Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 950 596
  • 5 138

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Muistaakseni pääkonttorin sijainta määrittää veronmaksuvaltion. Pääomaveroja Suomessa maksetaan snadisti enemmän (29 vs 25 prosenttia), palkkaveroissa ei ole suurta eroa kuin suurimmissa palkkaluokissa jossa Suomi on tiukempi kiitos meidän korkean progression
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Daespoo kirjoitti:
Nyt on vielä kuulematta tämän diilin vaikutus Suomen pään työllisyyteen eli jopa 9000 ihmistä saa fudut 4 vuoden sisään. Voisi kuvitella että suurin osa potkitaan pois Siemensin puolelta, tosin suurin vaikutus on juuri R&D puolella josta käsittääkseni suurin osa (Nokian osalta siis) on Suomessa, toisin kuin tuotanto.
Kyllähän Nokialla on Suomessa aika paljon tuotantoakin verkkopuolella. Saksan valtio vielä tukee Siemensin Saksan tehtaita, jotka muutenkin ovat sijainniltaan huomattavasti Suomea edullisemmassa asemassa. Jossain päin Eurooppaakin pitää tuotantoa olla, mutta tuskin kovin montaa tehdasta täällä jatkossa pidetään. Itse en kovin montaa syytä enää näe, miksi Suomessa pitäisi tällaista tuotannollista toimintaa olla. Aikaisemminhan tätä on perusteltu sillä, että Suomessa on niin paljon osaamista, että R&D:n takia pitää volyymituotantoa olla. Mutta nyt tämäkin perustelu on valahtanut käsiin, koska eiköhän sillä Siemensilläkin verkkopuolen osaamista ole ja kenties vielä enemmän.

Nokialle yhtiönä tämä toki oli enemmän kuin hyvä uutinen. Networks kun tähän mennessä ollut yhtiön riippakivi, ja nyt sekin asia on hoidossa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nokia osti tänään Loudeye-nimisen musiikkimyymälän, joka toimii netissä. Osakkeiden eilinen noteeraus Nasdaqissa oli $1.77. Nokia maksaa osakkeista $4.50 kappale ja kokonaishinta ostokselle on $60m. Ilmeisesti Nokia nyt varmisti, että sen musiikkipuhelimet saavat riittävästi sisältöä. Onnittelut myös siitä, ettei tieto kaupasta vuotanut julkisuuteen etukäteen. Ei tuo preemio eiliseen kurssiin olisi muuten säilynyt noin suurena. Motorola saa sisältönsä Applen Itunes-kaupan kautta ja SonyEricssonin yhteistyökumppani on Napster. Nokia päätyi nyt ainakin minulle täysin tuntemattoman Loudeyen ostamiseen kokonaan. Nokia siis menee mukaan musiikkibusinekseen, eikä vaan solmi yhteistyösopimusta sisällön toimittamisesta sen puhelimiin, kuten kilpailijansa. Tämä on mielenkiintoinen ostos Nokian strategian kannalta, vaikka Loudeyen kauppahinta onkin pikkurahaa Nokian tapaiselle yhtiölle.

edit. Loudeye onkin BtoB-firma, joka tekee ohjelmistoja musiikki-myymälöille ym. Sorry my mistake. Nyt Nokian ostos tuntuu jo järkevämmältä. Loudeyen asiakkaana suomessa on MSN, joka tosin ei ole vakuuttanut ainakaan minua, kun vierailin heidän nettimusiikki-myymälässään.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Nokian markkinaosuus noussut 36 prosenttiin. STT:n uutisessa on kuitenkin merkittävä kommentti: "Kallasvuon mukaan katteisiin vaikutti halvempien mallien voimakkaasti kasvanut myynti yhdistettynä heikompaan menestykseen kalliimmissa malleissa. Nokian kännyköiden keskihinta painui 93 euroon kevään 102 eurosta."

Eli mikä siinä on, että Nokia mokailee jatkuvasti tuotekehittelyssä. Ensin missattiin simpukkatrendi ja nyt sen jälkeen ohuet puhelimet. Jopa Taloussanomien toimittaja meni Nokia-nuoleskelussa niin pitkälle, että väitti, ettei litteällä puhelimella tee mitään, kun sen päälle voi istua tai puhelin voi kadota paperien väliin ja matkakortti ei kuulemma toimi, jos puhelin on lompakon välissä. No joku vääräleuka voisi sanoa siihen, että Taloussanomat on businesslehti, joten kyllä heidän toimittajakuntansa voisi ostaa auton, eikä mennä demarilla töihin.

Mutta siis haloo. Ihmisillä on erilaisia puhelintarpeita. Työasioissa voi tarvita monipuolisempaa puhelinta kun taas illalla vapaa-ajalla tai iltaviihteellä ihmiset hakevat juuri ohutta puhelinta, jossa riittää puhelu- ja tekstiviestitoiminnot sekä tarvitsee hyvän näytön ja kohtuullisen kameran. Loppujen lopuksi harva tarvitsee mitään kikkailuominaisuuksia. Eräs ystäväni on ollut kehittämässä Kanavat-palvelua ja täytyy sanoa, että se on juuri sellaista roskaa, mitä kännykkään harva kyllä kaipaa. Mielummin sitä käyttää aikansa vaikkapa pelaamiseen.

Muotoilun ja suuren koon lisäksi Nokialla on ongelmana se, että heidän uudet mallinsa vievät hurjasti virtaa. Itselläni on N70 ja broidilla N80 ja molempia saa ladata koko ajan vaikkei juuri puhuisikaan. Valmiusaika on luvattoman huono, koska näyttö ilmeisesti vie paljon virtaa. Niinpä ainakin itse käytän mielummin puhuessani Motorolaa kuin tuota Nokiaa, vaikka tarkoitus onkin että muotoilunsa takia tuo Dolce olisi se viihdepuhelin ja Noksu työpuhelin.

Suomalaisena sitä tietysti ostaisi mieluusti Nokiaa, mutta heidän pitää nyt skarpata taas.
 

ipaz

Jäsen
scholl kirjoitti:
Muotoilun ja suuren koon lisäksi Nokialla on ongelmana se, että heidän uudet mallinsa vievät hurjasti virtaa. Itselläni on N70 ja broidilla N80 ja molempia saa ladata koko ajan vaikkei juuri puhuisikaan. Valmiusaika on luvattoman huono, koska näyttö ilmeisesti vie paljon virtaa. Niinpä ainakin itse käytän mielummin puhuessani Motorolaa kuin tuota Nokiaa, vaikka tarkoitus onkin että muotoilunsa takia tuo Dolce olisi se viihdepuhelin ja Noksu työpuhelin.

Suomalaisena sitä tietysti ostaisi mieluusti Nokiaa, mutta heidän pitää nyt skarpata taas.

Itse puhelimien ja lähinnä niiden vikojen kanssa päivittäin työskentelevänä olen myös huomannut tuon, että suurin syy näistä 3G puhelimista tulee huoltoon sen takia, että akku ei kestä ohjeessa mainittua oletettua kestoaikaa. Huoli ei ole pelkästään Nokian vaan myös molemmat korealaiset puhelinvalmistajat tekevät luokattoman huonoja puhelimia tuon virran keston suhteen (nimimerkillä vuoden vanha Samsung latautuu joka yö).

Monesti asiakkaat tosin jättävät jonkun toiminnon päälle puhelimen taskuun laittaessaan joka tuota virtaa vie, mutta kyllä syy on myös suunnittelussa. Sen verran paljon noita huoltoon lähtee.
 

scholl

Jäsen
ipaz kirjoitti:
Monesti asiakkaat tosin jättävät jonkun toiminnon päälle puhelimen taskuun laittaessaan joka tuota virtaa vie, mutta kyllä syy on myös suunnittelussa. Sen verran paljon noita huoltoon lähtee.

Mikä se toiminto voisi olla? Itselläni esim. on N70 päällä niin että on näppäimet lukossa ja se näyttää ihan siltä, että pitäisi olla jonkinlainen näytönsäästötila päällä, kun mitkään valot eivät pala, mutta silti akkua menee ihan sikana.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
scholl kirjoitti:
Mikä se toiminto voisi olla? Itselläni esim. on N70 päällä niin että on näppäimet lukossa ja se näyttää ihan siltä, että pitäisi olla jonkinlainen näytönsäästötila päällä, kun mitkään valot eivät pala, mutta silti akkua menee ihan sikana.

Itseäni ainakin hämäsi aluksi se, että Nokian puhelimissa ei punaista luuria painamalla sovellukset sammu, vaan ne jäävät taustalle päälle. Moni ei ainakaan tuota tiedä.
 

scholl

Jäsen
Tuamas kirjoitti:
Esimerkiksi vaikkapa Bluetooth, infrapuna tai ohjelma pyörimässä taustalla.

No nuo pitää kai ensiksi laittaa päälle, jotta ne voivat jäädä päälle. En käytä tuollaisia kännykässä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
scholl kirjoitti:
Eli mikä siinä on, että Nokia mokailee jatkuvasti tuotekehittelyssä. Ensin missattiin simpukkatrendi ja nyt sen jälkeen ohuet puhelimet.

Mutta siis haloo. Ihmisillä on erilaisia puhelintarpeita. Työasioissa voi tarvita monipuolisempaa puhelinta kun taas illalla vapaa-ajalla tai iltaviihteellä ihmiset hakevat juuri ohutta puhelinta, jossa riittää puhelu- ja tekstiviestitoiminnot sekä tarvitsee hyvän näytön ja kohtuullisen kameran. Loppujen lopuksi harva tarvitsee mitään kikkailuominaisuuksia. Eräs ystäväni on ollut kehittämässä Kanavat-palvelua ja täytyy sanoa, että se on juuri sellaista roskaa, mitä kännykkään harva kyllä kaipaa. Mielummin sitä käyttää aikansa vaikkapa pelaamiseen.

Suomalaisena sitä tietysti ostaisi mieluusti Nokiaa, mutta heidän pitää nyt skarpata taas.
Nyt puhuu kyllä scholl asiaa.
Itse olen aivan samaa ihmetellyt jo kauan, että mitä helvettiä siellä Nokian suunnittelupuolella oikein tehdään??
Juuri mitään ei keksitä itse, eikä ne (simpukat) jälkeenpäinkään kopioidut kummoisia ole.
Ykköseltä tuli uutisten jälkeen joku a-plus tms, jossa joku pörssiasiantuntija (ei kuitenkaan Nokia-miehiä) enemmän tai vähemmän rivien välistä totesi että Nokialle on tärkeämpää toiminnallisuus kuin ulkonäkö.

Vanhan 8210 jälkeen olen odotellut pientä puhelinta, mutta eipä ole kuulunut.
Siis kaiken maailman sontaa kehitellään puhelimiin ja mitä ihmeellisempiä sivuun käännettäviä kansia, mutta se kännykän ulkonäkö, -muoto ja koko ollaan jätetty taas ronskisti niiden business-tavoitteiden varjoon.

Tässä esimerkiksi Samsungin uutuuksien joukosta ohut puhelin, jonka varmasi uskon vetävän ja jollaista olen odotellut turhaan Nokialta.
Jäljessä hiihdetään kyllä tuossa osassa muihin valmistajiin nähden.

Luulisi että Nokia tekisi suunnittelukehitykseen jonkun sivuhaaran, jonka tehtävänä olisi juuri haistella maailman (kännykkämuoti)tuulia ja yrittää kehittää niiden perusteella Nokiaan muotoja ja jättää näistä puhelimista ne suuret business-innovaatiot kokonaan pois.
Jos sellainen osasto Nokialla jo on, niin eipä ole kovinkaan kummoinen ollut tulos.
 

ipaz

Jäsen
stiflat kirjoitti:
Luulisi että Nokia tekisi suunnittelukehitykseen jonkun sivuhaaran, jonka tehtävänä olisi juuri haistella maailman (kännykkämuoti)tuulia ja yrittää kehittää niiden perusteella Nokiaan muotoja ja jättää näistä puhelimista ne suuret business-innovaatiot kokonaan pois.
Jos sellainen osasto Nokialla jo on, niin eipä ole kovinkaan kummoinen ollut tulos.

