Ei väkivaltaan yllyttämistä tarvitse suvaita - koskaan.
Koskaan ei pidä sanoa ei koskaan. Tällä hetkellä elämme länsimaisissa demokratioissa kaukana tilanteesta jossa väkivaltaa ja siihen yllyttämistä voidaan pitää oikeutettuna ja siihen yllyttämistä voi suvaita. Enkä toivo, että tulevaisuudessa näemme maailman muuttuvan sellaiseksi, että minun on toivottava ja kehotettava jotakuta tarttumaan aseeseen tai suvaittava se, että joku puolustaa arvojamme asein, mutta kuten todettua, koskaan ei pidä sanoa ei koskaan.
Minulle sananvapaus, oikeus ilmaista mielipiteensä on hyvin "pyhä" arvo, minun on vaikea katsoa hyvällä jos sitä perusteettomasti ryhdytään liian rajusti kaventamaan ja jopa tukkimaan vääriä ajatuksia esittävien suut. Mutta tässä on tietty huomioitava vastuu sanoistaan ja vastuu siitä, ettei käytä oikeuttaan sanoa sanottavansa väärin, en hyväksy sananvapauden nojalla kiihotusta kansanryhmää vastaan mutta hyväksyn sen jos jollakulla on eri mielipiteet kuin minulla maahanmuutosta, suvaitsevaisuudesta, politiikasta, arvoistamme etc. Mutta jos näiden arvojen perusteella ryhdytään kiihottamaan kansanosaa toista vastaan olemme pulassa.
Halla-aholla on oikeus sanoa mielipiteensä, Arhinmäellä on sama oikeus ja olen valmis puolustamaan sitä mutta en ole valmis puolustamaan sitä jos sananvapauteen vedoten kehottavat tarttumaan aseisiin ja tukahduttamaan toista mieltä olevien suut. En jos kyseessä on rauhan, demokratian ja vapauden aika.
vlad.