Nollatoleranssi SM-liigassa

• 46 632
  • 282

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Samat asiat keskustelun alla

Eikös tällä hetkellä "nollatoleranssin" vastustajilla ole aika samat aiheet keskustellun alla kuin viime kaudella, hieman eri näkökulmasta.

Viime kaudella puhuttiin siitä kuinka jääkiekko on muuttunut pystypainiksi, kun nyt maristaan sitä, että mitään ei saa tehdä. Viime kaudella painotettiin ennen jokaista peliä, että tiukan puolustamisen takia erikoistilanteet ovat elitärkeässä roolissa ja etenkin play-offeissa ottelut ratkaistaan ylivoimalla. Tutun kuuloista. Viime kausien aikana on myös kovaan ääneen haikailtu menneiden vuosien suuntaan, jolloin peleissä ei kahvattu ja maaleja tuli.

Tämä keskustelu mitä nollatoleranssin ympärillä on käyty on mielestäni juuri sitä mistä puhuttiin viime kauden lopulla, jolloin kaikki yhdessä kuorossa toivoivat koukkimisen kitkemistä melkeinpä keinolla millä hyvänsä. Viime kaudella oli harvinaisen selvä yksimielisyys siitä, että koukkiminen pitää saada pois. Myös silloin oli harvinaisen selvää, että jäähyjä tulee todella paljon aluksi.

Tämä viestini ei ole vastaus Flu:n ansiokkaaseen kannanottoon. En omaa tarpeeksi perspektiviiä asiaan, että voisin lähteä vastaamaan hänen viestiinsä. Tarkoitukseni oli vain muistutella miten itse näin tämän koko tilanteen viime kauden lopulla. Tällä hetkellä tuntuu, että monilla ei ole aitoa halua saada koukkimista pois. Tuliko oikeasti jollekin yllätyksenä se minkälaista peliä nollatoleranssin aikana tulee olemaan? Onko tämä tilanne yleisesti parempi vai huonompi kuin viime kaudella, jolloin katsoimme hirveätä pystypainia, jossa erikoistilanteet ratkaisivat pelit. Itse olen The Nikkarin kanssa samaa mieltä, että suunta on oikea. Toki toteutuksen tavasta voidaan keskustella, mutta taitojääkiekko ja maalinteko ovat ne kaksi ylivoimaisesti tärkeintä asiaa, joita tulee edistää. Viime kaudella liigakiekko oli omasta mielestäni aika hirveän näköistä ja uskon, että moni yhtyy siihen mielipiteeseen, että paljon alaspäin siitä ei voida mennä.

raisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicäns
avjk kirjoitti:
Jos ette tykkää uusista säännöistä ni vaihtakaa lajia...
Yli 20 vuotta lätkän intensiivistä seuraamista takana ja nyt herrat viisaudessaan päättävät pilata hienon lajin. Siihenkö pitäisi vaan hiljaa tyytyä ja siirtyä seuraamaan pesäpalloa?

raisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicäns
Kapulainen kirjoitti:
Onko tämä tilanne yleisesti parempi vai huonompi kuin viime kaudella, jolloin katsoimme hirveätä pystypainia, jossa erikoistilanteet ratkaisivat pelit.
Mitähän pelejä olet käynyt katsomassa, jos saan kysyä?

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
JUMALAUTA!

Täytyy kyllä edelleen kummastella tuomareiden linjattomuutta vaikka sääntökirja antaakin nyt oikeuden viheltää jok´ikisen pikku koukun, kahvan, screenin, yläkädessä roikkumisen ynnämuut pois!

Eilisessä HIFK-Lukko pelissä Sami Partanen näytti mallia siitä mitä tuomarointi paskimmillan voi olla. Ensimmäiset kaksi erää herra veti linjalla(näytti ihan vanhalta sääntökirjalta) josta taatustikaan ei yksikään kentällä ollut pelaaja päässyt perille. Näytti siltä että Partanen filtteröi vihellyksensä jonkun halvatun jäähyminuuttigeneraattorin kautta. Välillä jäähyjä ei tuntunut tulevan mistään kun taas välillä kenelläkään ei ollut pienintäkään aavistusta mistä niitä jäähyjä sitten tuli. Olisikohan Partanen saanut viimeisellä erätauolla jonkunlaisen ukaasin ja ilmoituksen siitä että on viheltänyt todella luokattomasti kun kolmannessa erässä linja muuttui totaalisesti? Jäähylle lensi pienimmästäkin koukusta ja estämisestä kuten nykysäännöt määrää. Miksei tämä jamppa sitten viheltänyt koko peliä samalla linjalla? Ei ilmeisesti osaa.

Tuomarit itse tuhoavat koko sääntöuudistuksen jos viheltävät yhtä paskasti ja epäselvästi kuin Partanen eilen ensimmäiset kaksi erää. Jos meillä kerran on nollatoleranssi niin tuomarit on hyvät ja viheltää sitten sen mukaan. Eilen tämän yhden huuhaa seepran piiparoinnista kärsi sekä Lukko että HIFK. Melko tasapuolisesti vielä.

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
raisu kirjoitti:
Mitähän pelejä olet käynyt katsomassa, jos saan kysyä?

En toki käynyt katsomassa yhtä paljon pelejä kuin moni tällä palstalla, mutta kyllä aika monta ottelua näin liigaa. Suuri osa runkosarjankin peleistä oli monesti aika moista perässähiihtämistä. Hyvin usein kiekollisella pelaajalla oli kaveri roikkumassa hihassa. Olen muistavinani hyvin vahvasti, että viime kauden aikana oli hyvin harras toive, että koukkiminen saataisiin kitkettyä pois.

Ylivoimasta sen verran, että tilastollisesti varmaan ylivoimia pelataan enemmän ja maaleja tulee enemmän ylivomalla, mutta silti viime kaudella samasta asiasta puhuttiin. Silloinkin erikoistilanteiden merkitystä painotettiin ja pelejä, etenkin tärkeitä pelejä, ratkottiin hyvin usein yv:llä.

raisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicäns
Kapulainen kirjoitti:
Olen muistavinani hyvin vahvasti, että viime kauden aikana oli hyvin harras toive, että koukkiminen saataisiin kitkettyä pois.
Siinäpä se. Tuskin kenelläkään on mitään koukkujen poisottamista vastaa, mutta miksi samalla päätettiin kieltää lajiin oleellisesti kuuluva kaksinkamppailupelaaminen.

Vilkahdus paremmasta..

Kalpa ja Ilves pelit raksilassa ovat hieman olleet vilkahdusta paremmasta. Tuomarit vain tuntuvat viheltävän viheltämisen ilosta.

Ilves/Kalpa pelissä ei ollut Sihvosen pelkäämää ylipassiivista puolustusta vaan pelaajat ajoivat kiekollisen iholle välittömästi ja hanakasti, kuitenkaan halaamatta vastustajaa tai koukkimatta. Plussaa myös se, että kiekollista sai töniä ja horjuttaa. Pelaajat pelasivat molemmissa peleissä juuri niin siististi kuin lätkäpelissä toivoisi pelattavan (ilves pelissä tuomari tunaroi, mikä aiheuttu jakson mailahäirintää). Mutta kovasti näyttää siltä, että pelaajat saattavat jopa sisäistää linjan ja silti pelata sata lasissa. Tuomareilla pitäisi sitten olla sitä kuuluisaa pelisilmää eli kun pelistä saadaan viihdyttävää, sääntöjen peruskunnioitus pelaajille kohalleen, niin ei pitäisi niitä kahen miehen tunarointeja (tahattomia törmäyksiä esim.) viheltää. Toinen epäkohta on ruuhkat. Aina kun näkyy olevan 3-6 pelaajaa samassa mällissä, niin huolimatta tapahtumista tulee jäähy jollekin. Itsellä ei ole lääkettä kyllä tuohon.. ei rikkeen tapahtuessa niitä viheltämättä kannata jättää.

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Neely kirjoitti:
Eilen tämän yhden huuhaa seepran piiparoinnista kärsi sekä Lukko että HIFK. Melko tasapuolisesti vielä.

Jäähyt menivät kolmannessa erässä 7-2 lukolle. Sanoisin että Partasen linjattomuudesta kärsi eilen selvästi enemmän lukko, tosin uskon että samasta linjattomuudesta tulee kärsimään moni muukin joukkue ennen kuin Partanen saa toimitsijakiellon, tai oppii jääkiekon säännöt. Pelaajan kaatuminen ei aina tarkoita sitä että rike olisi tapahtunut.

Ja oudointa koko pelissä oli se, että ensimmäiset kaksi erää saatiin pelata ihan jääkiekkoa, ja jäähyt tulivat aiheesta. Pari jäi viheltämättä molemmin puolin. Toisella erätauolla tuli oikein kehuttua kaveria että hyvin on onnistunut. Ja paskat, totaalinen tason romahtaminen kolmanteen erään ja jokaisesta kaatumisesta äijää boksiin.

Ja joukkueista näki että taklauksia ei uskalleta antaa.

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
avjk kirjoitti:
Ässät-HIFK pelissä jaetaan 900 min jäähyjä ja taaskaan KUKAAN EI OLE TYYTYVÄINEN!!!!!

Höpsön pöpsön, kyllä mä ainakin olen pääsääntösesti aina ollut tyytyväinen Ässät-IFK -matseihin. Viime viikkoista lukuun ottamatta, oli kyllä varsinainen pohjanoteeraus. Sen sijaan koskaan en ole ollut näin tyytymätön näkemääni kuin tällä kaudella. Ainahan sitä löytyy valitettavaa ja kritisoitavaa, se pitää kyllä paikkansa, mutta jos esto/kahva -peliä hiotaan pois niin muuttuuko peli sitten paremmaksi siirryttäessä ääripäähän? Eli paini muutetaan passiiviseksi kaukalopalloksi. Kyllähän esto/kahva/paini -peliin on kiinnitetty huomiota aiemminkin, paineen alla liiga on sitten murtunut, parempaan suuntaan ollaan kuitenkin oltu menossa. Mutta...annetaan aikaa, annetaan aikaa, annetaan aikaa...pelaajat ja tuomarit oppivat että keskialueella ei koukita, kiinni ei saa pitää ja kriittisilläkin hetkillä täytyy viheltää rikkeet pois. Oppimisvaiheen jälkeen linjaa toivon mukaan viilataan sillain että työkalut aktiiviseen ja kunnon kiekkoon ovat olemassa.

Nocturnal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eniten tässä mietityttää kauankohan aikaa tähän oppimiseen menee? Itsekkin hartaasti toivon että alkukankeutta on ilmassa ja tästä vaan paranee. Tietenkin nyt ollaan sen verran pohjalla että tästä huonompaan suuntaan ainakin on jo vaikea mennä joten pienikin paraneminen tuntuu hienolta ja jääkiekko on taas upea laji. Millä hinnalla tätä uutta linjaa nyt ajetaan sisään? Kauanko katsojan pitäisi odotella että peli muistuttaa sen verran jääkiekkoa
että jaksaa hallille asti raahautua? Itse käyn ja luulen että tulen vielä käymään koko kauden paikan päällä katsomassa matseja siinä toivossa että jos nyt tälläkertaa...Jokaisen pelatun kierroksen jälkeen optimismini tätä uutta linjaa kohti vähenee tasaisen varmaa vauhtia. Tottahan se on että edellis kausina on purnattu törkeistä koukuista ja sikamaisuuksista, ja toivottu uutta jotain muutosta tähän. Kysymys on kuitenkin siitä että, jos auto on suistumassa oikeanpuoleiseen ojaan, kannaatko tehdä jyrkkä käännös ja suistua vasemmanpuoleiseen ojaan?

Ps. Ei oo noi metaforat oikeen mun juttu.

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Ei tule koskaan toimimaan niin hyvin, kuin NHL:ssä, jossa on ammattituomareita enemmän ja linja pysyy samana pelistä toiseen ja lisäksi on kaksi päätuomaria. Ehkä olisi Suomessa tehtävä, että selkeimmät koukut ja estot pois, mutta ei mitään täydellistä "nollatoleranssia". Eikös se ollut tarkoituskin ettei ihan samaa mallia tuotaisi, nyt nähdyn perusteella kumminkin liigaan oltaisi tuomassa täysin salibandy-säännöt, no siitä vaan sitten hikinauhat päähän ja hyppyritukat geelillä ojennukseen!

Pelicaaneja on mainostettu 0-toleranssiin parhaiten valmistautuneena joukkueena, tai ainakin yhtenä parhaista.

Tänään kun joukkueen peliä katselin, niin Pelsu pelasi vähiten nykylinjausta vastaavaa peliä jota olen tällä kaudella nähnyt, mutta ei kärsinyt siitä kovinkaan pahasti jäähyjen muodossa. Pitkä koukku oli vaihdettu terävään huitaisuun. Blokkia ja kiinnipitämistä tuli runsaasti kiekottomaan ja kiekolliseen. Pelicans myös haki kontaktia enemmän kuin ennen ja pelitapa oli agressiivisempi kuin louskunokilta on totuttu.

Kruus on yksi lempparituomareistani, mutta tänään meni pieleen. Välillä päätykiekon ampuneeseen pelaajaan kohdistettu puhdas taklaus oli estämistä, mutta toisaalta kiekkoa tavoittelevaa pelaajaa sai jossain tilanteessa estää aivan surutta. Ei ihme jos on epätietoisuutta siitä mitä kentällä nykyään saa tehdä.

Voimalaituri kirjoitti:
Tänään kun joukkueen peliä katselin, niin Pelsu pelasi vähiten nykylinjausta vastaavaa peliä jota olen tällä kaudella nähnyt, mutta ei kärsinyt siitä kovinkaan pahasti jäähyjen muodossa. Pitkä koukku oli vaihdettu terävään huitaisuun. Blokkia ja kiinnipitämistä tuli runsaasti kiekottomaan ja kiekolliseen.

Itse olen huomannut taas selkeän löystymisen "linjaan". Eniten olen huomannut vastustajan vanhaan kunnon kahvaan ottamiseen ja sen ettei niistä vihelletä. Se kuitenkin on se suurin "syöpä", josta näillä säännöillä yritettiin(?) päästä eroon. Tässä vaiheessa tuntuu, että kaikki tilanteet, missä on monta äijää kiekkoa hakkaamassa kulmassa, johtaa jäähyyn. Suuntaan tai toiseen. Se on väärin.. ei pidä hakea väkisillä jäähyä. Tottakai on oikein viheltää, jos rike tapahtuu, mutta välillä tuntuu siltä, että estämis jäähyjä vihelletään silloinkin, kun joku ei enää kasan sisälle mahdu.

Kuitenkin toivon, ettei tuomareita ole ohjeistettu ottamaan löysemmin. Toisaalta huolestuttaa, jos tuomarit ovat itse aloittaneet taas uudet tulkinnat. Kuitenkin.. koukut ja kahvat ovat vähentyneet mielettömästi ja nyt ei ihan joka hipaisusta ole vihelletty (viimeiset 4 peliä mitä olen nähnyt paikan päältä tai telkkarista).

Loppu kaneettina lainauksen kannalta... ei pelikaanit varmasti ole niitä, joilta vain ei vihelletä näitä rikkeitä. Niitä jää viheltämättä joka jengiltä. Toivon kovasti, että nyt viime aikoina näkemäni linja pitäisi sillä erotuksella, että mailalla menoa estävä joutuu boksiin.

Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
ei pelikaanit varmasti ole niitä, joilta vain ei vihelletä näitä rikkeitä.

En yrittänyt sanoa sitä, että Pelsun rikkeitä ei vihelletä. Tämä nyt oli vain yksi peli, jossa Kruusin linja ailahteli.

Mitä yritin sanoa, oli se että tämä mainostettu "täydellisyyttä hipova 0-toleranssipeli" olikin itseasiassa lähinnä sitä vanhaa kiekkoa mitä olen tällä kaudella nähnyt.

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
R0kMies kirjoitti:
Ja hyvää asiaa onkin. Itselleni tuli myös sama juttu mieleen tänään(kin), kun vilkaisin NHL-tuloksia muutamalta viime kierrokselta (mm. 1-2, 1-0, 0-1, 2-3, 0-2) sekä SM-liigan tuloksia eiliseltä kierrokselta. Kaiken maailman nollatoleranssit ja tappeluiden sekä kovien taklausten kauhisteleminen ovat viemässä jääkiekkoa pois siitä intensiivisestä pelistä, jonka takia minä jääkiekosta pidän. Surullista.

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
JimmyMac kirjoitti:
Ja hyvää asiaa onkin. Itselleni tuli myös sama juttu mieleen tänään(kin), kun vilkaisin NHL-tuloksia muutamalta viime kierrokselta (mm. 1-2, 1-0, 0-1, 2-3, 0-2) sekä SM-liigan tuloksia eiliseltä kierrokselta.

Eipä noi luetellut NHL-tulokset ainakaan kuvaa todellisuutta. Tai sitten olet missannut just ne 4-2 ja 5-1 tulokset. Vai mitä noilla tuloksilla oli tarkoitus kertoa? Pienimaalisuutta, tasaisuutta?? NHL kumminkin kasvatti maalimääriä viime kaudella 6.1:een 5.1:stä. Ja nyt alkukaudesta maalikeskiarvo on 5.7, joten ei siiinä montaa 1-0 ja 0-1 tulosta voi olla.

Voimalaituri kirjoitti:
Mitä yritin sanoa, oli se että tämä mainostettu "täydellisyyttä hipova 0-toleranssipeli" olikin itseasiassa lähinnä sitä vanhaa kiekkoa mitä olen tällä kaudella nähnyt.

Heh... en osannut sitten ilmaista itseäni oikein. Yritin vain vahvistaa näkemyksesi ja tuoda siihen lisää. Ymmärsin sittenkin oikein, mutta en saanut ulosantia vain kohilleen.

Mutta olen todellakin huolestunut P.Sihvosen kommenteista. Itse en ole huolestunut mistään "nollatoleransseista" sinänsä vaan siitä mitä linjaa ajetaan läpi. Nyt alkaa pahasti näyttämään siltä, että jäähyjä vihelletään edelleen paljon, mutta aletaan lipsumaan silti linjasta. Tämä tuo mukanaan enemmän sääntöjen vastaisia otteita ja jäähyt pysyvät samassa, mutta linjakin pettää.

Toivoisinkin, että P.Sihvonen keskittyisi yhdessä artikkelissa pohtimaan sitä, jos tästä nollatoleranssista tulisikin katsoja ystävällinen nolla, joka tarkottaisi sitä, että todellakin kahvat ja koukut vihelletään aivan naurettavan tarkasti, mutta estämisistä ja pikku "paineista" tai törmäyksistä ei vihellettäisi. Ainahan lajissa on kamppailtu ja vähän tökitty käsillä. Se mailalla estäminen on nimittäin se, minkä kaikki haluavat pois (tai suurin osa). Nyt ollaan katsomassa niitä sormien läpi, mutta otetaan kaikki hanskalla olkapäähän hipaisut kiinni pitämisiksi. (ei tosin allekirjoittanut haittaisi, vaikka selvät roikkumiset vihellettäisiin aina).

Sekavan viestin tarkoitus on: Mailalla estäminen ja koukkiminen helevetiin. Nyt sitä on taas tosin alkanut näkemään peleissä.

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Laskeskelin itsekin noita maaleja:

14 kassia yv, av, tai tv.
5 rankkareista
11 tasakentällisin

Ei tuo oikein hyvältä näytä...?

Vapahtaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Kiitos Kimmo lähestymisestä, mutta sinulla on niin paljon kysymyksiä, että vastaaminen kestäisi niin kauan että en ehdi sitä nyt tehdä. Pääpointti on kuitenkin se, että Jääkiekkomaailma on muuttumassa koko maapallolla, siksi tämän muutoksen takana ovat laji-ihmiset eivätkä ketkään muut tahot, tuomarit vain toteuttavat niitä asioita mitä heille on annettu. Ymmärrän näkemyksiäsi ja mutta käy katsomassa USA tai Kanadalaisen liittojen tai liigojen sivuja he ovat vieläkin fanaattisemmin karsimassa kaikkia rikkeitä pois. Näin myös tekee koko Eurooppa ja eilen sain juuri Saksan liigan DVD:n käsiini ja hekin ovat todella tarkalla linjalle menossa, kysymys kuuluu pitääkö meidän hypätä nykykehityksestä pois vai ei? Palataan asiaan myöhemmin.

Kiitos ja hyviä jatkoja.

Arto I. Järvelä

Erotuomarijohtaja

Director of Officiating"

Tälläisen vastauksen sain lähettämääni pitkään sähköpostiin.

Tässä vielä kysymykset mitkä sähköpostin loppuun laitoin, sähköpostin alussa oli ensin sivun-parin verran omia näkemyksiäni:
Alkukaudesta puhuttiin että kun tavoille opitaan niin jäähyt vähenevät, mutta ovatko ne opitut tavat sellaiset että niillä jääkiekon kaikki
intensiteetti lähtee pois?
Määrittelisitkö mitä on jääkiekko ja millaista jääkiekko on pelinä tällä hetkellä SINUN näkemyksen mukaan?
Entä millaista jääkiekon pitäisi tulevaisuudessa olla?
Olisiko tuomarilinjassa kenties parantamisen varaa?
Jääkiekko on salibandya jäällä?
Miksi jokaisesta laitakahinasta väkisin haetaan jommallekummalle joukkueelle jäähy?
Miksi jääkiekon fyysisyys/intensiteetti halutaan tappaa?
Ovatko ne tappelut nyt NIIN paha juttu?
Eivätkö poikittaiset mailat yms sellaiset ole myös totaalipannassa, sillä kyllähän nekin täyttävät ns. pahoinpitelyn merkit?
Voiko jääkiekko Suomessa teidän mielestä hyvin ja mitkä ovat tulevaisuuden näkymät?
Miksi kukaan menisi otteluihin katsomaan YV ja AV harjoituksia, kun niitä voi nähdä ilmaiseksi joukkueen harjoituksissa ja vieläpä suuremmalla intensitettillä?
Miksi ette ole ottaneet julkisuudessa kantaa jääkiekon puolesta, lähinnä vain jääkiekkoa vastaan olevia puheenvuoroja on näkynyt?
"Otteluissa on syytä keskittyä vain jääkiekon pelaamiseen", eikö jääkiekkoon sitten kuulu pikku nahjaukset?

Noh katsellaan tuleeko Urpolta ym. vastauksia, Järvelä ainakin kiitettävän nopeasti (alle puolessa tunnissa) vastasi sähköpostiin. Vaikkakaan kysymyksiin ei hirveästi vastauksia tullut.
Kirjoittelin nopeasti kyseisen sähköpostin joten virheitä voi näkyä kysymyksissäkin.

Viimeksi muokattu:
Synkkää

Olen toivonut olevani sokea.. mutta saattaa olla etten olekaan.

Olen ollut näkevinäni canalin peleissä sekä peleissä paikan päällä tuomaroinnissa muuteksen. Lueskeltuani otteluketjuja olivat jotkut muutkin panneet merkille samankaltaisia tuntemuksia.

Tuomarilinja on selkeästi löystynyt, mutta jäähymäärät eivät mielestäni vielä ole oleellisesti muuttuneet. Itsehän näkisin tähän syynä tuomarilinjan. Tai ainakin yhtenä suurena tekijänä.

Alkukaudesta tuli jokaisesta törmäyksestä ja vartalohipaisusta sekä pienestä poikkarista jäähy. Ilokseni tosin huomasin, että jokaisesta pikkukoukusta takaa päin sekä kahvoista tuli myös jäähyjä. Nyt on alkanut ikäväkseni taas näkyä kahvoja ja kainaloiden kaivelemista ilman jäähyjä. Itse olisin jo varmasti taivaassa, jos tuomarit olisivatkin löystyttäneet linjaa vain noiden pelissä tapahtuvien törmäilyjen ja pikku hanskalla tökkimisten osalta ja olleet erittäin tarkkoina mailalla estämisen kanssa. Ei mahdu minun päähäni se, miksi edelleen vihelletään satunnaisesti pikkuinen kädellä horjuttaminen, mutta päästetään läpi mailalla koukkaaminen ja vanhaan kunnon kahvaan ottaminen. Näihin ei ole selitys se ettei näe.

Mitä mieltä arvon palstaveljet ovat tästä? Ovatko hyvästä sääntömuutokset, jotka muutetaan takaisin sitten? Tietävätkö pelaajat miten pitää pelata? Olisiko aiheellista keskittyä olennaiseen? Olenko sittenkin vain vainoharhainen?

Suosikkijoukkue
JYP, Tappara
Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Mitä mieltä arvon palstaveljet ovat tästä? Ovatko hyvästä sääntömuutokset, jotka muutetaan takaisin sitten? Tietävätkö pelaajat miten pitää pelata? Olisiko aiheellista keskittyä olennaiseen? Olenko sittenkin vain vainoharhainen?

Mielestäni parhaat tulkinnat olisivat, että mailalla tehtäviin rikkeisiin armotta nollatoleranssi. Ei yhtään koukkua, kampitusta tai poikittaista mailaa läpi sormien. Vartolalla tapahtuvat estämiset, tönimiset ja törmäilyt saisi sitten puhaltaa vaan erittäin selkeissä tapauksissa.

Jostain kumman syystä tuntuu, että tuomari viheltävät samalla tavalla tyyliin: vähän kahvaa ja vähän vartalokontaktia sallitaan tai sitten kumpaakaan ei ollenkaan.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kritiikki herättää mielenkiintoisia reaktioita

Lähestyin liiton erotuomaripäällikköä ja SM-Liigan vastaavaa viime viikolla kritisoivalla sähköpostilla jossa myös ilmoitin että toimin erotuomarina junioreissa ja alasarjoissa.Sain vastauksen alueen henkilöltä jolle kritiikkiä sisältänyttä viestiä edes lähettänyt.

Erotuomaritoimintaa ei saa kritisoida sisältäpäin.Omia ei "haukuta".Tällaiset olivat pääpiirteet vastauksessa.Onko kritiikin tappaminen oikea tapa kehittää toimintaa?Luulenkin että edessä on vielä mielenkiintoinen sähköpostikeskustelu kyseisen henkilön kanssa.

Kovasti ihmetyttää tämä toiminta.Ilmeisesti nimettömänä toimiminen on parempi ratkaisu vaikka ajattelinkin olleeni suoraselkäinen kun omalla nimellä ja taustoilla ensimmäisen viestini varustinkin

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tarkastelin SM-liigan parin viime kierroksen tehtyjä maaleja tasakentällisin ja erikoistilanteista. Maaleista tehtiin 36% tasakentällisin ja 64% erikoistilanteista. Yli-/alivoimaa pelattiin runsaasti niinkuin nykyjääkiekossa tapana on.
Vertailuna Mestikseen pelasi KooKoo kahdessa viimeisessä vieraspelissään 75min peliajasta yli-/alivoimaa ja 45 min tasakentällisin.
Olisiko jotain tehtävä tilanteen muuttamiseksi vai onko näin hyvä? Nollatoleranssikiekkoilulle lienee selvän enemmistön kannatus? Siistiähän peli on ja vähemmän vauhdikasta, kun pyöritetään ylivoimaa vuoron perään kummassakin päädyssä virheitä välttäen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy