Toteat, että jonkun on johdettava tätä laivaa myös huonoina hetkinä. Arvostan, että et syytä ketään. Mutta kuka johtaa huonoina tai näinä hetkinä? Minulla on se tunne ettei kukaan. Ja siksi kukaan ei vastaakaan mistään. Vai onko tämä hyvä hetki? Kateprosentti loistava?
Se onkin hyvä kysymys, kuka tuota laivaa johtaa. Näkisin, että juuri nyt kukaan ei johda, vaan ihan jokainen vastuullinen henkilö pyrkii pitämään mahdollisimman matalaa profiilia. Ja se on huonoa johtamista. Seura voisi vaikeina hetkinä marssittaa vaikka yksi kerrallaan johtohenkilöt esille ja kysellä yleisön mieltä askarruttavia kysymyksiä ja nämä sitten vastaisivat kysymyksiin. Tokihan ne vastaukset tulevat aina omasta näkökulmasta, mutta en koe, että siitä olisi mitään haittaakaan, jos jokainen kertoisi vähän esimerkiksi siitä, millaisten asioiden kanssa tällä hetkellä juuri hän painii ja mitä työnkuvaan kuuluu muutenkin. Kyllä se ainakin minun luottamustani kasvattaisi, vaikka kaikki vastaukset eivät minua varmasti tyydyttäisikään, että kukaan ei ainakaan välttelisi julkisuutta.
Tästä ja seuraavasta viestistäsi täysin samaa mieltä. Tiedät vaan sen itsekin, että tuo listaamasi porukka (pl. 2 viimeistä positiota) ei tule poistumaan kuin kasvamalla heinää Honkanummella niin silloin on pakko tyytyä alkuun Salmelaisen potkuihin. Meillä on kuitenkin todisteita, että tarpeeksi vittumainen ja osaava kaveri saa kyllä tämän homeisen seuran putsattua vaikka siellä tuo saasta edelleen mukana roikkuu. Itse haluan lapsenuskoisesti uskoa, että Jussi Tapola olisi tällainen henkilö. Valmentamisen lisäksi hänellä on näyttöjä seurajohtamisesta, joten hän olisi ideaalikorvaaja Salmelaiselle alkaen ensi kaudesta. En toki tiedä hänen omista ambitioistaan, mutta IFK olisi se ultimaattinen haaste, jossa onnistuessaan kaikki ovet ovat auki. Itse en jostain syystä poissulkisi VPtä Tapolan kanssa jossain roolissa samanaikaisesti IFKssa.
Muutoksen on tapahduttava ja itse alottaisin Salmelaisesta.
Toki tiedän. Mutta niin kauan, kun Salmelaisesta tehdään yksin syntipukki, mikään ei tule oikeasti muuttumaan. Jos sitä muutosta oikeasti haluttaisiin, organisaatio voisi muuttua jo nyt. Täällä moni haaveilee Tapolasta. Jos joku luulee, että kaikki muuttuu kullaksi vain sillä, että Tapola tulee taloon ja sanoo, että nyt tehdään näin, koska hänellä on lihaksia ja menestystä Tapparassa, ei tunne HIFK:ta edes vähää alusta. HIFK ei ole sellainen organisaatio, joka antaa uusille toimijoille tuosta noin vain vapaat kädet toimia. Ensin pitää pestä sata selkää ja jos ei pese, tulee löytämään hiekkaa rattaistaan aika nopeasti. Ja koska kenenkään aika ei riitä sadan selän pesemiseen, se on huonompi homma, Toki sieltä voi joku arvostettu johtohenkilö murahdella, että "Tapolalla" on täysi tuki ja jättäkää hänet rauhaan, mutta se ei yksin riitä. Jonkun pitää haluta siivota sitä hiekkaa joka ikinen päivä. Kuka haluaa ja kenen aika riittää? Sekään ei tässä seurassa ole hyve, että tulet ulkopuolelta kuin korkeintaan ensimmäisen viikon. Todennäköisesti ei sitäkään. Mutta sisältäkään et saisi tulla, koska sisäisiä klikkejäkin on. Konsensusta ei todennäköisesti tulla koskaan löytämään niin kauan, kun henki ukkeleissa pihisee. Ainoastaan nopea menestys ja mestaruus voisi asiaa muuttaa, mutta tuskin silloinkaan kaikkien kohdalla. Jotkut HIFK:ta lähellä olevat tahothan eivät vieläkään pidä Kari Jalosta minään muuna kuin pitkäkalsarisena ja isonenäisenä junttina ja tälle porukalle mestaruus oli Villen ja Nybondaksen ansiota.
Ennen kuin iso luuta siivoaa, kukaan ei pääse oikeasti aloittamaan puhtaalta pöydältä.
Nyt ollaan ilmeisesti upottu Mariaanien hautaan kun sinultakin tulee tällainen näkemys. On kyllä kovat ajat. Ja saatanan syvä monttu.
Niin, minun näkemyksenihän ei ole ihan hirveästi ole muuttunut tässä vuosien varrella. Se, että olen profiloitunut täällä Salmelaisen sinisilmäiseksi puolestapuhujaksi, osin vastoin omaa tahtoanikin, tietynlainen harha ja siksi varmaan suurin osa kirjoitusteni pointeista menee ohi. Asiaa ei auta sekään, että kirjoitan pitkiä tekstejä, koska ihmiset eivät nykyisin jaksa lukea pitkiä tekstejä. En ole missään vaiheessa pitänyt Salmelaista täydellisenä tai kokenut, etteikö hänkin voisi tehdä virheitä, mutta minä en saa kicksejä ihmisten syyttelystä, koska itsekin teen elämässä virheitä. Tästä monelle on kai jäänyt kuva, että minun mielestäni HIFK:ssa olisi kaikki kunnossa, vaikka niin ei suinkaan ole asiain laita. Minähän olen kaikki nämä vuodet arvostellut täällä erilaisia asioita. Mutta esim. Valtasen arvosteluni ei ole tuottanut palstalle vilkasta keskustelua, koska suurimmalle osalle Valtanen oli suurinpiirtein Jeesuksesta seuraava, kun pelasti HIFK:n konkalta. Sillä sai paljon anteeksi. Monta vuotta. Totuus on kuitenkin se, että melkeinpä kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi tehnyt saman. Olisin itse tehnyt saman. Mutta, kun rima oli niin alhaalla kuin se Matikaisen jälkeen oli, sillä sai kaiken anteeksi lähes 15 vuotta. Monelta unohtuu, että Valtasen aikakaudella HIFK ei hirveästi toimintaansa kehittänyt ja nyt siitä maksetaan hintaa. Mutta oli Valtsussa paljon hyviäkin puolia ja hänen arvonsa saattaa näkyä erityisen hyvin juuri nyt, kun asiat ovat sekaisin.
Siinä mielessä "puolustelen" edelleen HIFK:n urheilujohtajaa (joka nyt sattuu olemaan Salmelainen), että hän ei joukkuetta ole omiin tarpeisiinsa ja oman mielensä mukaan kasannut, vaan joukkue on kasattu niillä spekseillä, mitä valmennus on antanut. Valmentajilla on aina myös mahdollisuus hankkia itse pelaajia. Niin teki Jalonen ja niin teki esim. Selin. Jos Peltonen ei ole tyytyväinen Salmelaisen duuniin, hän hankkisi pelaajia itse ohi Salmelaisen. Tällaisesta ei ole kuitenkaan edes huhuttu, joten ei ole syytä epäillä, etteikö joukkue olisi koottu yhdessä UJ:n ja valmennuksen kesken. Ei Peltonen ole mikään pimennossa oleva käsinukke, joka kaivetaan aina penkin taakse peli-iltoina, vaan hänellä on paljon Salmelaistakin suurempi vastuu, mitä tulee pelillisiin asioihin ja joukkueen suorittamiseen.
HIFK:ssa UJ:n ja päävalmentajan potkuista päättää hallitus. Onko hallituksella osaamista arvioida näitä asioita oikeasti? Siis ihan käytännön tasolla. Mitä on tehty oikein ja mitä väärin ja mitä olisi pitänyt tehdä ja olisiko niin edes voinut tehdä? Sanoisin, että ei ole. Onko edes halua? Vai onko monot jollekin vain se helpoin ratkaisu? Mielipiteitä on varmasti kaikilla hallituksessakin, mutta minkä arvoinen lopulta jonkun mielipide? Ja jos hallituksessa ei ole oikeaa kompetenssia, millä perusteella päätökset tehdään? Tämä asia "huolestuttaa" minua isossa kuvassa ehkä kaikkein eniten. Lotto pyörähtää käyntiin aina uudestaan ja uudestaan ja kaikki vain toivovat, että kyllä se oikea rivi vielä joskus osuu. Tuurilla. Ja se on aina huono lähtökohta.
Näiden seikkojen vuoksi HIFK tarvitsisi aivan todella ison tuuletuksen, ihan joka saralla. Mutta, jos vain Salmelainen vaihdetaan, mikä oikeasti muuttuu? Tai jos vain Peltonen vaihdetaan? Tai Salmelainen ja Peltonen? Kaikki muu pysyy samana. Ja se kaikki muu oli oikeastaan paikalla jo ennen kumpaakaan eikä menestys ollut silloinkaan mitään kaksista. Ehkä olisi siis aika vaihtaa kaikki muut?