Nuoret(?) riehuivat vappuna

• 25 528
  • 223

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Everton kirjoitti:
Bisneskaksikolla, etenkin pukujätkällä, sen sijaan oli puhujanlahjoja.
Ihmekö tuo, kun on Sarasvuon leivissä. Muistaakseni voitti vuosi sitten Diili-ohjelman?

Kuten on mainittu, niin rahalle itsessään ei tee juuri mitään, jos ei ole tuotteita/palveluita, joita sillä voisi ostaa. Olisikin pirun helppo ratkaisu, jos köyhyys poistuisi painamalla lisärahaa kaikille halukkaille. Jostain kumman syystä hinnat tuppaavat nousemaan? Mutta sinänsä idea byrokratian purkamisesta on hyvä, ja kun tarkemmin miettii, niin moni sossun tuen varassa elävä saa jo eräänlaista kansalaispalkkaa jo nyt. Mutta työnteon kannustavuuteen se ei pysty, vaan passivoi ja muuttaa Suomen hiljalleen Pohjolan Jamaikaksi...

Noh, eiköhän tässä käy kuten Wahlroosin Nallelle, että hieman kypsyttyään Eetu kääntää takkinsa ja alkaa kovan luokan kapitalistiksi. Tai kuten Erkki Tuomiojalle, joka "silloin joskus" joutui muistaakseni pidätetyksi Persian shaahia vastustaneiden mielenosoitusten yhteydessä vain toimiakseen ministerinä paria vuosikymmentä myöhemmin.

Riehuminen sinänsä on huolestuttava ilmiönä, joka ei toivottavasti leviä Ranskan tyyliin. Yhteiskuntarauha on asia, jota Suomessa on totuttu pitämään itsestään selvänä. Siten tällaiset "heikot signaalit" on syytä ottaa tosissaan ylemmillä tahoilla ja miettiä, voivatko hulinat riistäytyä käsistä Ranskan tyyliin. Ranskan mellakoiden vahingot laskettiin sadoissa miljoonissa euroissa, joten ennakointi on paikallaan.

Mutta viikon termi - paskaduuni - on nyt lanseerattu. Kukaan ei ole hyödytön, aina voi toimia huonona esimerkkinä...

Liitteet

• paskaduuni.png
    paskaduuni.png
    10,3 KB · kertaa luettu: 662

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Thexder kirjoitti:
"Sossun" toimintamenot ovat vuosittain noin 300 miljoonaa euroa. Tästä suuri osa siis säästyisi.
Jep, tuo on epäilemättä se summa joka hommaan budjetoidaan ja käytetään. Pointtini oli siis se, että summa käytetään lähinnä ihmisten palkkoihin, josta vielä verottaja vie osansa. Jos noille ihmisille ei maksettaisi palkkaa, niin heille maksettaisiin työttömyystukea (tai kansalaispalkkaa). Kerrannaisvaikutukset yms. huomioiden homman nettokustannukset ovat siis jotain hyvin, hyvin paljon vähäisemmät.
Thexder kirjoitti:
Yleisemmin täytyy sanoa, että prekariaatit tekivät perustulon idealle todellisen karhunpalveluksen olemalla käsittämättömän tietämättömiä faktoista ja ottamalla asiaan hyvin anarkistisen näkökannan.
Tämä on totta, mutta en usko että ihmiset juurikaan vastustavat ajatusta kansalaispalkasta sinänsä, he vastustavat tuota ajatusta että lorvailusta pitäisi maksaa kilpailukykyistä palkkaa paskaduuneille, koska silloin lorvailijoiden määrä kasvaisi ja paskaduunit jäisivät tekemättä.
Thexder kirjoitti:
Olisi ollut mukava nähdä Soininvaara Riskalan vastaväittäjänä. Vahingoniloinen ilme "35 miljardin" heiton jälkeen olisi muuttunut epätoivoiseksi ulinaksi Oden iskettyä faktat pöytään ja selvitettyä ettei perustulo tulisi ainakaan olennaisesti nykyjärjestelmää kalliimmaksi. Pistikö muuten kukaan merkille Riskalan heiton Yhdysvaltain Suomea pienemmistä tuloeroista? AIka uskomattomalta kuulostaa...
Ensinnäkin kaverin nimi on Rikala ja heitto _Ruotsia_ pienemmistä tuloeroista kuulosti uskomattomalta. Toisekseen minä en usko, että oikeistolaisetkaan vastustaisivat ajatusta sinänsä, hehän aina puhuvat kannustinloukkojen purkamisesta ja jotkut jopa tasaverostakin, pitäisi vain löytää toimiva jakomalli.
Thexder kirjoitti:
Suomessa tehdään aivan liikaa töitä ja aivan vääränlaista työtä. Mutta tätä "työtä" tekee kuitenkin liian harvat. Nyky-yhteiskunta pystyisi kyllä toimimaan vähemmälläkin työllä, 4-6 tunnin työpäivillä. Tämä edellyttäisi toki tasaisempaa tulonjakoa ja vähemmän roinaa, kulutuksen jumaloinnin lopettamista.
Toki jos sille linjalle lähdettäisiin että materian jumaloinnista päästäisiin eroon, niin kaikki itku globalisaatiosta voitaisiin lopettaa. Nyt tämä on globalisaation vastustus on vain tälläistä pikkupenskojen ininää (aiheellista tai aiheetonta, sen lukija päättäköön) että kuka saa jätskiä ja limsaa sekä uusimman Nokian kännykän (väärinhän se toki on että Kiinalaisetkin saavat omalla vuorollaan).

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Pete2004 kirjoitti:
En mä ainakaan tiennyt ettei siellä saisi olla, enkä usko että moni muukaan paikalla ollut tiesi, siis jos siellä ei kerta olisi saanut olla. Ei mun mielestä siellä ollut mitään siihen viittaavaa, siis tuolloin ennen rähinöintejä. Onhan tuolla järjestetty usein konsertteja tai jotain muita bileitä, joten ei nuo bileet vaikuttaneet mitenkään erityisen poikkeuksellisilta. Tosin oli aika tylsät mun makuuni. Sisään pääsi suoraan ja melkeimpä tullessa toivotettiin tervetulleiksi jne. Ja nythän oli vappu, joten varmaankin monissa paikoissa ympäri hesaa oli joku tapahtuma tai jotkut "bileet". Mä vähän luulen että paikalla kävi katsomassa illan aikana esim tuhat ihmistä, kun paikka oli niin keskeisellä paikalla keskustaa. Mä olin aiemmin viettämässä iltaa mm. espalla, ja siellä kuulin ilmaisista makasiinien bileistä, jossa soi tekno tai trance musa, niin ajattelin kotimatkalla käydä katsomassa meininkiä.

Mä en ollut koskaan ennen tuolla makasiineilla käynyt, paitsi kerran, mutta silloinkin kävin siinä rakennuksen toisella puolella kun siinä oli joku kauppa. Sitä mä siis ajattelin kertoa että kun kävin kerta paikalla, niin seuraavana päivänä vähän säikähdin kun itsekkin kerta olin paikalla ollut, tietämättä mitään aikaisemmin olleista mielenosoituksista tai myöhemmin tulleista rähinöinneistä. No onneksi ei sentään mun kuvaa näy lehdissä tai telkkarissa, ettei mua leimattaisi esim aktivistiksi.

Niin.. mielestäni tuo on huono puolustautumiskeino: "Kun en mä tienny ettei siellä saa olla"? Eli käytännössä tuo tarkoittaa, että niin kauan kun ei tiedä tekevänsä rikosta niin rikoksen saa tehdä? Kunhan ei siis tee rikosta tietoisesti niin kaikki hyvin? En halua syyllistää yksin sinua, vaan lähinnä kaikkia alueella oleskelleita. Olivat bileet miten hyvät tahansa niin aina kannattaa miettiä, että onko niihin järkevää osallistua. En siis syytä sinua mistään mellakoinnista tai aktivismista, vain luvattomasta oleskelusta toisen "tontilla".

Oli muuten todella huvittavaa seurata tuota A-Talkia. Näiden preka-aktivistien aatteet olivat vähän ristiriitaisia.. Esim. Haluamme tiimityötä mutta kannattamme yksilöllisyyttä? Hmm.. niin miten se meni? Lisäksi tämä piipittävä kaimani eli Eetu oli todella orpo ja väkisinkin tuli mieleeni, että poika on tainnut lapsena saada kaiken mitä on halunnut.. Niin tuulestatemmattuja nuo ajatukset olivat mitä hän esitti. Tämä paskatyön halveksinta oli mielestäni todella räikeä osoitus siitä, että kyse ei ole perustulon turvaamisesta vaan lähinnä siitä, että niille jotka eivät laiskuuttaan töihin jaksa mennä saavat lorvia kotona veronmaksajien rahoilla. Mielestäni oliskin hyvä, että jokainen saisi elämässään tehdä edes viikon ns. "paskatöitä". Kyllä silloin mieli kirkastuisi ja ajattelisi työnteosta vähän erilailla.

Tämä Sarasvuon suojatti taas mielestäni piikitteli preka-aktivisteja aivan aiheesta. Todella hyvä piikki oli mielestäni tämä kun hän kysyi naisaktivistilta, että: "Mitä luulet että julkisuudessa paskatöiden halventaminen vaikuttaa töidensaantiisi?" En ainakaan itse ottaisi noiden puheiden perusteella tyttöä töihin. Lisäksi jauhanta siitä, että minä teen todella hyödyllistä työtä: Kirjoitan(luultavasti jotain aktivistijuttuja), järjestän bileitä(siis näitä kokkobileitä vai?) ja vedän mielenosoituksia? Ja tästä pitäisi saada 700 €/kk vai? Aikamoiset ovat vaatimukset. Lisäksi hyvä pointti tältä kokoomus-edustajalta oli se, että minkä takia siitä pitää kärsiä että on lähtenyt pohjalta kehittämään isoa firmaa ja saanut siitä menestyvän jättiläisen? Näiden mielestähän Microsoft ja McDonalds ovat vain ja ainoastaan pahoja yhtiöitä. Yhtiöt kuitenkin työllistävät tuhansia ihmisiä ja tuovat paljon verotuloja eri maihin.

Tulipahan aikamoinen raamattu, mutta toivottavasti oli edes hiukan asiaa.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jotenkin sitä työtä arvostavana ajattelee, että työteon tulisi aina olla kannattavampaa kuin työttömyys.
Nykyisellään vain ei kannata ottaa pienipalkkaisia töitä vastaan, koska tienatut eurot leikkaavat tukia ja tulos lienee pelkkä työn ilo.
Hommaa pitäisi viilata siihen suuntaan, että työhön lähtemällä pystyy oikeasti parantamaan elintasoaan. Olisihan se hyvä, että edes osa tuloista tulisi palkkatyöstä sen sijaan, että kaikki tulisi tulonsiirroista.

Perustulo-ajatus on tutkimisen arvoinen, jos sillä on mahdollisuus vähentää byrokratiaa, mutta kaikille annettava jaettava kansalaispalkka tuntuu kyllä aika kummalliselta. Eipä tämä naispuolinen prekariaattiin kuuluva halunnut sanoa mitään summaa. Minusta olisi oleellistan keskustella siitä, mikä olisi se perustoimeentuloon riittävä rahamäärä.

Joku voinee kertoa, mikä vaikutus olisi jos pienien tulojen verotusta laskettaisiin tuntuvammin, jotta siitä pienestä brutosta jäisi jotain hanskaan. Olisi se ainakin parempi kuin se, että sama ihminen olisi työttömänä

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Speedye kirjoitti:
Niin.. mielestäni tuo on huono puolustautumiskeino: "Kun en mä tienny ettei siellä saa olla"? Eli käytännössä tuo tarkoittaa, että niin kauan kun ei tiedä tekevänsä rikosta niin rikoksen saa tehdä?
...
En siis syytä sinua mistään mellakoinnista tai aktivismista, vain luvattomasta oleskelusta toisen "tontilla".
Mutta mistä sen olisi voinut tietää että tuonne ei saisi mennä? Tai en mä ole edes missään kuullut ettei sinne olisi saanut mennä, joten onkohan se juttu edes niin. Eikö se voisi olla normaali "oletus" että tuonne bileisiin saisi mennä, kun siis ei sinne mitään maksanutkaan, eikä ollut mitään kylttejä tai vastaavaakaan josta olisi voinut päätellä, eikä sinne minkään aidan yli kiivetty. Kyllä mä oon kuullut että ne rakennukset joskus puretaan, ja sen takia kait se yksi kauppakin joutui sieltä muuttamaan. Mä olen ajatellut että siellä joskus jotkut kodittomat nukkuu, tai ainakin oleskelee.

Esimerkiksi aiemmin illalla mä olin espalla, niin siellä oli ne nurmikot aidattu. Siitä käsitin ettei sinne saisi mennä, esimerkiksi ettei nurmikkoa tallottaisi tms. Tosin se nurmikko oli täynnä porukkaa, mutta minä en sinne viitsinyt mennä, kun oletin ettei sinne saa mennä. Tosin siellähän tälläiset "ulkopuolisetkin" varmaan tajusi ettei se olisi tarkoitettu vapun juhlijoille, vaikka tuskin kovinkaan iso "rikos" on.

Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pete2004 kirjoitti:
Mutta mistä sen olisi voinut tietää että tuonne ei saisi mennä? Tai en mä ole edes missään kuullut ettei sinne olisi saanut mennä, joten onkohan se juttu edes niin.

Saatko sinä mennä pitämään bileitä naapurisi tontille ilman lupaa? Et, aivan sama pätee tähänkin asiaan. Ilman lupaa ei ole oikeutta mennä bilettämään toisten tonteille (tässä voidaan makasiinien alue katsoa tontiksi kuten palomestarikin viittasi) ja näillä mielenosoittajilla, juhlijoilla ja vandaaleilla ei ollut lupaa bileiden järjestämiseen kyseillä VR-makasiien tontilla, eikä heillä etenkään ollut lupaa joukkokokouksen järjestämiseen eikä kokon pystyttämiseen - kokon pystyttämiseen kaupunkialueella tarvitaan lupa tai vähintäänkin ilmoitus pelastuslaitokselle ja näihin kokkojen pystyttelyihin pelastuslaitos suhtautuu hyvin nuivasti jollei paikalle päästetä heidän edustajia tarkastamaan alue jolle koko pystytetään - makasiinien väliin sellaista ei olisi annettu pystyttää juuri vaaramomentin tähden, palo voi levitä kipinöiden matkassa lähiympäristöön ts. makasiineihin.

Yksittäistä tonttia ja puistoa ei voi verrata keskenään koska puistot on tarkoitettu ihmisten kokoontumista varten mutta jos joku aikoo järjestää puistossa suuren yksittäisen bileen tms. on siitä ilmoitettava pelastuslaitokselle ja muille viranomaisille - näin olen asian ymmärtänyt ja näin toimitaan rock-tapahtumien tai muiden esiintymisten yhteydessä. Tehdään yhteistyötä poliisin ja pelastuslaitoksen kanssa jotta varamomentit olisi minimoitu mahdollisimman vähiin. Tässä VR-makasiinien tapauksessa näin ei ole toimittu, ei ole ollut lupaa, ei ole tehty yhteistyötä poliisin tai pelastuslaitoksen kanssa.

Pitääkö vielä enemmin käyttää rautalankaa jotta ymmärtäisit ettei toisten tonteille ole oikeutta mennä pitämään bileitä ilman maanomistajan lupaa ja ilman, että tehdään yhteistyötä viranomaisten kanssa jos on tarkoitus järjestää suurimuotoisempi tapahtuma?

vlad.

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Vlad tuossa yläpuolella vastasi samalla minunkin suullani. Vähemmän seurauksia tulee kun jättää menemättä jos on epävarma asiasta. Myös asiasta selvän ottaminen ei liene vaikeaa, kysymys vain naapuritoverille: "Ovatko nämä bileet aivan luvalliset?" antaa varmasti tarpeeksi tietoa. JOS, ja siis isolla J:llä, poliisi haluaisi lain mukaan toimia niin jokainen paikalla ollut saisi luultavasti huomautuksen/sakon laittomasta oleskelusta toisen omistamalla tontilla. Niin kuin Vlad tuossa sanoikin: Kyse on aivan samasta asiasta kun järjestäisit naapurisi tontilla "pikku" bileet kysymättä häneltä lupaa. Mitäköhän luulisi tapahtuvan? Aivan, vastauksen tiedät itsekin.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vlad kirjoitti:
Saatko sinä mennä pitämään bileitä naapurisi tontille ilman lupaa? Et, aivan sama pätee tähänkin asiaan.
Mistä mä sen olisin voinut tietää ettei tuonne saa mennä? Sitä mä vaan en ymmärrä. Oliko jossain jotain merkkejä, josta se olisi pitänyt huomata? Viime viikolla mä olin yhtenä iltana pasilassa yksillä kallioilla istumassa iltaa, ja toisena päivänä löysin linnanmäen vierestä yhden pienen puiston missä kanssa istuin iltaa. Niissä paikoissa oli joitakin kymmeniä ihmisiä. Jos mä olisin vappuna kuullut että esimerkiksi Helsingin kaapelitehtaalla on bileet, niin pitääkö mun poliisille soittaa ja varmistaa että onko niillä varmasti lupa bileisiin, ennenkuin saa mennä, etten vaan syyllisty "rikokseen". Kuinka moni toimii oikeasti niin...

Kyllähän sen tietenkin tiedän ettei esim naapurin pihalle saa bileitä järjestää eikä varsinkaan kokkoja sytytellä, enkä mä niin ole väittänytkään, mutta nyt oli bileet "järjestetty" keskelle Helsinkiä paikkaan, jossa monesti järjestetään bileitä. Niillä tiedoilla minä sinne menin katselemaan, että on bileet johon "saa" mennä ja johon ei maksa mitään.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pete2004 kirjoitti:
Mistä mä sen olisin voinut tietää ettei tuonne saa mennä?

Ethän pahastu mutta rehellinen kysymys, vertaatko tosissasi Kaapelitehdasta (jossa nyt tavataan järjestää bileitä - luvalla) ja VR-makasiineja toisiinsa etenkin kun makasiinien tapahtumat sijoittuivat yöaikaan ja mitkään merkit eivät viitanneet siihen, että ne bileet olivat luvalliset?

Ihan sama kun verrattaisi sitä, että miksen saa järjestää niitä bileitä naapurin pihamaalla ilman lupaa kun kerran lähikuppalassakin saa juhlia ja niiden edustalla saattaa olla jopa kesäaikaan grilli?

Kyselemällä pääsee jo pitkälle, jos epäilyttää joidenkin bileiden luvallisuus eikä sen tähden ole varma viitsiikö mennä sinne vai ei niin kannattaa kysyä onko niihin lupa ja jollei ole niin tehdä sitten vastauksen perusteella päätös osallistumisesta tai pois lähtemisestä, en siis suoranaisesti tuomitse paikalle jäämistä, tuolloin on vaan sitten kannettava vastuu omista teoistaan.

Jos hyppään omiin housuihini ja olen liikkeellä kivenheiton päässä Helsingissä ja näen jonkin rakennuksen pihamaalla ison joukon ihmisiä bilettämässä ja polttelemassa nuotiota tai kokkoa niin valinnat bileisiin osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä ovat helppoja. Jos paikalla ei ole pelastuslaitoksen autoa tai edes ambulanssia niin on täysin varma ettei bileille ole hankittu virallista lupaa joten jätän menemättä tai jos menen niin otan tietoisen riskin ja tiedostan, että saatan näin tulla rikkoneeksi useita lakipykäliä jos poliisi saapuu paikalle enkä suostu heidän kehoituksesta poistumaan.

Maalaisjärki sanoo myös sen ettei kaupunkialueelle pystytetä kokkoa tai edes suurta nuotiota (pienen grillinotskin nyt voi omalle maalleen pystyttää mutta ei sen suurempaa) ja jos tällainen kokko palaa rakennusten keskellä niin ainakin minun maalaisjärki sanoo sitä, että soitetaan 112 ja kerrotaan, että osoitteessa xxx palaa pihamaalla huomattavan iso nuotio tai kokko. Tämän jälkeen kansalaisvelvollisuus on täytetty mutta sivulle voi vielä jäädä seuraamaan, että pelastuslaitos todella löytää paikalle ja jos pelastuslaitosta ei kuulu kohtuullisessa ajassa niin voi soittaa uudelleen 112 - usein hälytyskeskuksessa ei anneta lupaa lopettaa puhelua ennenkuin pelastuslaitos on matkalla tai jopa juhlapaikan lähistöllä.

