Miten syntyy tuo myyttinen "hyvä valmennus"? Jos asiaa miettii prosessina.
Prosessina? Suunnittelu -> toteutus -> tulos.
Käytännössä hyvään valmennukseen tarvitaan
- monipuolinen urheiluosaaminen
- lajikohtainen kompentenssi = lajituntemus
- järjestelmällinen ja suunnitelmallinen harjoituskokonaisuus
- hyvä ihmissuhdetaidot toimihenkilöihin, poikiin ja vanhempiin
- kyky ilmaista itseään oikealla tavalla kohderyhmällä
- kyky lukea urheilijaa
- kyky kannustaa ja motivoida
Esimerkiksi meidän PELIKIRJASSA, olemme kertoneet pojille että vanhemmille meidän valmentajien vaatimuksista mm:
- kunnianhimo, eteenpäin pyrkimisen halu, halu kehittyä
- muutoshalukkuus, uteliaisuus kaiken kehittämiseen
- järjestelmällisyys, pitkäjänteisyys
- hyvä tunteiden kontrolli ja ilmaisun hallinta erityisesti stressitilanteissa
- avoin ja luottavainen suhde kanssaihmisiin
- korkeat johtajaominaisuudet - johtajuus kuuluu valmentajalle
- vastuuta kaihtamaton asenne
- kyky hyväksyä moitetta
- kyky ottaa epäonnistumisista syy itselleen
- kyky tehdä kaikki mahdollinen ja joskus mahdoton
- vahva psyykkinen sietokyky ja kärsivällisyys, asioiden läpivientikyky
- reaalitaju
- hyvä ja sytyttävä suullinen esitystaito
- kyky vihata häviämistä, mutta ei voittaa hinnalla millä hyvänsä
- tiedostaa junioritoiminnan/-työn pedagogisen vastuun ja toimii sen mukaan.
Poikien kanssa olemme sopineet (tottakai) yhteisen urheilullinen tavoiteen, mutta lisäksi yleisiä tavoitteita kuten yhteisen joukkueen muodostaminen. joukkueen yhteishengen nostaminen hyväksi (ketään ei jätetä yhteisten tapahtumien ulkopuolelle). Luodaan ”tervehenkinen" kilpailutilanne pelipaikoista. Pelaajien vastuunottaminen omasta harjoittelusta: niin ohjattujen harjoitusten aikana kuin myös kotona. Henkilökohtaisen tekniikan kehittyminen. Fyysisen kunnon ja liikkuvuuden/motoriikan kehittyminen. Joukkuetaktiikan perusteiden omaksuminen.
Nämä teesit ovat ainakin meille toimineet hyvin niin meidän valmentajien, poikien kuin poikien vanhempien kanssa. Tottakai aina syntyy keskustelua, mutta se ei haittaa kun se on avointa, suoraa ja rehellistä.
Nuori Suomi ei haittaa meidän toimintaa millään tavoin ja sieltä saamme hyvää materiaalia käytettäväksi omaan toimintaamme.
p.s. Tuosta kilpailuelementistä vielä Nuori Suomi-sivustolta:
Kisailu, kilvoittelu ja kilpaileminen ovat tärkeä osa lasten ja nuorten urheilua. Kilpaileminen kiehtoo ja se tarjoaa vahvoja elämyksiä. Hyvin toteutettuna kilpaileminen tarjoaa turvallisia mahdollisuuksia tunteiden käsittelyn harjoitteluun, itsetunnon vahvistamiseen, sosiaalisten taitojen kehittämiseen ja oman kehittymisen seuraamiseen. Parhaimmillaan kilpaileminen on lapsen oma juttu, joka innostaa lasta ja nuorta jatkamaan urheilun harrastamista ja kilpailemista.