Yhdyn vilpertin näkemykseen rajusti takaapäin. Kuten Silkkeri, itsekin olin hieman peloissani tuon "yksinkertaistetun" taitopuun edessä, mutta testauksen jälkeen näkisin nykyisen systeemin erittäin toimivana. Käytännössähän suurin melu on tullut siitä, että vitality, strength yms. pisteet eivät ole pelaajan päätettävissä, mutta tuo nyt on varsin yhdentekevää.
Itse skilleissä, kuten Silkkeri totesi, oli kakkosessa aina "The Build" joka hahmoluokalle jos halusi siitä kaiken irti. Näkisin että Diablo 3:n systeemi tulee tasoittamaan tuota ehdottomuutta, sillä joka hahmoluokalla valinnanvaraa riittää tukemaan sitä omaa pelityyliä. Kuitenkin käytössä on koko ajan 6 skill slotia, joista jokaiseen on valittavana 4 eri skilliä (johonkin taisi olla 5) ja näihin skilleihin on normiversion lisäksi sitten 5 eri riimua muuttamaan kyseisen skillin ominaisuuksia. Näin ollen sen oman paletin rakentaminen tuntuisi olevan aiempaa enemmän tasapainossa. Tämän lisäksi oli sitten 3 eri passive skilliä päällä ja listassa valittavana oli 15 eri kykyä.
Betan pelattava pätkähän ei ole mikään erityisen pitkä, joten on tullut tässä parin illan aikana hierottua jokainen class lvl 10 asti, eli beta läpi. Barbaari oli juuri niin hurmehista mättöä kuin odottaa/toivoa sopi. Varmasti jokaisen D2-ystävän makuhermoon sopiva hahmo. Yllättäjänä myös munkki toimi mättö-classina hyvin. D2 assassin-vertaukset eivät ole tuulesta temmattuja. Wizard/sorcerer/mikälie oli omiin näppeihin sen verran maukas AoE-paukuttaja, että tuolla lähden tukemaan kaverin barbia kaksinpelissä, jahka peli julkaistaan. Demon hunter ja witch doctor jäivät molemmat varsin mielenkiinnottomiksi luokiksi ainakin ensimmäisen 10 levelin perusteella. Kaukaa rätkyttely jousella ei iskenyt sen enempää ensimmäisessä kuin toisessakaan Diablossa, kolmas ei tuo muutosta asiaan. Witch doctorissa tosin on potentiaalia, sen verran sairasta kamaa osa skilleistä oli.
Näillä eväin betaa sulkemaan ja odottelemaan ensi kuun 15. päivää. Oma rauta (AMD Athlon dual-core 5400+, 9800 GTX+, 4 Gb RAM) menee vaihtoon, että suurimmat laumat räjähdyksineen ja muine ilotulitteineen pitää ruudunpäivityksen sulavana. Uskoisin että tälläkin kelkalla ajeltaisiin peli läpi, mutta aikanaan lupasin itselleni että uusi kone tulee, jos D3 ei toimi täydellisesti. Ainoan varjon julkaisupäivälle heittää tämän viikonlopun servereitten stress test. Tokihan nyt koko maailma yritti tuonne US-servereille, jossa beta järjestettiin, mutta aika mittavissa määrin on saanut eri error-viestejä tuijotella. Toivottavasti julkaisu menee sulavasti. Odotukset olivat taivaissa, nyt vielä korkeammalla.