Nyt just vituttaa!

  • 2 638 253
  • 12 426

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Ai, ei ole kehitystä tapahtunut? Just. Pikkaraisen aikana Muuli otti steppejä eteenpäin, siitä osoituksena huikeat pleijarit keväällä 2021. Oliko suonenveto? Tavallaan, tavallaan ei ollut. Mun mielestäni se olisi osoitus enemmän siitä, että pitkäjänteisellä (joidenkin mielestä liiankin pitkäjänteisellä) peluuttamisella nelosketju oli parhaimmillaan silloin, kun kuuluikin. Juho Keräsen roolia ei pidä aliarvostaa, muttei hän myöskään korvaamaton ollut. Siinä olisi Väänäsellä ollut paikka nousta yksi steppi ylöspäin, ottaa Keräsen roolia puolustussuuntaan ja Karvinen olisi sitten ollut liikkeessä steppi Keräsestä ylöspäin. Parhaimmillaanhan ketju Karvinen-Väänänen-Åsten oli oikeasti ihan huikea. Mutta, kun eivät saaneet enempää vastuuta, kun Wirtanen oli pakko tunkea puujalkoineen neloseen, niin siinä meni tämäkin täsmäase. Mun kirjoissani "heikko nelosketju" menee puhtaasti valmennuksen piikkiin ja se vituttaa, koska HIFK:n nelonen on kulttikamaa. Väitän, että Pikkaraisen alaisuudessa Karvinen-Väänänen-Åsten olisi tehnyt huomattavasti parempaa tulosta kentällä, koska olisi saanut enemmän vastuuta. Joku Väänänenkin jäi vähän lapsipuolen asemaan, vaikka juuri hänen kaltaisiinsa kannattaisi niitä paukkuja uskaltaa laittaa, kun näiden varaan sitä runkoa voi rakentaa. Riittävän hyvä Liigaan, muttei riittävän hyvä karkaamaann ulkomaille heti.

Mitkään Salomäki-Tikka- A. Tyrväiset nelosessa eivät ole realismia tämän päivän Liigassa. Mutta saahan sitä haaveilla. Myöskään kokonaan junnuista kasattua nelosta ei kannata haaveilla, jolleivät ole sitten valmis kokonaisuus, joka nostetaan Kolleista sellaisenaan Liigaan ja saavat heti juonenpäästä kiinni ja juna lähtee rullaamaan heti oikeaan suuntaan.
Niinpä varmasti, mutta haave voisi jopa tuoda menestystä.
 

Vilja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koko kauden potuttanut Antsan joukkueiden esittelyt kaiken muun sekoilun ja maneereiden (”hyvä vahva” noin sata kertaa per matsi jne) lisäksi. Dissaa toistuvasti kentällisten pakistot vaikka höpöttelee kentällisistä.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
@BOL tossa kiteytti hyvin tossa lopussa omat ajatukset. Juuri näin. Silloin kun joukkue on täynnä mäkisiävirtasia mitä tässä enää seurataan nimiä selässä? Mikke edustaa kaikkea IFKlaisuutta ja on toki sääli jos lähtee, mutta voisin kuvitella että isomman roolin perässä. Onhan noi pelimäärät ja vastuu vain niin pientä täällä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kyllä vituttaa. Pleijareissa meno parhaimmillaan. Ulkona ollaan ja Garden haaveissa.
Fyysisesti on kyllä surkeaa peliä. Kovat taklaukset loistavat poissaolollaan. Toisaalta ymmärrän kun taklaaminen on Liigassa suuri riski joutua ulos.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Olisiko se nyt ollut ihan tekemätön paikka kokeilla Muulia vähän isommassa roolissa hyvin menneiden viime pleijareiden jälkeen? Ikään kuin, että katsotaas ihan kunnolla, ajan kanssa, voisko susta Muuli saada ulosmitattua enemmän?
Olisi. Muuli on kolmissakymmenissä oleva nelosketjun rouhija, jonka yhden kauden piste-ennätys on 10 pistettä. On IFK:n näköinen jätkä ja pidän hänestä todella paljon, mutta mikään hänen esityksissään (8 pelin suonenvetopleijareita lukuun ottamatta) ei indikoi sen puolesta, että IFK:n statuksella ja odotuksilla operoivan seuran olisi syytä lähtökohtaisesti sijoitaa Åstenia nelosketjua korkeammalle.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi. Muuli on kolmissakymmenissä oleva nelosketjun rouhija, jonka yhden kauden piste-ennätys on 10 pistettä. On IFK:n näköinen jätkä ja pidän hänestä todella paljon, mutta mikään hänen esityksissään (8 pelin suonenvetopleijareita lukuun ottamatta) ei indikoi sen puolesta, että IFK:n statuksella ja odotuksilla operoivan seuran olisi syytä lähtökohtaisesti sijoitaa Åstenia nelosketjua korkeammalle.

Voisin olla samaa mieltä kanssasi, jos se suonenvetokausi olisi ollut joskus aiemmin, eikä juuri viime kaudella. Enkä todellakaan ole missään vaiheessa tarkoittanut, että Muuli olisi pitänyt laittaa kakkoskenttään ja peluuttaa häntä siinä kauden alusta loppuun tuloksista riippumatta.

Lähtökohdat on aina kivoja. Mutta, jos joku on lähtökohtaisesti sementoitu jollekin pelipaikalle, se on vähän niinku paskaa. Ymmärrän roolit, roolitukset, palkat, kemiat, kädet, jalat, jäähyt ja kaikki sen sellaiset merkittävät asiat. Mutta sitä en ymmärrä, että valmennus ei halunnut edes kokeilla, mitä Muulista olisi voinut saada irti. Nyt Muuli vaikutti koko kauden vähän virheitä liikaa pelänneeltä peuralta ajovaloista. Ei lainkaan se Muuli, joka viime pleijareissa pelasi ja jota Pike pumppasi.

Parempi mennä muualle. Harmittaa silti.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmasti jatkaisi IFK:ssakin nelosen / rotaation roolissa, mutta eiköhän myös Muulia kiinnosta kokeilla siipiään edes kolmosen roolissa esim. Lahdessa. Kaikki ei aina ole niin mustavalkoista.

Totta kai kiinostaa. Jääkiekkoilija haluaa pelata ja en ymmärrä miksi ei olisi voinut täälläkin antaa reilua mahdollisuutta.

Tällaiset pelaajat, jotka vetää 100 lasissa aina ovat aika tärkeitä jatkuvuuden kannalta. Se panee muitakin yrittämään kun kaudesta toiseen pelikaveri painaa jäällä ja treeneissä 100%.

Ei olisi paljoa maksanut kokeilla vaikka 20 peliä kauden alusta Åstenille säännöllisellä n. 15-16 min peliajalla ja katsoa miten suoriutuu. Tuntuu, että mitä siinä olisi hävinnyt. Jos ei olisikaan pystynyt isompaan rooliin, niin tuskin siinä olisi silti peliäkään siihen hävitty.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Olisi. Muuli on kolmissakymmenissä oleva nelosketjun rouhija, jonka yhden kauden piste-ennätys on 10 pistettä. On IFK:n näköinen jätkä ja pidän hänestä todella paljon, mutta mikään hänen esityksissään (8 pelin suonenvetopleijareita lukuun ottamatta) ei indikoi sen puolesta, että IFK:n statuksella ja odotuksilla operoivan seuran olisi syytä lähtökohtaisesti sijoitaa Åstenia nelosketjua korkeammalle.
Niin ja pelasihan hän joissakin otteluissa kärkiketjuissa, jota eivät kaikki muista.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin ja pelasihan hän joissakin otteluissa kärkiketjuissa, jota eivät kaikki muista.

Varmaan kerrot nämä ”jotkut ottelut”, koska muistat ne hyvin. Kurkkaa samalla muu kokoonpano… Asioiden vääristely tukemaan omia tarkoitusperiä on rasittavaa.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pidän Åstenista valtavasti, yksi ihan lempipelaajista kautta aikain.

Mutta onhan hän niin klassinen nelosen voimahyökkääjä kuin olla ja saattaa. En näe eväitä riittävän paljoa kiekollisempaan rooliin, tai ainakaan en näe sitä missään nimessä niin todennäköisenä, että sen varaan laskisin mitään.

Ennemmin antaisin sen 20 peliä kolmosen laidassa vaikka Teissalalle, jossa se pistepotentiaali ja breikkaaminen kiekolliseen rooliin on valtavasti suurempi.


Eli tiivistyksenä. Micke Åsten on mahtava pelaaja, mutta jos jengin ja pelaajan suunnitelmat roolista ei kulje käsi kädessä, on parempi kätellä ja katsella myöhemmin uudelleen.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Varmaan kerrot nämä ”jotkut ottelut”, koska muistat ne hyvin. Kurkkaa samalla muu kokoonpano… Asioiden vääristely tukemaan omia tarkoitusperiä on rasittavaa.
Niinpä, enkä muuten kerro. Voit ihan itse todistella. Enkä muuten ole mitään vääristellyt. Olen mm. koko ajan halunnut, että nuorille annetaan peliaikaa, toisin kuin sinä, joka olet paljon puhunut sen puolesta että menevät Mestikseen tai muihin Liiga-jengeihin. No, se on nähty miten heitä sitten houkutellaan pois.
Nyt sitten eilen vai oliko se toissapäivänä käänsit takkisi. Mutta niinhän sinä pidätät oikeuden muuttaa mielipidettäsikin.
Muut ehkä eivät sitä edes halua tehdä, mutta eivät ainakaan toitota sellaista - edes vitsinä.
Että sillä lailla.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niinpä, enkä muuten kerro. Voit ihan itse todistella. Enkä muuten ole mitään vääristellyt. Olen mm. koko ajan halunnut, että nuorille annetaan peliaikaa, toisin kuin sinä, joka olet paljon puhunut sen puolesta että menevät Mestikseen tai muihin Liiga-jengeihin. No, se on nähty miten heitä sitten houkutellaan pois.
Nyt sitten eilen vai oliko se toissapäivänä käänsit takkisi. Mutta niinhän sinä pidätät oikeuden muuttaa mielipidettäsikin.
Muut ehkä eivät sitä edes halua tehdä, mutta eivät ainakaan toitota sellaista - edes vitsinä.
Että sillä lailla.

Juu, älä kerro, koska näin vähän arvelinkin. Jos itse kerran muistat nämä ottelut, ne olisi ollut helposti ja nopeasti kaivettavissa atk:lla. Mutta, koska minä en ala vänkäämään asioista, joista en ole varma, tein duunit ja tässä kokoonpanot, missä Micke Åsten on pelannut "kärkiketjuissa". Ole hyvä. Todelliset näyttöpaikat.





Vaikuttaa siltä, että sinä et ymmärrä lukemaasi, kun väität tällaista, suomeksi sanottuna skeidaa, joka boldattuna:
"Olen mm. koko ajan halunnut, että nuorille annetaan peliaikaa, toisin kuin sinä, joka olet paljon puhunut sen puolesta että menevät Mestikseen tai muihin Liiga-jengeihin." Tämän väitteen varmasti viitsit kuitenkin todistaa.

Jos olen jonkun pelaajan kohdalla tällaista kirjoittanut, sille on ollut perusteet ja se on hyvin suurella todennäköisyydellä koskenut vain jotain yksittäistä pelaajaa tai on keskusteltu pelaajapolusta tms. Sinä et voi jonkun kirjoituksen pohjalta tehdä yleistyksiä minun mielipiteistäni tai väitteistäni tai linjoistani, koska sinä et niitä voi tietää, kun minäkään en etukäteen ole tehnyt mitään kiveenhakattuja päätöksiä. Tapauskohtaista, you know. Pyydän ystävällisesti, ettet kirjoita mistään takinkäännöistä, koska mitään takinkääntöjä ei ole ollut.

Se, että sinun ratkaisusi kaikkeen on, että junnut hoitaa ja lisää junnuja tilanteeseen kuin tilanteeseen, ei hyvin suurella todennäköisyydellä pääty hyvin joukkueen, seuran tai junnujen kannalta, faneista puhumattakaan. Mikä toimii böndellä, ei toimi täällä, koska täällä ei armoa tunneta. Minä sen sijaan olen puhunut balanssista. HIFK:ssa pitää olla tähtiä, pitää olla junnuja, pitää olla VL-pelaajia, pitää olla tuoretta liigakokemusta, jne. kaikkia sopivassa suhteessa. Määrät ja laatu riippuu joukkueeseen hankituista pelaajista. Olen toistuvasti kirjoittanut, että pelaajien nimiä enemmän minua kiinnostaa joukkue ja kokonaisuuden otteet kentällä. En harrasta fantasiarostereita, koska ne tehdään vain nimien perusteella eikä tunneta esim. pelaajien luonteita yms. lainkaan, millä on ihan oikeasti joukkuedynamiikan kannalta merkitystä.

Nuorten pelaajien on tärkeää päästä pelaamaan paljon. Täytyy aikamoinen seppä olla, että pääsee heti pelaamaan Edarissa ns. riittävästi. Meillä näitä ei hirveästi ole näkynyt, vaikka moni on hyviä ensiesityksiä tiskiin laittanutkin. HIFK olisi toki varmasti voinut antaa joillekin junnuille enemmän peliaikaa, mutta minä luotan siihen, että valmentajat ja Salmelainen tietävät, mitä tekevät. Voin haastaa heidän päätöksensä, mutta tarvitsen siihen samat tiedot kuin heillä on ollut. Mestis on oikein hyvä paikka kehittää pelaajia, kunhan pääsevät pelaamaan omaa rooliaan siellä. Se myös kasvattaa henkisesti ja moni aikuistuu ihan oikeasti. Kaikkein ratkaisevinta on kuitenkin, se että saa peliaikaa. Olen itse esim. Elis Heden puolesta harmissani, että pari kautta meni pienellä peliajalla meillä, kun olisi voinut välillä käydä jossain Mestis-jengissä pelaamassa isompia minuuteja ja kehittyä miesten peleissä ja saada onnistumisia.

Ja ymmärsinkö oikein, että mielipidettään ei saa muuttaa, vaan on pidettävä kiinni mielipiteestään katkeraan loppuun asti? En tosin tiedä, mitä tilannetta tarkoitat, mutta aion jatkossakin muuttaa mielipidettäni, jos minusta siltä tuntuu tai tietoni jostain asiasta kasvaa tai aiempi mielipiteeni on perustunut esim. saamaani väärään informaatioon. Suosittelen sinulle samaa!

Vituttaa, että omien kanssa pitää vääntää, mutta pakkohan mun oli vastata tähän lainaamaani viestiin, kun ihan höppänäksi heittäydytään.

Ps. Muuli-keskustelussakin on lähdetty vähän väärille urille, kun vastapuoli ei oikein ymmärrä, mitä olen ajanut takaa. Mutta ehkä tämä siitäkin aiheesta, kantani on tullut selväksi.

Muokattu lauseen loppuu oikeaan kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
En jaksaisi kommentoida noin pitkää tarinaa, enkä aiokaan kaikilta osin. Mutta aloitan noista kokoonpanoista. Ne ovat viralliset kokoonpanot ja väitän, että joissakin peleissä MMÅ siirtyi pelaamaan muihin ketjuihin. Minun ei tarvitse sitä todistaa - jos et muista, et muista.
Tuo tummennettu lause taisi lähettää herneen nenään ihan toden teolla. Meni ihon alle.
Kiellät sen sisällön, kuitenkin alempana tekstissä sanot ihan samaa, että esim. Heden olisi pitänyt saada peliaikaa Mestiksestä. Vain pienenä esimerkkinä, eikä tarvinnut kaivaa mistään historiasta.
Itse en ole koskaan väittänyt, että nuorien pitäisi saada pelata muiden kustannuksella. Olen vain toivonut, että varsinkin syyskaudella kokeltaisi mihin heidän rahkeet riittävät antamalla enemmän kuin 4-7 minuuttia peliaikaa per ottelu ja vain muutaman ottelun. Eihän siinä edes tarkkasilmäinen valmentaja saa käsitystä pelaajasta ja harkoissa sitä ei näe.
Åsten on ihan kiva pelaaja, mutta en usko että nostaa tasoaan täällä tai muualla.
Ja vaihda sinä ihan vapaasti mielipiteitäsi, kääntämättä takkia, kun et kerran ole mitään kiveen hakannut.
Hienoa kevättä kuitenkin toivotan sinulle, enkä palaa tähän keskusteluun enää - se vain kuumentaisi tunteitasi.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joo paljon samoja fiiliksiä luonnollisesti. On tää vaan niin vaikeaa ollut menestyksen suhteen, ja ei sitä osaa jotenkin menestysvaateita fanina sivuunkaan laittaa. Finaalisarja, jossa IFK pelaa. Sitähän tässä hamuaa. Harvoin on meille tarjolla sitä herkkua.

Näinpä, mutta mä oon miettinyt, että kumpi nyt sitten olisi ollut pahempaa? Hävitä näin vai vasta finaaleissa. Uskon kyllä nimittäin, että IFK olisi tuon nähdyn Ilveksen pudottanut lähes samaan tyyliin kuin nyt Tepsi näyttää tekevän. Finaaleissa olisi tullut vastaan Tappara. Olisiko ollut mitään mahdollisuuksia? Totta kai nyt mahdollisuudet olisi ollut joo, mutta kuinka realistiset? Kumman olisit ottanut mielummin: tämän vai 4-1-voiton turpaan finaaleissa? Mä en oikein osaa sanoa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näinpä, mutta mä oon miettinyt, että kumpi nyt sitten olisi ollut pahempaa? Hävitä näin vai vasta finaaleissa. Uskon kyllä nimittäin, että IFK olisi tuon nähdyn Ilveksen pudottanut lähes samaan tyyliin kuin nyt Tepsi näyttää tekevän. Finaaleissa olisi tullut vastaan Tappara. Olisiko ollut mitään mahdollisuuksia? Totta kai nyt mahdollisuudet olisi ollut joo, mutta kuinka realistiset? Kumman olisit ottanut mielummin: tämän vai 4-1-voiton turpaan finaaleissa? Mä en oikein osaa sanoa.
Minulta et kysynyt: mutta vastaan silti! 2016 finaalitappio korventaa hieman vieläkin, jos alan ajatella. Kaksi päivää finaalin jälkeen tunsin niin ultimaattista vitutusta, etten koskaan ennen tai jälkeen.

Tämän vuoden puolivälierätappio vitutti oikein kunnolla noin puoli tuntia, sen jälkeen ei juurikaan. Enemmän sellainen pieni turhautuminen, että tää nyt oli taas tätä.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ne ovat viralliset kokoonpanot ja väitän, että joissakin peleissä MMÅ siirtyi pelaamaan muihin ketjuihin. Minun ei tarvitse sitä todistaa - jos et muista, et muista.

Ihan näin sivuhuomiona, että kyllä sinun itse asiassa tarvitsee, kun todistustaakka on väitteen esittäjällä. Ihan tavallisia argumentoinnin sääntöjä nämä. Paljon mukavampaa keskusteluakin saa aikaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Näinpä, mutta mä oon miettinyt, että kumpi nyt sitten olisi ollut pahempaa? Hävitä näin vai vasta finaaleissa. Uskon kyllä nimittäin, että IFK olisi tuon nähdyn Ilveksen pudottanut lähes samaan tyyliin kuin nyt Tepsi näyttää tekevän. Finaaleissa olisi tullut vastaan Tappara. Olisiko ollut mitään mahdollisuuksia? Totta kai nyt mahdollisuudet olisi ollut joo, mutta kuinka realistiset? Kumman olisit ottanut mielummin: tämän vai 4-1-voiton turpaan finaaleissa? Mä en oikein osaa sanoa.

Joo kovillehan sekin ottais hävitä finaaleissa ja varsinkin Tapparalle, mutta kyllä siitä nopeammin toipuu/toipuis kun aikaisesta kesälomasta tai niistä ainaisista välietätappioista. Jotta finaaleihin pääsee, niin on saanut jo nauttia sekä puolivälierä- että välieräsarjan voitosta. Eli kunnon Stadin keväästä siis.

Joten vastaus kysymykseen on lopulta helppo: se hopea, jonka väri kuitenkin pysyy aika kirkkaana siinä (ei ehkä heti mutta hetken päästä). Pronssi ei oikein tunnu miltään, ellei se ole jotenkin ylisuoritettu mitali tms. Puolivälierissä tippuminen on kunnon mahalasku.

Mutta tosiaan se vielä sanottakoon, että kyllä joo tunteisiin meni se 2016 finaalitappio.
 
Viimeksi muokattu:

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Ihan näin sivuhuomiona, että kyllä sinun itse asiassa tarvitsee, kun todistustaakka on väitteen esittäjällä. Ihan tavallisia argumentoinnin sääntöjä nämä. Paljon mukavampaa keskusteluakin saa aikaan.
En todellakaan aio todistella mitään. Yhtä hyvin kuin voi poimia noita kokoonpanoja, voi katsoa esim. monessako Åsten oli 13. hyökkääjä ja vaihtoi välillä eri ketjuissa. Saattoi olla pelaamattakin, mutta itse muistan hänen olleen vaihdoissa välillä ylemmissä ketjuissa ja ainakin yhdessä HPK- ja yhdessä KalPa-matsissa. Pointti lienee kuitenkin, ettei hänen iässä enää kehitystä tule ja sen olemme nähneet. Sen näki myös valmennuksemme eikö niin?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tappara finaaleihin...taas!

Ensinnäkin vituttaa tuo, mutta samalla vituttaa kun vertaa toiseen suurseuraan eli IFK:hon.

Tapparalle seitsemäs finaalipaikka sitten kaudesta 2012 lähtien. Huonoin sijoitus tuolla ajanjaksolla ylipäänsä on hävitty pronssipeli IFK:lle viime kaudella.

Mites meillä?
Pari finaalipaikkaa koko 2000-luvulla.
 

Nicky Nichols

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vituttaa tavallaan se, että Tappara pelaa oikeasti tosi hyvää jääkiekkoa.

Ei se enää ole sitä passiivista limaträppiä pelkästään. Oikeastaan enimmäkseen ei ole. Toki 2016 finaaleissa voitti meitä vastaan otteluita makaamalla 50 minuuttia träpissä ja se vituttaa vähän edelleen.

Ja vituttaa sekin, että eivät ole joutuneet venymään vielä yhtään. Ja ovat finaalissa.

Tepsi jos menee ja voittaa mestaruuden niin saas nähä mikä vituttaa siinä vaiheessa. Vitutus IFKn kaudesta ainakin hellittäisi vähän, koska silloin voisi todeta että hävittiin saappaat jalassa parhaalle jengille.

Tulin, näin, vittuunnuin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei vaan pysty Tepsin lippua heiluttamaan. Eikä kyllä Tapparankaan. Mutta jos näistä kahdesta pitäisi valita jompikumpi, kallistun valitettavasti Tapparan kannalle. Menee sinne ”taas Tappara voitti”-osastoon, eikä kukaan näitä muistele, kun ei ketään muita Tappara kiinnosta. Yksi mestaruus muiden joukossa. Jos taas TPS voittaa, sitä ylimielistä leijumista joutuu kuuntelemaan vuosikaudet. Ei, ei, ei. Parempi, että turkulaiset ottavat nyt toistamiseen putkeen finuissa kuokkaan eivätkä raumalaiset ja mouhijärveläiset ikinä lakkaa muistuttamasta siitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös