Nyrkkeilyketju

  • 764 416
  • 3 698

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ehdottomasti samaa mieltä kuin esim. Musta Nuoli tuossa ylempänä; Rankimmin tätä tuomiota kritisoivat ne, jotka ovat katsoneet nyrkkeilyä melko vähän, ja heille MAXin selostajat ovat varmasti kova auktoriteetti kertomaan matsin kulusta.

Mä oon seurannut jo "jonkun aikaa" ja aikanaan sitä harrastanutkin, ja olin tänkin matsin katsomassa paikan päällä. Kannustin (ja kannustan) Heleniusta, mutta tunnen Sauerlandin metkut ja kierouden. En kuullut sanaakaan Maikkarin selostajien töräytyksistä, mutta luotan kyllä vahvasti omiin silmiini: Robbe hävisi.

Tää on niin sama Sauerland kuin ennenkin viimeiset vuodet. Siellä on päätetty tehdä tyypillä x mahdollisimman paljon rahaa ja siihen eivät tappiot ennen MM-matsia sovi. Kivaa tietysti Helenius-lasien takaa, ikävää nyrkkeilyn kannalta. Tää laji on niin mätä tolla tasollaettei ole tosikaan.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tota noin, Helenius sai enemmän Kovempia ja puhtaampia lyöntejä perille.
Eli pisteet menivät ihan oikein. Voimattomat osumat, niskaan hakkaamiset, suojaukseen jäävät, ei niitä lasketa. Ja perille menneistäkin lasketaan paremmille pisteille ne voimakkaammat.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Kun on tätä mielenkiintoista keskustelua pari sivua lukenut, niin Chisoran promoottori löi laudalta kaikki nimimerkit ja pisti kyllä tiskiin parhaat perustelut siitä, miksi tuomio oli väärä.

- Minun laskujeni mukaan Chisora voitti vähintään neljällä erällä. Amerikkalaisten tv-kommentaattoreidenkin mukaan Chisora voitti, Warren sanoi. Linkki Iltasanomiin.

Perustelu on vähän sama kuin Risto Dufva alkaisi protestoimaan jotain ulosajoa sillä, että Tinke Peltomaakin näki studiossa taklauksen puhtaaksi.
 

Mr Uffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tota noin, Helenius sai enemmän Kovempia ja puhtaampia lyöntejä perille.
Eli pisteet menivät ihan oikein. Voimattomat osumat, niskaan hakkaamiset, suojaukseen jäävät, ei niitä lasketa. Ja perille menneistäkin lasketaan paremmille pisteille ne voimakkaammat.

Chisora paukutti voimalyöntejä pelkästään kylkiin triplaten enemmän kuin Helenius koko matsissa.

Erittäin huono argumentti tuo "lopputulosta kritisoivat ne, jotka eivät ole nyrkkeilyä kovin paljoa seuranneet". Mitä jos Helenius olisi antanut Chisoran kaltaisen esityksen ja Chisora olisi tuomittu voittajaksi? Käsi sydämellä, mimmoinen myrsky tällä hetkellä keskustelupalstoilla ja mediassa olisi, arvon lopputulosta kritisoivien mielipiteiden vähättelijät?

Viime yönä eräällä nyrkkeilypalstalla oli äänestys kumpi voitti: 207 vs 11 siinä vaiheessa kun minä viimeksi katsoin oli äänestetty Chisoran hyväksi.

Erittäin mätä tuomio. Jälleen kerran.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Erittäin mätä tuomio. Jälleen kerran.

Vaan kun ottelu jätetään tuomareiden käsiin niin tällaista vaan sattuu. Toisaalta voidaan myös sanoa että Chisoran olisi kyllä pitänyt pystyä joko lopettamaan yksikätinen vastustajansa tai sitten lyömään tämä sen verran selvästi että mitään jossittelua ei olisi jäänyt. Nyt ottelu kuitenkin pysyi koko ajan sen verran tasaisena että tuomareilla oli mahdollisuus laittaa myös Helenius voittajaksi.

Kyllä minäkin olisin tuon niukasti Chisoralle pisteyttänyt mutta en pidä tätäkään valtavana oikeusmurhana. Olisi vaan Chisora käyttänyt Heleniuksen vamman hyväkseen ja "rakastellut kunnolla" kuten uhosi niin kovasti.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Eiköhän tuo ole viihdettä vähintään yhtä paljon kuin urheilua. Helenius halutaan saada MM-titteliotteluun ja sillä matkalla ei tappio tuossa olisi tullut kyseeseen. Viihteenä tuo oli minusta heikompaa kuin taannoiset Lahden hipat.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Eiköhän tuo ole viihdettä vähintään yhtä paljon kuin urheilua. Helenius halutaan saada MM-titteliotteluun ja sillä matkalla ei tappio tuossa olisi tullut kyseeseen. Viihteenä tuo oli minusta heikompaa kuin taannoiset Lahden hipat.

Näemmä Helenius halutaan titteliotteluun kaikin keinoin, myös terveyden kustannuksella. Isä-Helenius kertoo Iltalehdessä käden olleen rikki jo ennen matsia. Olkapäästä oli jänne katkennut treeneissä, olisi pitänyt kuusi viikkoa lepuuttaa, mutta matsi oli tulossa. "Yllättäen" käsi hajosi sitten matsissa lisää.

Linkki Iltikseen

Aikamoista touhua Sauerlandilta, ei voi muuta sanoa. Toivottavasti tulee vielä kuntoon.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Erittäin nolo ratkaisu. Chisora oli parempi ja olisi todellakin ansainnut voiton tuosta matsista. Vituttaa tuollainen pelleily!!!
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Oli kyllä todella pahan näköinen matsi Heleniuksen kannalta ja siinä vaiheessa, kun 12. erä päättyi, niin itsekin olin aika varma, että Chisora ottaa pistevoiton, mutta suureksi yllätykseksi kuitenkin Heleniuksen käsi nostettiin ylös.
Ei niin suuri yllätys taas on se, että suomalaiset eivät voi käsittää Robben voittoa ja selittelevät asiaa kotituomareilla. Mutta eiväthän kai tuomarit kuitenkaan olleet suomalaisia, tai edes saksalaisia, vai kuinka? En nyt tähän hätään löydä tuomareiden nimiä mistään.

Se on kyllä totta, että maallikon (siis myös minun) silmiin Chisoran nyrkkeily näytti todella hyvältä, mutta tarkempi tarkastelu paljasti ainakin itselleni, että varmaan 70% Chisoran iskuista osui selkäpuolelle tai sitten Robben suojaukseen, joten niistä ei kai pisteitä saa, vai miten on? Siihen kun lisää lukuisat huomautukset, joita Chisoralle jouduttiin antamaan mm. puskemisesta/pää edellä rynnimisestä ja kyynerpäällä lyömisestä, niin pystyn täysin ymmärtämään tuomareiden päätöksen. Jos jossittelu jatkuu pidempään, niin ei muuta kuin suunnittelemaan uusintaottelua puolueettomalle maaperälle (niin kuin Chisora toivoi) ja toivoa, että Heleniuksen käsi kestää tällä kertaa. Pitää kuitenkin muistaa, että Helenius otteli 11 erää todennäköisesti murtuneella oikealla kädellä.

EDIT: Lisätään nyt vielä, että positiivista tässä matsissa oli Heleniuksen osalta se, että nyt hän joutui ottelemaan täydet 12 erää, jota hän ei ollut käsittääkseni ennen tätä matsia vielä ammattilaisena kertaakaan tehnyt. Se on tärkeää kokemusta se.
 
Viimeksi muokattu:

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Hirveää paskaa, Chisoralle se voitto olisi kuulunut ehdottomasti. Kunnon sopuilua, eikä ihmetytä yhtään, että britti on ratkaisusta raivoissaan.
 

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Onko rikosilmoitus jo tehty? Koska Muumimamma kommentoi eilistä tappelua? Miksi lehdet eivät voivottele tällaista pahoinpitelyä? Pahemmaltahan tuo näytti verrattuna Pelicans- HIFK ottelun halailuihin.

PS. Missä Alpo?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei niin suuri yllätys taas on se, että suomalaiset eivät voi käsittää Robben voittoa ja selittelevät asiaa kotituomareilla. Mutta eiväthän kai tuomarit kuitenkaan olleet suomalaisia, tai edes saksalaisia, vai kuinka? En nyt tähän hätään löydä tuomareiden nimiä mistään.
...

Kyllähän tuota tulosta ihmettelevät pääosin muut kuin suomalaiset. Myös tunnettu nyrkkeilyvalmentaja Freddie Roach ei voinut käsittää(boxingnews24.com) ottelun lopputulosta.

Sauerland on iso ja vaikutusvaltainen organisaatio ja ammattilaisnyrkkeily ensisijaisesti liiketoimintaa. Maksetut tuomarit ja muu keinottelu on osa ammattilaisnyrkkeilyä ja -urheilua Näin se vain menee.

Se nyt on ihan sama, onko kyseessä suomalaisnyrkkeilijä vai ei, tapahtumia pitää pystyä tarkastella rehellisesti. Se, että Robert Helenius on sattunut syntymään saman valtion rajojen sisällä kuin minä, ei tarkoita sitä, että kaveri olisi minulle joku pyhimys, joka ei voi tehdä väärin.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä olen näköjään yksi niitä harvoja suomalaisia, joiden mielestä tuomio meni oikein.

Kun on - toki nuorempana - harrastanut nyrkkeilyä ja sen jälkeen nähnyt satoja otteluita voi todeta että ei ihan mennyt. Samalla voi todeta, että nyrkkeily on ja on ollut aina tällaista. Jos yksinomaan suomalaisia katsotaan niin mm. Tolppolalta vietiin titteli ja voitto, Asikaista kohdeltiin väärin jne. Kansainvälisesti katsoen paljon suurempia vääryyksiä on nähty kuin Heleniuksen 17. voitto. Raha ja suhteet ratkaisevat. Isot tallit kuten Sauerland tietävät että tehdäkseen yhä paremmin bisnestä, tuomarit ovat yksi osa kunkin nyrkkeilijän urasuunnittelua. Tässä ei sentään ottelua keskeytetty ja julistettu Heleniusta voittajaksi eikä esimerkiksi varoituksilla pelattu Chisoraa ulos, mutta ikävän maun tuomio jätti. Mitään uutta se ei ole ja samalla tavalla toimitaan jatkossakin kymmenissä titteliotteluissa tulevaisuudessa. Jos niihin suomalaiset jatkossakin pääsevät, niin valtaosassa suomalaisia vastaan.
 

scholl

Jäsen
Siihen kun lisää lukuisat huomautukset, joita Chisoralle jouduttiin antamaan mm. puskemisesta/pää edellä rynnimisestä ja kyynerpäällä lyömisestä, niin pystyn täysin ymmärtämään tuomareiden päätöksen. Jos jossittelu jatkuu pidempään, niin ei muuta kuin suunnittelemaan uusintaottelua puolueettomalle maaperälle (niin kuin Chisora toivoi) ja toivoa, että Heleniuksen käsi kestää tällä kertaa. Pitää kuitenkin muistaa, että Helenius otteli 11 erää todennäköisesti murtuneella oikealla kädellä.

Fakta on se, että uusintaottelu tuosta tulee. Itse olen nähnyt niin monta täyteen aikaan mennyttä ottelua, jotka ovat päättyneet eri tavalla kuin on kuviteltu, joten ei se yllätä. Tuo oli kuitenkin hajaäänin tuomittu ja voi hyvin olla, että juuri huomauttamiset jne. ovat vaikuttaneet pisteisiin. Siellä on kolme ihmistä arvioimassa ja heillä on sitten erilaisia näkemyksiä.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Heh. Nyt lueskelin tuota liveseurantaketjua ja on huvittavaa luettavaa. Toinen toisensa perään sanotaan että ei ymmärretä lajista mitään mutta väärä tuomio. Eli toisin sanottuna: "Katsoin ottelua yleissilmällisesti, jolloin paistavat esiin liikkuminen ja lyöntien määrä, mutten tiedä miten ne vaikuttavat pisteisiin. Enkä ylipäätään tiedä miten noita pisteitä annetaan, mutta ne annettiin väärin."
Niin, kai se pitäisi olla jo kaikille selvää, että ammattinyrkkeilyssä jaetaan pisteet niin, että mestari pysyy, jossei sitä tyrmätä.
 

scholl

Jäsen
Se nyt on ihan sama, onko kyseessä suomalaisnyrkkeilijä vai ei, tapahtumia pitää pystyä tarkastella rehellisesti. Se, että Robert Helenius on sattunut syntymään saman valtion rajojen sisällä kuin minä, ei tarkoita sitä, että kaveri olisi minulle joku pyhimys, joka ei voi tehdä väärin.

Ai oletko sinäkin syntynyt Ruotsissa? Olet sitten melkein sukua Keke Rosbergillekin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Fakta on se, että uusintaottelu tuosta tulee. Itse olen nähnyt niin monta täyteen aikaan mennyttä ottelua, jotka ovat päättyneet eri tavalla kuin on kuviteltu, joten ei se yllätä. Tuo oli kuitenkin hajaäänin tuomittu ja voi hyvin olla, että juuri huomauttamiset jne. ovat vaikuttaneet pisteisiin. Siellä on kolme ihmistä arvioimassa ja heillä on sitten erilaisia näkemyksiä.

Ajattelin jo matsin aikana, että nyt on Chisoralla vaikea paikka kun tuomari huomautteli aivan naurettavista asioista useaan otteeseen. Kävi jopa mielessä, että Heleniukselle pelattiin hengähdysaikaa, mutta sehän ei ole mahdollista koska SUOMALAINEN VOITTAA AINA. Jee.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Kyllähän tuota tulosta ihmettelevät pääosin muut kuin suomalaiset. Myös tunnettu nyrkkeilyvalmentaja Freddie Roach ei voinut käsittää(boxingnews24.com) ottelun lopputulosta.

Onkohan tuo Freddie Roach tarpeeksi paljon katsonut nyrkkeilyä nimimerkki Hejonyn mielestä? Mulle kyllä tulee sellanen fiilis, että jos Freddie Roach, joka tietää suunnilleen kaiken nyrkkeilystä, sanoo noin, niin sitten se vaan on niin. Aivan sama mitä palstan besserwisserit länkyttää.
 

scholl

Jäsen
Kävi jopa mielessä, että Heleniukselle pelattiin hengähdysaikaa, mutta sehän ei ole mahdollista koska SUOMALAINEN VOITTAA AINA. Jee.

Se on niin, että nyrkkeilyssä pitäisi aina tyrmätä tai ainakin iskeä luvunlaskuun, muuten ei ole varmuutta kumpi voittaa. Oli mikä tahansa se syy tai kuka tahansa syyllinen niin uusintaottelu kehiin ja sitten homma menee eteenpäin. Lippis vinossa oli kuitenkin parempi nyrkkeilijä kuin kuviteltiin, se lienee ainoa selkeä asia, mikä eilisestä jäi käteen.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse olen seurannut hyvin vähän ammattilaisnyrkkeilyä. Lähinnä näitä ennakkoon mediassa hehkutettavia matseja tulee seurattua. Ihan tarkkaan en pistelaskuakaan tunne, mutta sellainen käsitys on jäänyt että ottelut tuomitaan erä kerrallaan ja enemmän erävoittoja saanut on parempi. Katselin matsin joltain brittiläiseltä nettistriimiltä englannin kielisellä selostuksella. Oma englannin kielen taitoni on sen verran heikko että käytännössä en selostuksesta ymmärtänyt kuin sanan sieltä toisen täältä. Eli arvioni perustuu pelkästään kuvaan. Ihmettelin monta kertaa matsin aikana että onko Helenius unohtanut erään aika oleellisen seikan nyrkkeilystä? Nyrkkeilyyn kun minun käsitykseni mukaan kuuluu aika oleellisena osana vastustajan lyöminen. Tähän ihmettelyyn sain sain selityksen matsin jälkeen kun Robbe sanoi että käsi meni paskaksi eka erässä. Säälipisteitä ottelun voittamiseen siitä ei minun tietääkseni saa mutta itse ymmärrän nyt miksi Helenius oli niin vaisu kuin oli.

Chisora oli aktiivisempi. Löi enemmän, sekä suojaukseen että suojauksen läpi. Lyönnit olivat keskimäärin ehkä aavistuksen tehottomampia kuin Robbella mutta kyllähän britiltä tuli niitä painaviakin sekaan aika usein. Pari kertaa oli minun nähdäkseni sellainen tilanne että kun Chisora olisi kerennyt tintata perään vielä toisen kovan niin Helenius olisi saattanut jopa nukahtaa. Noh, onneksi niin ei käynyt.

Heleniuksen voitto kelpaa toki, olkoon se kuinka sopupeliä tahansa. Vääryyttäkin on suomalaisena saanut kokea ihan riittävän monta kertaa.

Se on kuitenkin sanottava että Heleniuksella tuskin olisi mitään jakoa jos vastustajana olisi vaikka jompi kumpi Klitshkoista tai esim. ennen Robbea otellut Povetkin. Mutta nämä viimeksi mainitut ovatkin maailmanmestareita ja ainakin Povetkinilla on olympiakultakin amatööriuraltaan.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Onkohan tuo Freddie Roach tarpeeksi paljon katsonut nyrkkeilyä nimimerkki Hejonyn mielestä? Mulle kyllä tulee sellanen fiilis, että jos Freddie Roach, joka tietää suunnilleen kaiken nyrkkeilystä, sanoo noin, niin sitten se vaan on niin. Aivan sama mitä palstan besserwisserit länkyttää.
Nähtävästi Robbe ei sitten loukannutkaan kättään, vaan tuo oli tekosyy. Pakkohan sen on olla noin, koska Roach niin sanoo. Vai mitä?
Tuo boxingnews24:n juttu on muutenkin pullollaan täyttä paskaa.
 

Cichorium

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sittenpähän ottavat uusintaottelun, jos sitä niin kinuavat. Kunhan Helenius vaan saa itsensä kuntoon. Jotenkin nuo englantilaiset ovat kanssa niin ylpeitä itsestään. Joka asiasta pitää valittaa tappion jälkeen, oli laji mikä tahansa. (Tältä se ainakin tuntuu). Luulevat vieläkin olevansa jotain niin suurta imperialismin jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Näemmä Helenius halutaan titteliotteluun kaikin keinoin, myös terveyden kustannuksella. Isä-Helenius kertoo Iltalehdessä käden olleen rikki jo ennen matsia. Olkapäästä oli jänne katkennut treeneissä, olisi pitänyt kuusi viikkoa lepuuttaa, mutta matsi oli tulossa. "Yllättäen" käsi hajosi sitten matsissa lisää.
Jos noin on, niin todella huono juttu ja arveluttavaa toimintaa tallilta. Tai sitten Robert ja koko taustakööri on samaa mieltä siitä, että nyt on paahdettava junan lailla kohti Suuria Otteluita, ettei vaan momentum mene ohi.

Nyrkkeilyä seuraan niin amatööripohjalta ja ummikkona kuin peruspenkkiurheilija vain voi, mutta viime yön 12 erän perusteella Chisora olisi mielestäni voinut hyvin voittaa. Arvioni oli, että Chisora olisi vienyt suurimman osan eristä nimiinsä, saaden näissä sekä enemmän että laadukkaampia iskuja sisään kuin Helenius. Mutta eipä ollut eka kerta kun tasainen tai jopa vierasnyrkkeilijän viemä matsi kääntyy "yllättäen" kotikehän nyrkkeilijälle.

Toivottavasti tulee uusinta jossakin vaiheessa. Mieluiten molemmat terveinä ja jossakin muualla kuin Suomessa tai Saksassa, niin ei tarvitse selitellä kenenkään.
 

tiikeri

Jäsen
Jotenkin nuo englantilaiset ovat kanssa niin ylpeitä itsestään. Joka asiasta pitää valittaa tappion jälkeen, oli laji mikä tahansa. (Tältä se ainakin tuntuu). Luulevat vieläkin olevansa jotain niin suurta imperialismin jälkeen.

Chisora näytti matsia edeltävissä toimissaan olevansa täysi pelle, mutta ottelun jälkeiset kommentit ja kritisointi tuomaristoa kohtaan olivat täysin oikeutettuja ja asiallisia. Jos osat olisivat olleet toisinpäin, niin veikkaan että aika helvetinmoinen sirkus olisi täälläkin käynnissä ja ihan aiheesta.

Uskomattomia puusilmiä keskuudestamme kyllä löytyy, mutta ei kai tuosta pitäisi niin yllättynyt enää edes olla. Kylmä fakta vaan on se, että Chisora oli eilen kehässä kaikessa Heleniusta parempi ja olisi ansainnut voiton, piste.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös