J.Grönvall
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Jos mentäisiin korjuslais-nuorsuomalaisen mallin ehdoilla, niin sen tulevan huippukiekkoilijan olisi talvella mielellään maanantaina mentävä koulun jälkeen pelaamaan jääkeikkoa, tiistaina hiihtämään, keskiviikkona hyppäämään mäkeä, torstaina treenata taitoluistelua ja perjantaina mennä laskettelemaan. Lapsen ei suinkaan pitäisi toimia Ville Peltosen, Timo Jutilan, Mikael Granlundin ja kumppaneiden tavoin eli maanantaina jääkiekkoa, tiistaina jääkiekkoa, keskiviikkona jääkiekkoa, torstaina jääkiekkoa ja perjantaina jääkiekkoa. Ei, koska on todistettu, että pitää harrastaa mahdollisimman monipuolisesti.
90-luvulla tuo "monipuolisuus" oli hyvin usein juuri sitä, että oli samana päivänä vaikkapa futistreenit ja kiekkotreenit, ja sitten se valinta tapahtui joskus ylä-asteen jälkeen, kun ei yksinkertaisesti aika riittänyt enää molempiin. Edaritasolla kuitenkin vedettiin kesällä kahdesti päivässä treenejä, niin on selvää, että aika liekeissä saa urheiluun olla jos tuohon vieä mahduttaa jotain muuta. Tietysti nyt sitten kavereiden kanssa käytiin kentällä höntsäilemässä tai ihan vain vetelemässä mutta ei sitä uskoakseni kukaan minään varsinaisena treenaamisena pitänyt, hauskanpitoa ennemminkin.
Olen olettanut, että tilanne olisi sama tänäkin päivänä mutta jos on niin, että päälajia olisi vain kaksi kertaa viikossa niin kuulostaa kyllä enemmän Peteliuksen ja Kallialan sketsiltä.
Jossain kun oli juttua siitä Ruotsissa tapahtuvasta pelaajien raakkaamisesta pelkän koon mukaan, niin tuohan oli ainakin Tapparassa ihan arkea kun minä olin varhaisteini ja nuori. Ei ole yksi tai kaksi tuttua, jotka tippuivat kylmästi pois, koska olivat liian pieniä. Ympäri mennään ja yhteen tullaan?
Kestävyysurheiluun myös sikäli aika poikkeuksellinen ajatus, kun olen ymmärtänyt, että kestävyyskuntoa on rakennettava kymmenisen vuotta ennen kuin voidaan aloittaa ns. kova treenaaminen. Vähän tohdin epäillä miten pari tapahtumaa viikossa sitä palvelee, noin niin kuin maailman huippua ajatellen.
Sisko keksi joskus aloittaa juoksuharrastuksen Tampereella Jari Hemmilän opissa ja siellä juostiin sitten ihan tasan joka päivä, eikä vedetty kyllä mitään 1 km kaikilla on kivaa-lenkkejä. Ei se varmaan kivalta kuulosta mutta niin se vain on.
Jenkeissä on kuulemma high school-tasolla ainakin ihan lukujärjestyksessä joka päivä urheilua, jokainen valitsee oman lajinsa ja se kuuluu ihan opetussuunnitelmaan, tai ainakin Kaliforniassa näin oli. Erikoisuutena siellä sellainen, että sateella ei ulkona liikuttu, jottei kukaan tule kipeäksi! Olisiko vastaava muka ihan mahdoton ajatus Suomessa?
Viimeksi muokattu: