Kokonaisvertailun (koko CHL:n mitättömän lyhyt historia) sijasta otat nyt yhden kauden, mutta vastaavasti et ota yhtä kautta CHL:n playoffien osalta. Minusta kikkailua, ihan puhdasta. Kikkailun sijasta on syytä katsoa muutaman kauden kokonaisuutta, koska juuri siitä on kyse Jokerien poistuttua Liigasta kun CHL alkoi.
Minun on vaikea uskoa että kokonaistilanne olisi 15-2 jos se tänä vuonna oli 3-2. Se tarkoittaisi että tulos olisi 12-0 ollut tähän asti. Minä en ole muutenkaan väittänyt, etteikö SHL olisi liigaa edellä. Sitä on puhuttu jo vuosia ennenkuin Jokerit liigasta lähti.
Päätän osaltani keskustelun. En näe mahdollisuuksia, että myöntäisit Liigan tason pudonneen, mutta kärjen olevan vielä hyvinkin SHL:n luokkaa. Tätä ei voi millään myöskään aukottomasti todistaa, koska sen havaitsee joko pelaajien kertomana tai omin silmin mm. siinä HIFK vs Frölunda playoffeissa.
Samoin. En näe mahdollisena että huomaisit, että olen todennut että liigan tasoon on vaikuttanut isojen konttaus, uudet liiga-joukkueet ja Kunlunin tuleminen. Olen sanonut että viimeisen parin vuoden ei ole mitään radikaalia romahdusta tapahtunut. Minusta sen parhaiten todistaa sen, että joukkueiden budjetit eivät radikaalisti romahtaneet ja/tai pelaajien eivät palkat olet nousseet samaan aikaan räjähdysmäisesti.
HIFK vs Frölunda sarjaa en seurannut, HIFK:n tuollaista pakkitilannetta googlettanut tai kyiseistä sarjaa yleensäkään kommentoinut sanallakaan. Suhtaudun optimistisesti että lukemalla käydyn keskustelun uudestaan huomaat sen.
Sen nyt vielä sanon, että kun totesit että "Liigassa kärki on edelleen hyvää tasoa, mutta monissa joukkueissa varsinkin 3- ja 4-kentät ovat ottaneet osumaa Jokerien lähdön jälkeen."
niin tulkitin tuon niin että tarkoitat kärjellä liigan kärkipelaajia/ketjuja, etkä liigan kärkijoukkueita. Myöhempien kirjoitusten valossa epäilen, että tarkoititkin joukkueita.