Kuuntelin tuon Jalosen jutun, ja peilasin sitä Porin olosuhteisiin, jossa jään puutteen takia pienemmät ryhmät ja isot jääajat ovat vain kaukainen haavekuva. Ja on aivan selvää, että Porissa tullaan jäämään pitkällä tähtäimellä kehityksestä jälkeen, jos ei jotain tapahdu olosuhde tasolla ja nopeasti.
Mutta toisaalta Nuori Suomesta ollaan tekemässä ehkä kuitenkin vähän turhaan syntipukkia. Sanoisin, että suurin syy on kuitenkin yhteiskunnan muutokset, pojat eivät enää ole koko ajan liikkumassa tai pelaamassa ulkona pelejä, vaan nykyään vietetään aikaa televisiota, tietokonetta, jne käyttäen. Yksinkertaisesti 70/80 luvulta tähän päivään mennessä on tapahtunut voimatasoissa, kehon hallinnassa, koordinaatiossa tuollainen 2-3 vuoden takamatka. Se mikä ennen onnistui viisitoista vuotiaana, onnistuu nyt 17-18 vuotiaana ja toisaalta Venäjän aroilla kehitys ei ole mennyt tähän suuntaan.
Itse olen viimeisten vuosikymmenten aikana pistänyt mieleen aivan tarkoituksella "superlahjakkaiden" poikien nimiä ennen kilpakiekon aloittamista. Ja lähes poikkeuksetta nämä lapsitähdet ovat hävinneet kuvasta jo ennen aikuisten sarjoja. Ja mistähän tämä johtuu, luulen, että pääsyitä on kaksi; he ovat yksinkertaisesti ikäisiään vanhempi, eli murrosikä on alkanut heillä pari/kolme vuotta muita aikaisemmin ja toinen ryhmä on tämä, jolle isä on sovittanut luistimia jalkaan jo synnytyslaitoksella ja kaksi vuotiaana on tehty vatsoja ja etunojapunneruksia. Eli he käytännössä dominoivat peliä paremmalla fysiikalla ja koordinaatiolla, jonka edun he menettävät äärimmäisen nopeasti vanhemassa D:ssä, C:ssä ja B:ssä. Monelle näistä pojista se on kova sokki, heitä on pidetty suurina tähtinä monta vuotta ja yhtäkkiä se läskilate meneekin heitä kovempaa ja ajelee päältä mennen tullen. Ja valitettavan monelle reaktio on lopettaa koko kiekkoilu, eikä ajatus, että nyt täytyy tehdä työtä kaksinverroin. Ja toisaalta kuinka moni näistä superjunnuista on jo aivan korviaan myöten täynnä jääkiekkoa 12 vuotiaana ja pojalle itselleen on itse asiassa suuri helpotus lopettaa koko touhu, isälle tosin saattaa jäädä pelinikäinen trauma. Toinen valmennuksellinen virhe näille superryhmille mielestäni on se, että perusasiat unohdetaan ja hierotaan jotain olematonta luistelutekniikan nyanssia kuntoon kuukausia ja vuosia, ja taas se läskilate painaa omalla kulmikkaalla tekniikallaan karkuun rippikouluiässä. Olennaista on luistella, laukoa, syöttää, taklata, jne suurinpiirtein oikealla tekniikalla hirvittävillä toistomäärillä, eikä tuijottaa silmät soikeana jääkiekkoliiton videolta jotain esimerkkisuoritusta.
Eli itse liputan voimakkaasti ikäluokkien mahdollisimman suurena säilyttämisen puolesta. Todellinen työ jääkiekkoilijaksi tulemiseksi tehdään edelleen kuitenkin siinä 15 vuoden iän molemmin puolin ja silloin tarvitaan mahdollisimman suurta pelaajamassaa ennen kaikkea. Sinällään tasojoukkueet on hyvä kussakin ikäluokassa, mutta kaikille tasoille tulee tarjota täsmälleen sama määrä harjoitusta saman tasoisessa valmennuksessa kilpakiekkoa nuoremmissa ikäluokissa.