Oletko koskaan ajatellut muuttaa pois Suomesta ilmaston takia?

  • 16 144
  • 141

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
On tullut mieleen, mutta tarkemmin ajateltuna sitä haluaa pysyä täällä. Suomen kesä on lyhyt ja vähä luminen, mutta silti se on hienoa aikaa ja sitä loppujen lopuksi on ihan riittävästi. Kyllä ne nuo kaiken maailman öttiäiset ja limanuljaskat alkaa pitemmän päälle ottamaan pattiin, vaikka niinkin lyhyehkön ajan niitä joutuu kärsimään.. puutiaiset, paarmat, sääsket, ampiaiset, koppikset yms.. ei niitä vaan jaksaisi tuota n. 3kk pitempää. Talvessa on se on hienoa, että ei tarvi väistellä noita edellämainittuja eliöitä ja voi olla ihan rauhassa. Se nyt ei haittaa, jos joutuu vähän enemmän pukemaan päälle. Pimeähän voi olla myös mukavaa. Mikäs sen mukavempaa on kuin saunoa tai poltella takassa puita ja viettää aikaa kirjojen, tyttökaverin, kavereiden tai elektroonisten viihdevempaimien kanssa. Ennenkaikkea pimeitä iltoja värittävät myös sm-liiga jne..
 

katjuska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muutaman viimeisen päivän aikana on tullut lähinnä mieleen muuttaa jonnekkin pohjoisnavan läheisyyteen, en sitten millään kestä tällaista hirveää hellettä. Ei toki kylmä vesisateen räpsytyskään hauskaa ole, mutta kun elohopea kipuaa varjossa yli 25:n asteen alkaa se olla jo ihan liikaa allekirjoittaneelle.
Kämpillä ei voi olla kun se on kuin sauna, ulkona ei voi olla kun varjossakin meinaa saada lämpöhalvauksen puhumattakaan siitä jos erehtyy auringon paisteeseen hetkeksi; a vot! Valkoinen iho muuttui kirkuvan punaiseksi... Ei ei ja EI! Pelastakaa...

Mutta siis vakavasti puhuen, en ole harkinnut muuttaa pois Suomesta, en ainakaan ilmaston takia.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
En muuttanut aikoinani pois Suomesta sen ilmaston takia. Tosin sita ilmastoa en ole kylla kaivannut patkaakaan, se taytyy myontaa.

Pitka pimea ja synkka syksy on vaihtunut mukavaan edelleen vihreaan vuodenaikaan. Pitkaakin pitkempi talvi lumimyrskyineen, sohjoineen on vaihtunut golfin peluuseen joskus jopa lyhythihaisessa (silti skimbamestat on vain tunnin ajomatkan paassa). Kylmaa kevatta taas ei ole. Kesakin on oikein mukava baut +25-> asteinen session aina toukokuusta syyskuun loppuun.

Enpa ole tykannyt mistaan ilmastosta enempaa kuin tasta taalla. En edes Australiassa, jonka ilmastoon ei Pohjan poikaa ole rakennettu.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eddie kirjoitti:
Suomen kesä on lyhyt ja vähä luminen
Onneksi.

Itse en ole ajatellut muuttaa pois. Talvi ja kesä ovat mukavia, mutta syksyn sateista ja kevään loskasta en niin välitäkään. Muualla voisi saada lämpöä ympäri vuoden, mutta kun kerran tänne on synnytty, niin pysytyään nyt ainakin toistaiseksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
1Timer kirjoitti:
Pitkaakin pitkempi talvi lumimyrskyineen, sohjoineen on vaihtunut golfin peluuseen joskus jopa lyhythihaisessa (silti skimbamestat on vain tunnin ajomatkan paassa).
Kuuluuko teikäläiseen ilmastoon golfin peluu? Missäpäin jenkkilää elelet, jotta osaan moisen ilmaston kiertää kaukaa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
JanJ kirjoitti:
Kyllä näin on.
Ilma on koko talven aikatarkkaan 20 astetta plussan puolella. Levadat ovat mahtavia, etenkin Nunnien Laakson levada. Siellä kävellään vesiputouksien läpi ja välillä mennään 40-senttiä kapeata kivetystä pitkin, ja oikealla puolella on 200 metrin pudotus rotkoon. Ilman kaiteita tietenkin. Maisemat on taivaalliset, kun ollaan yli kilometrin korkeudessa ja eukaluptys-puut tuo ilmaan mahtavan raikkaan aromin.

Jos olet menossa talvella, laita yv:tä. Kerron monia paikkoja ja voin pistää pari fotoakin sellaisista paikoista, jotka ovat luonnonkauniita eikä turistit norkoile ympärillä.

Ai niin, Madeiralla kannattaa olla ainakin kaksi viikkoa. Sen verran on tekemistä ja näkemistä
Kiitokset, palaan varmasti asiaan privana aikanaan. Tosin ensimmäinen mahdollisuus kyseiselle reissulle olisi vasta ensi vuoden loppukesästä/syksystä, mutta kiinnostava paikka tuo kyllä on.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
sampio kirjoitti:
Kuuluuko teikäläiseen ilmastoon golfin peluu? Missäpäin jenkkilää elelet, jotta osaan moisen ilmaston kiertää kaukaa?

Pysyt vaan siella missa olet nytkin, niin ei kay huonosti. Lansirannikolla ollaan.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Grome kirjoitti:
Suomen ilmasto on juuri sopiva. Kasvihuoneilmiö tekee tietenkin myös Suomessa kepposiaan joka vuonna entistä enemmän. Että eiköhän "hirveet pakkaset" ala olemaan jo turhia puheita. Sateet lisäntyy ja ilmasto lämpenee. kyllä se mulle sopii.

Viime talvi ei ollut pääkaupunkiseudulla kummoisempi. Ensimmäiset sateet yllätti ja tuli snögee ihan kunnolla, mutta ei missään vaiheessa ollut liian kylmä. Ja niinkun täällä porukka on sanonutkin, niin olisi aika tylsää ja epämiellyttävää jos aina olisi lämmin ja helle.

Ehkä eniten ärsyttää tämä pimeys syksyihin ja talvisin. Kesällä saisi nukkua, mutta auringon valo toimii helposti herätyskellona, kun jättää verhon auki.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Varsinaisesti Suomen ilmastossa ei minua mikään ärsytä, mutta touko-elokuu on kyllä melkoista tuskaa, jos vain omaa vähänkin pahemman luokan siitepölyallergian. Taas on lääkkeet vaihdettu, mutta eipä näytä juuri tehoavan. Juuri heinäkuu on heinien kukkiessa tuskaisinta aikaa, ei tarvitse juurikaan nenän kautta hengitellä. En tiedä sitten, mikä on siitepölyn määrä/laatu muualla päin maailmaa ja kuinka pujoon,koivuun ja timoteihin ärsyyntynyt suomalainen allergikko vieraan maan allergeeneihin reagoisi...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
1Timer kirjoitti:
Pysyt vaan siella missa olet nytkin, niin ei kay huonosti. Lansirannikolla ollaan.
Voi vitsi. Seattle ja Vancouver vaikuttaisivat mielenkiintoisilta matkakohteilta, mutta ne lienevät jo sen verran pohjoisessa, ettei siellä enää golfpalloja satele.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En oikeastaan. Suomi on hyvä paikka asua, kunhan täältä pääsee aurinkoon vähintään muutamaksi viikoksi syyskuun ja joukukuun välisenä aikana. Neljän kuukauden yhtä jaksoista en pystyisi enää nykyään kestämään.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Olen ajatellut muuttaa ja olen työni vuoksi asunutkin muutamia viikkoja tai kuukausia eri puolella maailmaa.
Ne paikat missä olen oleskellut pidemmän aikaa ja joista on kokemusta, ykkös vaihtoehdoksi muuttaa olisi Montreal tai sen ympäristö.
Syystä että kesällä on kuumaa ja talvella kylmää.
Pidän selkeistä vuoden aikojen vaihteluista, kunhan se rospuuttoaika jäisi mahdollisimman vähäiseksi.
On tosi hienoa, kun kesäkuun puolesta välistä syyskuun alkuun, ei pääasiassa tarvitse käyttää vapaa aikanaan muuta kuin shortseja.
Kesäisin naiset siellä ovat luonnollisesti pukeutuneet myös ilmaston mukaan. Wow!!!
Tosin talvella –30º C ja helvetin kylmä tuuli saa miettimään, että haluaisi pikkuisen etelämmäs, mutta onneksi sitä ihan hirveän kylmää ei yleensä kestä pitkää aikaa.
Ja mikä parasta, talvella ei ole niin pimeää ja kesällä ei ole niin valoisaa mitä Suomessa.
Kärsin nimittäin aivan hirveästi siitä että kesällä aurinko paistaa jo neljän viiden aikaan aamulla.
Yritä siinä sitten nukkua.
No joo, onhan mulla pimennysverho kotona mutta kun sitä ei aina tule nukkuneeksi siinä omassa punkassa…
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen ajatellut. Mutta en sään vaan ihmisten takia. Oli sää millainen tahansa, siitä jokatapauksessa valitetaan.

Ja itse en kuumasta pidä niin ei maapallolta kovinkaan montaa kylmempää paikkaa edes löytyisi.

Olen tässä miettinyt että saavatko nämä "kesäihmiset" hyvinkin nukuttua kun lämpö on yölläkin +25 ja ilma on niin helvetin kosteaa? Ja sitten vielä tuo öiden valoisuus...hohhoijaa...
 
Viimeksi muokattu:

rainman

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
kettu666 kirjoitti:
Olen ajatellut. Mutta en sään vaan ihmisten takia. Oli sää millainen tahansa, siitä jokatapauksessa valitetaan.

Ja itse en kuumasta pidä niin ei maapallolta kovinkaan montaa kylmempää paikkaa edes löytyisi.

Olen tässä miettinyt että saavatko nämä "kesäihmiset" hyvinkin nukuttua kun lämpö on yölläkin +25 ja ilma on niin helvetin kosteaa? Ja sitten vielä tuo öiden valoisuus...hohhoijaa...


Jännä juttu miten ihmiset on erilaisia. Luonnollisesti tiesin, että kaikki ei pidä lämpimistä ilmoista, helteistä puhumattakaan, mutta kyseisten ihmisten määrä tällä palstalla on yllättänyt aika täydellisesti.

Henkilökohtaisesti voin sanoa, että mikä on sen siistimpää kuin grillailla kesäiltana valoisassa ja lämpimässä säässä sekä juoda siinä samalla hiukan olutta. Eipä siinä tule mieleen ajatusta: "kunpa tulisi jo lumisateet ja pakkaset" tai "onneks talvella ei näe aurinkoa liki ollenkaan kun töissäkin pitää käydä". Nukkuminenkaan ei koskaan ole ollut mikään ongelma, ei edes kun lämmintä on ollut kyseiset +25. Kun väsyttää niin nukahtaa...
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No onhan tuo grillailu vielä siinä toukokuun alussa ihan hienoa mutta kaikkeen kyllästyy. Ja henkilökohtaisesti pidän enemmän tuosta oluen juonnistakin talvella, istuu takan ääreen, katsoo hokinaittia ja kumoaa muutaman oluen. Kesällä kaljan kanssa läträäminen on niin jokapäiväistä ettei siitäkään mitään kiksejä saa.

Itse vielä olen siinä mielessä perverssi ihminen että tykkään siitä kun kaikki muut paitsi minä ovat talvella niin surkean näköisiä ja masentuneita. Eikä Suomessa edes talvella ole kylmää. Mitäs ihmiset käyttävät niitä pitkiä kalsareitaan vielä huhtikuussakin, eihän siinä ikinä kylmään totu..

Talvella ensilumien aikaan on myös hieno katsoa uutisia että miten talven tulo on taas yllättänyt suomalaiset.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Talven vihaaja ilmoittautuu!

Kevät, kesä ja syksy. Kaikki käy mulle. Edes loka-marraskuun myrskysateet eivät oikeastaan ota aivoon.

Mutta kun joulu saapuu hanki maassa ja jäässä ja on liukasta ja kylmää. No thanks.

Britti-ilmasto voisi sopia minulle. (ihan tosi) Tai sitten Etelä-ruotsin keleistä olen kuullut pelkkää hyvää.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Juuri tällähetkellä ajattelen. Vettä sataa, niin saatanasti, enkä välittäisi muusta, kun aurinkoa ja +25-+30, niin tuntuisi kesältä, siis oikeasti. Tulee tosta sateesta syksy mieleen ja alkaa harmittamaan, että tässäkö tämäkin kesä, taas oli. Tahtoo helteitä!
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Kyllä, olen viime aikoina ajatellut, miten ihanan viileää jossakin pohjoisemmassa olisi. Tämä helvetillinen helle, joka saa ihmisen hikoilemaan itsensä kestonihkeäksi ja tekee öistä silkkaa tuskaa, saisi jo loppua.

Yliarvostettua koko helle, sanon minä. Sellainen +15-20 auringon kanssa olisi aivan sopiva. (Mutta ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin: naisten helleajan pukeutuminen on erinomaisen miellyttävää.)
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kyllä olen ajatellut kesäksi pois muuttamista - kevät, syksy ja talvi ovat hienoja vuodenaikoja mutta tätä kesää ei jaksa mitenkään.
 

altissima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tommy kirjoitti:
Kyllä olen ajatellut kesäksi pois muuttamista - kevät, syksy ja talvi ovat hienoja vuodenaikoja mutta tätä kesää ei jaksa mitenkään.
Sama vika täällä. Itseäni on aina vaan enemmän alkanut ahdistamaan koko saatanan kesä. Rätäsadekin vituttaa huomattavasti vähemmän kuin tämä jatkuva kosteus ja kuumuus. Sitten on vielä jotain helvetin paarmoja, kärpäsiä ja hyttysiä kokoajan kimpussa.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Toki, joka vuosi lokakuusta huhtikuuhun. Loskaa ja paskaa ei millään jaxaisi jaxaa. Suomen kesässä lumilla tai ilman ei ole valittamista.

Pitkän tähtäimen suunnitelmassa on myös sapattivuosi USA:ssa. Sijoittuu Georgian osavaltioon, Atlantaan tai Athensiin.
 
Viimeksi muokattu:

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
altissima kirjoitti:
Sama vika täällä. Itseäni on aina vaan enemmän alkanut ahdistamaan koko saatanan kesä. Rätäsadekin vituttaa huomattavasti vähemmän kuin tämä jatkuva kosteus ja kuumuus. Sitten on vielä jotain helvetin paarmoja, kärpäsiä ja hyttysiä kokoajan kimpussa.
Yhdyn tähän 100%:sesti. Onneksi kuitenkaan tänä vuonna täällä etelässä ei ole liiemmin näkynyt hyttyisiä ynnä muita sottiaisia. Ja sateesta sen verran, että helvetti, että nautin siitä, ilma raikastuu ja jne.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
altissima kirjoitti:
Sama vika täällä. Itseäni on aina vaan enemmän alkanut ahdistamaan koko saatanan kesä. Rätäsadekin vituttaa huomattavasti vähemmän kuin tämä jatkuva kosteus ja kuumuus. Sitten on vielä jotain helvetin paarmoja, kärpäsiä ja hyttysiä kokoajan kimpussa.

Muuta pois landelta.


Itsehän olen viimeistään tänä kesänä tehnyt sen johtopäätöksen, että muutan tästä lähtien - heti kun taloudellinen tilanne sen sallii - talvella, mieluiten kuuukaudeksi, muutamaksi, pois täältä helvetillisestä kylmyydestä, pimeydestä ja nyrpeiden naamojen täyttämästä maasta eteläiseen lämpöön. Thaimaahan "opettamaan" sukellusta muiden rantapummien joukkoon voisi olla yksi vaihtoehto - pääasia, että jonnekin pääsee. Perhettäkään kun ei vielä ole, niin tuo olisi mahdollistakin.

Kesä on ainoa vuodenaika, jolloin Suomessa asumisesta voi nauttia.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
altissima kirjoitti:
Sama vika täällä. Itseäni on aina vaan enemmän alkanut ahdistamaan koko saatanan kesä. Rätäsadekin vituttaa huomattavasti vähemmän kuin tämä jatkuva kosteus ja kuumuus. Sitten on vielä jotain helvetin paarmoja, kärpäsiä ja hyttysiä kokoajan kimpussa.

Aivan, ja ne harvat päivät kun täällä on oikeasti lämmin (yli 25 astetta) on niin helvetin hiostavaa ja kosteeta. Sitten pitäisi vielä käydä uimassa mukalämpimissä merivesissä kaiken paskan ja levän sekaan. Toinen vaihtoehto mennä järvelle mutta siellä on kavereina myös kaiken maailman pimpparit, paarmat, itkikat ja muut hyönteiset. Ei saa yli puolta minuuttia kauempaa olla rauhassa.

Puhumattakaan nukkumisesta kesällä. Ei onnistu ilman ilmastointia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös