Minua ihmetyttää joidenkin jatkoaikalaisten toiveet tuomarilinjaa kohtaan. Pelaajiin kohdistuvat koukkimiset, kiinnipitämiset, ym. pitäis ottaa pois, mutta siltikin joukkueiden pitäisi pelata enemmän tasakentällisin. Mielestäni ajatus olisi sinällään hyvä, mutta tuomareiden sijaan syyttävän sormen pitäisi osoittaa pelaajia kohtaan. Jos he eivät käyttäisi mailaansa ja vartaloaan sääntöjen vastaisesti, pelattaisi peleissä enemmän 5vs5-peliä. Harvemmin on tainnut tuomari istua pikkukakkosella koukkaamisesta, kiinnipitämisestä puhumattakaan(vaikka joskus aihetta voisi ollakin). Miten tuomarointia pitäisi muuttaa, jotta molemmat toiveet toteutuisivat?
Viime kaudella yleinen mielipide oli, että koukkimiset ja estämiset pitää saada pois. Nyt kun niitä on yritetty kitkeä, onkin vastassa kritiikki kuinka mitään ei saa tehdä. Puhtaat taklaukset ovat edelleen sallittuja sekä teoriassa että käytännössä. Toki kaikille ei ole selvää, mikä on puhdas taklaus. Puhtaassa taklauksessa ei pidetä kiinni, ei koukata, ei taklata kiekotonta pelaajaa, ei käytetä kyynärpäätä, ei taklata päähän, ym. Lähes jokaisessa taklauksessa jotakin sääntöä rikotaan. Ja nyt kun joku kuitenkin puuttuu tähän, että noissa tapauksissa tuomari etsimällä etsii rangaistusta taklauksesta, niin kertokaa minulle miksi ne on kirjattu sääntökirjaan?
Yksi ihmetyksen aiheistani on, miten "suuret" jääkiekkofanaatikot eivät tiedä milloin pelaaja on kiekollinen. Monesti olen kuullut ihmisten kehuvan hienoa taklausta ja ihmetelleen tuomarin toimintaa, kun tilanne on ollut selvä kiekottoman pelaajan estäminen. Tokihan taklaus voi olla hieno tässäkin tilanteessa, mutta kyllä siitä siltikin kuuluu rangaistus antaa ja saada.
Nollatoleranssista "valittamisen" sijaan jääkiekkoyleisön kannattaisi keskittyä miettimään, mitä pitäisi muuttaa. Paskojen tuomareiden vaihtaminen uusiin ei ole ratkaisu, koska samat säännöt jäisivät kuitenkin voimaan ja samantapainen meno jatkuisi uusillakin tuomareilla.
Minusta itsestäni nollatoleranssiksikin kutsuttu tulkintalinja on paljon parempi kuin viimevuotinen koiravaljakkoajelu. Kaikki eivät voi tietenkään olla tyytyväisiä mihinkään/kaikkeen, mutta kai sentään jotain hyvääkin löytyy uudestakin linjatulkinnasta. Miettikääpä keskenänne, että haluaisitteko viimevuotisen linjan takaisin?