaimon kanssa johonkin lämpimään ainakin osa-aikaisesti. Sinne on kuitenkin vielä pitkälti matkaa, ja mieli voi muuttua moneen kertaan.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Meikäläinen on tehnyt päätöksensä ja lähtee Italiaan tässä parin kuukauden sisässä. Kämppä on etsinnässä jne. Siellä odottaa eukko sun muuta joten ilmaston takia en muuta, tosin se on varmaan viimeinen asia mitä tulen kaipaamaan. Toki jotkut perusjutut on persiistä verrattuna Suomeen. Suomessa tulen varmasti kaipaamaan sukulaisia ja ystäviä ja ehkä tietynlaista hiljaisuutta ja seesteisyyttä verrattuna kaoottiseen italiaan. Mutta se on sellaista, aina joutuu jostain luopumaan jos haluaa jotain. Täytyy vain oppia elämään sen kanssa mitä saa ja olla onnellinen siitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös