Hetkinen. Onko sinusta ihan ok, että 12-vuotias lapsi laiminlyö koulunkäynnin, jotta voisi mahdollisesti kehittyä paremmaksi jääkiekkoilijaksi?
Onko tämä HPK:n junnukiekon linja? Vai ymmärsinkö kommenttisi "eikä siinä ole mitään pahaa" väärin?
Laiminlyö koulun!? Mitä höpötät? Oletko järjissäsi?
Etkö itse muista, kun olit 12-vuotias, menestyit hyvin koulussa - ja silti sinulle oli urheilulajisi (jääkiekkoilu?) elämäsi tärkein asia?
Tai oletko valmentanut tai edes muuten nähnyt läheltä 12-vuotiaita, joiden keskiarvot koulussa ovat järjestään 8 ja 9 välillä, mutta silti heille jääkiekko on todella tärkeä juttu ja osalle elämän tärkein juttu?
Ja mitenkä HPK:n junnujääkiekon linja liittyy mitenkään tähän?
En sen enempää valaise oman joukkueeni asioita, mutta pienesti totean, että olemme hyvin lähellä tilannetta, jossa hoidamme kouluasiat rakenteellisesti ehkä parhaiten Suomessa, mitä tulee mihinkään 12-vuotiaiden junioriurheilun joukkuelajijoukkueeseen. Jopa harjoitteluaikamme on suunniteltu niin, että läksyt ovat tehty, ennen kuin pojat tulevat päivittäin hallille.
Voin huoletta perustaa tässäkin asiassa kaiken omalle kokemuspohjalleni. Ei siitä ole niin kauan, kun olin itse 12-vuotias ja jääkiekkoilu oli minulle maailman tärkein asia. Eikä se mitenkään estänyt eikä estä minua hoitamasta kouluhommia pitkässä juoksussa viimeisen päälle niin kuin ne vain Suomessa voi hoitaa.
Toistan: siinä ei ole mitään pahaa, jos 12-vuotiaalle jääkiekkoilu tuntuu ja on maailman tärkein asia.
Jatkan: jos tavoitteellisen jääkiekkoilun piiristä lapsi tai nuori tai aikuinen putoaa pois, on hyvä ymmärtää, mihin hän putoaa, hän putoaa elämään.