Oletko erityisen hyvä jossakin?

  • 15 077
  • 134

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen hyvä muistamaan kaikennäköistä turhaa nippelitietoa. Muun muassa muistan lähes kaikkien maailman valtioiden liput ja pystyn nimeämään ne lähes ongelmitta. Samoin esimerkiksi Formuloista pystyn nimeämään kaikki mestarit ongelmitta, sekä kilpailujen voittajat jostain vuodesta 98-tähän päivään. Jopa podiumsijoituksetkin.

Toinen asia missä olen aivan erinomaisen hyvä on kaikennäköisten videopelien pelaaminen. Niissä olen suorastaan järkyttävän loistava. Esimerkiksi NHL:ssä olen suorastaan voittamaton. Terveisin Etelä-Suomen epävirallinen mestari.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Olen käytännössä varma voittaja jo aloittaessani pelaamaan Pekingin Mysteerit -lautapeliä. Lisäksi osaan nauraa makoisasti äänettömästi. Se on hyvä taito töissä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mutta jos joku erityistaito nousee yli muiden, niin olen aika haka hahmottamaan kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-yhteyksiä ja olenkin pyhittänyt tämän jalon taidon laiskuuden maksimoinnille.

Sama täällä. Lähinnä kouluttautumisessa tästä on ollut hyötyä. Pystyn omaksumaan paljon dataa vähällä vaivalla ja yhdistelemään näitä tietoja. Varsinkin historianopiskelijalle tämä on varsin hyvä ominaisuus.

Toisaalta se on myös oikeasti laiskistanut minua, koska minun ei ole tarvinnut paiskia koulun eteen hommia koskaan. Reppu eteiseen kun koulusta pääsee ja aamulla takaisin selkään, ei läksyjä, ei kokeisiin lukemisia... Yliopistossa nämä huonot opiskelutavat ovat sitten vähän kostautuneet.

Muuten en tiedä olevani missään erityisen hyvä. Toisaalta harvassa asiassa erityisen huonokaan, kai sekin jotain on?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sama täällä. Lähinnä kouluttautumisessa tästä on ollut hyötyä. Pystyn omaksumaan paljon dataa vähällä vaivalla ja yhdistelemään näitä tietoja. Varsinkin historianopiskelijalle tämä on varsin hyvä ominaisuus.
Nyt mie leuhotan kun kerrankin pystyn.

Erään taannoisen soveltuvuusarvioinnin yhteydessä kokonaisuuksien hahmottaminen (en mene sanomaan oliko tämä eksakti sanamuoto, hahmottamisesta oli kuitenkin kyse) sekä yleistietämys olivat kohdallani akateemisen vertailujoukon parasta A-ryhmää. Tuloksia esitellyt konsultti kertoi että scoret olivat kohdallani gaussin käyrän oikeassa laidassa, parhaan luokan sisällä. Oliko tuo paras luokka kooltaan 1, 2 vai 5 prosenttia, sitä en muista. Mutta pääasia on että hahmotan, perkele, ja myös tiedän monenlaista.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Sama täällä. Uran varrella on tullut tehtyä jos jonkinlaista soveltuvuusarviota ja psykologista testiä ja tulokset ovat aina olleet huonoimmillakin kyvykkyyden osa-alueilla aina yli 70 % Gaussin käyrällä vertailukohtana akateemisesti koulutetut.

Sanoivat nuo psykologit aina tuloksia tulkitessaan, että tuollainen on sangen harvinaista, yleensä ihmisellä on selkeät vahvuutensa ja heikkoutensa, jotka tulevat esiin näissä testeissä.

Toisin sanoen en ole huono oikeastaan missään, pikemminkin päinvastoin. Ehe ehe.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen hämmästyttävän hyvä tekohymyilemään. Tekohymyäni ei erota normaalista hymystäni ja saan sen esille sadasosasekunnissa ja se näyttää täysin luonnolliselta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sanoivat nuo psykologit aina tuloksia tulkitessaan, että tuollainen on sangen harvinaista, yleensä ihmisellä on selkeät vahvuutensa ja heikkoutensa, jotka tulevat esiin näissä testeissä.

Toisin sanoen en ole huono oikeastaan missään, pikemminkin päinvastoin. Ehe ehe.
Omia heikkouksia työnhakijalta uteleva rekrytoija tai rekrytointikonsultti tekee itsensä typeräksi. Tai onhan mainitun asian suora kysyminen muutenkin vähintään tyhjänpäiväistä, mutta on suorastaan absurdia jos moinen kysymys kohdistuu kaltaisiimme kykyihin, suoranaisiin ihmiskunnan genuspainoksiin.

Vaatimattomuus on keskeinen luonteenpiirteeni, uskokaa pois. Pitäisi olla härskimpi tuomaan omia vahvuuksia esille ja käyttämään kyynärpäitä, niin pärjäisi elon taistossa vieläkin paremmin.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Omia heikkouksia työnhakijalta uteleva rekrytoija tai rekrytointikonsultti tekee itsensä typeräksi. Tai onhan mainitun asian suora kysyminen muutenkin vähintään tyhjänpäiväistä, mutta on suorastaan absurdia jos moinen kysymys kohdistuu kaltaisiimme kykyihin, suoranaisiin ihmiskunnan genuspainoksiin.

No juu, en nyt puhunut niinkään rekrytoijan esittämistä kysymyksistä, vaan erinäköisistä psykologista älykyys- yms. testeistä, joilla ihmisen taipumuksia analysoidaan. Sanovat siis, että testien perusteella näin tasainen suorittaminen käyrän yläpäässä kaikilla kyvykkyyden osa-alueilla on peräti harvinaista.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En nyt erityisen hyvä siinä mielessä jos vertailukohtana pidetään ammatikseen pitkin maailmaa pelaavia futaajia, mutta jos nyt ihan normitallaajaan vertailee niin kyllä mä aika hyvin futiksessa vaparin tai rankkarin upotan ja kaukolaukaukset muutenkin lähtevät kohtalaisen hyvin.

Noita on tullut yksinään treenailtua niin perkeleesti aikanaan ja edelleen sitä vaan jaksaa päälle kolmekymppisenä läpi vuosien pallon kanssa lähikentällä kikkailla ja potkia vapareita ja pilkkuja sisään, että on siihen jonkinlainen tatsi olemassa.

Ei tosin tuota ongelmaa tunnustaa tosiasiat ja todeta, että vastaavaan ja parempaan pystyy kuitenkin varmaan aika moni muukin pallon kanssa paljon viihtyvä. Mutta en häpeile lähteä omaa potkuani kokeilemaan paremmassakaan seurassa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No juu, en nyt puhunut niinkään rekrytoijan esittämistä kysymyksistä, vaan erinäköisistä psykologista älykyys- yms. testeistä, joilla ihmisen taipumuksia analysoidaan. Sanovat siis, että testien perusteella näin tasainen suorittaminen käyrän yläpäässä kaikilla kyvykkyyden osa-alueilla on peräti harvinaista.
Sain. Mutta rekrytointiprosesseihin yleensä liittyy sekä erilaisia haastatteluja että ns. palikkatesti, josta käytetään myös nimitystä soveltuvuusarviointi. Jos on muutamankin kerran elämänsä aikana hakenut töitä tuollaisen myllyn läpi porhaltaen, niin tietyt maneerit tulevat tutuiksi. Itseni minä on sitä mieltä, että omien heikkouksien kysymättä jättäminen on jopa miellyttävän piristävää.

Tasainen menestyminen kaikentyyppisillä lahjakkuuden ja osa-alueilla on tosiaan harvinaista, jos scoret ovat aina jossain parhaan 25-30 % joukossa, oli mitattava asia mikä tahansa. Yleensä fiksu ja aivan yleislahjakas kaveri saa keskinkertaiset lukemat jossakin testikokonaisuudessa, vaikka monella alueella tulokset olisivat aivan huipputasoa. Olen vuosien varrella palkannut aika monta työntekijää, ja teettänyt loppuvaiheen kandidaateille myös soveltuvuusarviointeja. Ehkä kaksi kaveria olen testauttanut jotka saivat jokseenkin tuollaisen profiilin.

Mutta eipä testattu monikyvykkyyskään takaa onnistunutta rekrytointia. Toisen edellä mainituista henkilöistä palkkasin, ja hän ei viipynyt firmassa kovin pitkään. Tyyppi oli terävä ja erittäin omaksumiskykyinen, mutta vastaavasti ei kovin itseohjautuva. Mikään tavanomaisen puitteisiin mahtuva motivointi ei kantanut hänen kohdallaan hedelmää. Kaveri myöhästeli toistuvasti tärkeistä tapaamisista, jätti sovittuja asioita tekemättä, alkoi tulla myöhässä töihin ja sitä rataa. Silloin kun homma sattui jonkin aikaa maittamaan niin tulostakin tuli. Vaan kun asenne oli mikä oli, niin hommasta jäi paska maku varmaan kaikille osapuolille. Toivottavasti kyseinen henkilö on sittemmin löytänyt paikkansa yhteiskunnassa.

Tarinan opetus on se, että kyvykkäin ja terävin hakija ei ole välttämättä paras rekrytointi. Palkkaavan tahon on syytä todella tarkkaan miettiä millä kriteereillä mihinkin tehtävään ihmisiä nimitetään. Motivaation merkitystä ei suotta korosteta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olen erittäin hyvä ampumaan, sekä pistoolilla että varsinkin tarkkuuskiväärillä, aina tuonne 800m hujakoille saakka. Kelissä kuin kelissä.
Nyrkkelijänä olen keskinkertainen mutta 185cm ja 78 kiloa haarukkaan mahtuvana lyön erittäin kovaa. Mitään vastaavaa hyötyä noista taidoista ei ole ollut, ellei sitten vihu hyökkää ja tarkka-ampujana pääsen toteuttamaan itseni tai sitten zombie apocalypsea odotellessa.

Pitänee laskea itseni myös tähän erikoisen lahjakkaiden joukkoon. Palikkatesteissä juuri kokonaisuuksien hahmottaminen huippuluokkaa, ihan asteikoin oikeassa laidassa ja muut ominaisuudet lähellä sitä.
Tästä on selkeästi hyötyä kun on perusluonteeltaan laiska. Löytää nopeasti tehokkaimman ja nopeimman tavan tehdä asioita.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen harvinaisen hyvä muistamaan kaikkia turhia ja mahdollisimman epäoleellisia asioita.
Sama juttu kuin minulla ja olen tästä ominaisuudesta kuullut muistutuksia jo parilta eri ihmiseltä. Mm. ihmisten syntymäpäivämäärän muistamisessa olen jopa pelottavan hyvä.

Olen myös hyvä nukkumaan aamuisin. Todella usein olisin kykeneväinen nukkumaan aamulla herätyskellon soimisen jälkeen 1-2 h.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sorry off topic, mutta ettekö tarkastaneet referenssejä?
No kun haettiin henkilöä juniorimaiseen positioon ikään kuin kehittymään osaajaksi, niin työelämän referenssejä ei pahemmin vielä ollut. Muistaakseni soitin ainakin pääaineen proffalle sekä jollekin päällikölle, joka oli toiminut eräässä suomalaisessa firmassa tuon hakijan gradutyön ohjaajana. Ei niiden perusteella ainakaan mitään erityisen negatiivista ilmennyt.

Vaan eivät referenssitkään aina mitään takaa, vaikka tämä riippuu kyllä henkilöstä. Parhaat referenssit ovat aina niitä jotka tunnen itsekin henkilökohtaisesti. Ei kukaan omalle asiakkaalleen, yhteistyökumppanilleen tai peräti kaverilleen käy jostakin työnhakijasta parfymoitua tarinaa tyrkyttämään.

No, tämä tästä. Jatkot voidaan siirtää johonkin työpaikkojen hakemista käsittelevään ketjuun.

Vielä sellainen seikka, että olen melko lailla hyvä pelaamaan backgammonia. En ole koskaan pelannut rahasta enkä käynyt kisoissa, mutta netissä nostan elo-lukemani useimmiten aika rivakkaan tahtiin johonkin 2000 pinnan tietämille. Taitojaan tietokoneavusteisesti kehittäneet huiput ovat vieläkin osaavampia, mutta ihan selkäytimestä ja huvin vuoksi pelaavana minäkin hakkaan satunnaisen hupipelaajan aika mukavalla todennäköisyydellä. Yksittäisissä matseissa voi tietysti käydä kuinka vaan, mutta pitkässä juoksussa ja riittävän moneen pisteeseen saakka pelattavissa otteluissa taidot tulevat lopulta esille.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Jotkut ovat saaneet komean lauluäänen tai hyvän matikkapään, mutta itse pystyn pieremään muutama kymmenen pierua putkeen. Yleensä se päättyy siihen, että repeää itse nauramaan. Paras ohjelmanumero känniselle yleisölle. Naispuoliset eivät tätä ymmärrä, mutta harvempia niitä on meidän illoissa pyörineet. (enkä yhtään ihmettele)
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Vittu en osaa mitään vittu. Ai niin, numeromuisti vissiin on hyvä ja muistan yksityiskohtia ihan kivasti, auttaa Trivial Pursuitissa mutta muuten on ihan no use. Niinkun koko mieskin. Kokonaisuuksia en muista enkä tajuu. Oon ihan järkyttävän tyhmä. Ei järkysti järkee. Kyllpä oli vittumainen kysymys "oletko erityisen hyvä jossakin?" Vastaan: En. Vittusaatana.

edit. kirjotusvirheitä korjsin kun en osaa kirjottaakaan.

edit2. korjasin. perkele.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen keskimääräistä jatkislaista parempi huomaamaan naiskauneutta ympärilläni ja aika suurella todennäköisyydellä myös jaan kokemuksiani täällä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jotta en vaikuttaisi poikkeavalta, niin sanotaan että voisin kyllä vaihtaa kyseisen ominaisuuden pidempään ja paksumpaan peenikseen, joka olisi pystyssä koko ajan.
Tuohan voisi olla aika epämiellyttävääkin, jos mulukku seisoisi koko ajan. Töissä, bussissa, kaupassa... Olen ihan tyytyväinen siihen, että se seisoo vain nussiessa.

Olen hämmästyttävän hyvä tekohymyilemään. Tekohymyäni ei erota normaalista hymystäni ja saan sen esille sadasosasekunnissa ja se näyttää täysin luonnolliselta.
Minä taas olen erinomaisen hyvä olemaan hymyilemättä. Pokka pitää, tuli mikä tuli. Joskus Koiviston presidenttikaudella kai viimeksi pikkuisen toisesta suupielestä virnistin.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Periaatteessa, ja käytännössä, olen hyvä tai tosi hyvä lähes kaikessa, mutta missään en aivan huippu. Mutta jos joku erityistaito nousee yli muiden, niin olen aika haka hahmottamaan kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-yhteyksiä
Tässä on sentään taito, joka saattaa auttaa elämässä paljonkin, jos sitä osaa tai viitsii hyödyntää.

Henkilökohtaisesti sanoisin olevani hyvä käyttämään muutamaa erilaista trukkityyppiä, erityisesti tönäriä. Aika monta tuntia elämästäni olen siihen puuhaan käyttänyt. Väkisinkin sitä kehittyy, kun päivästä toiseen joutuu työskentelemään paineen alla sellaisissa tiloissa, joita ei ole liialla tilavuudella pilattu ja ympärillä on muutakin liikennettä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ekana tuli mieleen ties kuinka monta asiaa, mutta sitten mietin tarkemmin. Enhän mä ole, saatana, missään järin hyvä. Tai siis erityisen hyvä. Huippuharrastelija monessakin asiassa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Suuntavaistoni on erinomainen. En juurikaan eksy niin maantiellä, kuin metsässäkään. Jos olen vieraassa kaupungissa, koti- tai ulkomaassa ja olen kerran jossain ajanut, niin muistan helposti mistä olen ajanut ja mistä mennään minnekkin. Esimerkiksi LA:ssa ajelin kaupunkia ympäri ilman navigaattoria ilman eksymisiä. Ja voin sanoa, että aika iso kaupunki eikä se ole ihan niin yksinkertainen kuin muut suuremmat kaupungit. Anaheimin matkaa varten katsoin kerran karttaa ja päästiin hotellille ilman uutta katselmusta. Hotellilla kysyin ohjeita Honda Centeriin eikä karttaa tarvinnut kajota. No ei se kovin vaikea reitti ollutkaan.

Metsässä nyt en ole vähään aikaan samoillut ja kartta on nykyään melkein aina mukana. Osaan myös käyttää komppassia mikä tuntuu nykyään olevan aika hakusessa suurimmalla osalla väestöä. Näin ainakin oli aikoinaan armeijassa. Siksi olinkin ryhmäni tunnustelija ja kärkimies.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Polvet suorana kämmenet lattiaan ja ylikin. Tosta vaan ja koska vaan.
Helposti. Ja molemmin puolin spagaati, tosin näin vanhemmiten ja salilla aktiivisemmin käyvänä vaatii pienet lämmöt alle, ettei takareisi sano poks.

Ruoanlaittajana olen varmasti keskivertoa parempi. Lisäksi mulla on aika hyvä makuaisti sekä visuaalinen silmä - vaatteet, sisustaminen ja vaikkapa ruoan visuaalisuus ovat tärkeitä ja osaan ne tarvittaessa tyylikkäästi hoitaa. Toki arki sanelee näissä jutuissa paljon.

Vahvuuteni on myös jonkinmoinen yleismiehisyys ja yleistieto - en ole älyttömän huono monessakaan jutussa, joten minusta saa niin urheilu-, musisointi-, ruoanlaitto-, remontti-, siivous- kuin paskanpuhumisseuraa. En väitä itseäni lahjakkuudeksi monessakaan asiassa, mutta periaatteessa vähän kaikessa pärjään.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Suuntavaistoni on erinomainen. En juurikaan eksy niin maantiellä, kuin metsässäkään.
Mulla on ihan sama juttu. Menin minne tahansa, niin en näytä pähkäilevältä turistilta vaan otan paikan ja tilanteen haltuun salamannopeasti. Olen kuin kala vedessä missä vain, paitsi ehkä RKP:n eläkeläisrouvien ompeluseuran kokouksessa en olisi. En muista koskaan eksyneeni missään. Kolmevuotiaana lähdin seikkailemaan jonkun silloin tuntemattoman kaupungin torilla jumalattomaan väenpaljouteen (olisikohan ollut Kuopio) ja vanhempani olivat hädissään. Tulin vartin päästä takaisin jätskin kanssa, olin selittänyt että kävin vain katselemassa pikkuisen paikkoja kun oli tylsää. Samanlainen olen ollut aina.

Toinen juttu on se, että halutessani tulen kaikkien kanssa toimeen, poikkeuksetta. Tunnen paljon ihmisiä professorista puliukkoon, ja keskustelen jokaisen kanssa luontevasti. Jotenkin se liittyy ihmistuntemukseen; tiedän mistä ja miten keskustella kenenkin kanssa niin että juttuun tullaan.

Vanhempi poikani on ihan samanlainen. Jo ihan pienenä jätkä hankki silmänräpäyksessä itselleen kaverit missä satuttiin olemaankin, kuljeskeli siellä täällä ja pärjää aina, vaikkei olisi edes yhteistä kieltä. Olikohan se jotain viiden vanha, kun ensimmäisen kerran oli Niiralassa mukana KalPa-IFK -matsissa. Annoin sille ennen pelin alkua kympin käteen, se kierteli hallin, kävi vessassa, osti hodarin, limun ja karkkia ja tuli vaistomaisesti omalle paikalleen just ennen kuin kiekko tippui jäähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös