Taidamme olla perussoista melko samaa mieltä, vaikka painotukset ovatkin erilaiset.Toki aina joku poikkeus vahvistaa säännön, mutta siltikin lukumääräisesti suurin osa nykyisistä ammattikiekkolijoista ei ole juniorina ollut mikään Toni Rajala, vaan aivan tavallinen poika muiden joukossa siinä e/d-iässä tai nuorempana. Edelleen olen sitä mieltä, että suurin kehitys ja kaikkein ratkaisevin vaihe on siinä viidentoista vuoden tienoilla...
Itse lähden siitä, että kaikki harjoitusmailit vaahtosammuttimen mittaisesta lasketaan. En oikein myöskään lämpeä ajatukselle, että toiset kypsyvät kiekkoilijoiksi vasta myöhemmällä iällä. Jokainen toki kehittyy omaa tahtiaan ja silläkin in merkittävä vaikutus. Isompi merkitys taitaa olla kuitenkin sillä, missä vaiheessa kehitys hyytyy. Takamatkalta tullaan heittämällä ohi kun kärjen kehitys hyytyy.
Pallopeleissä on sellainen hieno piirre, että pelin kehittyessä vaatimukset muuttuvat. Aivan aloittelevilla kiekkoilijoilla pelkkä luistelutaito riittää. Hyvä tekniikka (luistelu/maila/yms.) ja tahto riittää ehkä jonnekin A/B-junnuihin, mutta SM-liigassa täytyy osata myös pelata. Siksi nuoressa iässä on vaikea tietää kenestä voi oikeasti tulla pelaaja. Junnumenestys ei vaadi kaikkea sitä lahjakkuutta, mitä myöhempi menestys vaatii. Jopa NHL-scoutit arpovat tulosten perusteella aika huolella ainakin isommilla varausnumeroilla.
Itse olen sitä mieltä, että pelitapaa voisi opettaa jossain määrin jo nuoressa iässä. Se ei mene jakeluun kaikille ja tämän puutteen näkeminen voisi tuoda lisäarvoa pelaajakehitykseen.
En usko, että nykyisellä jäähallimäärällä jääajan puute rajoittaisi aidosti tavoitteellista harjoittelua (tavoite voi olla myös 5v päässä). Vastaan tulee resurssi nimeltä raha. Kyllä rahalla jäätä olisi tarjolla, mutta harrastusta ei voi hinnoitella miten vaan. Samoin valmennusresurssien puute kulminoituu rahaan. Ammattimaisia junnuvalmentajia ei juuri löydy. Toisin on jossain taitoluistelussa, mutta se näkyy heti kustannuksissa...