Tuntuu että Nokiassa ajatellaan "me ollemme markkinajohtaja, joten antaa muiden tehdä tutkimukset ja kehtitystyö joka me sitten kopiodaan ja muokataan omaksi tuotannoksi". Itse olen ainakin saanut hieman tällaisen käsityksen Nokiasta. Ovat olevinaan vähän kuin Rooma aikanaan, ollaan niin suuri ja mahtava että ei voida kaatua vaikka vähän liukastellaankin. Kuitenkin trendit muuttuvat niin nopeasti maailmalla, että pidemmän päälle tällainen hidas reagoiminen tulee kostautumaan. Varsinkin kun kilpailijat pystyvät lisääntyneellä liikevaihdollaan ja voitollaan lisäämään tutkimusta ja tuotekehittelyä vieläkin enemmän.

Nokiahan oli vielä kymmenen vuotta sitten se veturi, joka toi kaikki uudet innovaatiot ja käytännölliset puhelimet markkinoille. Ja osittain sen takia tuon markkinaosuuden on saanutkin. Mikä siis mättää tänä päivänä?

Suomalaiset ovat mielestäni hulluja kännyköiden suhteen. SonyEricssonilla ja Samsungilla on todella päteviä malleja hyvään hintaan, mutta puhelimen on pakko olla Nokia koska se on suomalainen. Niinpä niin, miten suomalainen Nokia enää onkaan?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
stiflat kirjoitti:
.....
Tässä esimerkiksi Samsungin uutuuksien joukosta ohut puhelin, jonka varmasi uskon vetävän ja jollaista olen odotellut turhaan Nokialta.
Jäljessä hiihdetään kyllä tuossa osassa muihin valmistajiin nähden.
......

Ymmärrän kyllä, että jotkut haluavat mahd.ohuen puhelimen, silläkin uhalla että ne kovin helposti esim. kännissä häviävät. Mutta tuota puhelinta en kyllä ikinä ostaisi, näyttää ihan 80- luvun lopun taskulaskimelta, jonka sai esim ostettuaan monopoli- lautapelin.
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
MustatKortit kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että jotkut haluavat mahd.ohuen puhelimen, silläkin uhalla että ne kovin helposti esim. kännissä häviävät. Mutta tuota puhelinta en kyllä ikinä ostaisi, näyttää ihan 80- luvun lopun taskulaskimelta, jonka sai esim ostettuaan monopoli- lautapelin.
Olisit voinut tietysti lukeakin artikkelin, tuo 'taskulaskin' on vanha malli. Artikkelissa puheena olevan puhelimen kuvia löytyy alempaa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Nokia ei halua tehdä muotipuhelimia, joissa ulkonäön vuoksi uhrataan toiminnallisuutta (käytettävyys, akun kesto, näytön laatu).

Nokia siis kehittää insinöörivetoisesti puhelimiaan. Lyhyellä tähtäimellä tällain tulee varmasti turpaan, mutta pitkässä juoksussa uskoisin strategian olevan kannattava.

Muotioikkuja tulee ja menee, mutta pohjimmiltaan käyttö aina ratkaisee.

Kuinka moni esimerkiksi ostaa auton vain ulkonäön perusteella? Useammat ostavat muilta ominaisuuksiltaan hyvän auton, joka nyt ei ole aivan kamalan ruma.

Toyota on hyvä esimerkki miten menestytään massamarkkinoilla luotettavuudella ja käyttöominaisuuksilla eikä muodin mukana menevien ja tulevien ulkonäkökikkailujen avulla.

Tosin näyttää ne Nokialla jotain kehittävän, Nokian R&D:n sivuilta pari kuvaa:

Tällainen

Sama kuin edellä, muuntautuu kivasti

Edelleen sama...

Tosin koskahan tuollaisia on kaupassa... parin vuoden päästä?
 

scholl

Jäsen
Rodion kirjoitti:
Nokia ei halua tehdä muotipuhelimia, joissa ulkonäön vuoksi uhrataan toiminnallisuutta (käytettävyys, akun kesto, näytön laatu).

Nuo ovat muuten ne missä Nokia eniten mättää. Useissa puhelimessa ei ole läppää, joten pitää lukita näppäimet. Miinusta toiminnallisuudesta. N70:ssä näppäimet ovat niin pienet, että tekstiviestien lähetys vaikeaa. Miinusta toiminnallisuudesta. Uudet valikot ovat niin hankalia, ettei enää löydä asioita samalla tavalla kuin ennen. Miinusta toiminnallisuudesta. Akkua pitää ladata koko ajan, koska Nokian puhelimet vievät muita enemmän akkua. Miinusta toiminnallisuudesta. Näytössä en usko olevan mitään eroja. Tosin Zeissin kamera on toisaalta hyvä, mutta niissäkin on zoomi vain 2x kun Motorolalla 8x, joten siinäkin miinusta toiminnallisuudesta.

Jne.

Pitää ilmeisesti olla insinööri, jotta on Nokian nykyistä kohderyhmää.
 

Tuamas

Jäsen
Nokia yllättävän vahvoilla.

Täällä Briteissä on Nokia noussut älypuhelimillaan uuteen kukoistukseen ja useimmilla operaattoreilla Nokia on se merkki jota pusketaan asiakkaille.

Kuitenkin litteät puhelimet ovat Razoria lukuunottamatta kohtalaisen marginaalituotteita vielä toistaiseksi.

Itse näkisin että Nokian on panostettava myös muotoiluun enemmän, näiden älypuhelinten lisäksi. Tuossa ylläolevassa linkissä oleva puhelin on jo lähellä sitä mitä odottaisin Nokialta seuraavaksi.

Kun kuitenkin E- ja N-sarjoista oikeasti löytyy niitä kohtalaisen kokoisia puhelimia ja sitten noita isoja möttejä. Nuo puhelimet ovat nimenomaan toiminnallisesti aivan ässiä ja huomattavasti helppokäyttöisempiä muotoilun kautta, kuin esimerkiksi Samsungin litteät mallit.

Nokia loi aikanaan kahdella valtilla menestyksensä, helppokäyttöisyydellä sekä muotoilulla. Tällä hetkellä muotoilu on hiukan perässä terävimmässä kärjessä, mutta käytettävyys/helppokäyttöisyys on edelleen markkinoiden huippua.

Jos/kun noita Nokian N- ja E-sarjalaisia aletaan samassa mittakaavassa puskea muuallakin maailmassa operaattoreiden kautta, niin uskon Nokian vielä kasvattavan osuuttaan markkinoista sekä saavan paremman keskihinnan luureilleen.

Edit. Ylle vastausta, kyllä muutkin merkit ovat aivan yhtä heikoilla akunkestojensa kanssa. Itse vain vertaat Razoria N70:n joissa kuitenkin näyttötekniikassa on niin huima ero, ettei ilman uutta akkutekniikka olisi mitenkään mahdollista että Nokiassa akku kestäisi yhtä hyvin.
Esimerkiksi Samsungin huippumalleissa (litteät hyvillä näytöillä) akku kestää päivän.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Willimies kirjoitti:
Olisit voinut tietysti lukeakin artikkelin, tuo 'taskulaskin' on vanha malli. Artikkelissa puheena olevan puhelimen kuvia löytyy alempaa.

Haluan korjata erehdykseni ja todeta, että se alempana oleva puhelin on ihan ok. Vaikka kyllä itse edelleen kotimaiseen luotan.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tätä keskustelua on aina hauska seurata. Runsaita ominaisuuksia pidetään turhina, mutta kukaan ei osta sitä simppeliä puhelinta. Jos akkukestoa haluaa, niin on turha haaveilla isosta värinäytöstä ja kameroista. Mekaniikaltaan esim Samsung tuntuu olevan jonkunverran Nokiaa edellä ainakin läppäpuhelinten osalta. Itse odotan, että Apple vihdoinkin suostuisi tekemään puhelimen, toisaalta matkapuhelin/multimediatietokone on huomattavasti monimutkaisempi suunnitella ja valmistaa kuin joku videosoitin tai pelikone.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Tuamas kirjoitti:
Nokia loi aikanaan kahdella valtilla menestyksensä, helppokäyttöisyydellä sekä muotoilulla. Tällä hetkellä muotoilu on hiukan perässä terävimmässä kärjessä, mutta käytettävyys/helppokäyttöisyys on edelleen markkinoiden huippua.

Tämä näkökulma jää monesti keskusteluissa aivan liian vähälle huomiolle, kun mietitään toisten tuotteiden menestystä ja toisten menestymättömyyttä. Mitä olen joskus muiden valmistajien puhelimia kokeillut, niiden käyttöliittymät eivät ole tuntuneet yhtä kodikkailta kuin Nokian. Tämä tietysti voi johtua siitä, että Nokiaa on käyttänyt niin pitkään, että siitä on muodostunut se henkilökohtainen mittapuu, johon muita sitten vertaa, mutta minulle se joka tapauksessa on se paras. Jos uutta puhelinta kokeillessa alkaa tuntua siltä, että sen käyttö ei ole luontevaa, se jää ostamatta, sillä kyse on tuotteesta, jota käyttää käytännössä joka ikinen päivä. Silloin ei paljon tyylikkyys tai litteys paina. Tiedä sitten, pidetäänkö Nokian puhelimia yleensä käyttöliittymiltään parhaana? Lainatusta tekstinpätkästä ainakin saa sen kuvan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
mekabyte kirjoitti:
Tätä keskustelua on aina hauska seurata. Runsaita ominaisuuksia pidetään turhina, mutta kukaan ei osta sitä simppeliä puhelinta.
Minä hommasin reilu vuosi sitten Nokia 1600:n. Pieni, halpa ja perusominaisuuksilla varustettu. Näppäimet ovat selkeät ja näyttö värillinen, ne ovat ekstraa. Lisäksi sitä sai mustana, joten ei näytä niin halvalta kuin oli (alle satasen). Tuolla hoituvat puhelut, viestit ja muistutukset, muuta en oikeastaan tarvitse. No, kamera voisi olla näppärä, kun ei aina jaksa raahata järkkäriä olkapäällä, tosin ei mulla ole kännykään aina mukana.

Voi olla, että seuraavaksi ostan kalliimman, pääasia on kuitenkin, että akku kestää ja puhelin on kevyt. Nuo paremmin varustellut luurit alkavat olla kuitenkin sen verran isoja, ettei minua ne paljon kiinnosta, kun en suurimmalla osalla ominaisuuksia tee edes mitään tässä vaiheessa.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
scholl kirjoitti:
Uudet valikot ovat niin hankalia, ettei enää löydä asioita samalla tavalla kuin ennen.
Olet vaan tulossa vanhaksi etkä osaa enää. Nokiahan käyttää N-sarjan malleistaan nimitystä multimediatietokone. Se siis ei ole enää pelkkä kännykkä. Sen takia Nokian puhelimia on aikas laaja kirjo, että kukin voi sieltä sitten valkata sellaisen laitteen jota osaa / haluaa käyttää.

Tuosta huojumisesta: Suomessa tietenkin analysoidaan silmä tarkkana Nokian tekemisiä ja tulevaisuutta. Ja tarkkaan kun katsoo, niin tottakai löytyy potentiaalisia uhkatekijöitä vaikka kuinka. Vaan on se kyllä niinkin, että ei ole helppoa Nokian kilpailijoillakaan. Olen aivan varma, että jos vaikka Motorolaa syynättäisiin ja seurattaisiin samalla innolla, löytyisi amerikan veikoilta paljon pahempiakin piruja seiniltä.
 

Tuamas

Jäsen
mekabyte kirjoitti:
Tätä keskustelua on aina hauska seurata. Runsaita ominaisuuksia pidetään turhina, mutta kukaan ei osta sitä simppeliä puhelinta. Jos akkukestoa haluaa, niin on turha haaveilla isosta värinäytöstä ja kameroista.

Ja todellisuudessa ainakin ennen kytkykaupan alkua 80-90% luureista oli näitä aivan perusmalleja, joissa saattoi juuri ja juuri olla kamera. Nykyään kai noita monipuolisempia luureja enemmän ostetaan, kun saa eurolla luurin mukaan.

Ja nimenomaan, jos on noita uuden tekniikan näyttöjä isoina versioina, on aivan sama minkä valmistajan puhelin on kyseessä, akku ei silti kestä juuri mitään. Hyvä esimerkki on Nokian aivan perusmalli 1100, jossa käytetään liki samaa akkua kuin kehittyneemmissä luureissa, 1100:ssa akku kestää viikosta kolmeen viikkoon, kun taas kehittyneemmissä luureissa samalla akulla päästään päivästä aivan maksimissaan viikkoon.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun pari vuotta sitten kirjoitin tämän ketjun aloituksen, halusin keskustella nimenomaan Nokian "kulttuurisesta" vaikutuksesta, enkä mistään näppäinten järjestyksestä ja kivojen kuorien merkityksestä. No, se ei onnistunut.

Valtio-opin professori Matti Wiberg kirjoittaa nyt Hesarissa samasta aiheesta hieman eri näkökulmasta:

22.10.2006
"Nokiaa ympäröi vaikenemisen muuri"

http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=35051

Jokin aika sitten eräässä tutkimusyhteishankkeessa oli palaveri, jossa piti hieroa eri yritysten sopimuksia yhteensopiviksi. Yksi iso firma halusi jyrätä oikeudet tuloksista itselleen. Pienemmät eivät voineet tätä hyväksyä, koska osallistuivat aivan samoilla hinnoilla hankkeeseen. Ison firman edustaja sanoi, että ellei heidän esitykseensä suostuta, he siirtävät KOKO tutkimustoimintansa Aasiaan. Tekesin edustaja yski ja nuiji ison firman esityksen hyväksytyksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yläpesä kirjoitti:
Kun pari vuotta sitten kirjoitin tämän ketjun aloituksen, halusin keskustella nimenomaan Nokian "kulttuurisesta" vaikutuksesta, enkä mistään näppäinten järjestyksestä ja kivojen kuorien merkityksestä. No, se ei onnistunut.
Kuinka moni ketju onnistuu pysymään alkuperäisessä aiheessaan paria viestiä kauempaa?
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Yläpesä kirjoitti:
Jokin aika sitten eräässä tutkimusyhteishankkeessa oli palaveri, jossa piti hieroa eri yritysten sopimuksia yhteensopiviksi. Yksi iso firma halusi jyrätä oikeudet tuloksista itselleen. Pienemmät eivät voineet tätä hyväksyä, koska osallistuivat aivan samoilla hinnoilla hankkeeseen. Ison firman edustaja sanoi, että ellei heidän esitykseensä suostuta, he siirtävät KOKO tutkimustoimintansa Aasiaan. Tekesin edustaja yski ja nuiji ison firman esityksen hyväksytyksi.
Kaikennäköisiä sepustuksia näkee aika ajoin keskustelupalstalla, mutta tämä alkaa olla jo varsin omaa luokkaansa. Ns. TEKESin perussopimus on hyväksytty kaikkien suurten Suomalaisten firmojen taholta. Tämä takaa varsin hyvät oikeudet kaikille osallistujille ja varsinkin perustutkimushankkessa, myös konsortion ulkopuolisille yrityksille. Tätä ei voida projektikohtaisesti merkittävästi muuttaa ja jo pelkästään EU-lainsäädäntö asettaa rajoituksia keksintöjen omistuksesta ja julkisuudesta julkisrahoitteisessa hankkeessa. Ajatus siitä, että suuren Suomalaisen yrityksen edustaja voisi kaapata tutkimustulokset ja vieläpä uhkailla TEKESin edustajaa on täyttä puppua. Joko valehtelet itse tai sinulle on valehdeltu. Ei sitä nyt ihan mitä tahansa roskaa voi tälläiselle keskustelupalstallekkaan laittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös