Joo siis kyllähän se on huikean hieno juttu, että meillä on pitkän tauon jälkeen alkanut taas tulla pelaajia, jotka erottuvat kiekollisen taidon saralla. Granlund, Vatanen, Armia, Barkov, Teräväinen jne. Kyllä näistä osasta ainakin tulee hyviä NHL-pelaajia ja Leijonille tärkeitä pelaajia arvokisoihin. Mutta samaan hengenvetoon on esitettävä huoli siitä, missä on ne uudet lehtiset, ruudut, korpikosket ja hagmanit? Eli monipuoliset kahden suunnan pelaajat ja laadukkaat duunarit. Kun katsoo viime vuodenvaihteen nuorten MM-joukkuetta, niin kyllä aika hiljaista oli tällä osastolla. Miikka Salomäellä on toki voimaa ja asennetta, mutta luistelu on hänelläkin todella verkkaista. Ennen kisojahan hehkutettiin Suomen nelosketjua, jossa pelasivat muistaakseni Hännikäinen, Lamberg ja Salminen. Mutta itse kisoissahan nämä miehet osoittautuivat ihan turisteiksi, jotka eivät saaneet mitään aikaan hyökkäyspäässä ja oma pääkin vuoti turhan usein.
Jotenkin itselläni on sellainen kutina, että juniorivalmennuksessa on liikaa nyt siirrytty painottamaan kiekollisia taitoja muiden asioiden kustannuksella. Tuomo Ruutu ja Mikko Koivu olivat jo hyvin nuorella iällä varsin monipuolisia paketteja, mutta nykyisillä junnutähdillä tuntuu olevan varsin merkittäviä heikkouksia, mitä tulee liikkeeseen, puolustuspelaamiseen tai kaksinkamppailupelaamiseen.
No ainahan siinä tuppaa käymään niin, että mennään siihen toiseen äärilaitaan. Itse olen sitä mieltä, että mielummin näin. Osan tästä duunariosastoasiasta selittänevät sääntömuutokset ja tuomarilinja junioreissa. En osaa tarkalleen sanoa, miten ihan viime vuodet on menty, mutta veikkaisin että ns. "paini" ja tietynlainen äijämäisyys on ehkä vähemmässä.
Kyllä niitä kahden suunnan miehiä tulee, ihan varmasti, ehkä sitten vähän myöhäisemmällä iällä, ainakin maajoukkueen käyttöön. SM-liiga on ehkä paras sarja maailmassa kehittyä sellaiseksi, koska meillä sen tyylisiä kavereita arvostetaan siinä missä parhaitakin. Ja ovathan nuo mainitsemasi herrat olleet alkujaan ns. tähtiä, jotka joutuivat sitten vaihtamaan roolia, jotta saivat myytyä itsensä NHL:n. Mutta viitsivätkö nämä tämän päivän tyypit nähdä vaivaa pelatakseen NHL:ssä ja punnertamaan AHL:stä ylös, kun KHL:ssä maksetaan melko mukavasti jo hieman ohkaisemmillakin näytöillä?