No juu, en nyt puhunut niinkään rekrytoijan esittämistä kysymyksistä, vaan erinäköisistä psykologista älykyys- yms. testeistä, joilla ihmisen taipumuksia analysoidaan. Sanovat siis, että testien perusteella näin tasainen suorittaminen käyrän yläpäässä kaikilla kyvykkyyden osa-alueilla on peräti harvinaista.
Sain. Mutta rekrytointiprosesseihin yleensä liittyy sekä erilaisia haastatteluja että ns. palikkatesti, josta käytetään myös nimitystä soveltuvuusarviointi. Jos on muutamankin kerran elämänsä aikana hakenut töitä tuollaisen myllyn läpi porhaltaen, niin tietyt maneerit tulevat tutuiksi. Itseni minä on sitä mieltä, että omien heikkouksien kysymättä jättäminen on jopa miellyttävän piristävää.
Tasainen menestyminen kaikentyyppisillä lahjakkuuden ja osa-alueilla on tosiaan harvinaista, jos scoret ovat aina jossain parhaan 25-30 % joukossa, oli mitattava asia mikä tahansa. Yleensä fiksu ja aivan yleislahjakas kaveri saa keskinkertaiset lukemat jossakin testikokonaisuudessa, vaikka monella alueella tulokset olisivat aivan huipputasoa. Olen vuosien varrella palkannut aika monta työntekijää, ja teettänyt loppuvaiheen kandidaateille myös soveltuvuusarviointeja. Ehkä kaksi kaveria olen testauttanut jotka saivat jokseenkin tuollaisen profiilin.
Mutta eipä testattu monikyvykkyyskään takaa onnistunutta rekrytointia. Toisen edellä mainituista henkilöistä palkkasin, ja hän ei viipynyt firmassa kovin pitkään. Tyyppi oli terävä ja erittäin omaksumiskykyinen, mutta vastaavasti ei kovin itseohjautuva. Mikään tavanomaisen puitteisiin mahtuva motivointi ei kantanut hänen kohdallaan hedelmää. Kaveri myöhästeli toistuvasti tärkeistä tapaamisista, jätti sovittuja asioita tekemättä, alkoi tulla myöhässä töihin ja sitä rataa. Silloin kun homma sattui jonkin aikaa maittamaan niin tulostakin tuli. Vaan kun asenne oli mikä oli, niin hommasta jäi paska maku varmaan kaikille osapuolille. Toivottavasti kyseinen henkilö on sittemmin löytänyt paikkansa yhteiskunnassa.
Tarinan opetus on se, että kyvykkäin ja terävin hakija ei ole välttämättä paras rekrytointi. Palkkaavan tahon on syytä todella tarkkaan miettiä millä kriteereillä mihinkin tehtävään ihmisiä nimitetään. Motivaation merkitystä ei suotta korosteta.