...Viime kaudella pelasi 1986 jälkeen syntyneitä ruotsalaisia NHL:ssä ainakin seuraavasti....
Nuo pelaajalistat olet monta kertaa kirjannut ja uskon, että asia on jo tullut selväksi kaikille. Itse en ole aiemmin edes lukenut listaa läpi, koska luulin tietäväni kaikki nuoret ruotsalaispelaajat NHL:ssä. Ja luuloa tuo olikin, sillä kun luin listasi läpi, huomasin nimen David Ullström, joka ei soittanut minkäänlaisia kelloja. Islandersin otteluita ei tule katsottua kuin muutama kerta vuodessa, vaikka joukkueessa onkin muutamia mielenkiintoisia pelaajia.
En ole pilkuntarkka ihminen, mutta suomalaisten listalta puuttuu nimet Teemu Laakso ja Jussi Rynnäs. Molemmat saivat vyölleen NHL otteluita viime kaudella, tosin eivät montaa sellaista.
Tälle kaudelle potentiaalisia NHL otteluiden pelaajia olisi ollut enemmän, mutta työsulku sekoittaa pakkaa. Oman näkemyksen mukaan lähellä NHL paikkaa (edes yksi ottelu) uusista pelaajista olisivat Vatanen, Granlund, Komarov, Joensuu, Järvinen, Helenius ja Rynnäs. Loukkaantumisten myötä näyttöpaikan voisivat myös ottaa Lajunen, Nättinen, Puustinen, Hovinen ja jopa Määttä. Kaikki nämä vuoden 86 jälkeen syntyneitä. Ja lisäksi ovat tietysti KHL:n puolella vaikuttavat pelaajat.
...Se tiedetään, että runsas 10 vuotta sitten Ruotsin jääkiekkoliitto palkkasi Elitserienissä Djurgårdenia ja Frölundaa valmentaneen Tommy Boustedtin vastaamaan nuorisokiekon kehittämisestä. Boustedt on konsultoinut Suomen jääkiekkoliittoa Erkka Westerlundin aloittaessa Suomen jääkiekkoilun pelastustalkoot. Minä olen ollut yksi kysyjä täällä sen suhteen, että miten Ruotsissa on toimittu huippujuniorijääkiekon suhteen, koska en tiedä siitä oikeastaan muuta kuin sen, että tehokas on...
Täytyy myöntää, että olen hiukan pettynyt, kun et tarkemmin tiedä Ruotsin systeemistä. Odotin, että tietäisit mitkä ovat syyt ruotsalaisten menestyksen takana, kun olet siitä paljon puhunut. En minäkään siitä paljoa tiedä, mutta sinulta odotin enemmän. Ruotsalaisessa juniorikiekossa tehty suunnanmuutos on varmasti monien tiedossa, mutta ihmetyttää miten suomessa ei juuri tiedetä mihin suuntaan muutos on tehty? Oisko tässä medialla osansa? No, näyttää jatkoajassa muutamat nimimerkit tietävän mihin suuntaan Ruotsissa on menty suhteessa Suomeen. Westerlundin pelastustalkoissa mukana olleet tuon myös varmasti tietävät. Lisään tähän kohtaan, että minä en ole niissä ollut. P.Sihvonen vois varmaan kertoa millä tavalla on pelastustalkoita vedetty ja mitä linjauksia tehty?
Onko linjaukset yhtään sen mukaisia mitä Johtavien Johtava, Pierre McQuire, kertoi kesken pelin muistaakseni Panthers - Devils playoff-sarjassa. Pelin tuoksinnassa alettiin vuolaasti kehua nuoria ruotsalaispelaajia ja ruotsin juniorisysteemiä. Pierre kertoi kuinka viime vuoden nuorten mm-kisoissa ruotsalaiset olivat kertoneet mikä heidän omasta mielestään on suurin syy hyvään juniorituotantoon. Syitä oli kaksi:
a) taktiikan määrää juniorivalmennuksessa on vähennetty
b) pelaajien henkilökohtaisen taitotason parantamiseen on panostettu erittäin paljon
Hyvin yksinkertaisia asioita, joista monet jatkoajan nimimerkit kuten mjr ovat olleet perillä.