Yhteenvetona todettakoot vielä, että maalaisjärjen käyttö on sallittua, kun käyttää sitä ja tervettä harkintaa niin harvoin pääsee tapahtumaan mitään sellaista, että tulee mentyä paikkoihin joissa voi joutua vaikeuksiin.

vlad.

Viimeksi muokattu:

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Individual kirjoitti:
Ja tämän sinun nerokkaan tulkinnan taustalla on mikä? Ritu Yli-Pahkala meets Riku Rinne tyylinen huumevalistus? Mutta sinänsä nerokas on tuo oivallus, että kuvasta näkee, ketä kuvassa on? Siis vittu mä oon mykistynyt. Vai onko kyse siitä kun ei ole Koffin lippistä päässä ja farkkuja vedetty kainaloihin asti, niin kyseessä on silloin hippi ja mitä ilmeisemmin huumeidenkäyttäjä, joka vaanii koulujen pihalla kannabispiikkejä syöden.

Yleinen mielipide ihmisillä on se että juuri nämä hipit tai rastapäät ovat niitä narkkareita.Uskon että tässä tapauksessa ei poiketa siitä.Vaasassa tilanne on ainakin näin.En sitten tiedä miten teilläpäin on.

Tarkoitukseni ei ollut syyllistää pelkästään hippejä tästä casesta vaikka he tämän mellakan pystyyn pistivätkin.

Daluner

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
fågel kirjoitti:
Yleinen mielipide ihmisillä on se että juuri nämä hipit tai rastapäät ovat niitä narkkareita.Uskon että tässä tapauksessa ei poiketa siitä.Vaasassa tilanne on ainakin näin.En sitten tiedä miten teilläpäin on.

Tarkoitukseni ei ollut syyllistää pelkästään hippejä tästä casesta vaikka he tämän mellakan pystyyn pistivätkin.

Siis häh? Aika uskomatonta sontaa tämä viestiketjukin sisältänyt.. No kun näitä on lukenut, huomaan oikeistokokoomus-tyyppisiä ihmisiä olevan jatkoajan kirjoittajistä suurimman osan. Mikä v...n hippi? narkkari? ei hyvääpäivää, täällä nörtit ketkä eivät itse ole ikinä uskaltaneet osallistua minkäänlaiseen kansalaistoimintaan partion narujen nypläämisen lisäksi ovat niin kauhistuneet tapahtuneesta ja vaativat armeijaa kadulle partioimaan..

Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
fågel kirjoitti:

Kokemukseni perusteella "narkkareiden" (enkä nyt tarkoita pilvenlussuttajia, jos kohta hekin ovat usein flegmaattisia konditionaali-ihmisiä) toimintatarmo kohdistuu aivan toisaalle kuin suoraan ja militanttiin yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Daluner kirjoitti:
Siis häh? Aika uskomatonta sontaa tämä viestiketjukin sisältänyt.. No kun näitä on lukenut, huomaan oikeistokokoomus-tyyppisiä ihmisiä olevan jatkoajan kirjoittajistä suurimman osan. Mikä v...n hippi? narkkari? ei hyvääpäivää, täällä nörtit ketkä eivät itse ole ikinä uskaltaneet osallistua minkäänlaiseen kansalaistoimintaan partion narujen nypläämisen lisäksi ovat niin kauhistuneet tapahtuneesta ja vaativat armeijaa kadulle partioimaan..

Sinunko mielestäsi tämä Makasiinien mellakka oli aivan oikeutettu ja mellakkapoliisia ei paikalle olisi tarvittu? Ainakin annat sellaisen kuvan puheistasi päätellen. Ja kyllä, olen ollut partiossa jos se nyt mieltäsi helpottaa. Jos olet sitä mieltä, että kaikki jatkoajassa kirjoittavat ovat nörttejä niin mitä teet itse täällä? Mielestäni on hyvä, että tälläiset mielenilmaukset lopetetaan ennen kuin niistä syntyy huomattavia vahinkoja. On se sitten armeija tai mellakkapoliisi joka ne lopettaa, kunhan ne vain loppuvat. Ja mikä siinä on niin kamalaa jos muutamalle hipille antaa pamppua? Enkä tarkoita tällä ettei muille kun hipeille annettaisi patukkaa.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vlad kirjoitti:
Ihan sama kun verrattaisi sitä, että miksen saa järjestää niitä bileitä naapurin pihamaalla ilman lupaa...
Kyselemällä pääsee jo pitkälle, jos epäilyttää joidenkin bileiden luvallisuus...
Onhan makasiineillakin järjestetty luvallisia bileitä, tapahtumia ja konsertteja. Tosin itse en ole niissä käynyt. En mä epäillyt noiden bileiden laittomuutta, enkä huomannut siitä mitään merkkejä. Sisällä tanssittiin musiikin tahdissa ja valot vilkkuivat jne. Ulos oli hiekkakentälle sytytetty pieni kokko, noin puolet pienempi mitä telkkarissa näkyi loppuyöstä olleen, ja ihmiset seisoivat rauhallisesti sen ympärillä. Tuolloin meininki oli ihan rentoa ja paikalla oli paljon ihmisiä. Meno oli siis erilaista, mitä telkkarista nähdyt videot. Tämä siis tuohon aikaa kun minä paikalla kävin. Olisin mä todennäköisesti lähtenyt heti pois jos siellä olisi silloin esim poliisit tai palomiehet ollut, tai joitakin riehumisia tai mellakoita, tai jos olisi ollut jotain merkkejä esim kylttejä että se on yksityisalue ja ettei siellä saisi olla tai vaikka aidat kiinni, tai jos olisin tiennyt että kyseessä oli jonkun mielenosoituksen "jatkot". Kyllähän mä sieltä aika pian pois lähdinkin.

Mua vähän ihmetyttää kun mulle kokoajan kerrotaan että tuollaisen tapahtuman järjestäminen on laitonta, vaikka enhän mä sitä ole epäillytkään. Kuten en ole sitäkään saako kokkoa sytyttää ilman lupaa, ja siitäkin on mulle pari kertaa jo mainittu. Kyllähän mä noi uskon. Enhän mä järjestänyt bileitä, vaan mä menin valmiiksi järjestettyihin bileisiin keskelle Helsinkiä paikkaan jossa on järjestetty usein tapahtumia ja oletin että nytkin on järjestetty normaalit vappubileet.

Sori että tää on ainakin mun osalta mennyt nyt saman jankkaamiseksi. Voisi varmaankin lopettaa tämän väittelyn.

Salama44

Jäsen
jupster kirjoitti:
Sellainen fiilis tuli, kun seurasi tuon Kilpikonin kirjoituksia. Pahempi trolli kuin yksikään jatkoajan kirjoittajista. Alkoi naurattamaan ja vituttamaan samaan aikaan - ihan uusi fiilis mulle.
Kilpikonilla on myös hyvä peruste kansalaispalkalle:

"ei ole rahaa kuin kotiviiniin tällä hetkellä. kansalaispalkan turvin kyllä helposti juo kaljaa vähän usemminkin kuin pelkästään perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina parit loiventavat. taiteilojoille kuten mulle, auttaa kun on stimulantteja tarpeeksi käytössä."

kansalaispalkka kaikille!!

Kaikki ihmiset rauhan puolesta!!

http://www.prekariaatti.org/keskustelu/viewtopic.php?t=318&postdays=0&postorder=asc&start=0

Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
On tätä keuhkoomista koominen seurailla.

Jokainen suurkaupunki pitää sisällään salakapakoita ja laittomia pippaloita, niin myös helsinki ja tulee aina sisältämäänkin. Koomisen asiasta tekee suhteessa tähän keuhkoamiseen se, että kukaan paikallaolleista ei koe nähneensä mitään suurempaa mellakointia eikä nähdyssä kuvamateriaalissakaan mikään muistuta mitään göteborgia. Poliisi puhuu organisoidusta mellakasta, kiinni on otettu kaksi tomppelia jotka eivät ole kuulema päätekijoitä. Missä ne päätekijät sitten on? Onko meillä näin surkeat poliisivoimat?

Sitäpaitsi, jos tuolla jotain organisointia todellisesti olisi ollut, olisi jlkikin ihan toisen näköistä ja paljon isommalla alueella, sen sanoo jo terve järkikin. Humalapäissään heiluneet vappunenät on ollut helppo provokeerata pikku tappelukseen poliisin kanssa, hurjempia koitoksia näkee maaseutupitäjien juhannusjuhlilla, eikä sielläkään kansalliskaartia huudeta apuun.

Viime aikoina on ollut jonkin verran tapetilla nuo poliisin valtaoikeudet ja niiden rajoittaminen, joten sinitakit sai tässä oivan paikan pelotella tauno tasalakeille paskat housuun ja turhat keskustelut pois, hyvässä lykyssä saavat vielä ne kivesten murskaimetkin ja luvan käyttää nitä erinäköisiin ihmisiin rajoituksetta, eli loppu hyvin kaikki hyvin, juuri sen ne saavat luvan toteuttaa, mitä täällä tippa hepinnokassa haaveillaan, toivotaan, että juuri sinä et osu väärässä valaistuksessa heidän tielleen, saatat juuri siinä valossa näyttää erilaiselta...

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pete2004 kirjoitti:
Sori että tää on ainakin mun osalta mennyt nyt saman jankkaamiseksi. Voisi varmaankin lopettaa tämän väittelyn.

Ei mitään, minunkin puolesta tämän asian ympärillä pyörimisen voi lopettaa - liikaa keskitytään nyt siihen yksittäiseen mallakointiin makasiineilla (myös minun toimesta) vaikka kokonaisuus pitää sisällään paljon muutakin kuin pelkän vandalismin johon varmasti saatiin myös yllytettyä paljon sellaista porukkaa jolla ei taasen ollut mitään tekemistä itse mielenosoituksen kanssa.

Omasta puolestani toivon ettei tämän tyyppinen mielenilmaisumuoto leviä Suomeen jossa mielenosoituksen ohella tarmoa kohdistetaan myös paikkojen hajoittamiseen tai muuhun vandalismiin, asialliset rauhalliset mielenosoitukset ovat puolestani sallittuja aiheesta kuin aiheesta pl. se yllyttäminen ihmisiä jotain tiettyä kansanryhmää vastaan.

vlad.

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Daluner kirjoitti:

Eikö ole parempi, että valtiovalta omine työkaluineen hoitaa tämänkaltaiset hippi/rasta/narkkari-mellakat? En usko, että kukaan haluaisi tätä ongelmaa ratkottavan minkäänlaisilla vastavoimilla. Näitäkin on jo nyt olemassa, usko pois veli hyvä. Eikö ole kiva, kun ei aivan oikeasti saa turpaan tuollaisesta toiminnasta, vaan pääsee putkaan hetkeksi?

Eniten vituttaa tässä asiassa sama asia kuin kaupassa reihuvissa kakaroissa. Eniten huutavat ja kiukkuavat ne eniten lellityt ja kaiken helpolla saaneet penikat. Ne joilla on oikeasti ongelmia, eivät ehdi tuollaiseen paska menoon alkaa ollenkaan.

Olisinko hakannut pampulla? Kyllä olisin, vaikka yksin.

-duud-

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Daluner kirjoitti:
Mikä v...n hippi? narkkari? ei hyvääpäivää, täällä nörtit ketkä eivät itse ole ikinä uskaltaneet osallistua minkäänlaiseen kansalaistoimintaan partion narujen nypläämisen lisäksi ovat niin kauhistuneet tapahtuneesta ja vaativat armeijaa kadulle partioimaan..

En ole nörtti, hippi en edes haluaisi olla.Todella kaukana siitä.Olen myös osallistunut kansalaistoimintaan.

Jumalauta, jos poliisia aletaan kivittää niin mielestäsi mitään ei pitäisi tehdä?Sen käsityksen viestistäsi ainakin saa.

Tobias

Jäsen
Lisää roskaväkeä

Ihmissaastasta kirjoitettiin tämänaamuisessa NYT-liitteessä. Eli kyseessä ryhmä nimeltä Yomango, joka katsoo, että prolella on oikeus pölliä luksustavaraa, koska myös köyhät omalta osaltaan, omalla työllään, mahdollistavat että tällaisia tavaroita on olemassa. Paria roskasakin edustajaakin oli haastateltu tuossa jutussa. Harmin paikka että Suomessa on tällaisia ilmiöitä. Täytyy vaan pitää huolta ettei roskasakki pääse hyppimään silmille. Vituttaa vaan kauppiaiden puolesta, vaikka toki kyseessä on marginaali-ilmiö.

Täytyy sanoa, että minulle tuollaisilla tyypeillä ei ole mitään arvoa. He ovat pelkkää roskaa joista ei ole mitään muuta kuin haittaa tässä maailmassa.

Viljuri

Jäsen
Mielestäni on myös rajallisesti mielenkiintoista ainakin se seikka, että tämä "orastava kansanliike" sai heti sen julkisuutensa, mitä se omaksumillaan laittomilla menetelmillä tavoitteli.

Ainakaan joukkoviestimet ja media eivät olleet yhtä kiinnostuneita haastattelemaan esimerkiksi Joensuun skinejä, vaikka heidän "kansanliikkeensä" turvautui myös laittomiin ja moraalisesti kyseenalaisiin menetelmiin.

Ottamatta nyt kantaa siihen, kumman orastavan kansanliikkeen argumentit ovat kestämättömämpiä yhtään syvemmässä objektiivisessa tarkastelussa.

Ironisesti kuitenkin voitaisiin todeta, että siinä missä tämän uudemman orastavan kansanliikkeen jäsenet näyttävät olevan "herranterttuja", olivat nämä skiniliikkeeseen liittyneet usein juuri niitä, jotka olevat ns. "luokkateorian" valossa lähempänä syrjäytymistä eli juuri niitä, joiden yhteiskunnallisessa tilanteessa lienee eniten korjattavaa. ;)

Se, että todellista yhteiskunnallista "kapinaa" marxilaisessa tai ns. "luokkateorian" mielessä ei ole mitä todennäköisimmin syntymässä (erilaisista orastavista kansanliikkeistä huolimatta) manifestoitui mielestäni varsin kivasti myös paperiliiton puheenjohtajan vappupuheessa, jonka keskeinen sisältö taisi olla yli kolme tuhatta euroa keskimäärin ansaitsevien kapinasta varoittelu.

Siis suhteellisuuden ja kohtuullisuuden taju (puhumattakaan ruokahalusta) ei näemmä ole kaikilla hallussa, kuten yllä oleva kirjoittajakin asian näennäiseltä toiselta laidalta valitettavasti osoittaa.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tämä puhe siitä mistä pitäisi saada palkkaa on hassua.

Kyllähän ajattelulla, tapahtumien järjestämisellä, puhumisella ja kirjoittamisella saa tarpeeksi pätevä ja lahjakas paljonkin aikaan, ajaa hän sitten melkein mitä tahansa asiaa, paitsi Suomessa jotain joka on vastoin tekopyhää valtionuskontoamme. Pitää vain tehdä kovasti sitä ajatteluhommaakin!

Pätevästä voi tulla Kauko Röyhkä, Tommy Taberman tai Veltto Virtanen. Ei tarvitse välttämättä pyöritellä burgereita jos se muka on niin vastenmielistä mutta pointti on se että sen oman asiankin, oman lahjakkuuden eteen pitää tehdä kovasti töitä, ajatella, laulaa, kirjoittaa ja järjestää niin orkeleesti että joskus saakin jotain aikaiseksi ja siitä palkkion.
Niin ja onhan meillä presidenttinäkin vieläpä kovin "aatteellisissakin" piireissä pyörinyt punapää.

Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Viljuri kirjoitti:
Ainakaan joukkoviestimet ja media eivät olleet yhtä kiinnostuneita haastattelemaan esimerkiksi Joensuun skinejä, vaikka heidän "kansanliikkeensä" turvautui myös laittomiin ja moraalisesti kyseenalaisiin menetelmiin.

"Hyviin, Pahoihin ja Rumiin" pari Joensuun nassua kuitenkin aikoinaan pääsi nauttimaan Simo Rantalaisen sympatiasta...

Morgoth

Jäsen
jupster kirjoitti:
Sellainen fiilis tuli, kun seurasi tuon Kilpikonin kirjoituksia. Pahempi trolli kuin yksikään jatkoajan kirjoittajista. Alkoi naurattamaan ja vituttamaan samaan aikaan - ihan uusi fiilis mulle.

Aikamoisia 'helmiä' tuolta löytyy.

"Ideaalisessa maailmassa oli laki siitä, että nuorten prekariaattien ei tarvitsisi tehdä ollenkaan paskatöitä. Paljon enemmän hyötyä tulee siitä, että porukka vaikka säveltää uutta musiikkia ja luo sosiaalisia verkostoja. "

"jos noin innokkaasti kyselet tosta siivoamisesta, niin voihan sitä jostain virosta tai afrikasta tulla tänne porukkaa siivoamaan. voidaan sitten täällä paremmin nuorten keskuudessa keskittyä korkeakulttuurin kehittämiseen, musan soittamiseen ja taiteen luomiseen. yritykset on verenimijöitä, joiden riistämisen pitää jo vihdoinkin loppua. ei kaikkien tartte rahan perässä juosta, kunhan vaan kansalaispalkka taataan kaikille."

"ei ole rahaa kuin kotiviiniin tällä hetkellä. kansalaispalkan turvin kyllä helposti juo kaljaa vähän usemminkin kuin pelkästään perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina parit loiventavat. taiteilojoille kuten mulle, auttaa kun on stimulantteja tarpeeksi käytössä.

kansalaispalkka kaikille!!

Kaikki ihmiset rauhan puolesta!!"

Mitäpä tuohon voisi sanoa? Maailmankuva on kuin jollakin kolme vuotiaalla lapsella. Toisaalta hyvä, että nuoret kapinoivat ja yrittävät kyseenalaistaa nykyiset arvot, mutta tuo.. nojoo... maailma opettaa tai toivottavasti on pelkkä trolli.

Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Morgoth kirjoitti:
Mitäpä tuohon voisi sanoa? Maailmankuva on kuin jollakin kolme vuotiaalla lapsella. Toisaalta hyvä, että nuoret kapinoivat ja yrittävät kyseenalaistaa nykyiset arvot, mutta tuo.. nojoo... maailma opettaa tai toivottavasti on pelkkä trolli.
Veikkaan, että on trolli. Muutoin juttu voisi ollakin ihan ok ja sinällään uskottavaa, että suusta tulee, mutta tuo kotiviini ja oluen lipittelyhomma menee sillä tavalla yli. Se kun on seikka, jota ei kannata oikeasti mainita, jos ajaa tuollaisia asioita eteenpäin.

Toisaalta mistäs minä tarkalleen voin tietää, mutta luulen, että joku on tahallisella asenteella liikenteessä.

Sinällään ymmärrän ns. luovia ihmisiä, heidän mentaliteettinsa ei ole aina ihan, noh, samanlaisilla aaltopituuksilla ja rytmissä kuin monilla muilla. En nyt väitä itseäni tässä luovaksi ja taiteelliseksi, mutta opiskelemani ja tekemäni jutut on kautta aikain liittyneet taiteelliselle sektorille, joten tietynlaista suuntautumista sinne puolelle on havaittavissa. On ihan ymmärrettävää, että jos intohimo taiteen ja kulttuurin tekemiseen on niin valtava, niin sitä toivoisi voivansa paneutua siihen täyspäiväisesti ja hankkia jopa elantoakin kätten ja mielen työllä. Nykypäivänä vaan taiteilijoita ei tarvita enää valitettavasti samalla lailla kuin joskus vuosisatoja sitten, jolloin sillä ammatilla saattoi jopa todella elättää itseään Euroopassa. Kovaa työtä sekin on, jos haluaa itsensä nostaa pinnalle sitä kautta ja leivänsyrjään kiinni. Jotkut onnistuu, jotkut eivät.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy