Oletko erityisen huono jossakin?

  • 15 174
  • 136

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Suosikkijoukkueeni eivät milloinkaan voita. Ryhdyn ihan kohta vitun Jypin kannattajaksi ja Barca-faniksi since '13 että saisin kerrankin kokea voittamisen tunnetta.

Suosikkijoukkueet HIFK ja Real Madrid? On vittu varmaan rankkaa juu.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Suosikkijoukkueet HIFK ja Real Madrid? On vittu varmaan rankkaa juu.

Kaikki on niin suhteellista. Toisille on maailmanloppu jos lätkän Suomen mestaruus tulee vain joka kymmenes vuosi ja fudiksen Espanjan mestaruus joka kolmas vuosi. Saipafaneille riittää ilonaiheeksi se jos oma lätkäjoukkue pääsee kerran kymmenessä vuodessa säälipleijareihin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jumalauta, nyt kaikki on yht'äkkiä selvää. Vuosikausia olen ihmetellyt, että mikä zombiarmeija se tuolla ulkona hortoilee. Meni mihin tahansa kaupunkiin, niin aina näkee porukkaa seisomassa kadunkulmissa ja päät pyörii kuin pieru nahkahousuissa.
Hiukan epäreilusti katkaistu minun lainaukseni. Minähän en pyöri zombina kadunkulmissa suuntahaasteellisuudestani huolimatta. Minä marssin erittäin määrätietoisesti väärään suuntaan vilkuilematta sivulleni.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uiminen mainittu. Siis miten ne jotkut liukuvat yhdellä työnnöllä jonkun kolme metriä ja mä max. 15 cm. Käsillä räpiköin niin lujaa kuin pystyn ja jaloillakin potkin sen minkä kintuista lähtee. Ja ihan kuin ne jotkut uisivat vain eteenpäin eikä silleen yläviistoon, kuten mulla on pakko tai muuten uppoan kuin verkon paino. Onhan lentokoneenkin siivet vähän silleen viistosti tai muuten se vajoaa jos ei saa nostetta. Ja miten ne jotkut puhuvat jostakin kellumisesta. Siinähän löytää itsensä pohjasta. Ja jotkut vielä kehtaavat sanoa että koita olla rentona, mutta miten muka häh, väkisinhän sä oot paskajäykkänä kun kuolema on hiuskarvan varassa. Ja kaiken huippuna mä oon kuullut ja nähnytkin kun uhkarohkeimmat duudsonihenkiset mitkä lie surmanajajat uskaltavat hypätä laiturilta järveen.

Joo onhan uiminen raskasta puuhaa, varsinkin jos vertaa johonkin kevyempään liikuntaan kuten vaikkapa leuanvetoon. Mutta uippa kymmenen metriä yhteen putkeen (ei käsipohjaa) niin pumppu hakkaa ainakin kahtasataa. Just tossa yks kaveri mainitsi vasta uineensa 4,5 km. Ai vuodessako noin paljon, siis supersuoritus, saatanan yli-ihminen.

Niin ja mökillä jos meet vaikka saunasta järveen uimaan ilman uimahousuja niin aivan kauhea pelko piinaa koko ajan että hauki puraisee just sieltä.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen erityisen huono suojateiden ylittämisessä jalkaisin. Etenkin jos on ruuhkainen autotie, niin autoilijoiden haastaminen ja suojatielle siirtyminen on stressaavimpia asioita joita tiedän. Yleensä luovutan ja lähden etsimään toista reittiä. Jos joku autoilija sattuukin pysähtymään niin saatan vielä silti näyttää kädellä että meneppäs nyt siitä. No yleensä ne ei mene. Sitten lähden pienen odottelun jälkeen ylittämään häpeissäni tietä ja samalla hetkellä odotteluun kyrsiintynyt autoilija lähteekin ajamaan päin.

Olen myös erityisen huono olemaan luonnollisesti parturissa sen jättimäisen peilin edessä. Stressaavaa kun ei tiedä mihin katsoisi. Itsensä katsominen on noloa ja parturi kokee varmasti olonsa epämukavaksi jos vahingossa erehtyy katsomaan hänen työskentelyään. Lukeminenkaan ei ilman laseja oikein onnistu. Aina välillä tulee sellainen sulava flow päälle eikä kiinnitä näihin asioihin huomiota ja parturista selvitään hengissä. Yleensä kuitenkin siinä penkillä näyttää uskomattomalta urpolta kun katse harhailee koko ajan johonkin.

Jäätymisiä tapahtuu myös kauppojen kassoilla, mutta siinä olen kehittynyt huonosta jo ihan keskinkertaiselle tasolle.
 

Lynyrd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko.
Minä olen erittäin huono kestämään krapulaa. Loippareita tulee otettua vaikka ois kuinka hyvä olo. Toisaalta olen taas ilmeisen hyvä loiventelemaan ku aina oon duunit/koulut hoitanu ilman suurempia ongelmiaa. Myös suuntavaisto on kaupungeissa liikkuessa aivan onneton. Mikä taas on jännä ku metsässä minua ei saa eksymään millään. Lisäksi uiminen, piirtäminen, kirjoittaminen ja yhtälöt matematiikissa on ihan ala-aste tasoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
...vieraiden mukuloiden edes teeskennelty ihastelu...
Tämä on asia, jossa myös minä olen huono. Nautin tällä palstalla käsittääkseni jonkin sortin lapsiasiainmiehen mainetta, mutta todellisuudessa olen aika sukka lasten kohtaamisessa varsinkin muiden aikuisten läsnäollessa. Symppaan kyllä lähtökohtaisesti pieniä ja viattomia ihmisotuksia, mutta en siedä kiukuttelevia muksuja hirveän hyvin, enkä osaa lässyttää vieraille lapsille tippaakaan. Duunissa vierailevien äitien vastasyntyneille yritän virittää kohteliaisuudesta hymyt, samoin kavereiden vastasyntyneille, mutta ne on hirveän tylsiä otuksia loppupelissä. Vanhemmilleen ainutkertaisia tottakai, mutta vieraalle tylsiä. Joku parivuotias alkaa olla jo hauska, ja niitä on hauska myös aivopestä muiden aikuisten poissaollessa. Neli-viisivuotiaiden kanssa on hauska heittää kikkeli-kakka -vitsejä ja höpötellä päättömiä, ja jälleen kerran sitä paremmin, mitä vähemmän aikuista yleisöä. Aikuiset ovat tylsiä.

Joo, ja kun tuolla toisaalla moni osaa lukea nopeasti, voin minä täällä julistaa olevani hidas lukija. Näin opiskelijana ja armottomana historiankirjafriikkinä ei tuo ole mikään hirveän hyvä ominaisuus, kun lukujono on kymmenien kirjojen pituinen. Juurin tinttasin n. 50 sivua suomeksi ja 25 sivua englanniksi kolmeen tuntiin. Tosin nyt kun noista alan raapia analyysia kokoon, ei mun tarvitse juuri lähteisiin enää palata, eli ilmeisen hyvin ne jäävät mieleen. Olen huomannut sen, että prosessoin lukemaani koko ajan laajempaan viitekehykseen ja aiempiin tietoihini. Mutta silti, toivoisin osaavani lukea nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Itsekin olen erityisen huono pienten lasten kanssa. En tiedä mistä se johtuu, mutta lapset käyvät itkemään lähes varmasti, kun otan sellaisen syliin. Myös molemmat veljen lapsetkin ovat todella hitaasti lämmenneet meikäläiselle. Sitten kun lapset täyttävät 3v niin tilanne yleensä helpottuu. En mitenkään yritä olla lapsille ilkeä tai mitään muutakaan. En sitten tiedä johtuuko asia matalasta äänestäni vai mistä. Ehkä olen vaan niin saatanan pelottavan näköinen.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Lapsikeskusteluun tahdon minäkin osallistua.
Olen äärimmäisen huono olemaan 0,5 - 12 -vuotiaiden lasten kanssa. En osaa leikkiä vauvojen kanssa, koska minulla on todella vähän kokemusta asiasta (tähän ikään mennessä olen joutunut tuollaiseen tilanteeseen kokonaista kaksi kertaa ja edellisestäkin kerrasta on reippaasti yli 10 vuotta aikaa) ja lähes samantapainen tilanne on sellaisten eskari-ikäisten ja vähän vanhempien kanssa.

2000-luvun puolivälissä systerin silloisen jätkäkaverin 5-vuotias tytär oli käymässä meillä kotona ja ensi hetkistä lähtien olin ihan lukossa. En tiennyt yhtään, miten tulisi olla, mitä tulisi sanoa ja miten tuollaisen kanssa tulisi leikkiä. Kaksi päivää kului kohtuu nopeasti, mutta joka kerta, kun minun piti viettää aikaa tuon tytön kanssa, lamaannuin täysin.

Suvussani on kyllä pikkulapsia vaikka muille jakaa, mutta koska välit ovat poikki melkein kaikkiin sukulaisiin, ei minulle ole mitään kokemusta lapsista. Ainoastaan omat muistikuvat lapsuudestani ovat apunani.
 
Tämä on asia, jossa myös minä olen huono. Nautin tällä palstalla käsittääkseni jonkin sortin lapsiasiainmiehen mainetta, mutta todellisuudessa olen aika sukka lasten kohtaamisessa varsinkin muiden aikuisten läsnäollessa. Symppaan kyllä lähtökohtaisesti pieniä ja viattomia ihmisotuksia, mutta en siedä kiukuttelevia muksuja hirveän hyvin, enkä osaa lässyttää vieraille lapsille tippaakaan.
---
Joo, ja kun tuolla toisaalla moni osaa lukea nopeasti, voin minä täällä julistaa olevani hidas lukija.
Oletkohan sinä minä? Molemmat mainitut huonoudet pätevät myös minuun, kuten myös jo aiemmin mainitsemasi kyvyttömyys small-talkiin. Ei vain kiinnosta. Mutta pakkohan tyhjän lätisemistäkin on ollut opetella, ettei tunne oloaan niin hölmöksi seurassa.

Olen myös erittäin huono piirtämään. Osaan piirtää ehkä kelvollisen traktorin poikani iloksi, mutta etukuormaajan piirtäminen on jo aivan mahdottomuus. On ollut sitä jo viimeiset parikymmentä vuotta, kun muistelen omia ala-asteaikojani.

Olen maailman huonoin kertomaan hauskoja juttuja. Hauskakin vitsi tai tarina (jos muistan sen loppuun asti) latistuu pannukakuksi kun minä kirjoitan tai puhun sen ihmisten ilmoille. Tilannehuumorin genressä olen kyllä varsin sanavalmis ja toimivaan sarkasmiin kykeneväinen, ihmisten reaktioista päätellen toisinaan jopa hauska.

Olen huono kielissä. Se onkin raskaan elämäni suurin tragedia, tosin vielä paikattavissa.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Taidan olla poikkeava yksilö sillä käsiala on ihan kohtuullista, piirrän ja maalaan aika hyvin ja vedessä olen viihtynyt niin paljon, että on käsittämätöntä ettei minulle ole vielä kasvanut kiduksia. Taisin olla yhdentoista kieppeillä, kun sai Supermaisterimerkin ommella uimahousuihin. Vesipalloakin tuli pelattua oikein joukkueessa.

Olen todella huono itsekurissa. Selkäranka on aivan Etolan kumiletkua. Tuntuu, että elän filosofialla "Paras tapa selvitä kiusauksesta on langeta siihen". Ei pysy korkki kiinni, vaikka on päätetty. Ei pysy tupakat kaupassa eikä kämppä siistinä vaikka kuinka päättäisin ja haluaisin. Lisäksi olen erittäin huono hoitamaan asioita ajoissa. Kaikki pitää aina jättää viimeiseen tippaan. Ne kyllä hoituvat, mutta yötä myöden saa hikoilla ja kiroilla omaa laiskuuttaan.
 

Kaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hawks, SaiPa
Kaikki pitää aina jättää viimeiseen tippaan. Ne kyllä hoituvat, mutta yötä myöden saa hikoilla ja kiroilla omaa laiskuuttaan.
Tuohan on vain fiksu toimintatapa. Nyky-yhteiskunta korostaa tehokkuuden merkitystä ja ainut tapa saavuttaa maksimaalinen tehokkuus erilaisissa projekteissa, on jättää ne viime tippaan. Ihminen on tehokkaimmillaan silloin, kun on joku pakko. Toimin itse samoin ja sen voin allekirjoittaa, että onhan tämä loppupelissä varsin vittumaista itselle.

Sen lisäksi, että kaikki erilaiset työt jäävät aina viime tippaan, niin saavun myös erilaisiin tilaisuuksiin aina viime tingassa, oli kyse miten tärkeästä tapahtumasta hyvänsä.

Olen siis erittäin huono olemaan ajoissa yhtään missään.
 
Naisnäkökulma asiaan: hävettää toisinaan järkyttävän paljon se, miten käytännön asioiden kanssa voi olla niin käsi. Osaan piirtää ja käsialakin on kaunis, perimänä on tullut myös taiteellinen luovuus. Hienoja ovat ideat itse tehdyistä sisustusjutuista ja askarteluista..

Mutta. Näillä nakkisormilla ei kaiketi vain korjata vaatteita, tehdä upeaa lahjapakettia tai askarrella mitään pienennäppeetä. Saati tehdä pieniä korjaustöitä kotona. Välillä tuntuu jopa käsittämättömältä, miten se kynä tai liima tai neula ei kulje niin kuin aivot käskee.

Lopputulos on aina sama: järkyttävä sotku ja epäonnistunut yritys korjata. No, yritetty aina on, joten samapa tuo kai. Olkoon sitten "vähän sinne päin".
 

scholl

Jäsen
Lapsikeskusteluun tahdon minäkin osallistua.
Olen äärimmäisen huono olemaan 0,5 - 12 -vuotiaiden lasten kanssa. En osaa leikkiä vauvojen kanssa, koska minulla on todella vähän kokemusta asiasta (tähän ikään mennessä olen joutunut tuollaiseen tilanteeseen kokonaista kaksi kertaa ja edellisestäkin kerrasta on reippaasti yli 10 vuotta aikaa) ja lähes samantapainen tilanne on sellaisten eskari-ikäisten ja vähän vanhempien kanssa.

Itse en tiedä olenko huono, todennäköisesti en, mutta pidän tuollaisia yhteenottoja vastenmielisinä. En halua olla tilaisuuksissa, jossa on lapsia, koska fakta on se, että he käyttäytyvät huonosti, en minä. Lentokoneessa ja ravintoloissa rääkyvät jne. Kerran käytiin 80 luvulla kylässä yhden tuttavaperseen luona ja siellä se ehkä alle kouluikäinen kakara tarttui lahkeeseeni kuten apina konsanaan. Yritin hätistellä pois, mutta silti yritti tarttua. Vieläkin vituttaa kyseinen tapaus ajoittain suunnattomasti.

Haluan asua taloyhtiössä, jossa ei ole lapsia ja liikkua piireissä, joissa en joudu lasten kanssa tekemisiin. Mielestäni minulla ei ole mitään velvollisuutta joutua kokemaan sitä helvettiä elämässäni, että lapsia terrorisoi jossakin lähiympäristössäni.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Lapsivihamielisyys ei liene kuitenkaan onneksi perinnöllistä? Kaikille niille, jotka julistavat, etteivät ikinä aio hankkia lapsia omaksi ja toisten riesaksi, olen tavannut sanoa, että on tavallaan sääli, etteivät vanhempasi ajatelleet samalla tavalla.

Niille, jotka tuskailevat kädentaitojensa kanssa, voi todeta rohkaisuna, että "kun itse tekee, niin saa sellaisen, kuin tulee". Minulla ei onneksi ole tässä suhteessa ongelmaa, rakennan tarvittaessa vaikka asfaltinlevittimen tai ohjusten laukaisualustan, jos vaan tarveaineet ovat saatavilla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaikille niille, jotka julistavat, etteivät ikinä aio hankkia lapsia omaksi ja toisten riesaksi, olen tavannut sanoa, että on tavallaan sääli, etteivät vanhempasi ajatelleet samalla tavalla.
Ahah? Eli mielestäsi lastenteko on kansalaisen velvollisuus ja ne ketkä kertovat ääneen, että eivät niitä tahdo on sellaisia joiden ei olisi tullut syntyäkään. Hyvä tietää!

Kai se on oikeus sanoa, että ei hanki lapsia vaikka sitten riesaksi, kun osa ihmisistä kertoo kyllä miten aikovat ihania viattomia lapsia tuoda tähän maailmaan sulostuttamaan muita. Minkä takia se on suotavaa, mutta vastakkainen mielipide ei?

Jos vanhempani olisi päättäneet minut jättää tekemättä, niin sittenpähän olisivat. Ei minua kukaan kaipaisi, vähiten minä itse. Nyt kuitenkin kävi toisin ja minulla on kaikki oikeus kieltäytyä tekemästä lapsia ja myös ilmaista, että ne ärsyttävät minua suuresti (kuten pääsääntöisesti tekevätkin.) schollin kanssa olen pitkästä aikaa samaa mieltä monesta jutusta tuossa viestissään. Tuttuja tunteita.

Ja tästä voidaan varmaan päästä ketjun aiheeseen, eli olen todella huono tulemaan toimeen pikkulasten kanssa. En jaksa leikkiä pitkäkestoisesti, puhua niille ja oikein muutenkaan osaa käsitellä, jos vaikka pitää nostaa vauva syliin ja pidellä sitä. Todella hukassa kaiken tuon kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ahah? Eli mielestäsi lastenteko on kansalaisen velvollisuus ja ne ketkä kertovat ääneen, että eivät niitä tahdo on sellaisia joiden ei olisi tullut syntyäkään. Hyvä tietää!

En ole sanonut, että se on kaikkien velvollisuus. Saa tehdä, mut ei ol pakko hei.

Tarkoitan schollin kaltaisia ihmisiä, jotka antavat puheessaan ymmärtää olevansa muita fiksumpia ja parempia ihmisiä, koska ovat ymmärtäneet olla tekemättä lapsia ja tekevät näin omasta mielestään maailmasta paremman paikan.

Jonkun ne on kumminkin tehtävä, jonkinlaista selektiivisyyttä olisi kyllä syytä ryhtyä harrastamaan tässäkin asiassa. Ollaan kovasti menossa siihen suuntaan, että kehityskelpoisempi aines päättää tietoisesti jättää lisääntymättä, kun taas roskaväki suoltaa yhä enemmän lapsia kelvottomiin olosuhteisiin, joista ne päätyvät toisten elätettäväksi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jonkun ne on kumminkin tehtävä, jonkinlaista selektiivisyyttä olisi kyllä syytä ryhtyä harrastamaan tässäkin asiassa. Ollaan kovasti menossa siihen suuntaan, että kehityskelpoisempi aines päättää tietoisesti jättää lisääntymättä, kun taas roskaväki suoltaa yhä enemmän lapsia kelvottomiin olosuhteisiin, joista ne päätyvät toisten elätettäväksi.
Kieltämättä.

Itse en nyt pidä itseäni minään ylenpalttisen älykkäänä ja keksisin itsestäni takuulla enemmän kerrottavaa tähän ketjuun kuin siihen toiseen, missä etsitään niitä asioita missä on hyvä. Olen varmasti monen eliittiin itsensä laskevan mielestä roskaväkeä edustava tapaus ja voi olla jossain osin tottakin. On minulla silti itsekunnioitustakin ja hyviä arvoja. En nyt pidä itseäni poistettavan arvoisena roskanakaan, mutta sen verran heikkona pidän, että kaltaisteni ihmisten ei välttämättä kannata lapsia tehdä jos suinkin mahdollista. Tai sitten elämänlaadun tulee olla monella sektorilla huomattavasti paremmalla tolalla.
 

scholl

Jäsen
Tarkoitan schollin kaltaisia ihmisiä, jotka antavat puheessaan ymmärtää olevansa muita fiksumpia ja parempia ihmisiä, koska ovat ymmärtäneet olla tekemättä lapsia ja tekevät näin omasta mielestään maailmasta paremman paikan.

Jonkun ne on kumminkin tehtävä, jonkinlaista selektiivisyyttä olisi kyllä syytä ryhtyä harrastamaan tässäkin asiassa. Ollaan kovasti menossa siihen suuntaan, että kehityskelpoisempi aines päättää tietoisesti jättää lisääntymättä, kun taas roskaväki suoltaa yhä enemmän lapsia kelvottomiin olosuhteisiin, joista ne päätyvät toisten elätettäväksi.

Maailmassa on seitsemän miljardia ihmistä, miksi niitä kenenkään tarvitsee tehdä enää lisää. Meillä on ihan hyvin varaa maahantuoda niitä samalla tavalla kuin käytettyjä autoja tuodaan uusien sijaan.

ja miksi jotkut saavat oikeuden olla tykkäämättä koirista tai kissoista, mutta heti on joku ongelma, jos joku inhoaa lapsia tai kokee heidät vastenmielisiksi. Turkistarhaustakin saa vastustaa, mutta heti, jos vastustaa lapsia niin se on jollekin hintille suuri ongelma. En tajua kertakaikkiaan.

Eihän koiriakaan tarvitse hankkia Suomeen lisää, jos ihmiset eivät halua hankkia niitä lisää. Samalla tavalla lapsiakaan ei tarvitse hankkia lisää. Sanoisin kuten Nikke Hagman sanoi: faija ja minä ollaan eri ihmisiä. Jos jonkun vanhemmat ovat pitäneet lapsista niin se ei tarkoita sitä, että jonkun ihmisen itsensä pitäisi pitää. Jokaisella on omat mielenkiinnonkohteensa ja kukaan vitun spede ei siihen voi yrittää vaikuttaa.

Jos oikeasti lapsia muka tarvitaan Suomeen paljon lisää niin miksei tehdä joku farmi jonnekin halvempaan maahan, jossa olisi se ekat kymmenen vuotta niin ei mene valtion rahaa siihen niin paljon. Saisivat niihinkin maihin kansantaloutta vähän kondikseen. Tuotaisiin sitten niitä tänne, kun ovat jo opiskelleet asioita.
 

scholl

Jäsen
Itse en nyt pidä itseäni minään ylenpalttisen älykkäänä ja keksisin itsestäni takuulla enemmän kerrottavaa tähän ketjuun kuin siihen toiseen, missä etsitään niitä asioita missä on hyvä. Olen varmasti monen eliittiin itsensä laskevan mielestä roskaväkeä edustava tapaus ja voi olla jossain osin tottakin. On minulla silti itsekunnioitustakin ja hyviä arvoja.

ei kannata ruveta kyllä itseään mollaamaan. Sinun kannattaisi lukea jotain motivointioppaita.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen aivan järkyttävän huono piirtämään, jo pelkkä suoran viivan tai ympyrän piirtäminen ovat äärimmäisen haastavia tehtäviä monimutkaisemmista kuvista puhumattakaan. Olisiko syynä huono silmä-käsi-koordinaatio, sillä olen myös melko huono monissa käsitöissä.

Monet 5-vuotiaat tenavatkin piirtävät varmasti paremmin kuin minä.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Keskittymiskyvyn kanssa on välillä ongelmia, varsinkin jos on motivaationpuutetta. Tästä syystä esim. opiskelusta AMK:ssa ei tullut oikein mitään. Välillä oikein ihmettelen, että miten olen onnistunut kirjoittamaan itseni ylioppilaaksi. Esim. kokeeseen lukiessa piti koealue lukea todella moneen kertaan läpi jos halusi muistaa jotain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös