Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 951 380
  • 5 138

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tuossa edellisessä kuvassa näkyy järjestelmäkamera jalustalla.

Ja tämä oli Lumia 920:n mainosmateriaalia:

http://st.gsmarena.com/vv/newsimg/12/09/nokia-fakes-images/gsmarena_001.jpg
Nuohan kuvat ei ole edes samassa paikassa otettuja. Tuossa ensimmäisessä kuvassa taustalla on asfalttia ja mainoskuvassa kivikatua. Ja miksi ensimmäisen kuvan naiset näyttää muokatuilta? Valkoinen reunus heidän ympärillä, mutta ei muiden kuvassa olevien ympärillä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tuossa edellisessä kuvassa näkyy järjestelmäkamera jalustalla.

Omaan silmääni näyttää ihan lentokoneen pohjaan asennettavalta podilta.

Voihan se toki olla järkkäri, joka on hämäysmielessä tehty näyttämään ihan salamalta. Toisaalta ihmetyttää, että miksi se on suunnattu suoraan tuohon heijastinkankaaseen, jos se ei ole salama.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nuohan kuvat ei ole edes samassa paikassa otettuja. Tuossa ensimmäisessä kuvassa taustalla on asfalttia ja mainoskuvassa kivikatua. Ja miksi ensimmäisen kuvan naiset näyttää muokatuilta? Valkoinen reunus heidän ympärillä, mutta ei muiden kuvassa olevien ympärillä.

Mjoo. Onhan siinä kuvien ottopaikoilla n. 200 metriä etäisyyttä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Mjoo. Onhan siinä kuvien ottopaikoilla n. 200 metriä etäisyyttä.
Nimenomaan. Ja sehän todistaa että kuva on otettu järkkärillä, eikö vain?
 

J.Petke

Jäsen
Nimenomaan. Ja sehän todistaa että kuva on otettu järkkärillä, eikö vain?

Ja koko jutun pääpointti on siinä, että uudella Lumialla saa otettua paljon parempia kuvia pimeämmissä olosuhteissa.

Itse oletan automaattisesti, että tuo kuva on otettu järkkärillä jos kerran muutenkin on jo kuvanvaikaimen kehumiseksi video on kuvattu pakettiautossa isolla kameralla.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Omaan silmääni näyttää ihan lentokoneen pohjaan asennettavalta podilta.

Voihan se toki olla järkkäri, joka on hämäysmielessä tehty näyttämään ihan salamalta. Toisaalta ihmetyttää, että miksi se on suunnattu suoraan tuohon heijastinkankaaseen, jos se ei ole salama.

Jos vaikka etsisit siittä kuvan vasemmasta reunasta sitä järkkäriä. Saattapi sekin silti olla salama, joka on vain hämäysmielessä tehty näyttämään järkkäriltä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hmm mä oon kyllä aika varma että molemmat on Sokoksen kulmalta, manskun ja kaivokadun risteyksessä?

Niinpäs ovatkin. Hämäävä tuo kuva mikä on Rautatientorin suuntaan. Jotenkin ajattelin sen olevan Ateneumilta, mikä ei mitenkään ole mahdollista.
 

J.Petke

Jäsen

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kysymys kuuluukin, että miksi he eivät sitten käytä niitä puhelimen kameralla otettuja kuvia vaan ottavat monihenkisen kuvausryhmän, joka käyttää järkkäreitä, heijastukankaita, salamaa ja muita apukeinoja?

Eihän tässä kamera ja sen kuvat töki vaan koko jutun tökerö toteutustapa.
Kerro minulle mikä firma ei huijaa. Joka vitun Sony, Apple, Panasonic, Samsung, LG jne. tekee samaa promovideoissaan.

Se taas hävettää minua että ollaan niin amatöörihuijareita ettei edes katsota itse promovideota läpi ja huomata että auton ikkunasta näkyy kuvauskalusto. Potkut koko mainosvideon tehneelle porukalle.

Otettakoon vaikka tämä Samsungin mainos esimerkkinä, toki ei paras mahdollinen vertaus, mutta kumminkin. Ei mikään tuossa mainoksessa ole autenttista itse television kuvanlaadun suhteen, mutta ammattimiesten tekemä.
 
Viimeksi muokattu:

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ja miksi ensimmäisen kuvan naiset näyttää muokatuilta? Valkoinen reunus heidän ympärillä, mutta ei muiden kuvassa olevien ympärillä.

Pieni vinkki. Lisävalaistus ja oikea kulma. Toki tietysti voi kuvitella, että taustalla on joku Nokian vastainen illuminati, joka on kuvat photaroinut ja vahingossa nykäissyt naisten ympärille osittaisen valkoisen stroken.
 

.creep.

Jäsen
Ja tämä, täälläkin aikaisemmin ollut linkki, todistanee sen, eikö vain? Nokia photo challenge with the Lumia 920 and PureView camera - YouTube

Mua hämää tässä videossa lopullisen kuvan valkotasapaino. Se on nimittäin melkein sama kuin silloin, kun 920 esittelijän mukaan käyttää salamavaloa tarkentaakseen. Juuri ennen kuvan ottoa salamavalo sammuu ja kukka näyttää kameran näytöllä oranssilta, mutta valmiissa kuvassa kukka on täysin eri värinen, saman värinen kuin salamalla tarkentaessa.

Korjatkaa, jos olen väärässä mutta en ole vielä nähnyt yhtään kameraa mukaan lukien järkkärit, joka pystyisi miltei pimeässä kaivamaan kuvaan värisävyjä. Tämähän johtuu siitä ettei niitä pimeässä ole, koska ei ole valoa jonka kohde heijastaisi.

Joo mut varmasti ihan jees kamera. Tämä nyt vaan pisti silmään.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Prof. Puck kanssa osuu oikeaan juuri tuon markkinamyllerryksen kanssa, ei tosiaan pre-iPhone-aikaan kenellekään olisi tullut laittaa omaa rahaa puhelimeen lähemmäs tuhatta euroa, toki kytkykauppa on hämärtänyt ihmisten rahantajua mutta silti. Ja ihan jo iphonen ensimmäisinä vuosina sitäkin pidettiin kalliina, mutta ei enää, tosin se on sitten jo puhtaasti kytkykaupan ansiota.

N95 maksoi ilmestyessään 1000 euroa, ei lähelle, vaan just sen tonnin.
Se on myös edelleen Nokian ylivoimaisesti menestynein älypuhelin, vaikkakin jos allekirjoittaneelta kysytään, niin hintaansa nähden tuo oli yksi markkinoiden paskimpia puhelimia.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
N95 maksoi ilmestyessään 1000 euroa, ei lähelle, vaan just sen tonnin.
Se on myös edelleen Nokian ylivoimaisesti menestynein älypuhelin, vaikkakin jos allekirjoittaneelta kysytään, niin hintaansa nähden tuo oli yksi markkinoiden paskimpia puhelimia.

Kuulosti hieman utopistiselta tuo tonnin myyntihinta. Wikipedian mukaan jälleenmyyntihinta oli 730 euroa uutena. Käy ihmeessä korjaamassa se. Itse kyllä luottaisin tuohon wikin tietoon paremmin.

Paskimmasta luuristakin olen eri mieltä. Tuossahan oli tuohon aikaan kaikki herkut samassa paketissa, kun kilpailevissa luureissa oli ehkä joku yksi hassu myyntivaltti per puhelin. En yhtään ihmettele, että luuri oli helvetin suosittu aikanaan.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Toki Nokian olisi pitänyt (myös) sanoa tuon olleen (for demonstration) tai marketing purposes. Mutta miksi aina Nokialta vaaditaan äärimmäistä rehellisyyttä, kun samaa kikkailua harrastavat muutkin? Lisäksi on ymmärrettävää ettei tuo Lumia 920n kuva ole riittävän hyvä ammattimaiseen mainokseen.

Tässähän sen näkee, että se pelittää hyvin: OIS on Nokia Lumia 920 - YouTube

Mutta on koska muotia haukkua Nokiaa niin sitten on niin.

Minulla ei ole mitään suosikkia kännykkämarkkinoilla, eikä ole mitään myöskään mitään merkkiä vastaan, mutta sen sanon että yllättävän paljon vaikuttaa mm. dynamiikkaan tuo kuvanvakaaja. Hyvin vaikea uskoa että noitakaan olisi kuvattu samalla kameralla.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
N95 maksoi ilmestyessään 1000 euroa, ei lähelle, vaan just sen tonnin...

Eikä pointti ollutkaan siinä, että puhelin maksaa tonnin, vaan siinä, että tavalliset kuluttajat ovat sen valmiita maksamaan. Tuo Varjon esillenostama kytkykauppa toki selittää asiaa, mutta maksettava (tavalla tai toisella) se tonni silti on.

Ei minullakaan ollut tarkoitus hyökätä insinöörien ammattikuntaa tai osaamista vastaan tai vierittää syytä heidän niskoilleen, päinvastoin, heidän huikean osaamisen varaan koko menestystarina rakentui! Mutta rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että tietynlainen insinöörimäinen ajattelutapa puskee läpi hyvin monen suomalaisen suuryrityksen johdossa korostuneesti, ei pelkästään (valitettavasti) Nokialla. Ei se tietenkään ole insinöörien syytä, että firman johtoon palkatut ekonomit ja muut ammattikunnat eivät ole pystyneet tuomaan sitä, minkä heidän olisi pitänyt pystyä firmaan tuomaan.

Tuon edellämainitun mielikuvamarkkinoinnin ohella Nokia nimenomaan otti turpaan myös siinä, että siellä ilmeisen vilpittömästi uskottiin teknologian selättävän kaiken muun (vrt. koska me ajattelemme näin, niin kaikki muutkin ajattelevat näin...)? Oltiin ns. teknologia-uskovaisia, joka toki on muutenkin korostunut piirre Suomessa. Ei tavallinen kuluttaja (suuri massa) ole oikeasti kiinnostunut teknisistä nippelitiedoista tai räätälöitävyydestä jne, kunhan homma toimii, helposti! Mielestäni Nokian olisi pitänyt rohkeammin palkata näitä Pelle Pelottomia leipiinsä tai ainakin kuunnella heitä tarkemmalla korvalla.

Vietin aikanaan yhden suomalaiskansallisen juhlapyhän diasporassa olevien Nokian heppujen kanssa maailman kyliä kiertäessäni ja siellä oli aivan poikkeuksellisen fiksuja ja huikeita tyyppejä Nokialla hommissa. Yksi lohkaisi illan aikana, että kaikki he ovat niitä, jotka ovat liian persoonallisia (tai hulluja) pidettäväksi pääkonttorilla, mutta liian hyviä firmasta poispotkittavaksi. Silloin lausahdus huvitti, ei enää!

Nokian kaltaisen firman johtajan (keulakuvan) tärkeimmät ominaisuudet pitäisivät olla visiönääriyden ohella karismaattisuudessa. Ei kaikesta tarvitse olla edes oikeassa ja virheitäkin voi tehdä, kunhan saa ihmiset innostumaan, uskomaan ja seuraamaan visioitaan, sekä henkilöstön, että asiakkaat.

Jostain syystä minulla riittää kuitenkin vielä luottoa, ettei Nokian tarinaa ole vielä loppuun kirjoitettu. Mielestäni ihan viimeisen parin vuoden aikana tehdyt muutokset ovat ehdottomasti askel parempaan, vaikka aikamoiselta räpellykseltä homma onkin välillä näyttänyt. Nokian kaltaisen globaalin firman yrityskulttuurin muuttaminen on kuin (entistä pomoa lainatakseni...) yrittäisi kääntää valtameritankkeria kolera-altaassa...

Mutta siinä olen monen muun kanssa samaa mieltä, ettei se Nokialle enää riitä, että tekee asiat yhtä hyvin tai pikkuisen paremmin, kuin kilpailijansa. Jotain uutta ja mullistavaa pitäisi nyt rohkeasti yrittää tuoda markkinoille. Pakko heidän patenttisalkussaan on olla jokin hautautunut timantti, ihan pakko! Tämä Pureview kamera-lanseeraus oli ehdottomasti voinut olla se juttu, jos se olisi tehty oikein, eikä Nokialaisittain melkein! Juuri tuollaisella ominaisuudella pitäisi lyödä luu kurkkuun kilpailijoilta. Se vaan kuulostaa valitettavan Nokialaiselta, että ensin tuollainen timantti lanseerataan vanhan poistettavan käyttiksen päälle (lue, mielikuvamarkkinointi) ja sitten muutaman kuukauden päästä se tuodaan uuteen lippupaivaan (Lumia 920), mutta selkeästi heikommalla pikselimäärällä, kuin uudessa iPhonessa. Tästä juuri on kyse mielikuvamarkkinoinnissa, tunarit! Perfect lost opportunity!
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Puhelinbisnes oli 10 vuotta sitten niin erilaista kuin nykyään, että maksoin omasta Nokian Communictoristani ihan mielelläni n. 900 euroa, kun puhelinta ei vaihdettu koko ajan, eikä kilpailijat julkistaneet toineen toistaan hienompia uutuuksia pari kertaa vuodessa, ei myös Nokia kilpailijoita omille laitteilleen. Käyttöjärjestelmien kisaa ei ollut tai kuluttajat eivät ainakaan sellaista huomanneet. Puhelinlasku oli 100 euroa/kk ihan helposti, joten sitä vertailemalla puhelimen hintaan, ei tonnin puhelin ollut kallis sijoitus. Nyt yli 300 euron maksaminen 600 euron puhelimista, jonka saa muutaman kuukauden odottelun jälkeen n. 300-350 eurolla, kun uudet maalit tulevat myyntiin, on hassua. Puhelinlaskukin on enää 20-30 euro/kk. Kännykän hintaa vertaa nykyään nelihenkisen perheen päivän vierailuun Linnanmäellä ja samanlaista kertakäyttökamaa on suurin osa nykypäivän muovisista kännyköistä, vaikka niissä olisikin hienoja uusia ominaisuuksia, joskus.

920 ja 820 ovat hienoja puhelimia, mutta eivät erotu kilpailijoiden tuotteista ollenkaan. Nokia on nyt vain yksi monien pätevien valmistajien ryhmässä puhelimia valmistavista yhtiöistä, ei sen enempää, eikä vähempää. Yhtiö pelkkänä kännyköiden tekijänä voi kyllä lopettaa höpinät ekosysteemistä, kunnes sillä on edes oma tablet-laite myynnissä. Nokia on MS-ekosysteemin renki ja yksi WP-kännyköiden valmistaja muiden seassa, vaikka olisikin MS:n ykkösrenki.
 
Viimeksi muokattu:

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
HTML:

Jaa oliko tuossa videossa joku ominaisuusvertailu? Kas kun en itse moista huomannut.
Jaa, missä minä olen puhunut tuoteverailusta? Minä otin vain tuon esimerkkinä siitä että jokaisessa mainoksessa kikkailaan tavalla tai toisella. Jotkut tekevät sen ammattimaisesti, toiset taas mokaa niinkuin Nokia.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Minulla ei ole mitään suosikkia kännykkämarkkinoilla, eikä ole mitään myöskään mitään merkkiä vastaan, mutta sen sanon että yllättävän paljon vaikuttaa mm. dynamiikkaan tuo kuvanvakaaja. Hyvin vaikea uskoa että noitakaan olisi kuvattu samalla kameralla.
Toisaalta onko sillä edes väliä, onko vertailukuva 920:sta? Eikö se itse asiassa ole parempi, jos vertailukuva on jostain toisesta kännykästä? Tällöin nähdään suoraan se ero, mikä 920:n tekniikalla on vs joku toinen puhelin.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Minulla ei ole mitään suosikkia kännykkämarkkinoilla, eikä ole mitään myöskään mitään merkkiä vastaan, mutta sen sanon että yllättävän paljon vaikuttaa mm. dynamiikkaan tuo kuvanvakaaja. Hyvin vaikea uskoa että noitakaan olisi kuvattu samalla kameralla.

Mikäli yhtään muistan oikein (pressitilaisuudesta missä tätä pätkää näytettiin), niin tämä video kuvattu yhtäaikaa siten, että telineessä on kaksi puhelinta, jossa toinen on 920 (jossa näytetään OISia) ja toinen "competitor product" vertailuksi (joka on paljastunut olevan Samsung Galaxy S3).

EDIT: no tuostahan se näkee: http://d35lb3dl296zwu.cloudfront.net/uploads/photo/image/7801/axv1850.jpg
 
Viimeksi muokattu:

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Jaa, missä minä olen puhunut tuoteverailusta? Minä otin vain tuon esimerkkinä siitä että jokaisessa mainoksessa kikkailaan tavalla tai toisella. Jotkut tekevät sen ammattimaisesti, toiset taas mokaa niinkuin Nokia.

Et missään. Miksi siis otit esimerkkinä juuri tuon mainoksen?

Koska Samsungin mainoksessa ei ollut mitään ominaisuusvertailua, ei tuota Samsungin mainoskikkailua ei voi millään tavalla verrata Nokian harrastamaan kikkailuun.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Samsung tekee WP8-puhelimia, koska se tekee kaikkea. Niiden kärkipuhelin Galaxy S3, joka myi 100 päivässä 20 miljoonaa kpl, arvioiden mukaan. Miksi ne lähtisi mukaan tähän vertaillan ominaisuuksia-kisaan, kun Samsungin ykköspuhelin myy itse itseään, kun vain tulee myyntiin.
 

J.Petke

Jäsen
Nyt on Nokiakin myöntänyt, että noita still kuvia ei ole otettu Lumian kameralla. Ei mennyt nyt kyllä ihan putkeen tämä kamerapuhelinjulkaisu.

Hieno nähdä kun ensimmäiset käytettävyysarviot tulevat ja selviää onko ongelmakohtiin puututttu vai tyydytty vain keksimään hienoja lisäkilkkeitä puuttumatta kuitenkaan käytettävyysongelmiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös