Koripallon osalta iso vaikuttava tekijä on käsittääkseni se, että nuorimaajoukkueilla ja aikuisten maajoukkueella on jo pitkään ollut yhteneväinen peitapa.
Jääkiekkoliitto on viime vuosina tuonut voimakkaasti kentälle omaa yhteneväistä pelitapaa, joka on nimitetty Meidän Peliksi. Siinä oli Erkka Westerlundilla merkittävä osuus, kun Jukat Jalonen ja Rautakorpi veivät Meidän Peliä jääkiekkoseuroihin.
Siffan juttuja en puolestani oikein käsitä. Lajissa kuin lajissa valitetaan että Suomi on pieni maa ja täällä yksi vetää lisenssipelaajien pienestä määrästä yhtäläisyysmerkit kansainväliseen menestykseen. Kuinkahan menestyksekäs Suomi voisi ollakaan nykyisellä tyylillä jos vaikka koripalloa harrastavaa massaa olisi enemmän?
Tässäkin viestiketjussa on, niinkuin kirjoitat, valitettu jääkiekon osalta sitä, että Suomi pienenä maana ei voi tuottaa huippujunioreita riittävästi. Itse olen väittänyt, että meillä on jääkiekossa ollut monia vuosia riittävä pelaajamateriaali, joten pelaajamateriaalin määrästä ei huippujunioreiden kehittäminen ole minusta ollut kiinni. Nyt halusin sitten todistaa väitteeni oikeaksi, kun maailman laajuisesti aivan eri kokoluokan peleissä kuin jääkiekko eli kori- ja lentopallossa suomalaiset ovat nousseet kärjen tuntumaan murto-osalla siitä lisenssipelaajamäärästä, mikä on jääkiekossa. Tämän asian halusin kirjoituksellani viestittää, mutta täällähän väännetään määrättyjen nimimerkkien toimesta (ei koske Fordélia) jatkuvasti omia mielikuvia viesteistäni. Se on puolestani sallittua eikä se minua häiritse, mutta joskus aina joudun kirjoittamaan uuden viestin selvittääkseni sen, mitä alunperin tarkoitin.
Koripalloliitolla on 127 seuraa ja niistä 14 on Nuori Suomi-sinettiseuraa. Minulla on jäänyt mielikuva, että Henrik Dettmann ei lausunnoissaan ole paljon arvostanut Nuori Suomi-järjestelmää.