Mahdottomia? Oltaisiin vaikka aloitettu siitä, että delfiinit asuvat Tampereella - ilman sirkustoimintaa - sen aikaa, kun hyvä loppusijoituspaikka on valmis.
Särkänniemi ilmoitti, että delfiinien ylläpito maksaa 5000e per päivä (en muista lähdettä, mutta suuruuluokka on jossakin määrin varmasti oikein). Jossain määrin ymmärrän, että tähän ei ollut mahdollisuuksia, vaikka moraalinen velvollisuus, luonnollisesti, särkänniemellä tähän oli. Ja käsittääkseni eds se, että tuleeko näitä vanhainkoteja edes koskaan valmiiksi (ainakaan realistisessa lähitulevaisuudessa) ei ollut varmaa.
Siis vaihtoehdot loppuen lopuksi olivat siirto Kreikkaan tai lopetus. En itse usko, että delfiinit itse, jos olisivat saaneet päättää, olisivat halunneet piikkiä. Sitten toki eri asia, kun ''lauma'' olisi edelleen supistunut, Siispä, siirto Kreikkaan jäi ainoaksi varteen otettavaksi vaihtoehdoksi.
Särkänniemi on toki pääsyyllinen, mutta nykyiset tj ja hallitus eivät ole varmaankaan olleet tekemässä päätöstä joskus 80-luvulla delfinaarion perustamisesta.
Itse ajattelisin, että paras ratkaisu kaikkien kannalta olisi ollut delfinaarion pitäminen pystyssä niin pitkään kuin delfiinit olisivat olleet esiintymiskuntoisia. Uskoisin, että tämä itse delfiineille olisi ollut mukavampi ratkaisu kuin piikki tai Kreikka. Särkänniemi olisi ensinnäkin saanut jotain tuloja, ja julkinen kritiikki laitosta kohtaan olisi varmasti laantunut, mikäli särkäniemi olisi toisaalta tässä rinnalla sekä rahallisesti että antamalla näkyvyyttä tukenut delfiinien vankeuttamista vastustavaa liikettä.
Mutta tämä viimeinen ei sit ollut mahdollinen a) särkänniemen perseilyn, mutta myös b) aktivistien takia, jotka nimenomaan lakkauttamista ajoivat sen kummemmin pohtimatta, että mitäs sitten. Tai nojasivat epärealistisiin vanhainkoteihin.
Itseä asia kiinostaa toki delfiinien hyvinvoinnin johdosta, mutta toki myös siksi, että kyseessä on omalla tavallaan hyvä esimerkki siitä kuinka maailmanparannus menee pieleen, kun ei idealistisuudessaan ymmärretä, että maailma on nyt vaan hieman monimutkainen paikka, eikä helppoja ratkaisuja tuosta vain ole olemassa.
Korostettakoot, että se mitä 80-luvulla tapahtui, ei ole relevanttia vuoden 2016 delfinaariota koskevien päätöksien kohdalla.