Korjaan virheen
Kaikkein tärkein asia on, että mennään lasten ehdoilla. Jos lapsella on intoa harrastaa vaikka balettia ja judoa niin antaa palaa vaan. Ei lähdetä vanhempina tai valmentajina turhaan rajoittamaan lasten harrastamista vaan kannustetaan monipuolisuuteen ja suureen liikuntamäärään.
Tuossa edellä on yksi niin perustavaa laatua oleva virhe tai oikeammin sudenkuoppa, että se on minun kokeneena juniorivalmentajana, neljän lapsen isänä ja oman peliuran tehneenä korjattava, tai ainakin tehtävä huomautuksia ja asetettava reunaehtoja.
Jos perheet jättävät sillä tavalla lapsensa "heitteille", että lapsi saa itse aivan vapaasti päättää harrastuksestaan, hän joutuu kierteeseen, jossa laji vaihtuu aivan liian tiheään ja lopulta peräti koko innostus harrastamiseen ja jopa liikkumiseen katoaa.
Ja mitä vanhempana ja vanhemmaksi lapsi lopettaa yhden ja aloittaa taas seuraavan urheiluharrastuksen, sitä heikompi on ennuste. Lapsi nimittäin intuitiivisesti urheilun parissa suhteuttaa harrastamisensa kahteen asiaa: puhtaasti itse lajitaitoihin (vain osaaminen tuottaa mielihyvää, osaamattomuus ei) ja omien lajitaitojen tason suhteessa muiden harrastajien lajitaitoihin.
Olen törmännyt liikaa perheisiin, joissa se oma kultamussukka saa vaihtaa lajiaan lähes samantien, kun edellisen lajin piirissä ei ollutkaan niin kivaa. Pahimmillaan lajia vaihdetaan kesken kauden. Siinä kohdassa vanhempien pitäsi osata sanoa ne kultaiset sanat, jotka kuuluvat: Ainakin tämä kausi katsotaan loppuun asti. Jos lopetat, niin lopetat aikaisintaan kauden päätteeksi keväällä. Jo noilla sanoilla on usein hyvä taikavaikutus.
Tässä puheeksi ottamallani ongelmatiikalla on sitten paljon laajempiakin, suorastaan yhteiskunnallisia vaikutuksia. Me aikuiset tiedämme, ettei töissä ole joka päivä superkivaa. Ja silti niitä töitä pitää vain tehdä. Urheiluharrastus opettaa parhaimmillaan käsittelemään eteen tulevia vaikeuksia ja olemaan sinnikäs.
On totaalisen väärä käsitys, että urheiluharrastus olisi lapselle joka päivä ja kerta superkivaa, saati, että sen pitäisi olemalla olla superkivaa. Urheiluharrastuksen ehkä tärkein kohta on se, kun kaikki menee pieleen ja tekisi mieli lopettaa koko homma, mutta kovan tsemppaamisen kautta vaikeudet selätetään ja sen jälkeen maailma hymyilee.
Kärjistäen: suomalaisten lasten ja nuorten liikkuminen ei lisäänny eri lajeja vaihtelemalla ja kokeilemalla, vaan pysymällä yhden päälajin piirissä ja sitten harrastamalla kylkeen yhtä tai kahta sivulajia.